Mengtafel advies gevraagd

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • revos
    • Sep 2010
    • 20

Had mij nog nooit eerder verdiept in digitale tafels. Heb een paar filmpjes op Youtube bekeken over de Presonus Studiolive 16/4/2 en ik moet zeggen; ben zwaar onder de indruk Erg veel mogelijkheden en toch eenvoudig bedienbaar. Vooral de opnamemogelijkheden lijken mij ideaal. Zowel live als voor oefendoeleinden, top! En die mixer heeft dan ook nog goede kwaliteit als ik de reacties hier lees? Nadeel is wel dat de prijsrange steeds verder naar boven schuift

Als ik dit topic (met dank voor jullie input) even samenvat dan is de conclusie dat ik onder de 1000 euro eigenlijk beter niet kan kopen. Tussen de 1000 en 2000 zitten diverse merken en tafels die prima voldoen aan de eisen die ik stel en van goede kwaliteit zijn (A&H, Soundcraft, Mackie). Als ik iets boven de 2000 ga zitten kan ik een goede digitale tafel kopen. Houdt wel in dat we daar weer 20 jaar mee moeten doen, anders kan het nooit uit

Comment

• rdreiers
      • Nov 2009
      • 407

01V96 moet voor 1250-1500 tweede hands te doen zijn.

Is exact de wensen van de vraagsteller.

Comment

• Big Bang
        • Apr 2008
        • 652

Originally posted by revos
        En die mixer heeft dan ook nog goede kwaliteit als ik de reacties hier lees? Nadeel is wel dat de prijsrange steeds verder naar boven schuift
        Ja en nee. De klank van digitafels wordt voor een belangrijk deel bepaald door de conversie van het analoge microfoon signaal naar het digitale signaal (en andersom bij de uitgangen uiteraard). Toevallig is dat nou iets waar presonus erg goed in is en qua klank is er met het tafeltje weinig mis.

Wel is dit, voor digitafels gezien, een budget tafel en dat betekend dat er (uiteraard) ergens op bezuinigd moet zijn. Ik heb begrepen dat dat mede in de faders zit. Nu is dit niet direct een ramp, er gaat toch geen geluid door de faders (dus je zult er geen gekraak e.d. van ondervinden), maar wanneer de tafel 10 jaar of meer mee moet gaan loop je het risico ergens een keer een te moeten vervangen.

Waar je ook een beetje rekening mee dient te houden is dat digitale tafels, nog veel meer als analoge tafels, nog heel erg in ontwikkeling zijn, en dat je over 10 jaar een stuk meer digitafel voor je geld zult kopen als nu. Je kunt echter natuurlijk niet de komende 10 jaar zonder mengtafel zitten.

Een voordeel van deze tafel is natuurlijk wel dat je al je compressors e.d. (voor zover je die had), nu kunt verkopen, hetgeen een extra stukje budget vrij zou kunnen maken. Wanneer je ze nog niet hebt is het grote voordeel dat je een stuk meer middelen tot je beschikking hebt.

Succes!
        It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• revos
          • Sep 2010
          • 20

Dat van die 20 jaar was een geintje; over 20 jaar ben ik redelijk bejaard en w.s. niet meer in staat om met al die apparatuur te sjouwen
          Budgettafel is prima, zoals al eerder gemeld, brengen wij meer tijd in de repetitieruimte door, dan op het podium. Alles blijft dus lang heel. En wat betreft die ontwikkelingen; een van onze 1e tafels (25 jaar geleden dus) was een 16 kanalen D&R. Die zal wat meer ruis hebben geproduceerd maar wat betreft functionaliteit was die zeker vergelijkbaar met huidige analoge tafels. Maar ok, dat zal niet van toepassing zijn met digitale tafels.

Comment

• Whitefarmer
            • Oct 2003
            • 1244

12 mono en 4 stereo, 6 auxen, 4 subgroepen en lekker compact...

Ik heb onlangs een (2e hands) Crest XR20 gekocht! Fantastische tafel.

nadeel: aux 1&2 zijn als iem paar opgebouwd.

