ruisende DI100's

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mesadude
    • Oct 2009
    • 40

Originally posted by MusicXtra
    @mesadude 1: Het klopt inderdaad dat alle stoorsignalen bij gebalanceerde kabels worden opgeheven maar wanneer je signaal sterk genoeg is, zoals bij de meeste keyboards, is het stoorsignaal in verhouding met het geluidssignaal zo klein dat het te verwaarlozen is en dus maakt het wel degelijk uit hoeveel 'sap' eruit komt. (5 mV microfoon of 775 mV keyboard is best een groot verschil).
    meer sap is interessant voor gainstructuur en inerte ruis.. niet voor interferentie.. meer signaal gaan gelijk ook meer interferentie oppikken, dus komt gelijk uit..

@mesaduse 2: Een verloop van jack naar XLR zul je toch echt nodig hebben wanneer er alleen maar een XLR input voorhanden is.
    kheb in die 15 jaar op de job nog nooit een tafel tegengekomen zonder Jack ingangen.. tenzij je een Digico ofzo bij hebt, maar dan ga'k er van uit dat je ook deftige DI's hebt..[/QUOTE]

@mesadude 3: En wat als het submixertje wel gebalanceerde jacks heeft? Dan wordt een XLR/jack verloopje ineens ook erg interessant.
    nee, dan heb je een verloopje jack/XLR.. da's een heel ander verhaal.. en dan nog zou ik daar werken met een linedriver of een DI, puur qua veiligheid..
    en wederom.. submixers met gebalanceerde jacks.. érg zeldzaam.. net zoals keyboards.. als ze een gebalanceerde uitgang hebben, dan is die 9/10 op XLR..

@mesadude 4: Ik heb ook jarenlang ongebalanceerde signalen (monitors) door een meter of 40 aan multikabel gejaagd zonder dat dit hoorbaar meer ruis opleverde dan een gebalanceerd signaal.
    dat zegt dan niet veel goed over je basisruis.. meer kan'k er niet over zeggen..

Comment

• mesadude
      • Oct 2009
      • 40

Originally posted by DJ Antoon
      Oh, dus jij hebt een multi met ook jacks? Bij mij zijn dat altijd XLR'en.
      En verlies? Weet je hoeveel connectors er vanaf je keyboard tot aan je speakers zitten?

Nu ik de rest lees, weet ik dat ik net zo goed niet had kunnen reageren.
      MusicXtra en Robert H hebben al genoeg geschreven. Dat je jezelf niet welkom voelt, en vervolgens een ander voor slecht horend uitmaakt. (Zo lees ik het tenminste) maakt het voor jezelf niet beter, sorry.
      nee, geen multi's op jack.. zorg gewoon voor een goeie DI ipv te zitten bricoleren met omzetstukjes..

Comment

• SH1000
        • Dec 2009
        • 220

Originally posted by KlankOntwerp
        Ik ben eigenlijk ook best benieuwd naar het merk van de submixer. Die Mackie-lookalikes van Behringer (de lichtgrijze analoge tafeltjes) hebben namelijk zoveel eigenruis dat als je de gains volledig opengooit en je met de filters gaat spelen je een noise generator met VCF hebt. Was het maar een grap...

Ik heb een spirit notepad en ben daar verder wel tevreden over en heb nooit last gehad van overmatige ruis.
        Good is the enemy of Great
        [Jim Collins]

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by mesadude
          meer sap is interessant voor gainstructuur en inerte ruis.. niet voor interferentie.. meer signaal gaan gelijk ook meer interferentie oppikken, dus komt gelijk uit.. Da's interessant dat er bij meer signaal ineens meer stoorsignaal in de lucht zit.

kheb in die 15 jaar op de job nog nooit een tafel tegengekomen zonder Jack ingangen.. tenzij je een Digico ofzo bij hebt, maar dan ga'k er van uit dat je ook deftige DI's hebt..
          Normaal gesproken ligt er een stageblock op het podium en die hebben doorgaans slechts XLR aansluitingen (overigens heb ik inderdaad een digitale mixer zonder jack aansluitingen).

