Yamaha 01v96 Pre Compressor Aux voor Monitors

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JohnDude
    • Aug 2009
    • 19

Yamaha 01v96 Pre Compressor Aux voor Monitors

Hey mensen,

Ik had een vraag mbt de Aux Sends van de Yamaha 01v96 v2.
    We gebruiken 4 Auxen op het paneel als monitor feeds naar stage en ik wil wat compressie op de leadvocals plaatsen naar FOH zonder dat deze naar de monitors gaan, vanwege feedback en dergelijke.
    Hoe kan ik gebruik maken van de effecten ( compressor, limiter, gate, etc ) op de channels en ook een droge ( wel EQ ) send sturen naar de monitors?

Als lid van het geluidsteam begin ik dit mengpaneel steeds beter te kennen, maar ik vroeg me af hoe het toch zat met die Aux sends.

John
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Ik snap wat je wilt bereiken, maar heb het zelf nog niet op die manier geprobeerd. Maar iets anders dat sowieso kan: Je kunt de zangkanalen dubbel patchen: Als je bijvoorbeeld 4 mics hebt, dan doe je die van 17 t/m 20, deze kanalen stuur je naar de zaalmix en daar gebruik je gewoon compressie op en EQ zoals dat in de zaal mooi is. Dezelfde mics patch je ook op 21 t/m 24 en die gebruik je dan om via de auxen weg te sturen en niet naar de zaalmix. Hier gebruik je dan vervolgens geen compressie op en je eq'd zoals dat goed op de monitors werkt. Deze methode werkt prima.
    Last edited by sparky; 23-06-10, 13:18.
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• Gitarist 62
      • May 2006
      • 278

Originally posted by sparky
      Je kunt de zangkanalen dubbel patchen: Als je bijvoorbeeld 4 mics hebt, dan doe je die van 17 t/m 20, deze kanalen stuur je naar de mix en daar gebruik je gewoon compressie op en EQ zoals dat in de zaal mooi is. Dezelfde mics patch je ook op 21 t/m 24 en die gebruik je dan om via de auxen weg te sturen en niet naar de mix. Hier gebruik je dan vervolgens geen compressie op en je eq'd zoals dat goed op de monitors werkt. Deze methode werkt prima.

Ja, net zoals je dat op een analoge tafel doet. Ik heb daarvoor altijd een paar XLR - Y kabeltjes bij me En dan heb je ook het voordeel dat je de monitormix van een eigen eq kan voorzien. Het kost je een paar kanaaltjes, dus je moet iets over hebben. Bij gebrek aan kanalen kan compressie op de subgroep. (ken o1V onvoldoende of zoiets daarop ook werkt, maar de manual spreekt hierover vast boekdelen)
      Last edited by Gitarist 62; 23-06-10, 13:22.
      ~Clearsound~

Comment

• JohnDude
        • Aug 2009
        • 19

Originally posted by sparky
        Ik snap wat je wilt bereiken, maar heb het zelf nog niet op die manier geprobeerd. Maar iets anders dat sowieso kan: Je kunt de zangkanalen dubbel patchen: Als je bijvoorbeeld 4 mics hebt, dan doe je die van 17 t/m 20, deze kanalen stuur je naar de zaalmix en daar gebruik je gewoon compressie op en EQ zoals dat in de zaal mooi is. Dezelfde mics patch je ook op 21 t/m 24 en die gebruik je dan om via de auxen weg te sturen en niet naar de zaalmix. Hier gebruik je dan vervolgens geen compressie op en je eq'd zoals dat goed op de monitors werkt. Deze methode werkt prima.
        Dit is inderdaad een goed oplossing, ik wil eigenlijk alleen maar voor 2 vocals compressie gebruiken dus dat zal wel meevallen qua kanalen bezetting. Dank!

Originally posted by Gitarist 62
        Ja, net zoals je dat op een analoge tafel doet. Ik heb daarvoor altijd een paar XLR - Y kabeltjes bij me En dan heb je ook het voordeel dat je de monitormix van een eigen eq kan voorzien. Het kost je een paar kanaaltjes, dus je moet iets over hebben. Bij gebrek aan kanalen kan compressie op de subgroep. (ken o1V onvoldoende of zoiets daarop ook werkt, maar de manual spreekt hierover vast boekdelen)
        We werken helaas niet met subgroepen omdat deze op dit moment voor de opname worden gebruikt. Maar zo'n splitter kabeltje is wel zo handig!

Dank voor de comments!

John

Comment

• sparky
          • Apr 2002
          • 2104

Splitter kabeltje is niet nodig in dit geval. Bij een digitale tafel als de 01V96 zijn inputs en kanalen niet meer hetzelfde ding. Je kunt een ingang naar meerdere kanalen patchen in de input patch. Dat kost je dus niet eens inputs, maar alleen mixerkanalen.
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• drummerke
            • Oct 2006
            • 432

ik werk zo al 2jaar met men tascam dm24...alle kanalen lopen op layer één voor FOH en layer 2 voor monitors..pas ik ook direct wat moeilijke EQ aan

Comment

Working...