eerste PA setje

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stevengos
    • May 2010
    • 106

    eerste PA setje

    Hallo iedereen,

    Ik ben 18 en het ga binnenkort het studentenleven in, maar daarnaast heb ik als hobby geluidstechniek (waarbij ik al ervaring heb opgebouwt met sprekers/bands/tape-acts enz.). Graag zou ik van jullie willen weten wat ik als mooi PA setje zou kunnen nemen.

    Hierbij de specs:
    Budget: €2500,--
    Gebruik: Voor feestjes, maar ook bands enz.
    Ruimtes: van klein café tot aan redelijk grote zalen

    Mochten jullie nog meer info willen, dan moet je het maar zeggen.

    Alvast bedankt!

    Steven
    De werkelijkheid komt soms harder aan dan een geperfectioneerde illusie :D
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

    #2
    Originally posted by Stevengos
    Hallo iedereen,

    Ik ben 18 en het ga binnenkort het studentenleven in, maar daarnaast heb ik als hobby geluidstechniek (waarbij ik al ervaring heb opgebouwt met sprekers/bands/tape-acts enz.). Graag zou ik van jullie willen weten wat ik als mooi PA setje zou kunnen nemen.

    Hierbij de specs:
    Budget: €2500,--
    Gebruik: Voor feestjes, maar ook bands enz.
    Ruimtes: van klein café tot aan redelijk grote zalen

    Mochten jullie nog meer info willen, dan moet je het maar zeggen.

    Alvast bedankt!

    Steven
    Ik neem aan dat je nog niks hebt ?
    In dat geval is het budget veel te klein en zeker als je bandjes wil doen.
    Je bent al minimaal 2500 euro kwijt aan micro's en randapparatuur zoals compressors, gate's, reverb om er maar een paar te noemen.
    Dan heb je nog een mengtafel nodig minimaal 24 kanaals enz...
    Ook een P.A. haal je niet met dit budget.
    Huren is misschien een optie.
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

    Comment

    • djspeakertje
      • Oct 2008
      • 1912

      #3
      Wat zijn redelijk grote zalen? Hoeveel man gaat daarin? Voor 2500 heb je een prima 2e hands PA, maar dan bedoel ik alleen de speakers+amps, geen mengtafel, randapparatuur oid!

      Een paar voorbeeldjes:

      - 2*RCF 500A, ingebouwde amps, prima kasten voor het geld en in kist! Als je er 2 leuke (actieve) subjes bij hebt heb je een leuke set tot +-250 man, maar als ze het allemaal goed moeten horen (bij een echt concert, niet gewoon een optreden waar de helft staat te zuipen en het allemaal wel goed vind) kan je tot +-100 man schat ik.

      (Marktplaats.nl > 2 RCF 500A actieve speakers - Muziek en Instrumenten - Speakers)


      - ElectroVoice frontset, geen amps bij! Veel groter dan de RCF's, maar ook duurder, omdat er nog een amp bij moet. Hiermee kan je voor een concert tot +- 250 man

      (Marktplaats.nl > FOH-set Electrovoice - Muziek en Instrumenten - Speakers)


      - Dynacord setje, de beste keuze voor de beste prijs tot nu toe, kan ongeveer hetzelfde als de RCF set maar is al compleet.

      (Marktplaats.nl > dynacord set c12-3 cp 15-1 + versterker - Muziek en Instrumenten - Speakers)


      - Als je iets nieuws wilt is het merk 4Acoustic zeker de moeite waard, leuke spullen voor weinig. Volgens mij kan Teun (4AC op het forum) je hier meer over vertellen.

      ( 4-Acoustic - Online-Shop )


      De mengtafel en eventuele randapparatuur hangt geheel af van hoe groot de bands zijn en welke locaties het zijn. Als je al iets hebt is het handig dat we weten wat, zodat we geen gear gaan adviseren die je eigenlijk al hebt.



      Daan
      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

      Comment

      • djspeakertje
        • Oct 2008
        • 1912

        #4
        Originally posted by sis
        Ik neem aan dat je nog niks hebt ?
        In dat geval is het budget veel te klein en zeker als je bandjes wil doen.
        Je bent al minimaal 2500 euro kwijt aan micro's en randapparatuur zoals compressors, gate's, reverb om er maar een paar te noemen.
        Dan heb je nog een mengtafel nodig minimaal 24 kanaals enz...
        Ook een P.A. haal je niet met dit budget.
        Huren is misschien een optie.
        sis

        @Sis, je was me een beetje voor, maar 2ehands zie je prima (soundcraft/A&H ed) tafels weg gaan voor nog geen 1000 euries, als je de rest uitgeeft aan basismics en randapparatuur en je huurt de PA, dan heb je een vertrouwde werkomgeving, met verdiend/gespaard geld kan je dan een PA kopen. Welke mics je nodig hebt hangt af van de setup, of de drummer akoestisch of electronisch drumt etc. etc. Met een paar SM58's voor de zang ben je al een heel end en kan je tot 50 man de rest onversterkt doen, en gitaren over eigen amps. Drums komen er wel, kick miss. niet, maar dan heb je weer subs nodig...

