Ellende met draadloze mics

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dave_Staring
    • Mar 2006
    • 13

Ellende met draadloze mics

Hallo allemaal,

misschien is deze vraag wel al eerder gesteld hier, maar na een lange dag bouwen, voorstelling draaien en naar huis rijden heb ik niet genoeg energie over om het hele forum door te spitten. Hopelijk hebben jullie wel de energie om (misschien wel voor de zoveelste keer) een antwoord te geven. Alvast dank daarvoor.

De situatie is als volgt:

Ik ben net begonnen met een voorstelling met daarin 3 draadloze mics. 2 belt-packs met headset voor spraak en 1 hand-held voor zang. Alle drie zijn van Sennheiser uit de EW300 serie (welk type precies weet ik nu niet uit mijn hoofd).

Het probleem bij de belt-packs met headset is dat je een raar tikje hoort vaak als de acteur begint te praten. Alsof het microfoontje aan het clippen is, maar ik heb de sensitivety al helemaal omlaag gezet en op het display op de ontvanger zie je het "balkje" ook niet helemaal naar het eind uitslaan. De ontvangst van alle 2 is prima, dus daar ligt het volgens mij ook niet aan.

En het probleem bij de hand-held is dat je heel erg het "geblaas" hoort van de zangeres. Blijkbaar is de microfoon erg gevoelig voor de "wind" die uit haar mond komt als ze zingt. Zelfs met een extra windkap er over was het probleem niet verholpen, zelfs niet minder gemaakt.

Dan nu de vragen:

- Waar komt het tikje vandaan bij de belt-packs?
    - Is de hand-held van Sennheiser niet geschikt voor zang, maar alleen
    voor spraak?
    - Moet ik dingen anders instellen?
    - Is een ander merk beter geschikt voor deze toepassingen, en welke dan?
    - Of ligt het allemaal aan iets anders en kunnen jullie mij tips geven?

Dankjullie wel, ik hoor graag van jullie.
    Mazzel,

Dave
  • rdreiers
    • Nov 2009
    • 407

Ik heb de ew 100 enkele jaren naar volle tevredenheid met diverse artiesten gebruikt.

Ik had in het begin MMD 865 kapsels en later MMD 1945 kapsels

Ik heb de klacht die jij noemt nog nooit gehad, misschien helpt het om de gevoeligheid van de handheld wat minder te zetten.

Voor live zang staan ze bij mij op -30, soms op -20 (zachte vocaal)

Dat tikje kan dat de squels zijn die opengaat?

Al eens een andere frequentie geprobeert? (Heb je dit probleem met ze alletwee?)

Comment

• @lex
      • Jul 2006
      • 1087

Vertel even op welke frekwentie je de zenders en bijbehorende ontvangers hebt ingesteld? Daarnaast wat de ingestelde waarde van de squelch is en of je toevallig een digitale mixer gebruikt waarin er bijvoorbeeld een gate ingesteld zou kunnen staan.

@lex
      Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• BJD
        • Oct 2007
        • 771

En welke kop heb je op je handheld zitten?
        En komen je draadloze sets bij een officiële Sennheiser dealer vandaan of uit het grijze circuit?
        Gezien de ervaringen in dit topic: http://www.licht-geluid.nl/forum/tec...er-ew300g.html

Comment

• Dave_Staring
          • Mar 2006
          • 13

De frequenties uit mijn hoofd (dus ik weet niet 100% zeker dat dit correct is, maar het zit zeker in die buurt):

- De hand-held: 751.900
          - Belt-pack 1: 800.400
          - Belt-pack 2: 809.500

Als het heel belangrijk is kan ik vanmiddag wel kijken en ze, als dit niet correct is, alsnog posten.

De sensitivity van alle 3 staat al op -30 dB. Hoe de squelch staat ingesteld weet ik niet. Hoe verander ik dat en welke waarde moeten die hebben?

Ik gebruik een analoge mixer zonder gate of andere randapparatuuur.

Ik weet niet wat voor kop er op de hand-held zit. Dat kan ik vanmiddag checken. Waar zie ik dat en welke kop raden jullie aan die er op zou moeten zitten?

Of de apparatuur uit het grijze circuit komt weet ik niet, het is ingehuurd bij een bedrijf in Tilburg.

Dank alvast voor de reacties!

Comment

• mesadude
            • Oct 2009
            • 40

nee, frequenties is niet belangrijk.. is overduidelijk dat dat hier het probleem niet is..

squelch wel.. mss staat die te hoog, dan krijg je inderdaad artifacts.. squelch werkt als een soort gate, dus als die te hoog staat ga je'm telkens horen opengaan als de micro actief gaat..

ivm het blazen.. da's plaatsing.. en micro techniek.. als ze in de micro staan te hijgen is dat onvermijdelijk.. met wat geplaatste EQ'in in't laag kan je dat wel wat oplossen, maar 't probleem blijft bij de bron..

Comment

• Gitarist 62
              • May 2006
              • 278

ew 300 is goede set. Daar zal t niet aan liggen.
              Squelch verhaal lijkt me sterk. Je geeft aan dat het probleem optreedt op het moment dat er gesproken gaat worden. Squelch werkt inderdaad als een gate, maar dan op de RF. Daar gebeurt niks mee als er AF signaal op komt. Toch blijft het vreemd. Lijkt me beste om thuis eens de boel aan te sluiten en goed op de displays op de ontvangers letten wat er nu echt gebeurt. Je kan dan contoleren of je wel continu RF signaal ontvangt van de bodypacks (zo niet: dan toch de squlch naar beneden stellen. Het is een verhuur setje, dus je weet nooit wat degene voor je er mee heeft uitgehaald.. Squelch moet zo laag mogelijk staan) Wat wel mogelijk is: De ingebouwde compander die aan het werk is. Probeer eens de gevoligheid van de bodypacks wat hoger te zetten. ipv -30 naar -20 of -10. Zo lang de boel niet overstuurt is het goed. Heb je vervolgens een te hoog AF niveau op je ontvanger kan je ook daar het AF niveau weer wat naar beneden zetten. In ieder geval zaak om in de HELE keten (zender - ontvanger - mengtafel op of rond de 0 db te blijven en niet op verschillende punten een fout niveau in de vorige schakel te compenseren. Bij draadloos zie je het daar vaak fout gaan.

De handhelds heb ik veel mee gewerkt. met 835, 845, 865 en 945 kop. Het adem probleem herken ik bij geen van deze mic's Zingt de angeres erg zacht en heb je dus je gain ver open? Dan pak je ook relatief veel ademgeluid mee. Probeer eens met andere mic aan een touwtje en probeer ook eens met een andere stem. Dat geeft je meer richting dan alerlei sugggesties via dit forum.
              Last edited by Gitarist 62; 02-12-10, 13:20.
              ~Clearsound~

Comment

• Dave_Staring
                • Mar 2006
                • 13

Dank voor al jullie reacties.

Ik ga wat betreft het getik wel wat dingen proberen met de squelch e.d.

Wat betreft de hand-held; beide zangeressen zingen redelijk zacht maar houden de microfoon wel goed voor de mond. Probleem is bij beide hetzelfde. Nu een sm58 aan een touwtje geprobeert en het probleem was direct verholpen.

Nu maar even de capsule van de mic checken.

Dankjulliewel.

Comment

Working...