Mixen met oordoppen?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ultimatesound
    • May 2010
    • 10

    #31
    Originally posted by Niko Hylkema
    Mixen met oordoppen is net alsof je een blinde beroepschauffeur bent...

    Kan toch niet vakmatig?

    Of gaan de lichtmensen straks ookmet een zonnebril werken?
    Ik vind dit wel een overdreven vergelijking. Een blinde beroepschauffeur is al
    niet eens mogelijk terwijl een geluidstechnicus nog prima een groot gedeelte van de show met oordoppen in kan mixen zonder de geluidskwaliteit van de show op een slechte manier te beïnvloeden.

    Originally posted by drummerke
    uw oordopjes in en uit doen is ook helemaal niet gezond voor uw gehoor en zeker niet voor hetgeen je hoort. Ik heb ook oordopjes op maat -15db filter vlak, maar ik gebruik dat alleen als ik zelf na grote podia ga waar ze hard mixen en ik niks kan veranderen. Anders is het gewoon een kwestie van de boel wat zachter te zetten.

    Hoe hypocriet om zelf oordopjes in te stoppen en de bezoekers gewoon hun gehoor vernietegen. Is even erg als sommige gitariste die zelf al oordopjes in steken ..pff...sinds wanneer staan er geen volume knoppen op gitara versterkers é
    Ik vraag me af waar jij de info vandaan haalt waar staat dat oordoppen in en uit doen niet gezond voor je gehoor is? Graag bronvermelding...

    En is het hypocriet om als geluidstechnicus oordoppen in te hebben? WEL als je 110 dB staat te draaien, maar NIET als 100dB of minder aanhoudt! Dan is het een kwestie van je gehoor sparen. Theoretisch gezien kun je namelijk een kwartier per dag in 95dB(A) staan zonder een gehoorbeschadeging op te lopen! Dus een soundcheck zonder oordoppen om het frequentiebeeld goed te kunnen monitoren en dan de show met oordoppen om de Mix, FX, Monitors, etc. te maken en bij te houden. Dit kun je m.i. prima met oordoppen indoen omdat de invloed van de oordoppen geen afbreuk aan de kwaliteit doet van deze taken.

    Nogmaals, ik heb in die zin ook geen keus, want boven de 95dB(A) valt er voor mij toch niks meer te horen zonder oordoppen.

    Originally posted by Niko Hylkema
    Geheel mee eens ,het is niet zuiver om zelf je oren te beschermen en de gasten in de herrie te laten zitten.

    Trouwens bij een goede ,,hifi,, mix en weinig vervorming op de pa kun je hardere sound aan .

    Klassieke musici en HaFaBra blazer hebben vaak boven 100 db en daar is gehoorbeschadiging lang niet zo,n probleem als bij de PAwereld.

    Compression drivers vervormen enorm!
    Ribbons op hoog is natuurgetrouwer en minder vervorming
    Het is niet waar dat in de klassieke muziek gehoorbeschadeging een minder groot probleem is, zij hebben daar ook net zo hard last van: KLIK
    En nogmaals, als je ontzettend hard mixed is dat sowieso niet goed, ook al heb zelf wel of niet oordoppen in. En waarom zou je geen oordoppen in mogen hebben als je wel op een fatsoenlijk niveau mixed?
    Last edited by ultimatesound; 07-05-10, 22:19.

    Comment

    • SoundOfSilence
      • Mar 2007
      • 766

      #32
      Originally posted by drummerke
      Hoe hypocriet om zelf oordopjes in te stoppen en de bezoekers gewoon hun gehoor vernietegen.
      Wel even een beetje nuanceren aub. Als ik avond aan avond in 100 dB sta te werken gaat mijn gehoor met grote sprongen achteruit. Als een kroegbezoeker 1 avond in de week in 100 dB staat valt het (relatief) mee.

      Een buschauffeur heeft een gordel om, de passagiers niet. Waarom niet? Geen idee, maar ik vindt de man wel verstandig.
      Mixen met goede doppen is prima te doen. Het gaat om de verhouding tussen kanalen, direct geluid etc. En als ik dat in relatieve rust en veiligheid kan doen... Graag
      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

      Comment

      • ultimatesound
        • May 2010
        • 10

        #33
        Originally posted by SoundOfSilence
        Wel even een beetje nuanceren aub. Als ik avond aan avond in 100 dB sta te werken gaat mijn gehoor met grote sprongen achteruit. Als een kroegbezoeker 1 avond in de week in 100 dB staat valt het (relatief) mee.

        Een buschauffeur heeft een gordel om, de passagiers niet. Waarom niet? Geen idee, maar ik vindt de man wel verstandig.
        Mixen met goede doppen is prima te doen. Het gaat om de verhouding tussen kanalen, direct geluid etc. En als ik dat in relatieve rust en veiligheid kan doen... Graag
        Bedankt voor de steun, ben het helemaal met je eens...

