theaterzaal 17x20m welk soort speakers huren?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • drummerke
    • Oct 2006
    • 432

theaterzaal 17x20m welk soort speakers huren?

Hey

In heb binnen enkele weken een project (kerstdienst van een kerk)in een O.C. van 17x20m (podium ziet hier niet in.. dus gebouw is groter). Hoogte gaat van 5.5m naar 4.5 achteraan.

Hier komt dus een praisebandje op het podium te staan (el. drum, bas, el gitaar, ak gitaar, sax, viool, piano, sequensers en vocals).

Ik zou persoonlijk vooraan zo hoog mogelijk de speakers plaatsen (niet op het podium liefst maar voor). En subs in het midden in een cluster.

Nu kan ik in de regio materiaal huren maar er is dus keuze tussen verschillende speakers en systemen.

vb1: DB technologies systeem 4x DVX12 +2x S10

vb2: mackie 4xsrm 450 (zelfde als ik heb dus)(waarvan 2 verder in de zaal op statief met delay)
    of ook mogelijk de mackie sa1232 (6" midspeaker + 2x12")
    4x swa1801 sub

vb3: 4x das audio DR-112a +4x fane sub +versterker (en crossover)

vb4: JBL VRX stak 2x 2vrx 932LA + 4x vrx 918 (dit pakketje is wel beetje
    duur)

Het makkelijkste voor men bekabeling en alles is als alles gewoon vooraan mag blijven. Maar de bedoeling is ook dat we vooraan niet zo hard moeten om het achteraan nog te horen... en we proberen zeker een balans te vinden tussen de 90-95db.

Iemand een voorkeur of nog een ander idee (als ik het maar kan huren in de buurt).

Alvast bedankt

Licht dat zit wel bijna ok zie vb foto.
  • JeroenVDV
    • Mar 2004
    • 963

Waar is de tijd gebleven dat men nog met een duidelijke plattegrond-schets in plaats van afgrijselijke gratis-3d-licht-visualizer-afbeeldingen aankwam?
    Creating shows beyond Imagination

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by JeroenVDV
      Waar is de tijd gebleven dat men nog met een duidelijke plattegrond-schets in plaats van afgrijselijke gratis-3d-licht-visualizer-afbeeldingen aankwam?
      Wat is daar mis mee, je kunt toch prima zien hoe het eruit komt te zien?
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

ff uit pure nieuwsgierigheid, wat is een O.C.?
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• JeroenVDV
          • Mar 2004
          • 963

Originally posted by MusicXtra
          Wat is daar mis mee, je kunt toch prima zien hoe het eruit komt te zien?
          Als je het hebt over een klant overtuigen van een plan: Fine (mits kloppende en fatsoenlijke screens/renders). Als je het hebt over technische details, zaal-afmetingen/indelingen? Nee, natuurlijk kun je dan niet zien hoe het er qua afmetingen uit komt te zien. Het perspectief van de geposte afbeelding is bijzonder onhandig.
          Creating shows beyond Imagination

Comment

• renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

Persoonlijk zou ik een streep door die VRX optie zetten... maar dat is persoonlijk

Ik denk dat werken met delays in dit geval het beste gaat werken. Het dak is niet heel schijn aflopend, maar de kans op reflecties die terug naar voren keren waardoor men achteraan nog niks hoort is aanwezig. Je moet dan zo hard gaan draaien dat men vooraan knettergek wordt van het sub en men achteraan denkt 'is dit alles...??'.

Je zou die delays ook incl sub kunnen doen, maar dat is iets meer afstelwerk gok ik
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Euhhh, delaystacks in een zaaltje van 20 meter diep
              Subs in een delay-stack
              Kom op zeg, in zo'n zaaltje creëer je meer problemen met een delay-stack dan dat je oplost. En al zeker geen subs in een delay-stack, daar valt niets aan 'af te stellen' want sub is en blijft omnidirectioneel.
              Gewoon twee kastjes zo hoog mogelijk en twee kastjes vooraan bij het podium voor de voorste rijen met de subjes voor het podium op 1,5 meter van elkaar.

Comment

• NesCio01
                • May 2010
                • 1987

eejj Drummerke,

Ik weet niet hoeveel publiek je verwachten gaat,
                maar ik doe dit wel vaker in de gospelscene, waarbij
                het wel mijn visie is, dat met name de
                vocals een (Bijbelse) boodschap brengen en hieraan is
                het geheel aan instrumentarium ondergeschikt.

Ik zou zorgen voor een frontlight truss van 12 mtr.
                Bij de statieven kun je dan je main PA kwijt
                (in mijn geval L + R een LS 180 en ML 14 = 2,8 KW)
                in de truss hang ik dan 2 x een ML 8 (= 500 watt) als
                middencluster mono.
                (alternatief kan zijn om het middencluster stereo te gebruiken
                en L + R mono).

Ik denk dat je hier ruimschoots mee uit de voeten kunt.
                Verw8 je meer dan 600/700 man publiek dan kun je
                L+R een dubbele LS 180 en ML 14 plaatsen.

grtz

ps. set is te huur, aangestuurd door MC2
                Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• 4AC
                  • Nov 2007
                  • 1791

Ik ga mee in de soort optie die hierboven wordt voorgesteld.
                  De zaal is namelijk behoorlijk breed, als je enkel L+R toppen gaat plaatsen dan gaat het publiek vooraan in het midden behoorlijk wat tekort komen. Of je moet twee toppen per kant neer gaan zetten, naast elkaar, maar dat gaat hem qua spreiding toch nooit worden.

