ruisende DI100's

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SH1000
    • Dec 2009
    • 220

ruisende DI100's

Ik las redelijk positieve verhalen over de Behringinger DI100 en ze kosten ook praktisch niets dus heb ik er twee gekocht.

Gisteren op een repetitie uitgeprobeerd voor mijn toetsen. Wat me direct opviel is dat er een enorme bak met ruis uit die dingen kwam.

Bij kleine optredens (kroegen) prikte ik tot nu toe vanuit mijn submixertje met 2 jacks (van 6m of 10m) direct in de mengtafel. Er is me verteld dat via DI's naar de XLR ingangen een beter resultaat zou geven maar als ik dit zo hoor twijfel ik daar sterk aan. Volgende week repeteren we met onze eigen PA-set en ga ik het nog eens proberen dus ik ben benieuwd. Hebben jullie ervaring, tips of er een mening over?
    Good is the enemy of Great
    [Jim Collins]
  • Robert H
    • Jan 2006
    • 378

Bedoel je brom of ruis? Klinkt als een rare vraag maar deze twee termen hebben op diverse fora regelmatig behoorlijke verwarring gezaaid. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een DI horen ruisen (sssshhhhhhttttt), brommen daarentegen des te meer (zzzzzzzzzzzzz... of mmmmmmmmm).

Wat betreft mijn mening: Wij hebben jarenlang onze toetsen gewoon via een verloopje (zonder DI) zó een multi van 60 meter in gejaagd. Als je de puristen moet geloven dan is dat volslagen onmogelijk, wij hoorden het écht niet... Vanuit je submixer via een paar jack-kabels van nog geen 10 meter naar de FOH is geen enkel probleem zonder DI's. Je zal het verschil in ieder geval niet gaan horen.

Comment

• SH1000
      • Dec 2009
      • 220

Eerst een brom mmmmmmmmmmmmmmmmmm ;-) maar dat kwam omdat ik even vergeten was om de voeding er op te zetten .

Verder bleef er over beide DI's gewoon een duidelijk hoorbare ruis over. Dus ik neem aan dat het geen defect was.
      [Jim Collins]

Comment

• mesadude
        • Oct 2009
        • 40

if you buy for peanuts, you get monkeys..

what you pay is what you get.. zo simpel is het..

't is niet voor niks dat een Radial 10x zoveel kost hoor..

een DI is inderdaad wél zinvol en nodig, vanaf je een ongebalanceerd signaal verder dan 6m wil brengen.. staat je keyboard (en de lengte van je kabel dus) binnen de 6m van de mengtafel, gebruik dan gewoon jacks.. is't meer dan 6m, dan ga je verlies krijgen op een ongebalanceerd signaal, en dan kan een DI helpen om je signaal te balanceren en dus de langere afstand te overbruggen..

Comment

• MarkRombouts
          • Jan 2005
          • 1391

aangezien je aangeeft met een submixer te werken is het belangrijk hier even verder naar te kijken.

Je mixertje heeft waarschijnlijk gewoon gebalanceerde uitgangen. Als je dus gebalanceerde jack kabels gebruikt, of eventueel verloopjes naar XLR, dan heb je helemaal geen DI´s nodig.

Comment

• Robert H
            • Jan 2006
            • 378

Originally posted by mesadude
            een DI is inderdaad wél zinvol en nodig, vanaf je een ongebalanceerd signaal verder dan 6m wil brengen...
            Verkoop je toevallig DI's? Dat doe je goed

Er komt behoorlijk wat sap uit een keyboard hoor. Misschien niet genoeg om een lamp op te laten branden, maar voldoende om ook zonder DI tientallen meters storingsvrij te kunnen overbruggen. Het wordt in de praktijk weinig toegepast, maar het gaat prima!

Comment

• SH1000
              • Dec 2009
              • 220

Originally posted by MarkRombouts
              aangezien je aangeeft met een submixer te werken is het belangrijk hier even verder naar te kijken.

Je mixertje heeft waarschijnlijk gewoon gebalanceerde uitgangen. Als je dus gebalanceerde jack kabels gebruikt, of eventueel verloopjes naar XLR, dan heb je helemaal geen DI´s nodig.
              Ik heb ze eigenlijk niet nodig in combinatie met mijn submixer. Bij grote optredens huren we geluid in met alles er op en eraan. Bij kleine optredens doe ik toetsen en geluid maar dan sta ik er dus ook naast. Ik heb ze gekocht omdat ik ook incidenteel voor anderen (bekenden) ga mixen. Daarom koop ik nu wat extra spullen zoals goede snoeren, extra mic's en dus een paar DI's. Bij het eerste uittesten viel me die ruis op terwijl ik had verwacht dat "het" juist beter zou worden.

Verder wil ik nog proberen of ik met DI's de parallele uitgang van enkele drummic's kan gebruiken voor een drummonitor. Ik kom een AUX te kort en zou dat zo op kunnen lossen...
              [Jim Collins]

Comment

• DJ Antoon
                • May 2005
                • 1681

Originally posted by Robert H
                Misschien niet genoeg om een lamp op te laten branden, maar voldoende om ook zonder DI tientallen meters storingsvrij te kunnen overbruggen. Het wordt in de praktijk weinig toegepast, maar het gaat prima!
                Vaak wel, het grote risico vind ik, dat er eventueel per ongeluk fantoom op kan komen, en daar zijn die keyboards meestal niet gelukkig mee. Als ik het zelf aansluit met een verloopje jack xlr, dan ook het liefst weer xlr-jack bij de mengtafel. Het gaat enkel mis bij verkeerd prikken of omprikken op het stageblok...
                Als ik af moet gaan op vreemde mensen (die wat aansluiten) dus liever met een DI.
                Doordat keyboards vaak dubbel geisoleerd zijn en dus geen randaarde hebben, blijft het opletten dat de gnd op de DI in zo'n geval niet gelift is.

