Aankoop Equalizer

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RobinS
    • Aug 2009
    • 11

    Aankoop Equalizer

    Hallo.

    Ik ben van plan om binnenkort een equalizer aan te schaffen voor te gebruiken op kleine optredens met mijn band (denk aan café's en kleine jeugdhuizen). De equalizer zou aangesloten worden op 2 monitor-mixes voor de 2 zangers/gitarist vooraan op het podium.

    De keuze is al gevallen op een behringer equalizer. Niet alleen voor de prijs maar ook voor de LED-techniek in de schuifers die aanduidt waar de te onderdrukken frequentie zit. We zijn geen grote band dus een grote investering om een deftig merk te kopen zien we niet zitten.

    Nu twijfel ik nog tussen een equalizer model van 2x15 of een van 2x31.
    Is een 2x15 al goed genoeg voor een monitormix te equalizen of zou ik best iets dieper in mijn buidel tasten om de 2x31 aan te kopen met meer mogelijkheden.

    BEHRINGER: FBQ1502
    BEHRINGER: FBQ3102

    Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Originally posted by RobinS
    Hallo.

    Ik ben van plan om binnenkort een equalizer aan te schaffen voor te gebruiken op kleine optredens met mijn band (denk aan café's en kleine jeugdhuizen). De equalizer zou aangesloten worden op 2 monitor-mixes voor de 2 zangers/gitarist vooraan op het podium.

    De keuze is al gevallen op een behringer equalizer. Niet alleen voor de prijs maar ook voor de LED-techniek in de schuifers die aanduidt waar de te onderdrukken frequentie zit. We zijn geen grote band dus een grote investering om een deftig merk te kopen zien we niet zitten.

    Nu twijfel ik nog tussen een equalizer model van 2x15 of een van 2x31.
    Is een 2x15 al goed genoeg voor een monitormix te equalizen of zou ik best iets dieper in mijn buidel tasten om de 2x31 aan te kopen met meer mogelijkheden.

    BEHRINGER: FBQ1502
    BEHRINGER: FBQ3102

    Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
    Voor monitors heb je echt een 31 bands EQ nodig, als je een feedback frequentie wilt wegfilteren ben je met een 15 bands EQ een te groot stuk kwijt.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • davidemmeloord
      • Mar 2009
      • 7

      #3
      Ik heb zelf de 31 bander in mijn rack zitten; het feedbacksysteem werkt bij mij niet vlekkeloos; ik doe het gewoon nog altijd op het gehoor.

      Ik heb nu ook een 31 bander van DBX in mijn rack zitten; en als je het geluidsverschil hoort dan wil je geen behringer meer.. Liever een tweedehands 15 bander van een goed merk dan een nieuwe behringer 31 bander.

      Comment

      • frederic
        • Jan 2006
        • 3511

        #4
        Ik zou een DBX 231 kopen. Toch wat betrouwbaarder dan Tehringer en niet duur.
        Om de feedback frequentie op te sporen gebruik ik EAW smart op mijn klapjapper.
        Maar tegenwoordig heb ik EAW Smart niet meer nodig omdat ik de frequenties begin te kennen.

        Comment

        • RobinS
          • Aug 2009
          • 11

          #5
          Ja, het zal hoogstwaarschijnlijk toch de Behringer 2x31 worden. Ik zou natuurlijk wel graag voor die DBX gaan, maar ik vind het de extra investering niet waard. Het blijft tenslotte maar enkel om monitors te doen van kleine beginnende bandjes in kleine zaaltjes of café's.

          Comment

          • showband
            • May 2001
            • 4524

            #6
            als je toch voor behringer gaat en tussen de monitors kun je een tweedehands feedbackdestroyer aan je laptop aansluiten. Heb je een stereo 12 bands volparameet met verbazingwekkende specificaties voor 75 euro max...

            Klinkt beter dan de instap grafische eq's.

            Niet als feedbackkiller gebruiken overigens, dat werkt niet.

            Hoewel je tijdens de opbouw wel het ding de twee grootste probleemfrequenties uit zichzelf eruit kan laten halen. Dat duurt even een half minuutje maar dan is het wel beter afgeregeld dan een onwetende niet technicus met een grafische EQ zou kunnen.

            Je zet twee van de 12 banden op automaat+lock (en de rest uit) en laat met de hele installatie vol open langzaam de monitor volume schuif opkomen. Op een gegeven moment begint er zacht een feedbacktoon op te komen. Als je dan even 5 seconden wacht hoor je hem er ineens uitdraaien en de instelling vergrendelen. Dat doe je ook voor de tweede toon en daarna laat je alles zo staan. Werkt best goed voor de prijs van een pedaaltje... En stukken beter dan een bout grafische EQ (alle waar naar zijn geld)
            Last edited by showband; 09-05-10, 18:17.
            lekker belangrijk!

            Comment

            • vasco
              • Oct 2003
              • 2567

              #7
              Die Behringer Equalizer moet je niet aan beginnen, dit product is het schoolvoorbeeld van een echt goedkoop/duurkoop product. Wil hiermee niemand op kosten jagen maar neem het van mij aan.

              - De feedback weergave op die leds werkt gewoon echt niet
              (het is wel een leuke kerstboom)
              - De faders lopen zwaar en stroef
              - De faders 50 keer bewegen en ze breken af
              (ik ben erg netjes met mijn spullen, komt denk ik door vorige punt)
              - Je krijgt er extra ruis zomaar gratis en voor niks bij

              Dit is eigen ervaring van jaren geleden, dacht ook voor de "het mag haast niks kosten" klusjes hier wat mee te kunnen.