nee, dan heb je een verloopje jack/XLR.. da's een heel ander verhaal.. en dan nog zou ik daar werken met een linedriver of een DI, puur qua veiligheid.. Euhh, sinds wanneer is een XLR/jack verloopje iets anders dan een jack/XLR verloopje?
          en wederom.. submixers met gebalanceerde jacks.. érg zeldzaam.. net zoals keyboards.. als ze een gebalanceerde uitgang hebben, dan is die 9/10 op XLR.. Ze zijn er zeker wel, vooral die hele kleine 4 kanaals dingen.

dat zegt dan niet veel goed over je basisruis.. meer kan'k er niet over zeggen.. Dat iets in theorie misschien niet zou kunnen wil zeker niet zeggen dat het in de praktijk niet zou kunnen werken.[/QUOTE]
          Zie rode tekst.
          Verder ben ik het wel met je eens dat een DI boxje de enige echt goede oplossing is hoor maar, vooral in noodgevallen is het altijd handig te weten dat het ook anders kan.
          Toevallig een week of twee geleden een band gemixt waarbij ik 12 DI boxjes nodig had, er bleken er maar liefst 5 stuk te zijn (niet mijn eigen spullen) Uiteindelijk gewoon alles met jack/XLR verloopjes direct in mijn digital snakes geprikt en zo een hele hoop ellende voorkomen.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

Nog even over de gevaarlijke gitaarversterkers. Dat is toch echt aan de gebruiker zelf te wijten.
            Er zitten in buizenversterkers inderdaad voedingen met hoge spanningen, soms wel 500 volt en meer. Die hebben als referentie het chassis van de versterker. Die spanning kan dus nimmer aan de buitenzijde voor de dag komen, Zelfs een loshangende draad zal uiteindelijk via via of direct het chassis bereiken, waardoor de zekeringen springen, of simpel weg de voeding defect raakt. Ook via de luidsprekeraansluitingen is het onmogeloijk spanning naar buiten te krijgen, doordat in vrijwel alle gitaarversterkers, de luidsprekeraansluiting aan een zijde aan het chassis ligt. Zou de trafo defect raken, dan springen weer de zekeringen of gaat de voeding stuk.

Chassis die prikken, zijn niet geaard. Er zijn maar weinig gitaarversterkers met dubbele isolatie en dat houdt in als dat niet zo is, dat de versterker volgens de norm verplicht verbonden moet zijn met de veiligheidsaarde. Alle truukjes met geprepareerde sloffen, aardonderbrekers en tape over de aardpinnen is gewoon levensgevaarlijk en eigenlijk moet de tech daar op toezien. Hij moet dergelijke apparaten gewoon niet aansluiten. Uiteindelijk spreken ze hem er op aan als er bijv. een micro onder spanning komt te staan.

Geaarde apparaten kunnen als ze onderling verbonden worden, aanleiding geven tot hinderlijke aardlussen. Een audiotrafo, die de circuits galvanisch scheidt is dan de oplossing. Vaak wordt hiervoor een DI box gebruikt, een goede oplossing. Zo'n DI box kan weliswaar een zeker voltage overbruggen, alvorens de isolatie tekort schiet, maar hij is absoluut ongeschikt, om te dienen als scheidings cq veiligheidstrafo, teneinde daarmee circuits te isoleren die onder een gevaarlijke spanning staan (meestal meer dan 50 volt)

Jammer voor de doorsnee tech, maar ik ben technicus opgegroeid met de buizentechniek en er zijn er thans niet zoveel techs meer, die nog weten hoe het met die techniek zit. Dat kun je ook niet verlangen, uiteindelijk is buizentechniek toch iets van de vorige eeuw. Ik weet in ieder geval waarover ik praat
            Dit stukje is een beetje off topic, Zie het maar als een hint, dat aan de buitenzijde een gitaarversterker niet veel anders reageert, dan welk ander toestel ook en dat ze even veilig zijn als willekeurig welke andere versterker dan ook. Zoals ik al aangaf, ontstaan onveilige situaties door de gebruikers zelf, doordat ze te weinig inzicht hebben in het koppelen van audioapparatuur aan elkaar en de daarbij mogelijk optredende aardlusproblemen. Het onderbreken van een veiligheidsaarde is ten alle tijde een levensgevaarlijke ingreep.

Speakertech
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• KlankOntwerp
              • Jun 2008
              • 130

Het grootste gevaar van buizenversterkers is als de gitarist ook zanger is en op een regenachtige/vochtige dag zijn lippen drukt tegen de SM58 die via het stageblock en de geluidstafel op een andere groep zit... Ik heb zo een zanger/gitarist eens rare sprongen zien maken op een buitenfestival...

