Geluidset voor lagere school

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • agraaff
    • Dec 2010
    • 41

    Geluidset voor lagere school

    Middag,

    Ik ben bezig met de audio en licht voor de lagere school van mijn kinderen.
    Licht is nu goed op orde.
    Audio helaas niet.
    Wat ze nu hebben is meer dan 10 jaar oud en (deels) kapot. Versterker 1 kanaal nu voor de 2e keer eruit gefikt en 1 speaker kapot (iemand uit zijn handen laten vallen, intern e.e.a. afgebroken).
    2 losse CD-spelers met verschillende bediening waarvan bij 1 de lade niet meer opengaat.


    Dit is wat ik nu heb:
    2 * HK classic pro 15 sub 300W RMS, 600W program, 8 ohm
    2 * HK classic pro 12 top 300W RMS, 600W program, 8 ohm (1 KAPOT!!, 1 reeds 1 maal gerepareed)
    2 * Tussenpaal
    1 * Omitronic uhf-400 (draadloze mic set + 4 mic's)
    1 * Citronic CLP122DSP mengpaneel 12 kanaals + versterker 250W RMS (KAPOT!!!)
    2 * Mic: STAGE LINE OUTDOOR RECORDING MICROPHONE ECM-925P
    1 * Mic: SENNHEISER E 822 S
    1 * Koptelefoon
    2 * losse CD-spelers (1 waarvan lade kapot)
    10 * XLR kabels van diverse lengte.


    Tijd voor wat nieuws maar jullie raden het waarschijnlijk wel, geen geld bij een school.

    Wat ik nodig heb is het volgende:
    CD-speler (met MP3 mogelijkheid.)
    Mogelijkheid muziek af te spelen van USB stick.
    Mengpaneel met 8 mono ingangen en 2 stereo ingangen.
    Versterker
    Speakers
    Optioneel: Kast om alles in te bouwen hebben we (zelfmaak met wat spaanplaat) maar als dat goedkoop is te vinden (op wieltjes), Graag.
    optioneel: 2 draadloze headsetjes zodat ze bij voorstellingen geen mic meer hoeven vast te houden.
    Speaker evt. met bv sint intocht en jaarlijkse barbeque naar buiten kunnen sjouwen.
    HEEL BELANGRIJK!!! Simpel te bedienen (leraren zijn zonder enige technische kennis)
    Zaal grootte is ongeveer 15Meter*20Mmeter
    Aantal mensen voor school disco max 100
    Aantal mensen voor voorstelling/musical max 200


    Nu heb ik onderstaand setje bij elkaar gesprokkeld (waarschijnlijk bij JH ook te verkrijgen):

    McCrypt CMP-920USB DJ-CD-/MP3 Speler: 199 euro Conrad

    Soundcraft EPM-8 PA en opname mixer: 235 euro
    Soundcraft EPM-8 PA en opname mixer
    is de zelfde als deze maar iets minder uitgebreid: Soundcraft-efx8-82-kanaals-mixer-met-lexicon-effecten

    DAP MC-215 Speaker+ DAP P-1600 Versterker + kabels: 649 euro complete set
    DAP MC-215 speaker
    DAP p-1600 versterker


    Totaal:
    1018 euro in de BTW

    Het vermogen is een stuk meer dan wat ik nu heb, dit is niet echt nodig. Echter voor een set met minder vermogen maar een redelijke laag (nodig voor de kerst en eindejaars disco) kwam ik duurder uit.
    En ik weet vermogen is niet alles, DB's tellen maar voor de voorselectie makkelijk om naar te kijken en ik heb verder geen sjoege van PA.

    Draadloze headsetjes en kasten heb ik mij nog niet in verdiept.

    Graag jullie mening/ervaring/advies en evt aanpassingen betreft aan te schaffen set...
    Qua merk en waar aan te schaffen heb ik weinig voorkeur. Liefst zo veel mogelijk bij 1 leverancier maar geen dealbreaker.
    Last edited by admin; 14-12-10, 15:36. Reason: linkjes verwijderd/gewijzigd
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

    #2
    Van HK Pro 12 naar DAP MC215 is volgens mij een stap achteruit...
    Daarnaast heb je al een setje 15" subs, dus een 12" top zal prima werken.
    Ik zou de HK's repareren of vernieuwen, zeker niet terugstappen naar de MC series van DAP.