Tweedehands wel voor 1500 (ex btw) te vinden.
            Groeten John
            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

als je een (een) band doet heb je aan een analoge tafel een betere koop. Je kan inmmers de instellingen laten staan. En voor minder geld koop je in de instap-prijzen nu nog een beter klinkende en degelijker tafel.

Digi tafels zijn binnen drie jaar hun restwaarde bijna kwijt, terwijl een tweedehands wizzard II nu nog best 700 euro opbrengt terwijl de nieuwe 990eur kosten...

En de hele band kan er zonder probleem in de oefenruimte mee om gaan zonder uitleg. Om deze reden gebruiken wij een wizzard voor monitors. Een zangeres bij mij weet "die rij met rode knopjes is jouw mix. Draai eraan zoveel je wil"

Voor JULLIE geval zou ik niet digitaal gaan.

overigens in de oefenruimte ... als je genoeg plaats hebt kun je voor minder dan 1500eur een tweedehands largframe 40 kanaals yamaha in case tweedehands kopen. Als er een kanaal niet werkt... heb je er nog 39 over. Die dingen zijn aan de straatstenen niet te slijten!
              lekker belangrijk!

Comment

• frederic
                • Jan 2006
                • 3511

Originally posted by showband
                als je een (een) band doet heb je aan een analoge tafel een betere koop. Je kan inmmers de instellingen laten staan. En voor minder geld koop je in de instap-prijzen nu nog een beter klinkende en degelijker tafel.

Digi tafels zijn binnen drie jaar hun restwaarde bijna kwijt, terwijl een tweedehands wizzard II nu nog best 700 euro opbrengt terwijl de nieuwe 990eur kosten...

En de hele band kan er zonder probleem in de oefenruimte mee om gaan zonder uitleg. Om deze reden gebruiken wij een wizzard voor monitors. Een zangeres bij mij weet "die rij met rode knopjes is jouw mix. Draai eraan zoveel je wil"

Voor JULLIE geval zou ik niet digitaal gaan.

overigens in de oefenruimte ... als je genoeg plaats hebt kun je voor minder dan 1500eur een tweedehands largframe 40 kanaals yamaha in case tweedehands kopen. Als er een kanaal niet werkt... heb je er nog 39 over. Die dingen zijn aan de straatstenen niet te slijten!
                Ik denk niet dat een band zoveel ruimte over heeft voor transport enz...

Overigens ben ik het niet eens met jou visie met betrekking van een analoge mengtafel te prefereren ipv een digitale mengtafel.

Als je voor 2-3000€ alles kunt mee hebben (mengtafel, effecten, comp/gate, 31band EQ) heb je live toch wel meer mogelijkheden waardoor je het optreden wat beter kunt laten klinken.
                hier en daar wat reverb, een basdrum wat bij versterken > compr en gate, 31band EQ op de outputs (main en mon.) > minder feedback > hogere output enz...

Ik blijf ervan overtuigt dat een digitale mengtafel voor een band een grotere meerwaarde bied tov analoge tafels.
                Last edited by frederic; 20-09-10, 12:54.

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Dat denk ik dus niet, ik denk eerder dat analoge tafels snel minder waard zullen worden omdat digitaal nu toch serieus voet aan de grond begint te krijgen in het goedkopere segment.
                  Als je nu een Presonius koopt zal die over drie jaar nog behoorlijk geld opbrengen, simpel omdat het een heel bruikbaar ding is waar een grote markt voor is.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

Originally posted by MusicXtra
                    Dat denk ik dus niet, ik denk eerder dat analoge tafels snel minder waard zullen worden omdat digitaal nu toch serieus voet aan de grond begint te krijgen in het goedkopere segment.
                    Als je nu een Presonius koopt zal die over drie jaar nog behoorlijk geld opbrengen, simpel omdat het een heel bruikbaar ding is waar een grote markt voor is.
                    Ik weet wel zeker dat analoog langer blijft dan digitaal, al was het maar omdat op een simpel analoog tafeltje iedere hobbyist snel uit de voeten kan, waar je bij sommige digitale tafels een telefoonboek als handleiding door moet worstelen.