Comment

• speakertech
                • Jan 2008
                • 1697

Originally posted by KlankOntwerp
                Het grootste gevaar van buizenversterkers is als de gitarist ook zanger is en op een regenachtige/vochtige dag zijn lippen drukt tegen de SM58 die via het stageblock en de geluidstafel op een andere groep zit... Ik heb zo een zanger/gitarist eens rare sprongen zien maken op een buitenfestival...
                dat geldt dan niet alleen voor buizenversterkers.
                Het zou natuurlijk interessant zijn om in zo'n geval eens het spanningsverschil te meten tussen de diverse aardcircuits. Heeft iemand daar meetwaardes van. Zou toch eigenlijk maar heel weinig mogen zijn.
                Hoe zitten de aardcircuits op een buitenfestival in elkaar dan.
                Ik kan me voorstellen dat er door de verschillende aardleidingen, wat stroom loopt door allerlei netfilters, kruip en lekstromen. Aangezien de minimum doorsnede van eenfasekabels toch wel 2,5mm2 is zou je maar heel weinig (niet voelbaar) spanning verwachten.
                De remedie is om in dit geval de aarding van de mengtafel(s) en de gitaarversterkers (of de hele backline) van eenzelfde aardpunt af te halen.
                De gitaar (of microfoon) draadloos of via een audiotrafo op de versterker aansluiten kan natuurlijk ook. Het probleem is dan opgelost, maar de oorzaak niet.

Speakertech
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by speakertech
                  De remedie is om in dit geval de aarding van de mengtafel(s) en de gitaarversterkers (of de hele backline) van eenzelfde aardpunt af te halen.

Speakertech
                  Dat is ook zo ongeveer regel 1 in het voorkomen van dit soort problemen, wanneer er zulke potentiaal verschillen in de verschillende aardpunten zitten is het feit dat er niet een megabrom hoorbaar is meer geluk dan wijsheid.

Comment

• showband
                    • May 2001
                    • 4524

Originally posted by mesadude
                    en wederom.. submixers met gebalanceerde jacks.. érg zeldzaam.. net zoals keyboards.. als ze een gebalanceerde uitgang hebben, dan is die 9/10 op XLR..
                    ik kom juist vrijwel alleen maar budget submixertjes bij toetsenisten tegen met gebalanceerd op stereojack.

soundcraft spirit, mackie, roland, tapco maar ook phonic en consorten.
                    lekker belangrijk!

Comment

• SH1000
                      • Dec 2009
                      • 220

Mixer, effectapparaat, geluidsmodule zitten allemaal in een flightcase. Dus alles maar eens op mijn gemak losgekoppeld en stuk voor stuk beluisterd.

De ruis op de DI100's blijkt uiteindelijk 100% mee te vallen. Microfoon aangesloten en klinkt (wat mij betreft) heel netjes. De ruisende bron blijkt een oud effectapparaat te zijn (Boss SE50). Nadat ik alle kanalen (van mijn submixer) dicht had gezet, bleef de ruis gewoon via de FX-return binnenkomen (en trok ik een verkeerde conclusie).

Morgen nog eens uitgebreid testen en later deze week op een PA.

Storing (piepen/zoomen) blijkt ook uit de CPU van een pas aangeschafte synth te komen (Korg Triton Extreme). Ik hoor de bediening 1:1 via de mixer terugkomen (dus als ik op een knop druk of schuif dan hoor ik de computer werken), zelfs met de Gain helemaal dicht. Als ik daar de DI's tussen zet ben ik er helemaal vanaf. Dus volgende keer zal ik eens goed opletten in hoeverre dit hoorbaar is over een PA.
                      Good is the enemy of Great
                      [Jim Collins]

Comment

• NesCio01
                        • May 2010
                        • 1987

wilde wat tikken......
                        Last edited by NesCio01; 27-12-10, 00:23.
                        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• BvE
                          • Oct 2004
                          • 385

Originally posted by SH1000
                          Mixer, effectapparaat, geluidsmodule zitten allemaal in een flightcase. Dus alles maar eens op mijn gemak losgekoppeld en stuk voor stuk beluisterd.

