Dommelsch Live 38

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by showband
    tsja, tegenwoordig maken bijna alle merken sub systemen die tot 35 a 40 Hz doorlopen. Met oude systemen zat het er gewooon niet in, dat klinkt eigenlijk stukken beter. Doe mij maar W-bins voor front bij me band.

(uiteraard als ik niet hoef mee te sjouwen )
    Dat de huidige systemen zo laag komen is volgens mij niet de oorzaak, bij Live 38 was het zolang de DJ draaide dik in orde. Probleem zat em gewoon in de live mix, wanneer de kick en de bas een stuk zachter hadden gestaan met misschien een tikje extra rond de 80-90 Hz voor de definitie dan had het een heel stuk beter geklonken.
    Originally posted by Michel van de Beek
    Een (oude) flinke stack hoornbins loopt ook zo laag door. Alleen klinkt het anders ...

Tegenwoordig gebruiken namelijk bijna alle merken basreflex systemen met poorten die afgestemd zijn op een Hz of 30-35. En een poort resoneert zo lekker na (dat is nu eenmaal het werkingsprincipe ;-) ). Het naresoneren geeft de indruk van enorm veel sub: de hogere frequenties van het basgebied zijn namelijk eerder 'stil'.

Mijn ervaring is dat cardioïde opstellingen dit probleem alleen maar verergeren. Je krijgt veelal een naresonerend 'one-note' laag. Dat overdonderend kan zijn, maar naar mijn mening niet echt muzikaal te noemen is.
    Oude W-bins doen het vooral sterk rond het 80-100 Hz gebied en daar zit precies de definitie van het laag.
    Met cardoide opstellingen raak je inderdaad wat definitie kwijt doordat je alleen op de afstemfrequentie van de opstelling alles exact in fase hebt en dan nog maar op één plek. Ondanks dat kan het nog steeds heel strak klinken.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• qvt
      • Oct 2009
      • 721

Originally posted by MusicXtra
      Met cardoide opstellingen raak je inderdaad wat definitie kwijt doordat je alleen op de afstemfrequentie van de opstelling alles exact in fase hebt en dan nog maar op één plek. Ondanks dat kan het nog steeds heel strak klinken.
      Met een end-fired line heb je dit niet, mits deze goed geplaatst en ingeregeld is dan
      There is no substitute for imagination

Comment

• Timo Beckman
        • Jul 2006
        • 1298

Met willekeurig wat voor set-up je ook toepast krijg je problemen als je het laag opschroeft daar je acoustisch x-over punt verschuift .
        Als je je laag op fase gelijk zet op je x-overpunt stel 80 Hz met een level matched op -6 db voor het laag t.o.v je mains .

Als je het laag op een aux hebt zitten en je krijgt iemand die dus via de tafel het laag boost naar 0 db verschuift je X-over punt acoustisch gezien naar boven . Dit heeft aantal consequenties voor het gedrag van je sub opstelling zeker als je een sublijn hebt liggen daar de afstanden tussen je subs gebaseerd zijn op de golflengte van de bovenkant van het frequentie gebied waarin de subs werkzaam zijn .

Bij 80hz is de maximum afstand tussen de subs (igv een sub lijn 2,83 mt minder mag altijd) . Als je dus het laag boost en je acoustisch x-over punt verschuift naar 100 Hz waar een max afstand 2,26 mt geldt krijg je een ander afstraal gedrag op je array en dus een minder egale dekking in het laag van je publieksvlak .

Verder kun je ook problemen krijgen qua fase . als je op 80Hz geen problemen had met het matchen van je fase van je subs tov je main klopt mischien niet meer op een hogere x-over frequentie als het level omhoog gaat op je subs .

Het vervelende is dat bij sommige muziek stijlen en de bijbehorende gast techneuten een beetje door draaien op de hoeveelheid laag die ze denken nodig te hebben . Op het kwakoe festival vorig jaar heb ik verschillen tussen het laag en MH van om en nabij de 18 db gemeten en nog wou men meer liefst 24 db of meer . Jammer dat de zang en de rest van het bandje behoorlijk verzuipt in het laag wat ze dan ook weer bij draaien met als gevolg 2 x een bekeuring mbt de vergunning .

nb. Was dat dat feestje in de jaarbeurs waar je het over hebt ? Zaterdag werd ik vanaf de toppers daar naar toe gestuurd ivm een storing op de intercom (3voudige aardlus beetje jammer maar zo opgelost) . Moest daarna weer terug om live 38 af te breken en vond het eigenlijk nog best mee vallen met dat laag .
        Last edited by Timo Beckman; 24-05-10, 18:23.

Comment

• salsa
          • Jan 2007
          • 1315

Ik persoonlijk stuur nooit m'n sublaag uit via sub of auxillary, geeft nooit mijn gewenste resultaat..
          Wat Timo schrijft is helemaal waar, het hangt van diverse factoren af, opstelling, X=over punten, techneut etc,etc
          [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• 4AC
            • Nov 2007
            • 1791

Originally posted by Michel van de Beek
            Tegenwoordig gebruiken namelijk bijna alle merken basreflex systemen met poorten die afgestemd zijn op een Hz of 30-35. En een poort resoneert zo lekker na (dat is nu eenmaal het werkingsprincipe ;-) ). Het naresoneren geeft de indruk van enorm veel sub: de hogere frequenties van het basgebied zijn namelijk eerder 'stil'.

Mijn ervaring is dat cardioïde opstellingen dit probleem alleen maar verergeren. Je krijgt veelal een naresonerend 'one-note' laag. Dat overdonderend kan zijn, maar naar mijn mening niet echt muzikaal te noemen is.
            Excuseer mij voor de kick, maar dit is echt EXACT hetgeen wat me de laatste jaren opvalt bij verschillende (relatief grote) geluidssystemen. Op verschillende gelegenheden.

'One-note' laag is daar dus het begrip voor. Mocht iemand hier mij hierover kunnen (en willen) vertellen, graag!

Bedankt voor de verklaring

Mvg,

Teun
            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
            Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

Working...