LAN audio komt met een nieuwe Line array

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

Op de nieuwe website van LAN komen straks ook de reviews van bekende en geaccepteerde internationale geluidstechneuten, waarom zij voor LAN hebben gekozen. (van de vertegenwoordiger gehoord) ben benieuwd hoe de nieuwe site eruit komt te zien.

Wat ik begreep, maar kan het ook mis hebben, komt er in augustus een verkoopdag van de demo systemen.
    En eind van het jaar weer een demo, maar dit keer centraal (omg. Utrecht) in Nederland en zoals het ernu naar uit ziet, komt deze maand de eerste actieve lijn uit en staan ze volgend jaar ook weer op de Messe!
    Zonder LAN goed te keuren of af te willen breken:
    - "van de vertegenwoordiger gehoord" is meestal met een vrachtwagen zout te nemen... in onze sector zitten veel vertegenwoordigers die echt wel iets van het vak kennen maar er komen helaas ook meer en meer gladde types die perfect de marketing kennen maar nog geen speakon van een keukenmixer kunnen onderscheiden...
    - voor de rest lijken de plannen mij nogal bigger, better, faster, more: doet mij denken aan de internetzeepbel eind jaren '90...
    Ik wens iedereen altijd veel succes toe maar wees toch maar voorzichtig...
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• qvt
      • Oct 2009
      • 721

Originally posted by steed
      Antw: De hoorn die in de Lanarray210 gebruikt wordt, zou eerst gebruikt worden voor de nieuwe line array voor L'acoustics. Echter heeft LAN de primeur daar voor gekregen..ja en het is een houten hoorn!

DIT is grappig Even afgezien van het feit dat alle L'ac K hoorns zelf ontworpen worden, de drivers op specs gemaakt worden en de hoorn van een soort kunstof is.. Zal iets als LAN heus de primeur niet krijgen tegenover een merk als L'Acoustics die al zo'n 20 jaar de standaard is op de riders van grote bands.
      There is no substitute for imagination

Comment

• StarclassicBB
        • May 2011
        • 25

Voordat ik inhoudelijk in ga op de bovenstaande reacties wil ik ten eerste de volgende 2 dingen vermelden:

1. Ik ben op geen enkele manier gelinkt aan LAN, maar ik vind dat de reacties in de topic tekort doen aan het merk LAN vandaar dat ik in deze post defensief ga reageren.
        2. Er wordt in de topic kritisch (en terrecht) gereageerd, maar besef dat de reacties die er tot nu toe in de topic verschenen zijn, niet uitnodigend zijn om verder naar dit merk te kijken. In het geval dat LAN audio slechte luidsprekers had gemaakt was dit terrecht geweest, maar aangezien dit zeker niet het geval is, lijkt het me niet meer dan logisch dat ook dit merk net als alle andere merken de kans moet krijgen omzich zelf te bewijzen en dat het niet alleen afgekeurd wordt omdat het (nog) niet een alround geaccepteerd merk is.

Het is niet meer dan logisch dat bedrijven geaccepteerde merken kiezen. Maar besef wel dat "alternatieve" merken ook dezelfde (of misschien wel betere) kwaliteit kunnen leveren (voor in dit geval ook nog een lagere prijs). Daarnaast is de geluidskwaliteit/output/gewicht/afmetingen/prijs verhouding echt heel erg gunstig bij LAN. Zoals eerder vermeld zijn de kasten klein, compact en licht, terwijl ze wel een lekkere zware versterker lusten (en daar qua geluidskwaliteit absoluut niet onder leiden).

Dus een gepasioneerde en verstandige ondernemer zou dus in mijn ogen wel een beetje verder mogen kijken naar alleen naar de "acceptatie-ratio", en de bijhuur mogelijkheden. Welke beide een stuk meer meevallen dan in dit topic wordt gesuggereerd. In mijn omgeving weet ik al 2 bedrijven die een groot assortiment Lan hebben staan, incl. bijbehorende controllers.

Heb je een groot bedrijf (zoals de Ampco's en de Purple's) dan kan ik me voorstellen dat je o.a. gekozen wordt op basis van de (geaccepteerde) apparatuur die je te bieden hebt. Maar als je een kleine ondernemer bent en een set zoekt die licht, compact, krachtig, geluidstechnisch dik in orde, maar toch betaalbaar is, dan zou LAN je ideale merk kunnen zijn. Misschien in verhouding wel veel idealer dan D&B, Synco/Martin Audio, L'acoustics, JBL, Meyer, Nexo, EAW, enz.

