LAN audio komt met een nieuwe Line array

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Peeterss
    • Mar 2009
    • 66

Originally posted by Davy Gabriels
    How how, relax man... was gewoon een vraagstelling.

Vind het knap van jullie dat er ook naar andere merken gekeken wordt, dus niet enkel met een soort van kuddegeest blindelings de gevestigde merken volgen à la d&b, EAW etc... Net zoals altijd de nexo PS15 altijd maar verheerlijkt wordt, terwijl er momenteel vele merken zijn die hetzelfde kunnen aanbieden tegen lagere prijs, minder gewicht etc...

Lijkt me alleen straf dat je met een 15" per kant genoeg laag voorziet voor 500 man, waarom sleurt dan iedereen minstens dubbele 18" per kant voor dergelijke sets?

AES vermogen heb je gelijk in, had mij mistypt, maar er staat op de .it site:
    Power handling
    Long term 350W
    AES Standard 700W
    Moet ik dan de 350W zien als RMS vermogen?

Misschien nog een tip, zorg voor een goede degelijke website, zeker als relatief onbekend merk hier in BE/NL.

Excuses Davy, als het verkeerd overgekomen is, dat was niet mijn opzet..Het klopt dat het verkeerd vermeld staat en google is niet heilig

De oude sub L15 had een vermogen van 700W op 4 Ohm/8 Ohm de vernieuwde sub 900W op 4 of 8 Ohm.

De site is under constructie zoals je kunt zien op de zowel de NL als op de ENG als op de Italiaanse site. Er is een nieuwe site onderweg met technische informatie en ook referenties van bekende Europese techneuten waarom zij LAN verkiezen boven andere merken, zij hebben ook gewerkt en dragen ook dusdanige kennis van diverse andere top systemen.

Let op: Voor de standaart optredens voor zalen tot 500 man en top 40 bands nemen wij de L15+L10 mee, enkel per kant, soms dubbel afhankelijk van de spreiding en gewenste laag. (L300 is meestal geen optie, omdat deze bas pas ongeveer bij 15/20 mtr begint met rollen en dan komt het laag net zo hard weer terug.

Voor grotere optredens waar meer laag gewenst is b.v. bij feesttenten gebruiken wij 2x2 enkel 18"L300 en 2xLH900 per kant. (tot 50 mtr) na 50 meter meestal een delay stack van LH12 in clusterverband.

Ergens in het najaar wordt er weer een demodag(en) verwacht omg. Utrecht. Met de ingenieur vanuit Italie. Ik hou je op de hoogte als wij meer info hebben mogen ontvangen..De vorige keer vond ik reuze interessant en de info uit de eerst bron..van de ingenieur zelf..is altijd prettig..en zoals het er nu voorstaat ook op de Messe volgend jaar..

Praat wellicht veel over LAN, maar uit eigen ervaring zoals je ook zegt, met meerdere systemen, weet ik wel waar ik zo langzamerhand naar moet luisteren en wat de opdrachtgever wil horen. Zet liever dit setje weg als een Alcons, mede omdat Alcons veelal bij ons voor theater klusjes wordt gebruikt en niet echt geschikt is voor metal, rock o.i. LAN is gewoon zoals velen al beamen een all round speaker die elke muziek stijl aankan en alle toppen|typen van LAN zijn te combineren van klein tot groot...en dat is een enorm voordeel.

Comment

• Peeterss
      • Mar 2009
      • 66

Originally posted by dexter
      De prijzen zijn dus vergelijkbaar met de martin audio blackline serie.
      En de prestaties ook weet ik uit eigen ervaring, 500 man dubbel 18 inch laag per kant en dubbel 15 inch top heb je dan echt wel nodig. Of iets van die strekking.

Qua prijs zal het ongetwijfeld vergelijkbaar zijn, dat durf ik niet te zeggen, ik weet niet was de huidige markt doet, wat betreft de prijzen. Als ik de LH12 met de F12 vergelijk, kwam ik snel al tot de conclusie dat de LH12 veel opener en sprankelijker is, met name in het hoog. We hebben in het verre verleden ook Martin Audio gehad

Nogmaals geluid is een kwestie van smaak en Martin en Nexo zijn ook goed.

