extra versterkers...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SH1000
    • Dec 2009
    • 220

extra versterkers...

Hallo

Voor kleinere zalen en kroegen hebben we (ik) onze eigen PA-set met:
    - 2 subs, 2 tops (zelfbouw, goede kwaliteit)
    - 2 monitor groepen - 3 zangmonitors.
    - powered mixer (Yam. EMX 5000-20) van 2 x 500W (4 Ohm)
    - monitor versterker 2 x 300W

Wij zijn een pop-rock band en heel soms mix ik ook een bevriende band. Vaak merk ik dat de powered mixer net iets te kort komt. Ik moet dan bas, bassdrum iets terug schroeven om niet "in het rood" te gaan. Ik wil de versterkers wat opwaarderen en zat te denken aan:

- interne amp gaan gebruiken voor monitors en nieuwe versterker voor zaalgeluid
    - nieuwe extra versterker alleen voor subs (en dus apart aansturen van tops)

Ik zit met name aan het laatste te denken maar wat denken jullie er van? Ik zag bijvoorbeeld een crown xs 900, 2 x 900W (4 Ohm). Mocht ik de powered mixer nog een keer inruilen (voor een "losse" mengtafel), dan lijkt me deze ook geschikt om mee verder te gaan.

Wat denken jullie er van???
    Good is the enemy of Great
    [Jim Collins]
  • djspeakertje
    • Oct 2008
    • 1912

Welke chassis' zitten er nu in je toppen en subs? (merk en type aub)

Meestal worden dat soort setjes achteloos op 1 versterker geknalt, terwijl je er met 2 losse amps, of een stevige vierkanaals veel meer uit kan halen. Persoonlijk zou ik kiezen voor 2 losse 2kanaals amps en een mooie x-over of een processor (DBX driverack bijvoorbeeld). Je gaat dan met de line-out van je powermixer naar de processor die laag en hoog scheidt en naar eigen versterkers stuurt. Ik heb even de specs van je Yamaha bekeken, je kan kiezen of je de versterker voor de LR mix wilt gebruiken, voor aux 1 en de mono uitgang, of voor aux 1 en 2. Persoonlijk zou ik die laatste kiezen, dan kan je op aux 1 en 2 monitormixen samenstellen en die naar je monitoren sturen (monitoramp is dan overbodig, maar zou misschien op zaalgeluid kunnen, specs aub). Je kan nog steeds gewoon FX 1 en 2 gebruiken met de ingebouwde effecten. De stereomix kan je naar de processor sturen via "ST OUT". De aux outputs heb je niet meer nodig, omdat de auxen intern doorgestuurd worden naar de versterker (in de mixer zelf). Je kan ook kiezen om je huidige setup te houden en gewoon het zaalgeluid niet meer op de ingebouwde versterker maar op de geprocesde versterker aan te sluiten en de monitoren te houden zoals je ze hebt, je kan dan heel makkelijk een andere mengtafel (zonder ingebouwde versterker) er tussen zetten, omdat de versterker toch niet gebruikt wordt. In beide gevallen heb je wel 2 amps nodig (1 voor subs en 1 voor toppen), een processor en een rackje+connectorpaneel om al dat moois in en aan te maken. Je kan natuurlijk altijd 2ehands kijken voor amps en processors, mijn ervaring is dat je bij de betere PA verhuurbedrijven hele mooie koopjes kan sluiten die goed getest en waar nodig gerepareerd zijn, je krijgt vaak zelfs nog een paar maanden garantie! Ook kan je vaak zonder veel gedoe de boel een avondje uitproberen, of een repetitie, dat werkt toch altijd het fijnst.

