Wat is het stroomverbruik van een versterker

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metalteacher
    • Dec 2007
    • 467

    Wat is het stroomverbruik van een versterker

    Ik vroeg mij zo af hoeveel groepen ik nu nodig heb met 2x Amcron ma3600 en 1x ma2400. ik heb de handleiding er op na geslagen, maar wordt daar niet echt wijzer van. men blijft erg vaag hierover.

    Welke stekkers gebruiken jullie overigens voor krachtstroom. 16A, 32A of beide? wat komt zoal het meest voor in de praktijk. wij staan voornamelijk in kroegen en kleine jeugdcentra.
    Steelwing - Full Speed Ahead!!!
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

    #2
    Die vraag is direct gerelateerd aan de crestfactor van je weergave"materiaal" en dus niet zo snel te beantwoorden.

    Bij weinig dynamiek zal een klasse B amp tegen clippen bijvoorbeeld maximaal éénkwart (6dB) tot de helft (3dB) van het opgegeven vermogen trekken; bij veel dynamiek kan het 1/8 van dat maximale vermogen zijn.

    De praktijk leert dat je met livemuziek veel meer dan 3680 Watt (16A) uit één 16A groepje kan trekken, voor exacte details en muzieksoorten / Crestfactoren lopen hier genoeg mensen op het forum die daar meer info over kunnen geven. 10-20kW is geen uitzondering voor hedendaagse amps met hoog rendement (SMPS met actieve PFC en PWM endstage halen de 90-95%). Voor grounded bridge klasse B endstages (zoals de Macrotechs) ligt dat rendement lager op ca. 70-80%

    Groeten !
    Last edited by Koen van der K; 15-04-10, 20:28.
    Meer is minder, minder is meer

    Comment

    • @lex
      • Jul 2006
      • 1087

      #3
      Verhaal van Koen klopt helemaal. Ander aspect waar je rekening mee moet houden is de inschakelpeak. Ik weet niet of je versterkers uitgerust zijn met een power-up sequencer, maar als dat niet zo is en je knalt een geluidsgroep in een keer aan terwijl de versterkers al aanstonden, dan klapt door de peak de boel meestal weer snel af.

      Daarnaast is de karakteristiek van de automaat ook van invloed op hoe snel deze eruitvliegt. Karakteristiek is op de automaat aangegeven met een A, B, C of D. Ze reageren hetzelfde op overbelasting, maar anders op piekbelasting. A is daar veel gevoeliger voor dan D, B en C zitten er tussenin!

      @lex
      Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

      Comment

      • renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

        #4
        Wat betreft krachtstroom: 32A verdeler met een 16A -> 32A verloop (NIET ANDERSOM!!!!) is de meest flexibele en altijd werkende oplossing als je kleinschalig met krachtstroom aan de gang moet.
        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

        Comment

        • Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

          #5
          Originally posted by @lex
          ... Ander aspect waar je rekening mee moet houden is de inschakelpeak. Ik weet niet of je versterkers uitgerust zijn met een power-up sequencer, maar als dat niet zo is en je knalt een geluidsgroep in een keer aan terwijl de versterkers al aanstonden, dan klapt door de peak de boel meestal weer snel af.

          Daarnaast is de karakteristiek van de automaat ook van invloed op hoe snel deze eruitvliegt.
          Dat is idd ook 'n nuttige opmerking; je amps sequentieel inschakelen. Die oude MA's hebben 'n forse inschakelpiek, heb in 'n vaste installatie (discotheek) 'n MA5000 op 'n C-automaatje moeten prikken (B bleef trippen door de inrushcurrent). De MA3600 en MA2400 die daar ook staan heb ik samen op één 16A C-type automaatje gezet. In dit geval ging het dus puur om de hoge inschakelstroom van die 5000, als alles eenmaal loopt zou het met gemak op één groepje kunnen. Da's dan weer 't nadeel van amps zonder softstart.

          Groeten !
          Meer is minder, minder is meer

          Comment

          • DJ Antoon
            • May 2005
            • 1681

            #6
            Ik heb een tijd terug een 4 voudige sequentiele softstart automaat gemaakt. Om een crest 9001, 2x8001, 7001 op 1x 16A groep B type automaat te laten werken voor een drive in show. Werkt probleemloos.

            Aangezien de uitsturing in die situaties toch beperkt blijft, (beetje overkill) gaat de automaat er (op vermogen) tijdens gebruik nooit uit.

            Comment

            • @lex
              • Jul 2006
              • 1087

              #7
              Originally posted by DJ Antoon
              Ik heb een tijd terug een 4 voudige sequentiele softstart automaat gemaakt. Om een crest 9001, 2x8001, 7001 op 1x 16A groep B type automaat te laten werken voor een drive in show. Werkt probleemloos.

              Aangezien de uitsturing in die situaties toch beperkt blijft, (beetje overkill) gaat de automaat er (op vermogen) tijdens gebruik nooit uit.
              Dus je wilt zeggen dat je een schakeling hebt gemaakt waarmee je amps langzaam op spanning komen? Ben wel benieuwd hoe je dat hebt gebouwd! Kan je de schakeling publiceren?

              @lex
              Last edited by @lex; 16-04-10, 12:02.
              Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

              Comment

              • Koen van der K
                • Aug 2005
                • 1146

                #8
                Trafo primair via aanloopweerstand(en) of NTC schakelen die door 'n relais met vertragingstijd wordt overgenomen. Pak anders 't schema van 'n willekeurige amp met softstart er even bij.