En twee gevlogen compacte toppen die niet het gezichtsveld bederven bieden dan een goede oplossing.

Mvg,

Teun

Ps. Verder zie ik ook niet de meerwaarde van een line-array in hiero, bespaar daar dus lekker wat kosten mee.
                  uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                  Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• drummerke
                    • Oct 2006
                    • 432

O.C. = ontmoetingscentrum
                    C.C. = cultureel centrum

Anyway, die tekening is er gemaakt omdat je dan vaker een beter beeld krijgt van wat er allemaal fout kan lopen betreffende zichtlijnen enzo (zie het grote video projectiescherm in het midden).

Ze verwachten toch wel max 500 mensen.

Ik ga zeker geen subs gaan delayen, daarvoor is de zaal naar mijn mening te breed ook al. Met mijn eigen setje (mackie srm450 en Das Avant 18a subs) doe ik vaak zulke dingen maar dat is max 250 mensen (en max 15m diep), en de sub draagt eigenlijk nog verder maar helaas heeft die niet genoeg power voor zo zaal.
                    Moet er ook even bijvertellen dat ik weekje terug DVX systeem huurde voor cabaret/sinterklaas show in een grote hal en was zeer tevreden over het geluid en vooral over het feit dat het nog goed verstaanbaar was na 25m (2x dvx12 per kant maar wel echt 60graden uit elkaar gericht)

Bedoeling is dat de zaal zo clean mogelijk blijft, en zeker het podium.

In de zaal hangt er voldoende front belichting (2 rijen vooraan en nog 6 rijen boven podium, tis ook theater é) Dus trussing wil ik ook liever achterwege laten, gaat men budget ook omhoog halen.

Comment

• frederic
                      • Jan 2006
                      • 3511

Originally posted by renevanh
                      Persoonlijk zou ik een streep door die VRX optie zetten... maar dat is persoonlijk

Ik denk dat werken met delays in dit geval het beste gaat werken. Het dak is niet heel schijn aflopend, maar de kans op reflecties die terug naar voren keren waardoor men achteraan nog niks hoort is aanwezig. Je moet dan zo hard gaan draaien dat men vooraan knettergek wordt van het sub en men achteraan denkt 'is dit alles...??'.

Je zou die delays ook incl sub kunnen doen, maar dat is iets meer afstelwerk gok ik

Ik raad de topicstarter deze quote te negeren. Een delaystak in een zaaltje van 20*17m?

En vervolgens VRX (de beste setup in zijn voorbeelden) af te raden.

Neem gerust JBL VRX. Daar zal je een leuke mix mee neerzetten.

Comment

• darco
                        • Sep 2009
                        • 135

Je zegt zelf goede ervaringen te hebben met de dvx set, waarom ze dan niet terug gebruiken?

Tot op heden heb ik goede ervaringen met DB tech, JBL ben ik zelf niet heel erg gecharmeerd van, maar dat is natuurlijk kwestie van smaak.

Comment

• renevanh
                          • Oct 2004
                          • 2371

Originally posted by frederic
                          Ik raad de topicstarter deze quote te negeren. Een delaystak in een zaaltje van 20*17m?
                          Gezien de omgeschreven doelgroep heb ik rekening gehouden met vele oudere mensen. Die wil je vooraan niet in de knetterharde subherrie zetten om het achteraan goed te krijgen. Icm het schuine dak zou sub in een delay een overweging kunnen zijn. Dat betekend wel dat je een heel stuk zachter gaat draaien maar toch een dekkend geluid kan krijgen. Uiteraard is en blijft dit afhankelijk van de locatie, we weten bijvoorbeeld niet of het bakstenen muren zijn of er een perfectie absorptie is, dat maakt ook veel verschil. Met bakstenen muren is een delay, zeker een delay met sub, weer een veel minder goed idee.

Kortom: het hangt enorm af van wat je wilt bereiken, hoe je locatie erbij staat en wie/wat je publiek is.
                          Zelf heb ik het in een vergelijkbare zaal ook eens zo gedaan, incl een subje in de delay. Dit had als gevolg dat, zelfs voor de speakers, het nergens harder ging dan 92dB(A) maar er een enorm mooie, egale dekking ontstond en het uiterst aangenaam was om naar te luisteren.
                          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Subs in een delay gaat echt niet werken.
                            Een sub is omnidirectioneel wat zoveel wil zeggen dat ze een bolvormige afstraling hebben. Gebruik je deze in een delay-stack dan krijg je dat het vertraagde signaal net zo hard richting main stack gaat met als gevolg dat het laag heel erg rommelig wordt met knopen en buiken.

Comment

• djspeakertje
                              • Oct 2008
                              • 1912

Oplossing (compleet onmogelijk in deze zaal, maargoed): zowel main subs als delayed subs in cardioide setup!

Ik vind de oplossing van Nescio wel een mooie, zo houd je een lekker egaal geluid. Wat ook wel werkt is die centercluster op hele kleine statiefjes op de subs zetten, anders moet je heel ver naar beneden richten om de eerste rijen nog een beetje zang en toetsen mee te geven, of je draait de monitoren wat verder open... (niet bevorderlijk voor de meeste zaalmixen...)

Daan
                              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

Working...