mag een baskast "liggend" opgesteld?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • patrik_claes
    • May 2010
    • 5

mag een baskast "liggend" opgesteld?

Hello,

Wij zijn een cabaretduo en werken momenteel voor kleine zaaltjes tot 100 mensen met 2 actieve Solton MF200A's als front. Die zouden we willen uitbreiden (we doen niet al te wild in onze muziek ) met één sub in het midden. We hebben nog een versterker van 400 W RMS als we hem bridged gebruiken en een Behringer X-over (niet super, weet ik). Nu heeft Solton wel een MF-B15 15" SUB (specs zie laatste blz hier), maar die is 68cm hoog...mag ik daarom de kast ook op z'n kant leggen, of heeft dat een negatief effect op de klank? Het is onmogelijk uit de foto af te leiden welk soort bouw de sub is...
    Solton heeft ook de Pro Sonic SB15, en die is maar 51cm hoog, maar hij kost ook wel meer, terwijl de andere specs (schijnbaar) identiek zijn (zie specs hier). Gaat het misschien om een ander ontwerp van kast, want beide gebruiken een 15" aaCraaft speaker van 400W RMS. Als ik de eerste dus mag op z'n kant leggen, ga ik toch liever voor die optie .

Tenslotte nog één off-topic vraagje: kunnen we met dit materiaal voor een klein publiek (100 mensen max) ook buiten spelen denken jullie?

Ik ben benieuwd, alvast bedankt voor een reactie,

cabareteske groet,
    Patrik
  • nightline
    • Oct 2002
    • 1001

Ik heb geen enkele ervaring met producten van Solton, maar baskasten op hun kant leggen is geen enkel probleem, in sommige gevallen zelfs een klein voordeel.

Mvg

Jack
    Powered by AudioMadness....

Comment

• patrik_claes
      • May 2010
      • 5

Ik vraag het vooral omdat ik had begrepen dat een bepaalde hoogte en soms ook goed contact met de vloer van belang zijn. Ik neem aan dat er basreflex-buizen onderaan zitten, en als je de baskast op z'n kant legt, liggen die uiteraard aan de zijkant ipv aan de onderkant...

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Hoe je een sub neerzet maakt niet uit, al zet je hem met de speaker van het publiek af dan doet ie het nog net zo goed. Een sub is omnidirectioneel wat zoveel inhoudt dat de afstraling bolvormig is. Dat de baspoortjes aan de zijkant zitten zul je dus ook niet merken.
        Een sub in het midden plaatsen zal ook het meest homogene geluidsbeeld opleveren door de hele zaal heen, hooguit dat je dicht in de buurt van de sub iets teveel sub hebt.
        Of je met die set buiten kunt spelen voor 100 man kun je zelf het best beoordelen, staat de set in een zaal voor een vergelijkbaar publiek op zijn max te werken dan wordt het krap, heb je nog voldoende over dan zal het geen probleem zijn.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

Overigens,

het staat nergens dat je bij een set solton speakers per se een solton subje hoeft te gebruiken. Een goede sub van een ander merk kan voor minder geld een beter resultaat geven.

Veel subjes hebben zelf al een filter ingebouwd zitten die met weinig vermogen prima werkt.
          Als je er speciaal een x-over voor gaat kopen verwacht ik dat een powered sub van een ander merk goedkoper en stukken handiger is. Daar zit vaak gelijk een x-over voor de topjes in namelijk.

ik ben in de onderste prijsklasse nogal gecharmeerd va[FONT=Verdana]n db technologies materiaal qua prijs / prestatie. Maar tweedehands moet je toch wel een powered mackie oid kunnen vinden. Het barst van de tweedehands subjes in goede staat.
          [/FONT]
          lekker belangrijk!

Comment

• patrik_claes
            • May 2010
            • 5

Hello MusicXtra en Showband,

Bedankt voor het snelle antwoord. Ik weet wel dat het niet per sé een Solton moet zijn, maar met ongeveer 275€ dan wel 400€ naargelang het type zijn ze gewoon zeer betaalbaar. Een passieve 15" sub van db technology kost ook algauw 400€. Verder héb ik al een versterker die 400W RMS kan leveren, en zijn de Solton MF200A's actief. Een actieve sub met X-over is dus geen directe meerwaarde...maar suggesties naar prijs/kwaliteit goeie subs zijn zeker welkom.
            groetjes,
            Patrik

Comment

Working...