        Met 2 actieve toppen kan je dan al heel wat, maargoed, we wachten je reactie af en kijken dan verder.



        Daan
        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Is wel een extreem laag budget om een 'PA' van te kopen, als ik alleen de inhoud van mijn kabelkist bij elkaar optel kom ik al heel ver over dat bedrag.
          Zou beginnen met een mengpaneel, multikabel en effectenrack met daarin paar compressors een een galmpje en de rest voorlopig inhuren.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • frederic
            • Jan 2006
            • 3511

            #6
            Originally posted by Stevengos
            Hallo iedereen,

            Ik ben 18 en het ga binnenkort het studentenleven in, maar daarnaast heb ik als hobby geluidstechniek (waarbij ik al ervaring heb opgebouwt met sprekers/bands/tape-acts enz.). Graag zou ik van jullie willen weten wat ik als mooi PA setje zou kunnen nemen.

            Hierbij de specs:
            Budget: €2500,--
            Gebruik: Voor feestjes, maar ook bands enz.
            Ruimtes: van klein café tot aan redelijk grote zalen

            Mochten jullie nog meer info willen, dan moet je het maar zeggen.

            Alvast bedankt!

            Steven
            Dit gaat niet lukken jong. Moest het nu nog 25.000€ zijn, kun je al iets doen.

            Als je maar dat budget hebt, begin er niet aan en zoek PA verhuurbedrijven die "droge verhuur" aanbieden.

            Comment

            • Fridge
              • Mar 2002
              • 153

              #7
              ik denk dat de OP doelt op een eindsetje (speakers/versterkers), dat is natuurlijk wel haalbaar voor 2500 euro, afhankelijk van de eisen die eraan gesteld worden (voor dat geld: niet bruikbaar in redelijk grote zalen, als er enig volume gehaald moet worden).
              Mocht ik OP verkeerd begrepen hebben, dan sluit ik me aan bij de rest: voor dat bedrag kun je een complete PA setup natuurlijk vergeten.

              Comment

              • Dj Gino V
                • Feb 2009
                • 237

                #8
                misschien kan je eerst beginnen met 2 actieve goede speakers voor dat geld en voor de grotere zalen zal ik ront boxen bijhuren en jou boxen als monitors gebruiken en ondertussen sparen voor een groter set boxen en dan zijn je eerste 2 nog niet weg gesmeten

                allee das mijn mening misschien heb ik het verkeerd
                mvg Gino

                Comment

                • NesCio01
                  • May 2010
                  • 1987

                  #9
                  Hoi Steven,

                  Omdat je niet nieuw bent in het geluidswereldje, is het
                  mss wel slim om eerst eens te kijken naar wat je eigenlijk
                  nodig hebt en wat je hebben wilt.

                  Als je dat weet dan kun je eens kijken wat dat allemaal kost
                  en voor jezelf een investeringsplannetje gaan maken van wat
                  je wanneer wil gaan aanschaffen en wat je eerst gaat inhuren.

                  Ter illustratie:
                  Ik heb een basisset voor zalen tot 500 - 700 man en waarmee
                  ik een gemiddelde band aardig aankan. Ik heb dan wel alles, dus incl.
                  mikes, amps en monitoren enz. Omdat ik freelance en daarnaast
                  ook verhuur, wil ik natuurlijk geen troep hebben en heb gear in de
                  bovenkant van het middensegment van de markt.
                  Schrik dan niet dat er inmiddels al snel voor € 40.000,= aan
                  gear aanwezig is.

                  Mijn ervaring is toch echt dat goedkoop veelal duurkoop is omdat
                  de goedkope gear toch net niet datgene levert van wat je ervan verw8,
                  snel rondzingt, gratis ruis meelevert etc. etc.

                  Ik denk dat het dan beter is om gewoon in te huren, zonder technicus.
                  Als je dit met altijd dezelfde gear doet, dan weet je iig wat je onder
                  je handen hebt en kun je er snel mee overweg.
                  De huurprijs moet je dan wel doorbereken.

                  Jouw klanten weten dat jij met goed spul komt, gear die goed klinkt, niet rondzingt etc. etc.

                  Met wat je verdient kun jij zelf door sparen voor een identieke
                  of zelfs betere set.

                  Ik blijf iig bij mijn basisset en weet dat ik altijd kan bijhuren
                  voor het geval m'n set te klein is.

                  Hoop dat je hier wat aan hebt of mee kunt?
                  Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                  Comment

                  • Stevengos
                    • May 2010
                    • 106

                    #10
                    Hmm, ja.....

                    Voor zover had ik maar een beetje onderzoek gedaan binnen de markt en het viel me ook al tegen. Dus vandaar dat ik het even op dit forum vroeg, om te kijken wat anderen misschien nog wisten.
                    Zoals djspeakertje aangaf om via marktplaats iets te halen, zou misschien een optie zijn, maar ben er niet kapot van om via dergelijke sites zoiets aan te schaffen.
                    Voor de rest denk ik dat ik maar eerst is ff zal gaan voor een leuk mixertje (iig geen goedkope zoals behringer!) en wat spul d'r omheen zoals MusicXtra aangaf. En de rest van 't setje de komende jaren huren.