Comment

• 4AC
        • Nov 2007
        • 1791

Oké, aangezien je toch een vergelijk hebt gedaan tussen die twee toppen: was er ook een ENORM verschil in rendement?
        Ook ik vind het verhaal van enkel 10 top met 15 bas per kant voor 500 man erg twijfelachtig namelijk. De F12 van Martin zou met een 18" basje per kant geschikt zijn tot ca. 300-350 man. Maar dat de 10" van LAN geschikt is voor 500 man, lijkt me wel erg sterk. Tenzij het een kinderdisco'tje is met jip&janneke muziek natuurlijk.

En als ik dan in je berichten grove spelfouten tegenkom zoals "standaart", is voor mij de geloofwaardigheid al snel verdwenen.

Het is fijn dat je enthousiast bent over een merk. Ikzelf ben dat ook, alleen dan voor een heel ander merk. Er is voor mij weinig mooiers dan anderen vertellen waarom ik tot een oordeel ben gekomen. En wellicht discussiëren over waarom een ander het door zo NIET mee eens is. Leuk toch?
        Mijn ervaring is: het werkt averechts als je van de daken gaat schreeuwen hoe geweldig je het vindt en, nog erger, ontzettend gaat overdrijven om maar overtuigend over te kunnen komen (en de aandacht te krijgen).

Ik vind ook dat je pas echt een mening kunt vormen over een luidspreker -of welk ander product dan ook- als je het gebruikt hebt.
        Maar het neemt niet weg dat je een eerste indruk mag krijgen (en delen) na wat zoek&snuffelwerk (vanachter-je-luie-desk-research). Als dan blijkt dat je foutieve informatie hebt gedeeld, dan kun je verwijzen naar je bron (maar dan moet je die wel even vermeld hebben).
        Mijn eerste indruk bij het merk LAN is niet bepaalt geweldig:
        ik kom hier in een topic, zoek het merk op google eens op (aangezien ik er nog NOOIT van gehoord had) en kom een dertien in een dozijn fabrikant tegen. Ik klik even op de D540F; en ik zie een lompe kast, voor de hand liggend vormgegeven, niet eens trapeziumvormig en met ondermaatse specificaties. Kortom: zoals ze twintig jaar geleden ook al gemaakt werden. En ik maar denken dat het succes van ondernemen lag in constant innoveren, anders zijn, toegevoegde waarde etc etc. Vervolgens blijkt bij de 15" en 1" combinatie de crossover-frequentie op 1700 hertz te liggen... dat verklaart voor mij gelijk wat bovenstaande gebruiker als 'open' en 'sprankelijk' ervaart. haha.
        MAAR GOED: bovenstaande is dus slechts speculeren. Ik zou het eigenlijk eerst eens moeten beluisteren, absoluut. Maar aangezien mijn eerste indruk dermate slecht is, heb ik weinig behoefte om daar tijd aan te besteden.

Mvg,

Teun

Ps. Als je een stevig budget hebt, hoef je echt niet per-se naar de grote bedrijven voor de kennis en de kunde. Natuurlijk zijn er de schaalvoordelen, maar de kwaliteit hoeft niet meegegroeid te zijn.
        Aan de andere kant: dom lopen leuteren dat je een a-merk slecht hebt horen klinken (boeiend) kan iedereen. Het geluid hangt van zó veel factoren af...
        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
        Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• StarclassicBB
          • May 2011
          • 25

Hallo 4AC,

Ik heb het idee dat je verhaal voornamelijk naar Peeterss is bedoelt, maar ik wil toch even ingaan op verschillende punten uit je post.

Ik vind dat je behoorlijk bevooroordeeld bent wat betreft dit speakermerk. Je helpt niet echt mee om een neutraal beeld rond het merk LAN te scheppen.

Je zegt zelf dat je nog nooit van LAN gehoord hebt, maar je spuugt wel 20 eerste indrukken in dit topic die nergens over gaan.

Dat 15" sub en 10" top per kant een beetje aan de sterke kant is ben ik met je eens. Maar buiten de grote verhalen om is LAN gewoon een prima speaker merk dat kan concurreren met bestaande A-merken. Luisteren is weten (zoals je zelf ook al aangaf).

Nogmaals, het merkje voorop de grill zegt niks, de specificaties op een gebrekkige internetsite zeggen niks, de bevooroordeelde meningen van collega's zeggen niks. Uiteindelijk telt het geluid wat er uit de kasten komt. En wat ik van LAN gehoord heb is zeer goed, beter dan menig A-merk. I.i.g. de moeite waard om het niet bevooroordeeld af te kraken en er eens naar te gaan luisteren.

