Mengpaneel voor beginnende band

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MathijsT
    • May 2010
    • 3

    Mengpaneel voor beginnende band

    Beste forumgangers

    Ik ben zanger en gitarist in een beginnende indie-rockband. Verder is er nog een zangeres, een synth, een drummer en een leadgitarist.

    Wat ik zoek is een mengpaneel om de twee micro's op aan te sluiten. Momenteel gebruiken we materiaal van een kennis. Ik heb al een versterker, een oude pioneer van mijn vader, maar een mengpaneel ontbreekt dus nog.
    Ik heb al enkele tweedehandssites afgeschuimd en ik denk dat de prijs voor wat wij nodig hebben ergens tussen de 50 en 250 euro moet liggen. Alleen heb ik geen idee wat een goede prijs-kwaliteitverhouding is en eveneens weet ik niet of wij vb een 16kanaals nodig hebben, hetzelfde verhaal geldt voor al die knopjes.

    Hopelijk kan iemand mij redden uit die vloed van aanbod en een (aantal) geschikte mengpanelen uit de poel vissen.

    Alvast bedankt!
  • Gitarist 62
    • May 2006
    • 278

    #2
    hoi Matthijs

    welkom hier!

    - vul even je profiel ook in!
    - wat wil je: een setje om te oefenen Of wil je meteen volle bak gaan en spullen om een zaal te vullen voor jullie optredens? Dat maakt nogal uit in wat je wil/moet aanschaffen. Als je nu spullen gebruikt van een kennis om te oefenen, kan diegene je vast ook vertellen wat nodig is in jullie situatie. Wil je verder ook drums, keys en gitaren versterken? Je kan dan eenvoudig tellen hoeveel kanaaltjes je nodig hebt.
    Voor op dit forum: Geef duidelijk aan wat je er precies mee wilt; Verder: Gebruik de zoekfunctie. Dit soort vragen is/wordt veel gesteld hier
    ~Clearsound~

    Comment

    • MathijsT
      • May 2010
      • 3

      #3
      Hartelijk bedankt om zo snel te reageren!

      Ik heb mijn profiel net aangepast, bedankt om me daarop te wijzen (:

      Volgens mij houden we het momenteel beter op een set die we enkel gebruiken om te repeteren. Als studenten kunnen we het ons niet veroorloven direct een grote investering te maken, terwijl we nog niet eens weten wat de toekomst ons zal brengen. De optredens zijn nogal schaars, dus voor die enkele keren kunnen we wel aan deftiger materiaal raken. Gisteren bijvoorbeeld hebben we ons eerste optreden gedaan voor zo'n 75 man, samen met nog twee andere bands. We konden daar rekenen op materiaal van de organisatoren, dus dat zit nog wel even safe denk ik.

      Dat van die kennis is zeker waar, maar de ervaring leert me dat het een must is verschillende mensen hun mening en raad te vragen.

      Als ik even alles optel kom ik aan een 6-tal kanaaltjes. Ik weet alleen niet goed hoe het zit met de drum, want daar hebben wij niet eens micro's voor.

      Dit lijkt me een interessante aanbieding:


      Mathijs

      Comment

      • Whitefarmer
        • Oct 2003
        • 1244

        #4
        Dat mixertje is ANTIEK!! sinds 1982 niet meer geproduceerd (bijna 30 jaar oud.)

        Je kunt er wel 6 micro's op aansluiten, maar toch valt dit onder de DJ-mixers (1 van de eerste!)

        Verderzoeken dussss.

        aantal kanalen:
        4 drum(kick, snare, OH)
        1/2 Synth
        2 guitar
        2 zang

        en verder zou ik zeggen: LEES, LEES, LEES!!
        Groeten John
        ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
        Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

        Comment

        • Gitarist 62
          • May 2006
          • 278

          #5
          NEE niet doen!!

          Dit is echte een ding dat iemand op zolder heeft gevonden onder een berg stof. En bovendien Niet zinnig voor jouw toepassing.
          Om te oefenen heb je geen versterking van drum en E gitaren nodig. Allen voor keys en microfoons. Dus een dito klein mixertje met 2xmic in en 1 of 2 lijn in, en een actieve monitor en oefenen maar.
          Laat die Pioneer van je pa ook maar op zolder staan. Die is voor hifi en niet voor PA geschikt!

          edit:whitefarmer was me voor> voor optredens inderdaad zoals hij aangeeft: 10-12 kanaaltjes, waarvan minimaal 8 voor microfoons. Maar dan heb je ook nodig: Meer monitoren, microfoons, kabels, zaalspeakers. En heb je het meteen over een fors budget!
          Last edited by Gitarist 62; 03-05-10, 11:13.
          ~Clearsound~

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Denk dat je er beter aan doet een powered mixer te kopen. Vaak zit daar een effectje en een EQ in wat toch wel lekker is in een oefenruimte.
            Die Pioneer versterker zal op korte termijn niet voldoen, dat is een hifi amp die er niet echt tegen kan om live muziek te versterken.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • MathijsT
              • May 2010
              • 3

              #7
              Allemaal bedankt om te reageren!

              Zo zie je maar dat ik er zeker goed aan heb gedaan hier een post te zetten, ik had bijna dat hoogbejaard geval gekocht...

              Ik vermoed dat dit dan een betere keuze is?
              Powered Mixer Crate PA 8FX + Twee Boxen aangeboden > Mengpanelen > Muziek en instrumenten > kapaza.be

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Originally posted by MathijsT
                Allemaal bedankt om te reageren!

                Zo zie je maar dat ik er zeker goed aan heb gedaan hier een post te zetten, ik had bijna dat hoogbejaard geval gekocht...