                    (Met redelijk grote zalen bedoel ik trouwens een zaal voor ong. 400-500 man)

                    @ frederic.... dit is ook niet iets wat ik zomaar gelijk wil gaan kopen, maar in de loop van de jaren uitbreid tot een volledig PA setje.

                    @Nescio.... goede reactie, heb ik wel wat aan. Zoals ik al zei, dat ik het ontbrekende spul ga huren, en zowieso die kosten doorbereken :P Ook ben ik niet bang van setjes van €40.000 (bij ons in de kerk staat ook al zoiets), alleen is het slechts nu nog een kwestie van klanten voor je weten te winnen. ^^

                    Iedereen bedankt voor de reacties (tot nu toe)!
                    Last edited by Stevengos; 14-05-10, 21:42.
                    De werkelijkheid komt soms harder aan dan een geperfectioneerde illusie :D

                    Comment

                    • NesCio01
                      • May 2010
                      • 1987

                      #11
                      Ik zie dat ik nog geen 15 km van je vandaan zit :P
                      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Voordeel van een eigen mixer en effecten rack is dat je 'bedieningsinterface' steeds hetzelfde is.
                        Vergis je niet in een zaal van 400-500 man, daar zet ik minimaal een dubbel 18" sub met 3 line-array kastjes per kant neer. Nu hou ik er wel van wat overcapaciteit te hebben maar met alleen topkasten ga je dat al niet redden.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • NesCio01
                          • May 2010
                          • 1987

                          #13
                          @musicextra:
                          ligt ook wel wat aan de zaal natuurlijk.
                          Evt. 2 x sub en 2 x top en een middencluster is natuurlijk
                          ook een optie. verder ligt het ook aan wat je versterken moet,
                          denk ik?
                          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                          Comment

                          • stainz
                            • Sep 2009
                            • 609

                            #14
                            Als ik jou lijstje zo lees met wat je van plan bent is dat iets heel breeds.. van feestjes (dan ga ik even uit van DJ) tot bands.
                            Bands is het grootste wat je tafel aan moet kunnen, dus wat ben je van plan te verstaan onder bands:

                            drumstel minimaal uitversterkt ben je toch al wel zeker een kanaaltje of 4 kwijt op je mixer
                            bass
                            lead gitaar
                            gitaar
                            toetsenist
                            lead zang
                            zang
                            zang

                            Kom je op 12 kanalen minimaal uit, dat is krap maar daar zul je met jouw budget toch wel een beetje genoegen mee moeten nemen..

                            een nieuwe Soundcraft EFX12 is een aardig tafeltje met wat ingebouwde effecten (maakt dat je in eerste instantie niet direct een FX-apparaat in je apparatuur lijst hoeft op te nemen om de zang een galmpje te geven)
                            kost een kleine 400,-


                            Dan de microfoons:
                            Drumkit van Shure is waarschijnlijk voordeliger dan losse mic's maar moet je toch al snel 300,- voor rekenen
                            om het voordelig te houden voor de zang de allround SM58 van Shure als je goed inkoopt heb je er 3 voor 290,-
                            Voor de gitaren, welke waarschijnlijk elektrisch zullen zijn 2x een SM57 200,-

                            voor de Bass en toetsenist DI-boxen 250,-

                            Dan zou ik toch wel voor een beetje multi-kabel gaan... afhankelijk van het aantal kanalen(voornamelijk retour) kan je het zo duur maken als je zelf wilt zuinig bekeken moet je toch wel 250,- rekenen

                            Dan je losse kabels, goedkoop is vaak duurkoop, dus neem niet te goedkoop, sowieso neutrik en het liefst tasker kabels, al verschillen de meningen daarover wel. (kabels begeven het vaak bij de stekkers en als die goed zijn gaan over het algemeen bij mij persoonlijk de kabels sowieso al langer mee zonder dat het tasker is) maar reken voor je kabels inclusief verloopjes e.d. ook maar rustig 250,-

                            Dan zit je op 1600,- voor je input zonder compressor limiters of wat dan ook.

                            2x DBX 166XL 450,-

                            Voor de overige 450,- kan je een simpel kistje uitzoeken om de boel netjes in te stoppen met rackbekabeling en andere stroomkabels en eventueel als je nog wat over houdt een simpel 19" CD-spelertje uitzoeken...

                            Speakers moet je dan maar kijken per locatie, is over het algemeen ook het gunstigst want geen locatie is hetzelfde en wellicht kom je op plaatsen waar al een degelijk systeem aanwezig is en dan hoef je alleen maar in te prikken!

                            Vriendelijke groet en veel succes,
                            Bas.

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #15
                              Originally posted by NesCio01
                              @musicextra:
                              ligt ook wel wat aan de zaal natuurlijk.
                              Evt. 2 x sub en 2 x top en een middencluster is natuurlijk
                              ook een optie. verder ligt het ook aan wat je versterken moet,
                              denk ik?
                              Lees mijn post nog maar eens goed.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              Working...