Comment

• 4AC
            • Nov 2007
            • 1791

Originally posted by StarclassicBB
            Ik heb het idee dat je verhaal voornamelijk naar Peeterss is bedoelt, maar ik wil toch even ingaan op verschillende punten uit je post.

Ik vind dat je behoorlijk bevooroordeeld bent wat betreft dit speakermerk. Je helpt niet echt mee om een neutraal beeld rond het merk LAN te scheppen.

Je zegt zelf dat je nog nooit van LAN gehoord hebt, maar je spuugt wel 20 eerste indrukken in dit topic die nergens over gaan.
            Precies! Zoals ik in mijn post ook al gelijk aangaf, overigens.

DAT is mijn eerste indruk. Maar vertel eens waarom die eerste indruk niet klopt; vertel waarom die 1" hoogdriver nog steeds lekker kan klinken met een xo-punt van 1700 hertz?
            Waar blijven nou die argumenten die de vooroordelen onderuit halen?

Originally posted by StarclassicBB
            Nogmaals, het merkje voorop de grill zegt niks, de specificaties op een gebrekkige internetsite zeggen niks, de bevooroordeelde meningen van collega's zeggen niks. Uiteindelijk telt het geluid wat er uit de kasten komt. En wat ik van LAN gehoord heb is zeer goed, beter dan menig A-merk. I.i.g. de moeite waard om het niet bevooroordeeld af te kraken en er eens naar te gaan luisteren.
            Mensen die krijgen nou eenmaal een indruk als ze iets voor het eerst zien.
            Daar kun je als bedrijf noujuist gebruik van maken, daar de kansen in zien, niet de bedreigingen.

Mvg,

Teun
            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
            Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

nou ja...

ik hoor iedere keer van een nieuw merk dat ze beter klinken dan de grote merken..

Net zoals dat ventje dat een nieuwe auto gebouwd heeft, die beter is dan Ferrari , Lamborghini en Maserati.
              Altijd wel lachen, 5 jaar verder, en die grote drie maken nog steeds auto's bij de vleet, en dat jonge ventje is vaak dan bezig met zn derde faillissement...
              Anders gezegd, als bij dat super nieuwe merk 500 kasten per jaar gemaakt worden gaat de vlag uit, als bij die grote jongens er geen 500 per week door gaan breekt de pleuris uit op de marketing-afdeling...

Verder vind ik het een eer om Meyer slecht te horen klinken (gebeurt niet vaak) , LAN heb ik nog nooit horen klinken ( en dat gebeurt ook voorlopig niet..) ...

Nog afgezien van het feit dat hier afgelopen week op het forum de digitale mengtafel van Meyer werd uitgevonden, (!) blijf ik deze discussies altijd met een korrel zout nemen.

Ooit inderdaad een UPJunior naast een TW-top gehad. In een redelijke werkplaats, met fatsoenlijke galmtijd. De eigenaar was zo trots als een pauw, want hij won, TW ging harder. Ik was blij dattie weer weg was, want mn oren begonnen te suizen van de bagger aan vervorming die eruit kwam.
              1 test , 2 meningen.
              Met als voordeel dat we allebei blij waren met onze spullen. En, anderhalf jaar later, ik nog steeds met regelmaat gebeld wordt omdat zijn setje "Het Niet Doet, er heeft iemand aangezeten, ofzo.."

Comment

• StarclassicBB
                • May 2011
                • 25

@4AC,

Technisch beargumenteren kan ik niet. Ik ben geen speakerontwerper en ook geen systeemtechnicus. Ik luister slechts naar het eindresultaat.

Het enigste argument dat ik je kan geven is dat in de situaties waar ik LAN ben tegengekomen het systeem gewoon zeer goed klonk. En daarnaast zijn de kasten zeer compact maar geven in verhouding toch een behoorlijke geluidsdruk af.

@ 4AC en **************,

Ik ben het met je eens ******** dat de verschillende "minder geaccepteerde" merken zoals TW, MB en LAN het inderdaad moeilijk hebben/krijgen en het de vraag maar is of ze het de komende 5 jaar wel overleven. Maar dit is juist het gevolg van het grote merken-acceptatie. Iedereen weet dat bijvoorbeeld Meyer goed aangeschreven staat en rider vriendelijk is. Het is voor een nieuw merk daarom juist zo goed als onmogelijk om in deze tak nog ergens tussen te komen.