    (Overigens: Link naar de J&H shop als je van het J&H forum gebruik maakt, of naar de site van de fabrikant.)
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

    Comment

    • agraaff
      • Dec 2010
      • 41

      #3
      Originally posted by renevanh
      Van HK Pro 12 naar DAP MC215 is volgens mij een stap achteruit...
      Daarnaast heb je al een setje 15" subs, dus een 12" top zal prima werken.
      Ik zou de HK's repareren of vernieuwen, zeker niet terugstappen naar de MC series van DAP.

      (Overigens: Link naar de J&H shop als je van het J&H forum gebruik maakt, of naar de site van de fabrikant.)
      Van de linkjes wist ik niet, zal ze verwijderen.

      Begrijp dat HK een stuk beter is dan DAP

      Maar ik heb wel de volgende zorgen:

      De speakers zijn nu 11 jaar oud.
      Bij 1 top heb ik condensator in het scheidingsfilter vervangen, deze was stuk en de XLR plug.
      De andere TOP hebben ze laten vallen (denk ik) hier zijn 2 spoelen en 2 weerstanden afgebroken) met en een heeeele grote zwarte brandplek op de print bij 1 van de vermogens weerstanden.
      Reparatie 35 a 50 euro aan onderdelen (reeds geïnformeerd)

      Is het het nog waard om hier aan te gaan klussen?

      Zo ja, dan kan ik ook met een minder zware versterker toe.

      Comment

      • frederic
        • Jan 2006
        • 3511

        #4
        Originally posted by agraaff
        Van de linkjes wist ik niet, zal ze verwijderen.

        Begrijp dat HK een stuk beter is dan DAP

        Maar ik heb wel de volgende zorgen:

        De speakers zijn nu 11 jaar oud.
        Bij 1 top heb ik condensator in het scheidingsfilter vervangen, deze was stuk en de XLR plug.
        De andere TOP hebben ze laten vallen (denk ik) hier zijn 2 spoelen en 2 weerstanden afgebroken) met en een heeeele grote zwarte brandplek op de print bij 1 van de vermogens weerstanden.
        Reparatie 35 a 50 euro aan onderdelen (reeds geïnformeerd)

        Is het het nog waard om hier aan te gaan klussen?

        Zo ja, dan kan ik ook met een minder zware versterker toe.
        Als de herstelling 50€ kost zou ik dt wel laten herstellen.
        Het is niet omdat ze 11j oud zijn dat het slechte speakers zijn?
        ALs je je ervan af kunt maken met pakweg 100€ reparatiekosten, zou ik toch mijn set niet degraderen tot DAP hoor.
        Last edited by frederic; 13-12-10, 14:48.

        Comment

        • agraaff
          • Dec 2010
          • 41

          #5
          100 euro reparatie klopt wel, vergat nog dat het gat (waar de paal voor top in gaat) op de sub is gebroken. dus die moet nog worden vervangen.

          In welk opzicht is de HK set beter dan de DAP set?

          Comment

          • renevanh
            • Oct 2004
            • 2371

            #6
            Originally posted by agraaff
            100 euro reparatie klopt wel, vergat nog dat het gat (waar de paal voor top in gaat) op de sub is gebroken. dus die moet nog worden vervangen.
            Kost je paar euro, zo'n nieuw plaatje.

            In welk opzicht is de HK set beter dan de DAP set?
            Het feit dat ze al 11 jaar mee zijn gegaan zegt denk ik genoeg...
            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

            Comment

            • BJD
              • Oct 2007
              • 771

              #7
              Originally posted by agraaff
              100 euro reparatie klopt wel, vergat nog dat het gat (waar de paal voor top in gaat) op de sub is gebroken. dus die moet nog worden vervangen.

              In welk opzicht is de HK set beter dan de DAP set?
              Het aantal watt en decibellen die een speaker produceren zegt niet veel over de geluidskwaliteit.
              Koop liever een goede versterker (QSC, Crown, Crest, LabGruppen, enz.) en eventueel een limiter om je set te beschermen.

              Comment

              • Fridge
                • Mar 2002
                • 153

                #8
                Originally posted by agraaff
                In welk opzicht is de HK set beter dan de DAP set?
                DAP MC reeks is een budgetreeks van een budgetmerk. Ik vermoed dat je dit in vele aspecten van de kast (crossover, bouwkwaliteit kast, kwaliteit connectoren) terug gaat zien, in elk geval in de gebruikte mid/hoog drivers: piezo. De klank van deze kasten is daardoor niet erg prettig, neigt naar scherp/schel/iets vervormd, zal hierdoor snel erg "hard" lijken. Niet erg prettig voor gevoelige kinderoortjes.
                De HK kasten zijn tenminste nog voorzien van een fatsoenlijke compressiedriver, en zullen mits netjes opgeknapt veel prettiger klinken. In combinatie met de reeds aanwezige laagkasten moet daar wat werkbaars van te maken zijn.