Comment

• revos
                      • Sep 2010
                      • 20

Originally posted by MacGyverSounds
                      Ik weet wel zeker dat analoog langer blijft dan digitaal, al was het maar omdat op een simpel analoog tafeltje iedere hobbyist snel uit de voeten kan, waar je bij sommige digitale tafels een telefoonboek als handleiding door moet worstelen.
                      Dat was ook precies het bezwaar wat ik tegen digitale tafels had. Maar als ik het filmpje van de Presonus bekijk, valt dat bij die tafel in ieder geval erg mee. Of wordt e.e.a. in dit filmpje YouTube - PreSonus StudioLive 16.4.2 Digital Audio Sound Mixer te mooi voorgespiegeld?

Comment

• Big Bang
                        • Apr 2008
                        • 652

Die dingen zijn aan de straatstenen niet te slijten!
                        En waarom denk je dat dat zo is? Omdat steeds meer bedrijven overstappen op digitaal wellicht? Overigens zijn de voordelen van digitale tafels bij grote mengtafels natuurlijk groter dan bij kleine.

Een nitwit heeft sowieso niets te zoeken achter een 40 kanaals mengtafel, annaloog of digitaal....

Over die presonus; ik zou zeggen ga het eens proberen. Dat is de enige echte manier om er achter te komen.
                        It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• frederic
                          • Jan 2006
                          • 3511

Originally posted by MacGyverSounds
                          Niet overdrijven hé Mac.
                          De digitale tafeltjes die nu op de markt zijn, worden toch wel eenvoudig om te bedienen hoor.
                          Zeker die Presonus Studiolive. Daar heb zelfs ik geen handleiding voor nodig. Die werkt even eenvoudig als een analoge tafel.
                          Last edited by frederic; 20-09-10, 14:40.

Comment

• frederic
                            • Jan 2006
                            • 3511

Originally posted by Big Bang
                            En waarom denk je dat dat zo is? Omdat steeds meer bedrijven overstappen op digitaal wellicht? Overigens zijn de voordelen van digitale tafels bij grote mengtafels natuurlijk groter dan bij kleine.

Een nitwit heeft sowieso niets te zoeken achter een 40 kanaals mengtafel, annaloog of digitaal....

Over die presonus; ik zou zeggen ga het eens proberen. Dat is de enige echte manier om er achter te komen.
                            Neemt niet weg dat je wel eens een repetitiedag zult moeten doen om die mengtafel volledig uit te testen.

Comment

• darco
                              • Sep 2009
                              • 135

De presonus is idd een tafel die vrij eenvoudig onder de knie te krijgen is.
                              Heb er sinds enkele maanden 1 in gebruik en ben er zeer over te spreken.

Andere techniekers die de tafel gebruikten hadden niet veel uitleg nodig om er mee aan de slag te kunnen.

Dat heeft ondertussen dus ook geleid tot aanschaf van een tweede presonus.
                              Denk dat er in deze prijsklasse geen tafel is die mij meer kan bekoren.

Comment

• showband
                                • May 2001
                                • 4524

kijkt er sowiso iemand op dit forum wel eens naar de VRAAGPRIJZEN van tweedehandstafels op he**f of marktplaats?

Als ik hier forummers beweringen zie plaatsen over de waardevastheid van tweedehands tafels.

ziet er iemand de vraagprijzen van een 02R, 01V, roland 7000 systeem enz?
                                En hoe lang ze dan te koop staan?
                                En dezelfde situatie van de kleine mackies en A&H's...Daar schrijf je dus maar een fractie van de prijs af als je na 5 tot 6 jaar verkoopt.

Digitafels zijn heeel interessant. Maar voor een band in de oefenruimte die 4 tot 6 optredens per jaar doet? Kom op zeg!
                                lekker belangrijk!

Comment

Working...