Verder zie ik hier nog veel onterrechte aannamens. Zoals gezegd draait LAN al even mee, zijn er diverse bedrijven met LAN in hun verhuurprogramma en ja, er zijn ook wel bekende bands die touren met LAN of LAN vragen op hun rider.

En dit hele verhaal gaat trouwens ook op voor TW audio.

Comment

• frederic
          • Jan 2006
          • 3511

Originally posted by MusicXtra
          Valt wel mee.
          We hebben het niet over ufo's met speakers er in hé

Comment

• Bosmusic
            • Jun 2011
            • 2

Ik ben van mening dat je geen reacties moet geven als je niet echt weet of hetgeen je schrijft ook correct is. Een Almaro Sound, PTH, Rock Productions of Esprolite hebben wel wat meer kastjes dan de veronderstelde 4 - 8. Dat er inmiddels niet meer bedrijven zijn die LAN gebruiken heeft erg veel te maken met de wijze waarop de vorige importeur ermee is omgesprongen. Ik ken een bedrijf dat op het punt stond om Nexo te vervangen door LAN toen Omega Sound zelf eigen kastjes ging produceren met waaibomen hout. Dit bedrijf is nu een van de grootste gebruikers van Nexo in NL en blijft toch lonken naar LAN.
            Ik ken ook ondernemers die ooit met LAN zijn begonnen en op basis van praatjes MB hebben gekocht en daar hartgrondig spijt van hebben. Overigens, LAN is sinds 1993 in productie en is nooit van de markt geweest. Wel tijdelijk uit NL.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by frederic
              We hebben het niet over ufo's met speakers er in hé
              Wat mij vooral opvalt is hoe vastgeroest het hele geluidswereldje zit.
              Je zult degene de kost moeten geven die mij al gevraagd heeft of Vision Acoustics systemen ook in zwart verkrijgbaar zijn.
              Vooral de 'rider acceptatie' is een veelgehoord argument om iets niet te kopen. Hoeveel bedrijven lopen er daadwerkelijk klussen mis omdat hun systeem niet 'rider geaccepteerd' is en hoeveel bedrijven lopen er klussen mis omdat hun systeem, ondanks de rider acceptatie, gewoon nooit echt lekker klinkt?
              Wie heeft er nog het lef om een goed klinkend systeem te kopen zonder naar het merk te kijken?
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• JohanH
                • Mar 2010
                • 98

Originally posted by MusicXtra
                Wat mij vooral opvalt is hoe vastgeroest het hele geluidswereldje zit.
                Je zult degene de kost moeten geven die mij al gevraagd heeft of Vision Acoustics systemen ook in zwart verkrijgbaar zijn.
                Vooral de 'rider acceptatie' is een veelgehoord argument om iets niet te kopen. Hoeveel bedrijven lopen er daadwerkelijk klussen mis omdat hun systeem niet 'rider geaccepteerd' is en hoeveel bedrijven lopen er klussen mis omdat hun systeem, ondanks de rider acceptatie, gewoon nooit echt lekker klinkt?
                Wie heeft er nog het lef om een goed klinkend systeem te kopen zonder naar het merk te kijken?
                oh, dan moet je eens naar België komen... Hier vind je ongeveer het toppunt van merken-geilheid. Zelfs voor een optreden in "een café achter de hoek" moeten ze JBL, L'Acoustics of Meyer hebben... maar zonder het vereiste budget hé...

Het beste dat ik de laatste maanden gehoord heb is toch een set van TW Audio...
                Last edited by JohanH; 13-06-11, 18:31.

Comment

• steed
                  • Sep 2008
                  • 68

Originally posted by JohanH
                  oh, dan moet je eens naar België komen... Hier vind je ongeveer het toppunt van merken-geilheid. Zelfs voor een optreden in "een café achter de hoek" moeten ze JBL, L'Acoustics of Meyer hebben... maar zonder het vereiste budget hé...

Het beste dat ik de laatste maanden gehoord heb is toch een set van TW Audio...
                  Wist niet, dat ze zo geil waren in Belgie...Maar in NL is het niets anders. Weinig budget, maar veel vragen.

@MX: Een goede opmerking van je..

We hebben meegemaakt, dat na een optreden, bij het volgende optreden en rider was aangepast door een band, toen ze na één keer op ons systeem hadden gewerkt. Ze waren nogal sceptisch, omdat ze het merk niet kenden...maar daarna LOVEND!
                  Wij zijn nog nooit een klus misgelopen, we krijgen er alleen maar meer werk bij. We hoeven ook niet veel te vragen in de rental, omdat de kasten vergeleken met de andere gelijkwaardige merken een schrijntje kost.
                  Denk dat het met MX ook net zo is...één keer luisteren en ze zijn enthousiast..maar geluid blijft een smaak

Een stackie voor 500 man: (voldoende cap. voor een top100/40 band)
                  2x LH10 20 euro p/st euro
                  2x L15 30 euro p/st euro
                  1x amprack met controller 40 euro p/st euro

Totaal 140 euro ex btw ( is wel iets voor Belgie Johan) ::)) hahah
                  Complete bandset-up incl mics monitoring techneut etc.etc 500 euro excl.