                Knutsel ze !
                Meer is minder, minder is meer

                Comment

                • speakertech
                  • Jan 2008
                  • 1697

                  #9
                  Originally posted by Koen van der K
                  Trafo primair via aanloopweerstand(en) of NTC schakelen die door 'n relais met vertragingstijd wordt overgenomen. Pak anders 't schema van 'n willekeurige amp met softstart er even bij.

                  Knutsel ze !
                  Koen, voor de oorlog deden ze dat zo, maar het kan nu stukken eenvoudiger.
                  Er worden speciale ntc´s voor gemaakt, onder andere door Rhopoint, Siemens etc. Je zet zo´n weerstand gewoon in serie met een van de voedingslijnen van de versterker. In koude toestand meerdere ohms, in opgewarmde toestand enkele tiendes van ohms. Dus bij een current draw van 10 Ampere verlies je een volt netspanning. De weerstanden hoeven niet overbrugd te worden door een relais ofzo.
                  Voor versterkers met ringkerntrafo´s bijna een must.
                  Voor de leergierigen onder ons is er een hoop info over deze ntc´s te vinden. Even googlen op inrush current limiters.
                  Onder andere hier

                  De SG series worden het meest gebruikt in versterkers

                  Speakertech
                  Last edited by speakertech; 17-04-10, 21:37.
                  Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                  ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                  Comment

                  • Koen van der K
                    • Aug 2005
                    • 1146

                    #10
                    Wist niet dat je tot op heden nog in oorlogsgebied woonde

                    De NTC's die je vernoemd ben ik in 'n paar Crest / Peavey ontwerpen tegengekomen, die waren er dan ook uitgebrand (bij een defect in de endstage welliswaar). Of er sprake is van een onhandig gekozen afzekering, opzet of iets anders is speculatief. Als zo'n NTC niet door 'n relais wordt overgenomen staat deze continu te regelen en te dissiperen. Hoewel compacter / goedkoper zou 't, zeker voor zelfbouw, mijn voorkeur niet hebben boven 'n paar dikke weerstanden icm relais.
                    Ik zal die site eens bekijken, altijd nuttig natuurlijk.

                    Groeten !
                    Last edited by Koen van der K; 18-04-10, 08:25.
                    Meer is minder, minder is meer

                    Comment

                    • speakertech
                      • Jan 2008
                      • 1697

                      #11
                      Originally posted by Koen van der K
                      Wist niet dat je tot op heden nog in oorlogsgebied woonde

                      De NTC's die je vernoemd ben ik in 'n paar Crest / Peavey ontwerpen tegengekomen, die waren er dan ook uitgebrand (bij een defect in de endstage welliswaar). Of er sprake is van een onhandig gekozen afzekering, opzet of iets anders is speculatief. Als zo'n NTC niet door 'n relais wordt overgenomen staat deze continu te regelen en te dissiperen. Hoewel compacter / goedkoper zou 't, zeker voor zelfbouw, mijn voorkeur niet hebben boven 'n paar dikke weerstanden icm relais.
                      Ik zal die site eens bekijken, altijd nuttig natuurlijk.

                      Groeten !
                      Tja Koen, alles wat we op de werkbank krijgen is meestal defect en dergelijke weerstanden kunnen ook stuk. Ook bij Philips hebben we ze veelvuldig in grote aantallen gebruikt. Ik constateerde destijds dat de uitval minimaal was. Meermalen heb ik ook gezien dat startrelais weigerden en de hele meuk voorschakelweerstanden eruit fikte. SA had zelfs van die dure ingekapselde weerstanden op een koelblok, maar desondanks ploften ze gewoon uit elkaar.
                      Ik ga persoonlijk voor de eenvoud. Het continu varieren van de weerstandswaarde is kennelijk geen probleem. Op het momement dat er echt stroom getrokken word zijn ze kleiner dan 0,1 ohm. Dat is wveel minder dan de optelsom van aansluitkabels, stroomverdelers en de inwendige weerstand van voedingstrafo´s etc. Switchers hebben al helemaal geen last van een kleine spanningsdrop.
                      Nog een kleine tip, gebruik de weerstand die is voorgeschreven voor de stromen die optreden. Je mag die dingen wel in serie schakelen, maar parallel is uit den boze, omdat ze nooit exact gelijk opwarmen. Eentje zal dan al het werk moeten doen, omdat de andere niet meer opwarmt.



                      Speakertech
                      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                      Comment

                      • Koen van der K
                        • Aug 2005
                        • 1146

                        #12
                        Als ik dat zo theoretisch bekijk zou zoiets mijns inziens als 'n limiter werken; wat als 'n amp vanuit "idle" ineens vol vermogen moet leveren ? In rust trekt 'n amp nog geen 500mA (100W max voor 'n MA2400 bijvoorbeeld), dan heeft zo'n NTC 'n vrij hoge waarde die niet binnen 'n tweetal netcycles (veronderstelde buffertijd elco's) naar "bijna nul" is gezakt.

                        Enfin, misschien blijkt de praktijk toch wat anders maar het zou mijn favoriete methode niet zijn. Doe mij 't relaistje nog steeds maar ;-)

                        Groeten !
                        Meer is minder, minder is meer

                        Comment

                        • DJ Antoon
                          • May 2005
                          • 1681

                          #13
                          Ik heb rhopoints gebruikt, ik overbrugde ze nog wel uit veiligheid. Maar dit zou inderdaad niet echt nodig moeten zijn.
                          Dus per uitgang 2 relais, alles sequentieel automatisch gestuurd.
                          Inderdaad even knutselen.

                          Even opletten dat je de versterkers zelf gewoon aan laat staan...

                          Comment

                          Working...