technisch Dynacord S1200 probleem

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tummy
    • Nov 2008
    • 324

technisch Dynacord S1200 probleem

ik heb een raar probleem met mijn versterker, deze ligt al een tijd stil maar toch benieuwd hoe ik dit kan maken
    (dynacord S1200)

Probleem1:

input channel A & B zijn aangesloten,

nu zet ik de versterker aan gaat netjes in protect, FAN slaat aan, en gaat terug in normale modus zoals het hoort,

potmeters werken niet, kan draaien wat ik wil maar geen verschil. maar wel geluid,

ik stuur een licht signaal in en uit, dat de signaal ledjes net aan knipperen

geeft aan 2 Kanten signaal maar na +- 10 a 15 minuten slaat channel B uit, en blijft Channel A wel gewoon werken,

terwijl channel B uit is, geeft de speaker van channel B een raar krakend geluid.
    (channel A blijft naar behoren werken)

na aan/uit zetten van de versterker werkt het weer naar behoren (op de potmeters na) maar na +- 10a15 minuten weer hetzelfde probleem met channel B die wegvalt,

ik weet niet of dit probleem aanhoud bij hoger volume (als ik dus een hoger signaal in ga sturen), dit heb ik nog niet getest maar wil graag dat het ook blijft werken op laag volume

moet ik het probleem zoeken bij de potmeters? en hoe soldeer ik die door dat ze gewoon op 100% (0 dB) blijven werken??
    ook gelijk de vraag of het audio signaal door de potmeters loopt, (kan het gekraak verklaren, aangezien deze niet goed werken) of dat de potmeters alleen een externe aansturing zijn van een bijvoorbeeld een printplaat waar het audio signaal doorheen loopt.
    --

Probleem 2:

ik moet de versterker gaan gebruiken alleen in 'bridge' mode, maar het klik knopje wat normaal achterop zit is verdwenen, is dit een kwestie van de 2 contact puntjes die het klik schakelaartje normaal door verbind samen solderen?

mijn dank is groot
    Last edited by Tummy; 18-09-10, 04:25.
    Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Volgens mij is dat het type, waarin de aansluitingen van de potmeters veelvuldig afbreken, als een keer op het front geduwd wordt. De remedie is dan twee nieuwe potmeters, op zijn kop monteren en met draadjes aansluiten. De importeur heeft nieuwe knopjes met het streepje op de goede plaats.

Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Tummy
      • Nov 2008
      • 324

oke, maar het is ook mogelijk rechtstreeks zonder potmeter door te schakelen???

en antwoord op mijn andere probleem(en)
      Last edited by Tummy; 18-09-10, 14:41.

Comment

• salsa
        • Jan 2007
        • 1315

Je zal toch eens de handleiding erbij moeten pakken want je wil deze op BRIDGE mode gebruiken?
        Volgens mij moet je dan kanaal 'B' geen signaal en speakers aansluiten.
        Vervolgens kanaal 'A' opdraaien en kanaal 'B' dicht houden.

Dave
        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Tummy
          • Nov 2008
          • 324

klopt, dat weet ik,

hij heeft een aparte Bridge aansluiting, maar het knopje waarmee ik dat omzet is verdwenen, dus dan denk ik, dat het ook in 'bridge' mode zou moeten komen als ik die 2 contact puntjes (die normaal het schakelaartje met elkaar verbind) met elkaar zou solderen ,

dan kan ik niet schakelen tussen normaal en bridge, maar dat hoeft ook niet, aangezien deze in een vaste installatie komt te staan

Comment

• Tummy
            • Nov 2008
            • 324

inmiddels even gebelt met een bedrijf waar ik veel zaken mee doe of die dit wel eens tegen zijn gekomen,

die wisten mij te vertellen dat de Dynacord S1200 & S900 na 15 minuten uitvallen bij een kapotte Potmeter, de potmeters staan gesoldeerd in een printplaat en zo 'beveiligd' de dynacord zichzelf,

en de brug functie kan je inderdaad zo solderen, omdat het niks meer is dan een schakelaar (die je dus ook rechtstreeks kan solderen)

Comment

• Koen van der K
              • Aug 2005
              • 1146

Ehm, ja ... even de switches en pots uittekenen en doorlinken is niet zo spannend maar daarmee heb je volgens mij de oorzaak van het in protect gaan nog niet opgelost. Als kanaal B in protect nog steeds signaal aan de speakons doorgeeft zou ik bijvoorbeeld ook eens een blik op het outputrelais laten vallen.

Succes met knutselen ...
              Meer is minder, minder is meer

Comment

• Tummy
                • Nov 2008
                • 324

de versterker gaat in protect bij het aan zetten,

dat is normaal en schakelt daarna terug in normale modus, zoals het hoort
                --

wat ik me ook even afvraag,

als een potmeter 'vol open' staat, is de weerstand dan 0 ohm?
                Last edited by Tummy; 19-09-10, 19:50.

Comment

• Koen van der K
                  • Aug 2005
                  • 1146

Originally posted by Tummy
                  ... na +- 10 a 15 minuten slaat channel B uit, en blijft Channel A wel gewoon werken, terwijl channel B uit is, geeft de speaker van channel B een raar krakend geluid.

... dat bedoelde ik, en jij waarschijnlijk toch ook ?

Het verhaaltje dat de amp in protect gaat omdat de potmeters niet OK zijn is onsamenhangend (lees : onzin).
                  Voor theorie omtrent potmeters en andere basisbeginselen verwijs ik je graag door naar 'n wiki-site.

Groeten !
                  Meer is minder, minder is meer

Comment

Working...