Kom graag even richting Belgie om je het één en ander te laten horen..ga je mee MX?? gaan we samen..nemen we ook VA mee...heb ik dat ook een keer gehoord -

Comment

• StarclassicBB
                    • May 2011
                    • 25

En dat is zeg maar ook een beetje mijn punt.

Het feit dat er op een serie luidsprekers JBL, Nexo of D&B staat geeft niemand de garanties dat er die klus een goed geluid geproduceerd wordt. Dit hangt natuurlijk af van de technicus, akoestiek, enz.

Je wilt niet weten hoevaak ik, als muzikant, technicus en concertbezoeker, eens een Synco, l'acoustics of Vertex line-array heb gehoord waarbij ik nauwelijks de zanger kon verstaan.

Merken betekenen dan wel heel veel, marketing-technisch, maar aan het eind van de dag moet er gewoon goed geluid komen. Het publiek kijkt niet naar de naamplaatjes op de luidsprekers, maar vond het geluid k*t of heeft gewoon een leuke avond gehad.

Lan audio, TW audio, zijn merken die nog niet bij de grote jongens geaccepteerd zijn. Maar ze zijn wel heel goed in staat om de technicus "dat" goede geluid te laten produceren. Misschien wel beter dan de bestaande geaccepteerde merken. Plus het feit dat, zie post hierboven, je met zeer weinig en compact materiaal, super geluid voor een relatief groot publiek kunt produceren.
                    Last edited by StarclassicBB; 14-06-11, 11:03.

Comment

• Davy Gabriels
                      • Aug 2002
                      • 819

Originally posted by steed
                      Een stackie voor 500 man: (voldoende cap. voor een top100/40 band)
                      2x LH10 20 euro p/st euro
                      2x L15 30 euro p/st euro
                      Lijkt me straf om met 1 baskastje 15" 350W aes per kant 500 man te voorzien van een stevige bas?
                      Volgens mij gelden de fysica-wetten voor alle kasten, onafhankelijk van welk merk-stickertje er op hangt. Of ziet hier een of ander 15" supersubwoofer in?

En met googelen een prijs gevonden van 1300€ per L15, toch een stevige prijs voor een enkel 15" subje.

Comment

• Peeterss
                        • Mar 2009
                        • 66

Originally posted by Davy Gabriels
                        Lijkt me straf om met 1 baskastje 15" 350W aes per kant 500 man te voorzien van een stevige bas?
                        Volgens mij gelden de fysica-wetten voor alle kasten, onafhankelijk van welk merk-stickertje er op hangt. Of ziet hier een of ander 15" supersubwoofer in?

En met googelen een prijs gevonden van 1300€ per L15, toch een stevige prijs voor een enkel 15" subje.
                        @Meneer Davy Gabriels,

Wederom een berusting op aanname..héél jammer..en je hebt het systeem vermoedelijk nog nooit gehoord en dan ook nog eens de verkeerde specs opgeven..maak van de 350W AES maar 900WAES @4 Ohm van ! Dat scheelt maar een "klein" (lees 550W) beetje.. en het subje zit op advies verkoop ronde de 1100 euro..(Europese advies verkoop richtprijs)

Héél jammer dat je je niet eerst verdiept in een product voordat je commentaar geeft op een topic...weer een gemiste kans...

Comment

• purplehaze
                          • Jul 2004
                          • 692

Originally posted by Peeterss
                          @Meneer Davy Gabriels,

Héél jammer dat je je niet eerst verdiept in een product voordat je commentaar geeft op een topic...weer een gemiste kans...
                          ...grappig dat de eerste hit (op LAN L15) bij google uitkomt bij:
                          350 watt aes - 4 ohm - 124 splmax peak - 1375 incl btw
                          ????
                          volgens mij heeft Davy echt wel gezocht :-)

Comment

• Davy Gabriels
                            • Aug 2002
                            • 819

How how, relax man... was gewoon een vraagstelling.

