Problemen met lage frequenties (basgitaar, contrabas)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marczeebregts
    • Dec 2009
    • 71

Originally posted by showband
    snaren behoorlijk aanzet ipv aaien, fatsoenlijke snaren gebruikt, enz

wil ook nog wel eens helpen.
    Oeeh, ik heb zo'n hekel aan bassisten die vinden dat ze vooral hard moeten trekken aan de snaren. Juist zacht spelen op een harder volume, dat maakt de toon veel meer controleerbaar en bovendien veel mooier en bruikbaarder.
    Speel zelf ook een beetje bas en ben geluidsman, dus ik weet dat het best een lastig element van de band is. Toch kies ik zelf altijd wel voor compressie op de bas. Zeker bij steviger spel. Maar vooral om een bepaalde klank te krijgen.
    Daarnaast draai ik er ook vaak juist laag uit ipv bij en richt me vooral op het mid-laag en mid-hoog. Maar het begint allemaal toch eigenlijk bij goed apparatuur van de bassist. Met een slecht klinkende bas en amp kunt je geen goeie sound maken.
    Marc Zeebregts Geluidstechniek
    Freelance geluidstechnicus

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4524

Knorren moeten ze, niet zoemen met die bassen. S/R komt uit je vingers.
      lekker belangrijk!

Comment

• frederic
        • Jan 2006
        • 3511

Originally posted by marczeebregts
        Oeeh, ik heb zo'n hekel aan bassisten die vinden dat ze vooral hard moeten trekken aan de snaren. Juist zacht spelen op een harder volume, dat maakt de toon veel meer controleerbaar en bovendien veel mooier en bruikbaarder.
        Speel zelf ook een beetje bas en ben geluidsman, dus ik weet dat het best een lastig element van de band is. Toch kies ik zelf altijd wel voor compressie op de bas. Zeker bij steviger spel. Maar vooral om een bepaalde klank te krijgen.
        Daarnaast draai ik er ook vaak juist laag uit ipv bij en richt me vooral op het mid-laag en mid-hoog. Maar het begint allemaal toch eigenlijk bij goed apparatuur van de bassist. Met een slecht klinkende bas en amp kunt je geen goeie sound maken.
        Dit klopt niet wat U zegt. Snaren die te zacht worden aangetokkeld geven geen gelijkmatige dynamiek en volle toon.
        De snaren stevig aantokkelen hoeft niet te leiden tot een luidere klank. het vollume regel je af aan de versterker.

je mag de beste basversterker en PA uit hebben, als het instrument niet correct wordt bespeeld, helpt je dat geen meter vooruit.
        Last edited by frederic; 15-09-10, 10:21.

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

een goedkope bas heeft ook gewoon een bassnaar die voor een elementje trilt. (net zoals een rhodespiano, hamond of gitaar gewoon wat metaal voor een elementje laat trillen)

Als je een el-cheapobas aansluit zal je het aan de sustain horen. En misschien bijgeluiden, brommetjes en storinkjes hebben. Maar die snaar voor het element klinkt goed. En zal bij een goede speler nog steeds een vet signaal geven mits ie er voor werkt.

Ik heb zat 150eurobasjes in een DI perfect horen klinken. Maar dan werdt er niet geaaid.
          lekker belangrijk!

Comment

• marczeebregts
            • Dec 2009
            • 71

Nou, er zijn wel erg veel meer factoren die hier invloed op hebben. Het ene element is het andere niet. Je hebt verschillende soorten kwaliteit hout, bruggen, snaren. Dingen die je niet op een 150euro basje vind.

Check deze speler eens, zo speel je op de juiste manier bas, en niet anders:
            YouTube - Gary Willis - Bowlegged

Comment

• marczeebregts
              • Dec 2009
              • 71

we dwalen trouwens af... excuses ;-)

Comment

• NesCio01
                • May 2010
                • 1987

we?
                (lol)
                Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

Originally posted by marczeebregts
                  we dwalen trouwens af... excuses ;-)
                  Neen hoor, slechte bassisten zijn vaak de reden waarom het geluid op geen ballen trekt.

Comment

Working...