Edit: bij deze ook maar even een digitale versie van de handleiding van je mixer (die ik heb gebruikt voor deze post): http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/...s/EMX5000E.pdf

Succes! Daan
    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• SH1000
      • Dec 2009
      • 220

Originally posted by djspeakertje
      Welke chassis' zitten er nu in je toppen en subs? (merk en type aub)

Meestal worden dat soort setjes achteloos op 1 versterker geknalt, terwijl je er met 2 losse amps, of een stevige vierkanaals veel meer uit kan halen. Persoonlijk zou ik kiezen voor 2 losse 2kanaals amps en een mooie x-over of een processor (DBX driverack bijvoorbeeld). Je gaat dan met de line-out van je powermixer naar de processor die laag en hoog scheidt en naar eigen versterkers stuurt. Ik heb even de specs van je Yamaha bekeken, je kan kiezen of je de versterker voor de LR mix wilt gebruiken, voor aux 1 en de mono uitgang, of voor aux 1 en 2. Persoonlijk zou ik die laatste kiezen, dan kan je op aux 1 en 2 monitormixen samenstellen en die naar je monitoren sturen (monitoramp is dan overbodig, maar zou misschien op zaalgeluid kunnen, specs aub). Je kan nog steeds gewoon FX 1 en 2 gebruiken met de ingebouwde effecten. De stereomix kan je naar de processor sturen via "ST OUT". De aux outputs heb je niet meer nodig, omdat de auxen intern doorgestuurd worden naar de versterker (in de mixer zelf). Je kan ook kiezen om je huidige setup te houden en gewoon het zaalgeluid niet meer op de ingebouwde versterker maar op de geprocesde versterker aan te sluiten en de monitoren te houden zoals je ze hebt, je kan dan heel makkelijk een andere mengtafel (zonder ingebouwde versterker) er tussen zetten, omdat de versterker toch niet gebruikt wordt. In beide gevallen heb je wel 2 amps nodig (1 voor subs en 1 voor toppen), een processor en een rackje+connectorpaneel om al dat moois in en aan te maken. Je kan natuurlijk altijd 2ehands kijken voor amps en processors, mijn ervaring is dat je bij de betere PA verhuurbedrijven hele mooie koopjes kan sluiten die goed getest en waar nodig gerepareerd zijn, je krijgt vaak zelfs nog een paar maanden garantie! Ook kan je vaak zonder veel gedoe de boel een avondje uitproberen, of een repetitie, dat werkt toch altijd het fijnst.

Edit: bij deze ook maar even een digitale versie van de handleiding van je mixer (die ik heb gebruikt voor deze post): http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/...s/EMX5000E.pdf

Succes! Daan
      Ik heb de set - waarover we nu al een tijd spelen - compleet overgenomen. De mixer heb ik nu hier staan en is inderdaad de bovenstaande. Van de subs en tops heb ik nog geen gegevens, ze staan in opslag (komt binnenkort). De interne versterker voor de monitorgroepen gebruiken lijkt me een goede optie en is inderdaad simpel in te stellen.

Wat denken jullie overigens van die Crown XS 900? Is niet zo duur (aanbieding en ook 2e hands) en lijkt me een goede aanvulling voor beide opties.
      [Jim Collins]

Comment

• salsa
        • Jan 2007
        • 1315

Crown XS 900 wordt niet meer gemaakt, dus kijk naar de andere series van Crown.
        Zolang wij nog niet de specs hebben van jouw geluidset is het moeilijk om een advies te geven welke amp er geschikt is voor jouw set.

Dave
        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• SH1000
          • Dec 2009
          • 220

Originally posted by salsa
          Crown XS 900 wordt niet meer gemaakt, dus kijk naar de andere series van Crown.
          Zolang wij nog niet de specs hebben van jouw geluidset is het moeilijk om een advies te geven welke amp er geschikt is voor jouw set.

Dave
          Specs volgen later.
          XS 900 wordt nog wel verkocht en is daarom waarschijnlijk ook "zo goedkoop"
          [Jim Collins]

Comment

• SH1000
            • Dec 2009
            • 220

[FONT=Arial]verdere info over subs en tops:[/FONT]
            [FONT=Arial][/FONT]
            [FONT=Arial]tops[/FONT]
            [FONT=Arial]Eminence kappa 12[/FONT]
            [FONT=Arial]PSD2002[/FONT]
            [FONT=Arial][/FONT]