Vind het knap van jullie dat er ook naar andere merken gekeken wordt, dus niet enkel met een soort van kuddegeest blindelings de gevestigde merken volgen à la d&b, EAW etc... Net zoals altijd de nexo PS15 altijd maar verheerlijkt wordt, terwijl er momenteel vele merken zijn die hetzelfde kunnen aanbieden tegen lagere prijs, minder gewicht etc...

Lijkt me alleen straf dat je met een 15" per kant genoeg laag voorziet voor 500 man, waarom sleurt dan iedereen minstens dubbele 18" per kant voor dergelijke sets?

AES vermogen heb je gelijk in, had mij mistypt, maar er staat op de .it site:
                            Power handling
                            Long term 350W
                            AES Standard 700W
                            Moet ik dan de 350W zien als RMS vermogen?

Misschien nog een tip, zorg voor een goede degelijke website, zeker als relatief onbekend merk hier in BE/NL.

Comment

• dexter
                              • Jul 2005
                              • 433

De prijzen zijn dus vergelijkbaar met de martin audio blackline serie.
                              En de prestaties ook weet ik uit eigen ervaring, 500 man dubbel 18 inch laag per kant en dubbel 15 inch top heb je dan echt wel nodig. Of iets van die strekking.

Comment

• Peeterss
                                • Mar 2009
                                • 66

Originally posted by StarclassicBB
                                En dat is zeg maar ook een beetje mijn punt.

Het feit dat er op een serie luidsprekers JBL, Nexo of D&B staat geeft niemand de garanties dat er die klus een goed geluid geproduceerd wordt. Dit hangt natuurlijk af van de technicus, akoestiek, enz.

Je wilt niet weten hoevaak ik, als muzikant, technicus en concertbezoeker, eens een Synco, l'acoustics of Vertex line-array heb gehoord waarbij ik nauwelijks de zanger kon verstaan.

Merken betekenen dan wel heel veel, marketing-technisch, maar aan het eind van de dag moet er gewoon goed geluid komen. Het publiek kijkt niet naar de naamplaatjes op de luidsprekers, maar vond het geluid k*t of heeft gewoon een leuke avond gehad.

Lan audio, TW audio, zijn merken die nog niet bij de grote jongens geaccepteerd zijn. Maar ze zijn wel heel goed in staat om de technicus "dat" goede geluid te laten produceren. Misschien wel beter dan de bestaande geaccepteerde merken. Plus het feit dat, zie post hierboven, je met zeer weinig en compact materiaal, super geluid voor een relatief groot publiek kunt produceren.
                                Klopt helemaal starclassic..heb ook wel eens bij een grote feesttent gestaan hing vol met Meyersound..twee mega stacks aan weerskanten en Upa 1 als delay stack..het geluid was net van blik...afschuwelijk om aan te horen.
                                Wij werken met diverse systemen en er is bijna geen van deze systemen die zo fase rein zijn als de andere grotere bekendere merken.

Ik heb de A|B vergelijking ook gelezen vanuit Italie. De vertegenwoordig liet mij dit lezen. Door een onafhankelijk acoustisch bureau|magazine (zie gelijk als in NL de musicmaker o.i.) is een A|B test gedaan tussen de PS10 NEXO en LH10 LAN.
                                1) PS10 MET PS10-TD controller -> amp
                                2) LH 10 ZONDER controller, reekstreeks op de amp aangesloten.

Conclusie: In alle facetten kwam LAN kwalitatief ver boven het merk NEXO.
                                1) Geluid +++++
                                2) Compactheid +++++
                                3) Robuustheid +++++
                                4) Gebruikte materialen +++++

Eind Conclusie LAN:
                                Zeer hoge kwaliteit componenten en driver voor een briljante, sprankelend weergave, uitzonderlijke transparantie en een perfecte lineaire respons in het gehele frequentiegebied. uitermate geshcikt voor vele soorten muziekstylen.
                                EN dat zonder controller |EQ etc. en rechtstreeks op de AMP aangesloten !

Een kast moet vanuit zichzelf al goed klinken....en niet met allemaal controllers e.q. gecorricieerd hoeven te worden... een klein beetje alá, maar wat je tegenwoordig ziet... zonder controller draait het systeem niet eens meer of het klinkt gewoon K*** een hele goede marketing..moet LAN ook maar eens gaan doen...weet je zeker dat je meer omzet weet te genereren.
                                Gewoon een simple Xilixa ertussen van tussen de 600-800 euries en geen dure NEXO amp van minimaal 3000 euro..

Dan weet ik als ondernemer wel waarvoor ik kies..De opdrachtgever en de klanten waar wij het geluid voor doen zijn in 99% van de gevallen zeer tevreden en het jaar erop of zelfs eerder mogen we weer terug komen

Comment

Working...