                Overigens is de eerdergenoemde DAP Palladium wel een redelijk bruikbare budgetversterker. Uiteraard klinkt een QSC/Crown/Crest/LabGruppen beter en zal deze normaliter langer leven, vraag is of hier budget voor is. Is tweedehands eventueel een optie?
                Last edited by Fridge; 14-12-10, 09:57.

                Comment

                • agraaff
                  • Dec 2010
                  • 41

                  #9
                  Originally posted by Fridge
                  DAP MC reeks is een budgetreeks van een budgetmerk. Ik vermoed dat je dit in vele aspecten van de kast (crossover, bouwkwaliteit kast, kwaliteit connectoren) terug gaat zien, in elk geval in de gebruikte mid/hoog drivers: piezo. De klank van deze kasten is daardoor niet erg prettig, neigt naar scherp/schel/iets vervormd, zal hierdoor snel erg "hard" lijken. Niet erg prettig voor gevoelige kinderoortjes.
                  De HK kasten zijn tenminste nog voorzien van een fatsoenlijke compressiedriver, en zullen mits netjes opgeknapt veel prettiger klinken. In combinatie met de reeds aanwezige laagkasten moet daar wat werkbaars van te maken zijn.

                  Overigens is de eerdergenoemde DAP Palladium wel een redelijk bruikbare budgetversterker. Uiteraard klinkt een QSC/Crown/Crest/LabGruppen beter en zal deze normaliter langer leven, vraag is of hier budget voor is. Is tweedehands eventueel een optie?
                  Ik begrijp uit de reacties dat ik eigenlijk altijd wel beter afben (zeker gezien laag budget) om de speaker te repareren)

                  Ik zat dan te denken aan de DAP Palladium P-900 Vintage versterker
                  Speakers 300W rms versterker ook...
                  de merken die jij noemt zijn wel veeel duurder en voor die 1 keer per maand dat het wordt gebruikt....

                  Is een 300W versterker met 300W spekaers een juiste keuze of moet ik juis iets lager gaan zitten zodat ik mijn speakers niet op kan blazen, of juis iets hoger om clipping etc. te voorkomen?

                  En zit er eigenlijk veel kwaliteitsverschil in de mengpanelen in de prijsklasse waar ik naar kijk?
                  Last edited by agraaff; 14-12-10, 10:26. Reason: mengpaneel vergeten

                  Comment

                  • renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

                    #10
                    Originally posted by agraaff
                    Is een 300W versterker met 300W spekaers een juiste keuze of moet ik juis iets lager gaan zitten zodat ik mijn speakers niet op kan blazen, of juis iets hoger om clipping etc. te voorkomen?
                    Gelijke RMS waardes of zelfs lagere RMS waarde van de versterker gaat problemen geven.
                    Muziek is enorm dynamisch. Het gevolg is, dat wanneer je het eens lekker hard wilt zetten voor een disco, je de versterker sneller in de clip gaat sturen om meer uit je speakers te krijgen. Clip betekend blokgolven, blokgolven betekend kapotte speakers.

                    Kies 1,5 tot 2x het RMS vermogen van je speaker als RMS van je versterker. Voor een 300W RMS speaker kies je dan dus voor een 450W tot 600W RMS versterker (bij gelijke impendantie uiteraard, 8 ohm in jouw geval denk ik).

                    Het idee dat een te hoog versterkervermogen de speaker beschadigd is onjuist, een te laag vermogen geeft juist problemen.

                    En zit er eigenlijk veel kwaliteitsverschil in de mengpanelen in de prijsklasse waar ik naar kijk?
                    Ja, veel.
                    De soundcraft waar je naar linkt is op zich een prima mixer voor jouw doeleinde. De Omnitronic DJ mixer ken ik niet, maar ik zou liever kiezen voor een JB Beat6 USB of iets vergelijkbaars.
                    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                    Comment

                    • frederic
                      • Jan 2006
                      • 3511

                      #11
                      Originally posted by agraaff
                      Ik begrijp uit de reacties dat ik eigenlijk altijd wel beter afben (zeker gezien laag budget) om de speaker te repareren)

                      Ik zat dan te denken aan de DAP Palladium P-900 Vintage versterker
                      Speakers 300W rms versterker ook...
                      de merken die jij noemt zijn wel veeel duurder en voor die 1 keer per maand dat het wordt gebruikt....

