Hallo,
5 jaar geleden ben ik aanraking gekomen met geluidstechniek.
Ik heb eerst 2 jaar bij een geluidsbedrijf gewerkt en heb daarna 3 jaar
als vaste geluidstechnicus bij 2 (rock)bands gefungeerd. Hier ben ik onlangs tegen wil en dank mee gestopt om wel de volgende reden:
In bepaalde situaties (met name in kleine locaties zoals kroegen) waar het volume boven de 95 dB(A) komt lijkt mijn gehoor te oversturen. Het is net of kan mijn gehoor hogere volume's niet aan. Nu is 95 dB(A) in mijn optiek voldoende, maar op dergelijke locaties is dit streven niet of nooit te verwezelijken. Vaak gaat het dan (jammer genoeg) om 100 of soms zelf 105 dB(A) en op dit volume ben ik niet meer in staan om objectief naar de zaalmix te luisteren en hierbij de nodige correcties uit te voeren.
Verleden jaar heb ik last gehad van een soort van een burn-out als gevolg van veel stress. Ik na deze burn-out een tijdje last gehad van tinnitus, vermoedelijk ook als gevolg van stress. De KNO arts constateerde namelijk geen gehoorschade. De tinnitus is *** zij dank weer over, maar ik ben nu nog zuiniger op mijn gehoor en heb besloten om het live-werk naast me neer te leggen zodat ik nooit meer in volume's hoger dan 95dB(A) hoef te zijn.
Dit echter met zeer veel moeite omdat ik het altijd onzettend leuk vond om met de bands mee te gaan en met geluidstechniek bezig te zijn.
Omdat ik ook muzikant in hart en nieren ben, ben ik uiteraard in het bezit van otoplastieken met een 22dB filter erin. In het verleden heb ik ook de 15dB filters gehad, deze bevielen mij ook zeer goed, ik ben ze helaas kwijt geraakt en heb bij mijn nieuwe setje de 22dB filters genomen om altijd zeker te zijn. Ik weet de 15dB filters redelijke recht zijn. De dempingswaarden zijn hier te downloaden.
Voorzichtig zal ik toegeven dat ik wel eens een paar keer met de 15dB doppen in het gemixed omdat ik bij voorbaat al wist dat er weer zwaar
weer volume's opkomst waren. Uiteraard met een dB meter ernaast!
Ik moet toegeven dat dit voor mij zeer prettig was.
Inmiddels probeer ik me te richten op studiowerk: hier haal ook erg veel plezier uit. Maar afgelopen weekend heb ik toch nog weer een optreden gemixed en dit met zeer veel plezier en goede reacties. Maar wel met de 22dB filters in mijn oren! Wat tevens wel teveel van het goede was.
Omdat ik toch weer trek heb om live achter de mengtafel te staan wil ik jullie vragen hoe jullie er tegen overstaan als het gaat om een geluidstechnicus die het grootste gedeelte met oordoppen (let wel: de otoplastieken met het 15dB filter!) staat de mixen. Uiteraard met een dB meter ernaast om het volume in de hand te houden.
Een mogelijk argument is uiteraard dat de technicus niet hetzelfde hoort dan het publiek (fletcher-munson curve, afwijkingen oordoppen). Maargoed, die FM curve is toch afhankelijk van waar je staat, veel publiek drinkt wel eens een biertje, er lopen tegenwoordig veel mensen om met een gehoorbeschadiging en daarnaast is sowieso niet elk gehoor gelijk. Dus dit allemaal heeft ook invloed op het verschil tussen wat het publiek en technicus hoort.
Alvast bedankt voor het lezen van mijn topic!
5 jaar geleden ben ik aanraking gekomen met geluidstechniek.
Ik heb eerst 2 jaar bij een geluidsbedrijf gewerkt en heb daarna 3 jaar
als vaste geluidstechnicus bij 2 (rock)bands gefungeerd. Hier ben ik onlangs tegen wil en dank mee gestopt om wel de volgende reden:
In bepaalde situaties (met name in kleine locaties zoals kroegen) waar het volume boven de 95 dB(A) komt lijkt mijn gehoor te oversturen. Het is net of kan mijn gehoor hogere volume's niet aan. Nu is 95 dB(A) in mijn optiek voldoende, maar op dergelijke locaties is dit streven niet of nooit te verwezelijken. Vaak gaat het dan (jammer genoeg) om 100 of soms zelf 105 dB(A) en op dit volume ben ik niet meer in staan om objectief naar de zaalmix te luisteren en hierbij de nodige correcties uit te voeren.
Verleden jaar heb ik last gehad van een soort van een burn-out als gevolg van veel stress. Ik na deze burn-out een tijdje last gehad van tinnitus, vermoedelijk ook als gevolg van stress. De KNO arts constateerde namelijk geen gehoorschade. De tinnitus is *** zij dank weer over, maar ik ben nu nog zuiniger op mijn gehoor en heb besloten om het live-werk naast me neer te leggen zodat ik nooit meer in volume's hoger dan 95dB(A) hoef te zijn.
Dit echter met zeer veel moeite omdat ik het altijd onzettend leuk vond om met de bands mee te gaan en met geluidstechniek bezig te zijn.
Omdat ik ook muzikant in hart en nieren ben, ben ik uiteraard in het bezit van otoplastieken met een 22dB filter erin. In het verleden heb ik ook de 15dB filters gehad, deze bevielen mij ook zeer goed, ik ben ze helaas kwijt geraakt en heb bij mijn nieuwe setje de 22dB filters genomen om altijd zeker te zijn. Ik weet de 15dB filters redelijke recht zijn. De dempingswaarden zijn hier te downloaden.
Voorzichtig zal ik toegeven dat ik wel eens een paar keer met de 15dB doppen in het gemixed omdat ik bij voorbaat al wist dat er weer zwaar
weer volume's opkomst waren. Uiteraard met een dB meter ernaast!
Ik moet toegeven dat dit voor mij zeer prettig was.
Inmiddels probeer ik me te richten op studiowerk: hier haal ook erg veel plezier uit. Maar afgelopen weekend heb ik toch nog weer een optreden gemixed en dit met zeer veel plezier en goede reacties. Maar wel met de 22dB filters in mijn oren! Wat tevens wel teveel van het goede was.
Omdat ik toch weer trek heb om live achter de mengtafel te staan wil ik jullie vragen hoe jullie er tegen overstaan als het gaat om een geluidstechnicus die het grootste gedeelte met oordoppen (let wel: de otoplastieken met het 15dB filter!) staat de mixen. Uiteraard met een dB meter ernaast om het volume in de hand te houden.
Een mogelijk argument is uiteraard dat de technicus niet hetzelfde hoort dan het publiek (fletcher-munson curve, afwijkingen oordoppen). Maargoed, die FM curve is toch afhankelijk van waar je staat, veel publiek drinkt wel eens een biertje, er lopen tegenwoordig veel mensen om met een gehoorbeschadiging en daarnaast is sowieso niet elk gehoor gelijk. Dus dit allemaal heeft ook invloed op het verschil tussen wat het publiek en technicus hoort.
Alvast bedankt voor het lezen van mijn topic!
Comment