De ruis op de DI100's blijkt uiteindelijk 100% mee te vallen. Microfoon aangesloten en klinkt (wat mij betreft) heel netjes. De ruisende bron blijkt een oud effectapparaat te zijn (Boss SE50). Nadat ik alle kanalen (van mijn submixer) dicht had gezet, bleef de ruis gewoon via de FX-return binnenkomen (en trok ik een verkeerde conclusie).

Morgen nog eens uitgebreid testen en later deze week op een PA.

Storing (piepen/zoomen) blijkt ook uit de CPU van een pas aangeschafte synth te komen (Korg Triton Extreme). Ik hoor de bediening 1:1 via de mixer terugkomen (dus als ik op een knop druk of schuif dan hoor ik de computer werken), zelfs met de Gain helemaal dicht. Als ik daar de DI's tussen zet ben ik er helemaal vanaf. Dus volgende keer zal ik eens goed opletten in hoeverre dit hoorbaar is over een PA.
                          Dat geluid uit die KORG (ik ken het apparaat verder niet), heeft dat niet te maken met een interferentie van interne electronica op de audio-keten. Net zoals je bij sommige computers de processor kan horen werken op je audio output? Een DI zou in dat geval de problemen dan niet oplossen! Dus let daar even op voordat je meer DI's gaat aanschaffen.

Verder, toen ik dit topic las vermoedde ik al dat er iets meer aan de hand is dan de ruis uit de DI100. Die dingen ruizen inderdaad, maar in de meeste gevallen (semi-pro) is het resultaat gewoon prima. Kijk maar naar het aantal poppodia of buurtcentra of bandjes dat met deze dingetjes werkt. Ik heb zelf ook nog nooit hinder ondervonden van die kastjes (al zou ik best beter willen).

Comment

• DJ Antoon
                            • May 2005
                            • 1681

Originally posted by speakertech
                            dat geldt dan niet alleen voor buizenversterkers.
                            Het zou natuurlijk interessant zijn om in zo'n geval eens het spanningsverschil te meten tussen de diverse aardcircuits.
                            Ik heb wel eens tot 20V AC gemeten (op een multimeter), ik hoef hierbij niet te vertellen dat er links en rechts nogal wat fout was... Dat ik ging meten was al niet voor niets.

Ik ben het met je eens dat een buizen versterker niet gevaarlijker zou moeten zijn als een keyboard oid. Echter ik zie bij optredens wel eens wat voorbij komen waarvan ik me afvraag of het verantwoord is. Gelukkig gebruik ik bij gitaren eigenlijk altijd losse microfoons, en zorg voor nette spanningssloffen. Wat gitaristen allemaal aan rotzooien met hun eigen spul terwijl ik in de zaal sta... Ik heb er wel eens zien springen ja, de gitaar vastpakken, als ook de microfoon.

Als een keyboard niet ok is dan gebeurt er niet zoveel is mijn ervaring. Wil niet zeggen dat daar niets mis mee kan zijn.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Originally posted by DJ Antoon

Als een keyboard niet ok is dan gebeurt er niet zoveel is mijn ervaring. Wil niet zeggen dat daar niets mis mee kan zijn.
                              De meeste keyboards zijn dan ook volledig van kunststof en dat geleid niet.
                              Waar ik me vaak aan erger zijn de haspeltjes en verlengsnoertjes uit de 5 Euro bak, vaak ongeaard en ook nog in het wit. Dat hoort simpelweg niet op een podium thuis.

Comment

• RenéE
                                • Oct 2006
                                • 291

Vergeet niet het stekkerblok met schakelaar met rood lampje.

Overigens, zodra dat stekkerblokje geen schakelaar heeft, zwart is en geaard heb ik er dan weer niks op tegen ook al heeft ie maar 5 of 10 euro gekost. Maar dan moet meneer/mevrouw de muzikant dat ding wel in de ton flikkeren als het na een poosje misbruik van ellende uit elkaar valt. Bij zo'n levensgevaarlijke creatie zou je soms gewoon de stekker willen afknippen (wanneer de muzikant totaal niet luistert naar je verhaal en je zeker weet dat dat ding gebruikt blijft worden totdat er geen sap meer uitkomt of totdat iemand onder 230V heeft gestaan), maar dan heb je waarschijnlijk:
                                - een niet geamuseerde muzikant
                                - de volgende keer hetzelfde blokje met dezelfde stekker met daartussen een kroonsteentje
                                Last edited by RenéE; 28-12-10, 11:05.

Comment

Working...