Punt wat ik in dit topic wil maken is dat ik regelmatig in situaties terecht kom waar een FOH en monitorset van "de grote merken" staan, maar dit verre weg van goed klinkt. Dit heeft niets te maken met de kwaliteit van de luidsprekers zelf, maar met de randfactoren als akoestiek, technicus, grote van de zaal, wind, regen, luchtdruk, enz. enz. Dus wat zegt de naam van het merkje voor het uiteindelijke resultaat? Niets dus. Dat je ergens Meyer neer zet resulteert niet direct in goed geluid.

Of het nu Lan, Meyer, D&B, TW of Behringer is, uiteindelijk gaat het om het eindresultaat... Merken acceptatie is in mijn ogen zwaar overgewaardeerd en alleen gebasseerd op bedrijfseconomische overwegingen. Eigenlijk zou iedereen die op het punt staat om een nieuwe geluidsset te kopen een blinddoek om moeten doen en een zaal met verschillende merken moeten betreden.

Zet er dan voor de grap eens een setje LAN tussen...
                Last edited by StarclassicBB; 15-06-11, 10:46.

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik al in geen 6 jaar geen EQ meer op de masters gebruik...

Wel de subs via de masterB van de midas laten komen, en gewoon een UPA-setje met USW's eronder.

Bagger in = bagger uit, en hoe meer je daar tussenweg kunt laten, des te beter het is, want hoe minder bagger je toe kunt voegen. Goed miken, dat wel, en verder je overspraak als voordeel zien ipv nadeel, dan sal alles regkom.

De Grote Merken zijn echter niet voor niets zo groot geworden, dat moet toch ergens zijn oorzaak hebben.

Uiteraard kwam, toen Ferrari ruziede met Ford over de 24uurs van LeMans anno 1970 een handig henkie voorbij, die dacht : zoek het uit, maar ik ga auto's maken.
                  Handige Heindrich werkte voor Volkswagen, waar ze tot dan toe Kevers en Busjes bouwden. Heindrich keek iets scheef, en bedacht dat het blok maar eens naar voren moest, dan kon de kofferklep mooi open. Hij noemde dat toen de Golf......

Ik heb afgelopen zondag hier in Twente ff bij mn ouwe bandjes staan kijken. Met een setje dat we vroeger ook in de vrachtwagen hadden.
                  Verkeerd koppelen, verkeerde geluidsnicht aan de tafel, en verkeerde opvatting over de muziek resulteerden in bagger geluid. Lag niet aan de set, maar aan de graftak die er achter stond.

Comment

• steed
                    • Sep 2008
                    • 68

[QUOTE=**************;564374]eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik al in geen 6 jaar geen EQ meer op de masters gebruik...

Vind het wel grappig dat je bovenstaande aanhaalt :

Inmiddels werken sommige verhuur bedrijven al ruim 10-15 jaar met LAN in de rental zonder enige problemen. Daarnaast gaan wij altijd zonder EQ's weg..en ook de luidsprekers zitten rechtstreeks op de amp, zonder controller. Dus géén E.q. op de FOH en op de monitoring vind ik meer normaal en geen uitzondering of erg bijzonder...

Wat starclassic al zei..het lijkt me wel interessant om een blinde test te gaan doen in een hal...wie doet er mee??? Vision acoustic misschien??

Als Meyer net zoveel kasten verkocht als LAN binnen één maand en dan praat ik over de line array 40 complete systemen binnen één maand, dan hoor ik dat graag. Het leuke is nog wel dat een 3 maand nieuwe line array van Meyer door de directeur van de Italiaanse theater terug gebracht werd en er LAN in kwam hangen.. dat zegt toch wel iets.

Actief...eind volgende maand is de verwachting..10" toppen en 12" subs..laten ons verassen...

@ MS...nogmaals zoals al vaker is gezegd, LAN is geen nieuw merk!!

Wat is erg sterk vind aan de nieuwe WLP1 (wedge low profile stage monitor) dat je de microfoon nagenoeg op de grill kan leggen zonder dat er feedback ontstaat.
                    Dat noem ik nou eens LOW WEDGE PROFILE ! En ook rechtstreeks op de amp ZONDER EQ. NO FEEDBACK ON STAGE

Dit zelfde hebben we ook getest met diverse merken D&B MAX 15, MARTIN LE1200S, MEYER MJF212A. Ik kan je vertellen naar de D&B MAX hoefde je maar te kijken of de feedback kwam opzetten, de LS1200S was iets minder en de MJF212A kwam aardig in de buurt..ik praat dan niet over het aantal vermogen maar puur naar de low profile wedge..en de prijs net iets meer dan 1200 euro voor 1 monitor, vergeleken met de andere merken scheelt het maar "iets" in de prijs. De WLP1 is qua klank rete strak en erg lekker...

maar goed...wanneer??? blinde test en waar???? Centraal in Nederland..wie heeft en kent een goede locatie...???