                      Is een 300W versterker met 300W spekaers een juiste keuze of moet ik juis iets lager gaan zitten zodat ik mijn speakers niet op kan blazen, of juis iets hoger om clipping etc. te voorkomen?

                      En zit er eigenlijk veel kwaliteitsverschil in de mengpanelen in de prijsklasse waar ik naar kijk?
                      Als je 300w RMS hebt, bol je te kort met een 300w versterker. Reken 600w

                      Als ik jou was zou ik eens kijken naar een versterker van Crown. Crown XTI 2000 vb. Dit kost tegenwoordig een prikje, en is veel beter dan DAP Palladium.

                      Comment

                      • BJD
                        • Oct 2007
                        • 771

                        #12
                        Originally posted by agraaff
                        En zit er eigenlijk veel kwaliteitsverschil in de mengpanelen in de prijsklasse waar ik naar kijk?
                        Ja! Gewoon voor die EPM gaan. Binnen die prijsklasse ben ik nog geen betere tegen gekomen. (ook niet van Yamaha, A&H, enz.)

                        Comment

                        • agraaff
                          • Dec 2010
                          • 41

                          #13
                          Originally posted by frederic
                          Als je 300w RMS hebt, bol je te kort met een 300w versterker. Reken 600w

                          Als ik jou was zou ik eens kijken naar een versterker van Crown. Crown XTI 2000 vb. Dit kost tegenwoordig een prikje, en is veel beter dan DAP Palladium.
                          Crown XTI 2000: 8-ohm Stereo (per ch.) 475 Watt
                          dus voldoet maar is wel prijzig, 699,- (of ben ik aan het miereneuken)
                          Dit ten opzichte van (toch weer terugkomend op DAP) DAP Palladium P-1600 Vintage versterker: weemaal 525 Watt RMS 8 Ohm: 339,-

                          Toch een verschil van 360 euro.

                          Ga ik dit merken? Hiervoor hadden ze een Citronic CLP122DSP mengpaneel 12 kanaals + versterker 250W RMS was men ook tevreden over.... (Ik heb hem alleen op laag volume gehoord voor ff snelle testjes, dat klonk niet slecht)

                          Crown XLS 2000 klasse D versterker: 555,-? of voor het verschil beter de XTI?
                          Last edited by agraaff; 14-12-10, 11:48. Reason: kleine aanpassing

                          Comment

                          • frederic
                            • Jan 2006
                            • 3511

                            #14
                            Originally posted by agraaff
                            Crown XTI 2000: 8-ohm Stereo (per ch.) 475 Watt
                            dus voldoet maar is wel prijzig, 699,- (of ben ik aan het miereneuken)
                            Dit ten opzichte van (toch weer terugkomend op DAP) DAP Palladium P-1600 Vintage versterker: weemaal 525 Watt RMS 8 Ohm: 339,-

                            Toch een verschil van 360 euro.

                            Ga ik dit merken? Hiervoor hadden ze een Citronic CLP122DSP mengpaneel 12 kanaals + versterker 250W RMS was men ook tevreden over.... (Ik heb hem alleen op laag volume gehoord voor ff snelle testjes, dat klonk niet slecht)

                            Crown XLS 2000 klasse D versterker: 555,-? of voor het verschil beter de XTI?
                            Je zal dat wel merken. Het verschil met DAP is, dat het vernoemde vermogen van Crown correct is. Die van DAP kun je niet zo zeker zijn.

                            De XLS serie van Crown heb ik zo geen ervaring mee, maar is duidelijk het kleinere broertje. De XTI serie heeft zijn kwaliteiten al bewezen.

                            Comment

                            • agraaff
                              • Dec 2010
                              • 41

                              #15
                              Onderstaande concluderend kom ik oop het volgende uit:

                              Soundcraft EPM-8 PA en opname mixer
                              2 * HK classic pro 15 sub 300W RMS, 600W program, 8 ohm
                              2 * HK classic pro 12 top 300W RMS, 600W program, 8 ohm (gerepareerd)
                              Crown XTI 2000: 8-ohm Stereo (per ch.) 475 Watt

                              Klopt deze set zo een beetje?


                              en dan nog de CD-speler... jullie raden het al... Buget maar wel goed

                              Ik had deze (McCrypt CMP-920USB DJ-CD-/MP3 Speler: 199 euro) bij Conrad gezien, wilde eerst vergelijkbare van DAP (dap ds 2680dmp3) maar die is niet leverbaar.

                              Comment

                              Working...