Als de toetsenman zelf een submixer heeft adviseer ik hem om daar standaard signaaltrafo's aan te hangen (geen active DI) als bescherming tegen fantoom.

Comment

• NesCio01
                  • May 2010
                  • 1987

Heb er 3 in de kast liggen
                  gebruik ze ook nooit meer,
                  waarom.....?
                  juist vanwege de ruis.

Heb me een aantal mooie ARX DI's gekocht
                  en ben zeer tevreden.

Een DI tussen tussen keys en mixer is in de meeste
                  gevallen wel aan te raden, al was het maar voor het
                  geval de tafel maar 1 aan en uit heeft voor phantoom
                  of als de tech. de phantoom vergeet uit te zetten.
                  Of,.........
                  zoals Antoon aangaf een signaaltrafo ertussen.
                  Deze heeft zelfs een dubbele uitgang, ook makkelijk soms?

grtz

btw, meer weten over de DI? klik

Last edited by NesCio01; 22-12-10, 22:58.
                  Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• daviddewaard
                    • Mar 2008
                    • 627

Originally posted by SH1000
                    Ik las redelijk positieve verhalen over de Behringinger DI100 en ze kosten ook praktisch niets dus heb ik er twee gekocht.

Gisteren op een repetitie uitgeprobeerd voor mijn toetsen. Wat me direct opviel is dat er een enorme bak met ruis uit die dingen kwam.

Bij kleine optredens (kroegen) prikte ik tot nu toe vanuit mijn submixertje met 2 jacks (van 6m of 10m) direct in de mengtafel. Er is me verteld dat via DI's naar de XLR ingangen een beter resultaat zou geven maar als ik dit zo hoor twijfel ik daar sterk aan. Volgende week repeteren we met onze eigen PA-set en ga ik het nog eens proberen dus ik ben benieuwd. Hebben jullie ervaring, tips of er een mening over?
                    het is mij een bekend euvel dat de DI100's klinken alsof je de noordzee in je DI hebt geprikt, kortkom die dingen geven altijd echt en bak ruis waar je echt niet vrolik van word, mijn advies koop een baar echt D.I boxen, zoals BSS,Klark Teknik, Radial, ARX ofzo. die behringer D.I boxen kosten niks maar dan heb je ook niks (behalve ruis)
                    Last edited by daviddewaard; 23-12-10, 00:14.
                    A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

Originally posted by Robert H
                      Wat betreft mijn mening: Wij hebben jarenlang onze toetsen gewoon via een verloopje (zonder DI) zó een multi van 60 meter in gejaagd. Als je de puristen moet geloven dan is dat volslagen onmogelijk, wij hoorden het écht niet...
                      Onmogelijk misschien niet, maar leg er eens een 230V lijntje (of nog leuker: 380V) langs...
                      Ook die mafkees die z'n iPhone op je multi laat vallen kan een mooie storing veroorzaken.

Werk je met externe techs: pak altijd een DI. De meeste (ik maak die fout ook trouwens besef ik me nu) zien 'keys' staan, denken 'DI' en gooien de +48V aan op dat kanaal.

Budget DI's: zelf gebruik ik de Samson SM Direct. Prima ding, met aardlift (altijd handig), en nog 2 kanaaltjes in één kastje ook, handig voor stereo keys
                      Tegenwoordig heb ik ze zelfs in m'n toolcase zitten, want met die Behringers is het vaker mis (niet altijd trouwens).
                      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Als je budget DI's zoekt kun je vaak beter passieve DI's nemen, zit slechts een trafo in en die ruisen niet.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• peterwagner
                          • Oct 2008
                          • 317

Originally posted by MusicXtra
                          Als je budget DI's zoekt kun je vaak beter passieve DI's nemen, zit slechts een trafo in en die ruisen niet.
                          Klopt, en de output van een keyboard is meestal hoog genoeg om de afstand van de multi te overbruggen zonder noemenswaardig klank verlies. Ik denk dat een passieve DI zelfs beter klinkt met een keyboard aangezien de output zelfs te hoog kan zijn en het actieve circuit zou kunnen oversturen.

Comment

• darco
                            • Sep 2009
                            • 135

Zoals renevanh zei zijn de samson di's prima spullen en budgetvriendelijk.

Heb er zelf een aantal en heb er nog nooit problemen met gehad.

Comment

• speakertech
                              • Jan 2008
                              • 1697

Originally posted by SH1000

Het is de kunst om met een zo groot mogelijk symmetrish signaal naar je mengtafel toe te gaan.
                              Keyboards zijn heel vaak a-symm uit en om dat te veranderen, gebruik je een DI. In dit geval staan de knopjes ATT uit, dus geen verzwakking.
                              Op de mengtafel gaat de gain richting lijnniveau. Het zou dan nauwelijks mogen ruisen. Soms hebben tafels niet de mogelijkheid om de gain ver genoeg terug te draaien op de symm microfoon ingangen, Dan kun je op de DI de verzwakker inschakelen, maar niet meer dan nodig is.
                              Alle apparatuur ruist, dat is een gegeven. Door de zaak goed op te toolen, kun je de ruis ver naar de achtergrond verdringen. Een paar verkeerde instellingen op de mixer en het is gedaan met de kwaliteit. Nu zal een budgetmixer sneller last hebben van ruis, als een pure professional, Maar een verkeerd ingeregelde prof kan even hard ruisen!

Speakertech
                              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

Working...