        Comment

        • showband
          • May 2001
          • 4524

          #34
          Zolang je binnen het redelijke blijft (in mijn ogen <104 dBa) vind ik het niet raar als de geluidsman eerder afhaakt.

          De arbo vind gehoorbescherming al vanaf een gemiddelde van 85dB noodzakelijk. Als jij beroepsmatig dag in dag uit boven de 90dB gaat zitten dan zijn doppen gewoon nuttig.

          Er zijn nu eenmaal bruidsparen die op "die ene dag van hun leven" hun favoriete muziek "zo hard mogelijk" willen voelen. En ze hebben er vaak een smak geld voor betaald om een locatie te vinden + geluidsinstallatie erbij om dat tot stand te brengen.

          Die zijn in de praktijk wel tevreden met een keertje 100dB en de rest van de avond 98dBA gemiddeld natuurlijk maar jij als technicus of muzikant of horecaman moet daar wel wat mee doen! En de hele avond op dat volume is eigenlijk al teveel voor iemand die dat week in week uit doet.

          Deze discussie loopt nogal snel langs uitersten. Net zo hard draaien als een hardcore houseliefhebber WIL is eigenlijk niet verantwoord. En ik denk dat je daar dus een verantwoordelijkheid in hebt. Net zo goed als ik vind dat de firma Pathe in nederland een vette boete dient te krijgen wegens mishandeling. In hun bioscopen is het extreem hard terwijl dat 100% door een professionele organisatie bestiert wordt.

          Maar op gewone feestjes en cafe's is het zo dat het publiek even meer kan en mag hebben dan de beroepsmatig aanwezige personen. Dat gat zal heus blijven bestaan.
          Last edited by showband; 08-05-10, 12:32.
          lekker belangrijk!

          Comment

          • jans
            • Feb 2003
            • 869

            #35
            Originally posted by Niko Hylkema
            Trouwens bij een goede ,,hifi,, mix en weinig vervorming op de pa kun je hardere sound aan .
            Ja, ja, 100 dB geluidsdruk "zuiver geluid" is anders dan 100dB "vervormt geluid".

            Originally posted by Niko Hylkema
            Klassieke musici en HaFaBra blazer hebben vaak boven 100 db en daar is gehoorbeschadiging lang niet zo,n probleem als bij de PAwereld.
            Beroeps en amateur muziekanten in bovengenoemde genres hebben wel degelijk last van gehoorbeschadigingen.

            Zolang ze niet te veel last van oorsuizen hebben, het geluid niet irriteert en ze nog goed kunnen beoordelen of de stemming OK is, zullen ze hier beroepsmatig minder hinder van ondervinden dan een geluidstechnicus die moet zorgen dat het geheel, zowel in balans als klank, goed klinkt.
            Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

            Comment

            • sd_2
              • Dec 2005
              • 134

              #36
              Met oordoppen mixen..

              Doe ik doorgaands niet. Ik vertrouw er zelf toch niet op om met doppen in een complete mix in elkaar te draaien en die dan ook nog eens optimaal te houden. Voor mijn gevoel zijn die doppen, ondanks dat ze beweren een rechte curve te hebben, niet helemaal recht, vooral in hoog en laag krijg je een vertekend beeld. In het laag voel je nog wel geluid die je nu niet meer hoort, dat geeft een vertekende verhouding tussen je sublaag en gewoon laag. In het hoog heb ik het idee dat de doppen toch meer weghalen dan "recht" zou zijn. Ook hier klinkt het vaker met doppen in vriendelijken/doffer/minder fris dan dat het werkelijk is.

              Ik gebruik mijn doppen vooral als ik zelf niet achter de knoppen sta (podiumtechiek of anders). Ook gebruik ik ze wel als ik monitoren doe, en dan alleen als de mix er staat om daarna mijn oren te sparen, ik heb dan wel een PFL monitor constant mee staan brullen om toch de mix op de lead (of andere gevoelige groepen) te horen en feedback op tijd aan te voelen. Of ik gebruik doppen als ik een relatief simpele band mix FOH en daarbij niet veel hoef te EQ'en en alleen balansen, of tape-artiesten doorschuiven op de voorkant. Uiteraard bij de house-feestje heb ik (buiten het inregelen) altijd doppen in.

