Mixen met oordoppen?
Collapse
X
-
-
Ben wel benieuwd in welke gemeente dat is.
Openlucht 85 dB aan de gevel is (afhankelijk van de act en het publiek) an sich wel te doen.
Meest absurde wat ik ooit onder ogen kreeg was een vergunning voor een openluchtdingetje naast de koopgoot in Rotterdam (Podium stond op 15 meter recht tegenover de marmeren gevel van de bijenkorf). Volgens de vergunning mocht er 75 dBA aan de gevel geproduceerd worden. De, door de organisator geregelde, generator naast het podium maakte al zoveel herrie. De drummer deed daar uiteraard nog een schepje bovenop.
Ondergetekende heeft uiteindelijk (met een boze inspecteur naast zich) de dikke rode steker uit de aggegraat getrokken met de tekst "dat geluid, dat produceer ik niet".
Ben er daardoor vanafgekomen met alleen een parkeerboete (bleek dat de organisatie ook gelogen had over achter het podium parkeren). Waar laat je in ***esnaam in hartje Rotterdam een dubbel verlengde iveco?It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.
Comment
-
In dat geval moet je het publiek om stilte vragen, ervaring leert dat die er al overheen gaan. Heb ook ooit in Utrecht de discussie met een ambtenaar gehad, muziek aan of muziek uit maakte geen verschil, stond inmiddels zo zacht dat je het nauwelijks hoorde, maar toch bleef het mijn schuld dat er teveel lawaai was.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
In dat geval moet je het publiek om stilte vragen, ervaring leert dat die er al overheen gaan. Heb ook ooit in Utrecht de discussie met een ambtenaar gehad, muziek aan of muziek uit maakte geen verschil, stond inmiddels zo zacht dat je het nauwelijks hoorde, maar toch bleef het mijn schuld dat er teveel lawaai was.
Die ambtenaar ken ik denk ik. Utrecht, podium op de stadhuisbrug, 90 dB aan de gevel de norm. Beetje jammer dat het podium met de achterkant op 1 meter van een gevel stond en dat de ambtenaar daar ging meten. Die discussie win je niet....It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.
Comment
-
@ djantoon
Ik merk ook dat ik meestal wel iets over de 100 ga om enigszins een mix te hebben. Soms word het richting 105 maar dan houd het voor mij toch wel op. Maar dat heeft ook wel iets met de muziek stijl te maken...
120dBA op FOH is +20dB dus 10x zo hard als 100dBA, niet dus als ik achter de knoppen sta/ga. Hooguit om heel kort te knallen. (Drum solo)[/QUOTE]
Dat lijstje van jou klopt niet helemaal maar een knal zal het wel geven als je echt 120 dba draait .Last edited by Timo Beckman; 04-05-10, 19:04.Comment
-
In de extreme metalhoek ben ik geloof ik een van de weinigen die de zaalmix rond de 100dB probeert te houden. 105dB is voor mij een uitschieter, maar komt voor. Meestal begin ik wat harder en zet ik het gaandeweg het optreden wat zachter als de mix eenmaal staat om dan naar het eind toe weer wat op te bouwen. Ik krijg goede reacties hierop op festivals en dergelijke.Steelwing - Full Speed Ahead!!!Comment
-
Om toch weer even bij de topic vraag terug te komen:
Zijn er nog meer mensen die een mening hebben over mixen met oordoppen?Comment
-
Ik maak mijn mix zonder oordoppen, en van zodra ik vind dat de mix goed zit en er niet veel aanpassingen moeten gebeuren gaan de doppen in.
Zeker als ik moet mixen (kleine zalen) rond de 100 dbA.
Mijn streefdoel is 95 dbA met een poprockgroep.
Tis wel zo dat ik de doppen er meerdere malen uithaal om het werkelijke
te horen.
Oordoppen zijn variphone musical ears -15 db.
Groeten,
JeffreyComment
-
Ik doe meestal in kleine zalen ook doppen in, als het hard moet.(100 a 105db)
tijdens de soundcheck en eerste 2 nummers zonder. Daarna merendeel met.
Ik doe ze tussendoor wel veel uit om mezelf nogmaals te controleren.
Ik gebruik doppen van beterhoren opmaat gemaakte music doppen 25db filter.
Ik ben nog jong, dus probeer zuinig te zijn op me gehoor.Comment
-
Op monitors gaan bij mij de doppen heel snel in als het een beetje harder gaat, dat komt sowieso door de herrie van o.a. het drumstel (zeker op kleinere podia). Meestal al tijdens het spelen van het eerste nummertje tijdens de soundcheck.
Op FOH gaat dat veel minder snel. Sowieso is het een kunst om zo zacht mogelijk te mixen (maar muziek moet er niet onder gaan leiden natuurlijk, rock op 85db werkt niet). Gaat het wat harder (meestal DJ's of electro acts) dan gaan de doppen in.
Ik heb overigens Filterz, ik dacht -25db.Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...Comment
-
Mixen met oordoppen is net alsof je een blinde beroepschauffeur bent...
Kan toch niet vakmatig?
Of gaan de lichtmensen straks ookmet een zonnebril werken?Comment
-
uw oordopjes in en uit doen is ook helemaal niet gezond voor uw gehoor en zeker niet voor hetgeen je hoort. Ik heb ook oordopjes op maat -15db filter vlak, maar ik gebruik dat alleen als ik zelf na grote podia ga waar ze hard mixen en ik niks kan veranderen. Anders is het gewoon een kwestie van de boel wat zachter te zetten.
Hoe hypocriet om zelf oordopjes in te stoppen en de bezoekers gewoon hun gehoor vernietegen. Is even erg als sommige gitariste die zelf al oordopjes in steken ..pff...sinds wanneer staan er geen volume knoppen op gitara versterkers éComment
-
Geheel mee eens ,het is niet zuiver om zelf je oren te beschermen en de gasten in de herrie te laten zitten.
Trouwens bij een goede ,,hifi,, mix en weinig vervorming op de pa kun je hardere sound aan .
Klassieke musici en HaFaBra blazer hebben vaak boven 100 db en daar is gehoorbeschadiging lang niet zo,n probleem als bij de PAwereld.
Compression drivers vervormen enorm!
Ribbons op hoog is natuurgetrouwer en minder vervormingComment
Comment