Comment

• purplehaze
                      • Jul 2004
                      • 692

ik begin wat moe te worden van alle poeha die hier over LAN over ons uitgekieperd wordt.
                      Natuurkundige wetten gelden voor elke speaker, geen processing wil zeggen alle correcties moeten in de filters plaatsvinden wat een complex verhaal kan worden..
                      daarnaast hoe hou je het heel??

Ik ben benieuwd naar een blinde test om een en ander in verband te kunnen plaatsen echter voorlopig heb ik genoeg gezien over LAN en laad mijn NEXO setje maar weer in de bus :-)

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

Originally posted by steed
                        Als Meyer net zoveel kasten verkocht als LAN binnen één maand en dan praat ik over de line array 40 complete systemen binnen één maand, dan hoor ik dat graag.
                        Bij deze, je hoort het.
                        je kunt soms aan de serienummers zien hoeveel kastjes er dat kwartaal doorgegaan zijn, en dan geldt dus wat ik hierboven al aangaf:

Anders gezegd, als bij dat super nieuwe merk 500 kasten per jaar gemaakt worden gaat de vlag uit, als bij die grote jongens er geen 500 per week door gaan breekt de pleuris uit op de marketing-afdeling...
                        zei ik per week? denk rustig per dag...
                        Last edited by Gast1401081; 16-06-11, 08:50.

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

Originally posted by steed

Wat starclassic al zei..het lijkt me wel interessant om een blinde test te gaan doen in een hal...wie doet er mee??? Vision acoustic misschien??
                          Daar ben ik altijd voor te porren....
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• M'Elodie
                            • Oct 2006
                            • 148

Originally posted by Peeterss
                            Praat wellicht veel over LAN, maar uit eigen ervaring zoals je ook zegt, met meerdere systemen, weet ik wel waar ik zo langzamerhand naar moet luisteren en wat de opdrachtgever wil horen. Zet liever dit setje weg als een Alcons, mede omdat Alcons veelal bij ons voor theater klusjes wordt gebruikt en niet echt geschikt is voor metal, rock o.i. LAN is gewoon zoals velen al beamen een all round speaker die elke muziek stijl aankan en alle toppen|typen van LAN zijn te combineren van klein tot groot...en dat is een enorm voordeel.
                            Zeg Peeters, welk bedrijf heeft zowel Lan als Alcons??? Weet alleen dat Almaro Alcons heeft met Lan subs (voor groot deel nagebouwd)...

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

Originally posted by M'Elodie
                              Zeg Peeters, welk bedrijf heeft zowel Lan als Alcons??? Weet alleen dat Almaro Alcons heeft met Lan subs (voor groot deel nagebouwd)...
                              dacht ff dat de hele wereld al volhing met dat spul...

Comment

• metalteacher
                                • Dec 2007
                                • 467

Onlangs een setje MB audio 18.0 naast een LAN L300 gehad. De MB variant van AM is ontworpen voor een B&C 18" die combinatie klinkt echter behoorlijk K*T dus er maar een L18P300 in gehangen dan opeens klinkt die kast stukken beter als de originele LAN L300. Volgens mij zijn beide kasten min of meer samengesteld door AM. Ofwel hij heeft beide keren zitten slapen tijdens het ontwerpen. Of hij heeft nooit naar alternatieven gekeken. De MB 18.0 is geweldig in mijn optiek met de L18P300. Maar naast een moderne sub van Brooklyn audio geen match whatsoever. Ik ben nu weer terug bij de L300 met iets minder sub maar daarvoor ook een iets kleiner en wat meer handzamer kastje. Een L15 is een leuk ding voor cafe's maar daar houdt het op. Een L300 is per drie per kant een leuke subset voor een PS15. Twee per kant is het minimum en eentje klinkt voor geen meter. Sander ik hou me aanbevolen voor een keertje een sub test in Estrado?
                                Steelwing - Full Speed Ahead!!!

Comment

Working...