              Ook ik hou me meer aan de filosofie dat ik m'n eigen oren belangrijker vind dan de oren van het publiek. Het publiek betaald ervoor muziek te horen op een niveau dat ze het ook echt ervaren. Ik krijg betaald om gedurende mijn carriere goed geluid te maken. Ieder heeft zijn redenen om in kabaal te staan en zo heb ik ook m'n redenen om mezelf van kabaal te weren. Ik kies in de meeste gevallen het geluidsniveau niet zelf, anders stond een mix vaak eens stuk zachter bij mij. De trend is dat het geluid zo hard moet staan als de set maar net aankan. Ik doe daar niet aan mee en zou graag nog langer mijn centen verdienen in dit mooie vak.

              Tabé..

              Comment

              • metalteacher
                • Dec 2007
                • 467

                #37
                Ik heb altijd van die goedkope oordoppen van 50cent. Werkt prima, ik doe ze in als de mix staat, en van tijd tot tijd even uit ter controle. als zangers de zaal inspringen of andere fratsen heb ik ze uit.
                Steelwing - Full Speed Ahead!!!

                Comment

                • EL_Loco
                  • Nov 2009
                  • 87

                  #38
                  Originally posted by metalteacher
                  Ik heb altijd van die goedkope oordoppen van 50cent. Werkt prima, ik doe ze in als de mix staat, en van tijd tot tijd even uit ter controle. als zangers de zaal inspringen of andere fratsen heb ik ze uit.
                  en juist daarmee verkloot je je oren.
                  je kan ze dan beter niet dragen, dan af en toe uit doen. Je oren wennen (en deels ook beschermen zich) aan hoge geluidsdruk. Dat even doppen uit is zo niet schadelijker dan een avond ze gewoon niet in...
                  (Bron: les Psycho-acoustics, Bert Kraaijpoel)

                  -edit-
                  en nog even over muzikanten in HaFaBra en symfonie orkesten, en of die gehoorbeschadigingen oplopen. Ga maar eens met een 2e violist praten, met koperblazers in zn nek. Alleen is het daar helaas een no-no om erover te praten, immers, gehoorbeschadiging is een gevaar voor je brood. Het komt helaas meer voor dan je denkt.
                  Last edited by EL_Loco; 14-06-10, 08:42.

                  Comment

                  • SPS
                    • Mar 2004
                    • 1662

                    #39
                    Originally posted by EL_Loco
                    en nog even over muzikanten in HaFaBra en symfonie orkesten, en of die gehoorbeschadigingen oplopen. Ga maar eens met een 2e violist praten, met koperblazers in zn nek. Alleen is het daar helaas een no-no om erover te praten, immers, gehoorbeschadiging is een gevaar voor je brood. Het komt helaas meer voor dan je denkt.
                    Precies!
                    Maar dat geldt zeker ook voor "ons" als geluidsboys. Ook bij ons hoor ik alleen maar "hoe goed mijn gehoor wel is!"
                    Laat me niet lachen,,, een geluidstech die een flink aantal jaren (zeg 20) in de branche werkzaam is met altijd >98-104 dB op z'n werkplek aan de tafel en de beweert dat hij nog "perfect gehoor heeft" , is ook gewoon bang voor z'n baantje. Daarom hebben alleen anderen er last van en wij lekker niet!

                    Paul.
                    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                    Comment

                    • ultimatesound
                      • May 2010
                      • 10

                      #40
                      Originally posted by EL_Loco
                      en juist daarmee verkloot je je oren.
                      je kan ze dan beter niet dragen, dan af en toe uit doen. Je oren wennen (en deels ook beschermen zich) aan hoge geluidsdruk. Dat even doppen uit is zo niet schadelijker dan een avond ze gewoon niet in...
                      (Bron: les Psycho-acoustics, Bert Kraaijpoel)
                      Hallo El Loco,

                      Ik ken het boek van Bert Kraaijpoel niet, maar de stelling die je naar voren schuift lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Want het is wetenschappelijk bewezen dat de kans op gehoorbeschadeging groter is wanneer:
                      - de geluidsdruk hoger is
                      - de tijd dat je die geluidsdruk op je oren hebt langer is.

                      Dus aan de hand daarvan zou je zeggen dat wanneer je voor het grotendeel doppen draagt tijdens het mixen zeker moet schelen met het hele optreden niets dragen.

                      Comment

                      • EL_Loco
                        • Nov 2009
                        • 87

                        #41
                        Originally posted by ultimatesound
                        Hallo El Loco,

                        Ik ken het boek van Bert Kraaijpoel niet, maar de stelling die je naar voren schuift lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Want het is wetenschappelijk bewezen dat de kans op gehoorbeschadeging groter is wanneer:
                        - de geluidsdruk hoger is
                        - de tijd dat je die geluidsdruk op je oren hebt langer is.