                Ik vermoed dat dit dan een betere keuze is?
                Powered Mixer Crate PA 8FX + Twee Boxen aangeboden > Mengpanelen > Muziek en instrumenten > kapaza.be
                Voor het geld is dit denk ik geen verkeerd setje, je moet hier alleen geen wonderen van verwachten, het blijft heel eenvoudig en oud.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • djspeakertje
                  • Oct 2008
                  • 1912

                  #9
                  Misschien is de Yamaha MG 102 C een idee? Als je hier een leuke actieve luidspreker aan hangt kan je prima repeteren, en bij grote gigs kun je hem gebruiken als personal monitor mixer, om je eigen monitormix te maken (met die actieve kast als monitor), of als submixer voor de toetsenist.

                  Als je 2 actieve luidsprekers hebt (Mackie SRM 450 bijvoorbeeld) en die op statieven zet icm de yamaha mixer kan je kleine gigs/kroegen tot 50 man prima bespelen.

                  Er zijn ook versies met ingebouwde effecten, maar dan zit je óf eentje kleiner (de 82), óf eentje groter (de 124). Bij die tafels staat er "cx" ipv "c". Ook handig: Er zijn versies met usb, voor opnames. Er zijn ook tafels met usb én fx.

                  Tapco maakt ook leuke tafels in deze prijsklasse, maar gaat (volgens mij) maar tot 4 mic ingangen. Bij Mackie/A&H vind je ook leuke kleine tafels, de (A&H) ZED 10 (fx) bijvoorbeeld, of de (mackie) VLZ 802 en 1202.


                  Dat is wat ik zo even uit m'n hoofd opnoem, er is nog veel meer te vinden, o.a. Phonic maakt veel setjes met "boxed" powermixers (zoals die van dat crate setje, je hebt ze ook in tabletop versie) en 2 passieve kastjes die je ook als monitor neer kan leggen.



                  Succes met zoeken, Daan
                  I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                  I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                  Comment

                  • jens
                    • Aug 2004
                    • 1067

                    #10
                    Behringer Europower PMP2000 « Powermischer « Powermischer « PA-Technik/DJ-Tools « Musik Produktiv

                    Of iets soortgelijks?

                    Koop er 2 leuke 12"/ 1" full range speakers bij van rond de 250-300 watt, en je heb een leuke oefenset. Je kan er zelfs eerst nog voor kiezen om je andere speakers dr eerst op aan te sluiten.

                    Verder is het vaak ook zo dat je het ook nog eens kan gebruiken met een feestje thuis! bbq in de tuin of weet ik het! Als je eenmaal zń set heb ga je het vanzelf vaker gebruiken!

                    succes

                    Comment

                    • Cappetijn Audio Service
                      • Apr 2010
                      • 13

                      #11
                      Mengtafel voor oefenruimte beginnende band

                      Hey Mathijs,
                      je hebt de Behringer Europower PMP2000 Powermixer, Yamaha MG 102 C Mixer, Yamaha EMX Powermixer.
                      De powermixers verschillen in prijs
                      Een van de volgende Powermixer is denk ik het handigste, omdat je alleen nog speakers aan hoeft te sluiten en de mic/keysboard aan te sluiten.

                      Yamaha EMX-321 Powermixer:http://www.yamaha.com/yamahavgn/CDA/...ml?CNTID=38160
                      Behringer Europower PMP 2000: Behringer Europower PMP 2000 powered mixer

                      Groet,
                      Joeri
                      Last edited by moderator; 04-05-10, 05:47. Reason: leesbaarheid en linkjes
                      Met Vriendelijke Groeten,
                      Joeri Cappetijn.


                      Cappetijn Audio Service

                      Comment

                      • Peeterss
                        • Mar 2009
                        • 66

                        #12
                        Originally posted by Cappetijn Audio Service
                        Hey Mathijs,
                        je hebt de Behringer Europower PMP2000 Powermixer, Yamaha MG 102 C Mixer, Yamaha EMX Powermixer.
                        De powermixers verschillen in prijs
                        Een van de volgende Powermixer is denk ik het handigste, omdat je alleen nog speakers aan hoeft te sluiten en de mic/keysboard aan te sluiten.

                        Yamaha EMX-321 Powermixer:EMX212S/312SC/512SC
                        Behringer Europower PMP 2000: Behringer Europower PMP 2000 powered mixer

                        Groet,
                        Joeri
                        Mijn ervaringen met Yamaha zijn beter dan de Behringer. Maar dat is iets persoonlijks. Ik zal gewoon naar een winkel gaan om de mogelijkheden te bekijken en eens te luisteren. Voor een oefen setje is het inderdaad alleen noodzakelijk om daar de noodzakelijke dingen uit te versterker. Misschien wel rekening houdend met ooit een amateur opname via de tafel een OH tje voor de drums??
                        Ik zou gaan voor een 8 kanaals tafeltje ( is een 8 kanaals soundcraft of een power station niet iets?) of is dit ruim boven het budget?

                        Comment

                        • sparky
                          • Apr 2002
                          • 2104

                          #13
                          Overigens hoeft het niet per se nodig te zijn 2 speakers te kopen. Soms kom je in een oefenruimte ook met 1 speaker al weg.

                          Een bandje waar ik een tijd geleden mee werkte, heeft toen een Phonic powered mixer met een behringer 12" topje gekocht. En dat voldeed prima, terwijl het toch wel eens hard ging in de oefenruimte. Dat heeft ze toen iets van 350 euro gekost.
                          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                          Comment

                          Working...