              Originally posted by RobinS
              maar ik vind het de extra investering niet waard.
              Ga nou wel voor die DBX, kan je uit eigen ervaring vertellen dat die de investering meer dan waard is. Afgebroken faders en daarom een nieuwe moeten kopen, ben je ineens duurder uit i.p.v. gelijk een DBX aanschaffen. Je kunt het ook op de harde manier leren zoals ik natuurlijk.
              Last edited by vasco; 10-05-10, 15:02.

              Comment

              • T_Mai
                • Mar 2010
                • 25

                #8
                Originally posted by vasco
                Die Behringer Equalizer moet je niet aan beginnen, dit product is het schoolvoorbeeld van een echt goedkoop/duurkoop product. Wil hiermee niemand op kosten jagen maar neem het van mij aan.

                - De feedback weergave op die leds werkt gewoon echt niet
                (het is wel een leuke kerstboom)
                - De faders lopen zwaar en stroef
                - De faders 50 keer bewegen en ze breken af
                (ik ben erg netjes met mijn spullen, komt denk ik door vorige punt)
                - Je krijgt er extra ruis zomaar gratis en voor niks bij

                Dit is eigen ervaring van jaren geleden, dacht ook voor de het "mag haast niks kosten" klusjes hier wat mee te kunnen.

                Ga nou wel voor die DBX, kan je uit eigen ervaring vertellen dat die de investering meer dan waard is. Afgebroken faders en daarom een nieuwe kopen ben je dan ineens duurder dan gelijk een DBX aanschaffen. Je kunt het ook op de harde manier leren zoals ik natuurlijk.
                Ik had precies de zelfde problemen. Harde ruis, Zware faders, Afgebroken faders. Na 2 x gebruiken heb ik hem gelijk ertussen uit gehaald, Want dit was echt 10x niks.

                Nu heb ik er een 2e handse BSS ertussen hangen, Echt een super verschil. Geluids kwaliteit is stukken vooruit gegaan.

                Ik ga dus nooit meer Behringer randapparatuur kopen. Bagger zooi.

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Originally posted by T_Mai
                  Ik had precies de zelfde problemen. Harde ruis, Zware faders, Afgebroken faders. Na 2 x gebruiken heb ik hem gelijk ertussen uit gehaald, Want dit was echt 10x niks.

                  Nu heb ik er een 2e handse BSS ertussen hangen, Echt een super verschil. Geluids kwaliteit is stukken vooruit gegaan.

                  Ik ga dus nooit meer Behringer randapparatuur kopen. Bagger zooi.
                  De EQ is dan een slecht product maar dat geldt zeker niet voor alle Berhinger apparatuur.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • T_Mai
                    • Mar 2010
                    • 25

                    #10
                    Ik concludeer ook niet dat alle behringer producten slecht zijn, maar ik heb o zo slechte ervaringen met de rand apparatuur.

                    Comment

                    • vasco
                      • Oct 2003
                      • 2567

                      #11
                      Originally posted by T_Mai
                      Ik ga dus nooit meer Behringer randapparatuur kopen. Bagger zooi.
                      Lijkt mij een redelijke conclusie.

                      Ik ben het met MusicXtra eens, niet alles is slecht van Behringer (alle waar naar zijn geld natuurlijk). Neem als voorbeeld het idee van Showband, ik heb de feedback destroyer ook en gebruik hem als parameet. Dit werkt erg leuk voor het geld. Niet echt als feedback destroyer willen gebruiken, dat werkt ook met dit ding niet goed maar als parameet best aardig dingetje.

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Originally posted by T_Mai
                        Ik concludeer ook niet dat alle behringer producten slecht zijn, maar ik heb o zo slechte ervaringen met de rand apparatuur.
                        En ik bedoel dat niet alle randapparatuur van Berhinger slecht is.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • NesCio01
                          • May 2010
                          • 1987

                          #13
                          Ben wel erg benieuwd wat dan wel goede gear van Behringer is?

                          Vind zelfs de DI's ronduit waardeloos klinken.
                          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                          Comment

                          • SoundOfSilence
                            • Mar 2007
                            • 766

                            #14
                            De racklights zijn goed...

                            Behringer heeft een top prijs-kwaliteit-verhouding. Kost geen drol en doet wel iets.

                            Heb zelf (in mijn drive-in tijd)een groot rek vol behringer gehad, maar alleen de ingangen waren aangesloten. Erg veel knipperende ledjes voor weinig.

                            Kregen klanten toch het gevoel dat je heel wat mee had.
                            It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Originally posted by NesCio01
                              Ben wel erg benieuwd wat dan wel goede gear van Behringer is?

                              Vind zelfs de DI's ronduit waardeloos klinken.
                              Behringer heeft heel goede compressors, de Ultra-curve 1e generatie was best een goed apparaat, parametrische EQ, meetmicrofoon, dit zijn een paar voorbeelden van apparaten die ik zelf jaren in mijn effecten rack heb gehad en naar volle tevredenheid.
                              Je moet niet de fout maken een Behringer apparaat te vergelijken met een A merk dat vele malen duurder is.
                              Daarbij is een grafische EQ niet eenvoudig om te ontwerpen en zitten er veel faders in die hem duur maken.
                              Om de prijs te drukken is het dus erg rendabel om juist op die faders te bezuinigen.
                              Hetzelfde geldt voor de mengpanelen, daar zijn de faders meestal ook het zwakke punt.
                              Een EQ moet je eigenlijk nooit op bezuinigen, een slechte EQ voegt niet alleen ruis toe maar geeft ook faseproblemen wat de definitie zeker niet ten goed komt, juist voor monitoren. Daarbij zit een EQ meestal ook tussen het totaal signaal dus of je hem nu wel of niet gebruikt, de ruis heb je er altijd van.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...