                        Dus aan de hand daarvan zou je zeggen dat wanneer je voor het grotendeel doppen draagt tijdens het mixen zeker moet schelen met het hele optreden niets dragen.
                        Is niet uit een boek van hem, was tijdens een les uitgedeelt studiemateriaal. Ik zal eens zoeken in mn archief.
                        Kwam erop neer dat inderdaad de tijdsduur heel belangrijk is (hence de 8 uur, 85db enzo) Maar zeker ook korte grote intensiteitsverschillen. (dus knallen, even doppen uit)
                        Je oren schijnen zichzelf te kunnen beschermen tegen hoge geluidsdruk dmv vernauwen van gehoorsgang. Dit is kost alleen een aantal minuten. Natuurlijk zijn wij mensen dan compleet onnatuurlijk hard bezig met geluidsversterking etc... (eveolutionair gezien) waardoor we extra gehoorsbescherming nodig hebben

                        Comment

                        • sd_2
                          • Dec 2005
                          • 134

                          #42
                          Ik denk dat El Loco bedoelt dat je, wanneer je je oordoppen uit doet tijdens een hoog volume, je oren dan direct een oplazer krijgen. Ik had dat inderdaad ook al eens gehoord, dat het slecht voor je oren is om steeds af te wisselen, doppen in, doppen uit.. 100db, 80 db, op en neer.. dat zijn wel klappen voor je trommelvlies. Al met al denk ik ook dat je toch beter zoveel mogelijk die doppen kan dragen..

                          Uiteindelijk compenseert dat dan wel weer..

                          Comment

                          • EL_Loco
                            • Nov 2009
                            • 87

                            #43
                            Originally posted by sd_2
                            Ik denk dat El Loco bedoelt dat je, wanneer je je oordoppen uit doet tijdens een hoog volume, je oren dan direct een oplazer krijgen. Ik had dat inderdaad ook al eens gehoord, dat het slecht voor je oren is om steeds af te wisselen, doppen in, doppen uit.. 100db, 80 db, op en neer.. dat zijn wel klappen voor je trommelvlies. Al met al denk ik ook dat je toch beter zoveel mogelijk die doppen kan dragen..

                            Uiteindelijk compenseert dat dan wel weer..
                            Precies, kreeg het niet fijn op papier.

                            Comment

                            • SoundOfSilence
                              • Mar 2007
                              • 766

                              #44
                              Originally posted by ultimatesound
                              ...Want het is wetenschappelijk bewezen dat de kans op gehoorbeschadeging groter is wanneer:
                              - de geluidsdruk hoger is
                              - de tijd dat je die geluidsdruk op je oren hebt langer is.

                              Dus aan de hand daarvan zou je zeggen dat wanneer je voor het grotendeel doppen draagt tijdens het mixen zeker moet schelen met het hele optreden niets dragen.
                              Op basis van die 2 stellingen klopt je redenering.

                              Het is echter zo dat je gehoorgang zich vernauwd bij een grotere geluidsdruk (dat gaat vrij langzaam en geleidelijk). Dat is ook één van de redenen dat je "went" aan harde geluiden. Je oren beschermen je een beetje (maar zeker niet genoeg om beschadiging te voorkomen).

                              Als je met doppen in staat vernauwd je gehoorgang zich uiteraard niet, dus als je je doppen uit doet krijg je wel de volle laag.

                              Overigens doe ik het zelf wel, puur om het gevoel te houden.

                              Overigens vindt ik dat op mixen-met-wegwerp-gele-dopjes lijfstraffen ingevoerd moeten worden. Je kunt je werk dan niet serieus nemen.
                              It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

                              Comment

                              • MusicXtra
                                • Feb 2006
                                • 9316

                                #45
                                Originally posted by sd_2
                                Ik denk dat El Loco bedoelt dat je, wanneer je je oordoppen uit doet tijdens een hoog volume, je oren dan direct een oplazer krijgen. Ik had dat inderdaad ook al eens gehoord, dat het slecht voor je oren is om steeds af te wisselen, doppen in, doppen uit.. 100db, 80 db, op en neer.. dat zijn wel klappen voor je trommelvlies. Al met al denk ik ook dat je toch beter zoveel mogelijk die doppen kan dragen..

                                Uiteindelijk compenseert dat dan wel weer..
                                Het is niet je trommelvlies maar de trilhaartjes die het zwaar hebben.
                                En idd is het zo dat er een spiertje in je gehoor zit, schijnt het kleinste spiertje in het menselijk lichaam te zijn, die zich strak trekt bij overbelasting van je gehoor om zo enige bescherming te bieden.
                                Of het schadelijker is om af en toe zonder doppen te luisteren hangt er natuurlijk wel helemaal vanaf op welk geluidsniveau en hoe lang je wel en hoe lang je geen doppen in hebt.
                                Denk dat de optie om af en toe even te luisteren bij 110 dB nog altijd beter is dan geen doppen in is.
                                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                                Comment

                                Working...