Een niet weg te krijgen ruis.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beldog
    • May 2004
    • 140

    Een niet weg te krijgen ruis.

    Situatie :

    Live optreden band.
    -Drumkit (standaard kit + roto's, 9ch), bass (DI-out), 2x git (mic), 1 acc. git (DI), Keyboards (L+R bal. out rackmixer), 4x samples (2x front, 2x back "quadrofonisch"), 1 leadvoc, 3 backing voc.
    -Clicktrackverdeling vanuit laptop, met Beh***ger headphone splitter.(spul is v/d band en zit in het rack v/d keyboards)
    -Alles aangesloten & mic's geplaatst, nergens ruis of knetter, behalve bij de keyboards. (Ook niet op de samples)

    Was volgens mij ruis/knetter v/e voeding... kunnen we wel oplossen... dacht ik.
    -Voeding laptop ? nope
    -Alle toestellen inclusief keyboards 1 voor 1 uit het stekkerblok gehaald... yes, wanneer we de headphonesplitter uittrekken stopt de ruis. Wanneer we hem gewoon uitzetten maar de stekker nog inzit, blijft de ruis.
    -Andere voedingskabel ? niks veranderd.
    -Verloopstekker zonder aarding ? niks veranderd.
    -Ok, stroom halen uit een andere monofasige lijn uit de muur (niet uit de 32amp verdeelkast) geen verandering.
    -Toch maar DI's gebruiken met/zonder groundlift... nog erger met groundlift
    -Andere xlr'en, geen verandering
    -Een v/d 2 keysignalen inverten : ruis weg, maar uiteraard ook een schijtklank.

    -Kunnen jullie zonder click ? ... Nee

    -Dan maar met ruis. Een grafische eq geinsert om toch maar de ruis wat te onderdrukken, en zo min mogelijk de klank te vern**ken. Hetgeen uiteraard niet evident is.

    Er was 1 verbinding tussen de splitter en ons, click ging naar mixertje bij de drummer(speelt met hoofdtelefoon) en het monitorsignaal ook. (deze "link" verbreken heb ik niet geprobeerd)

    Uiteindelijk heeft in het publiek wellicht niemand het gehoord, maar wij wisten het wel...
    Herkent iemand deze situatie? Nog beter, hoe kan ik dit oplossen of voorkomen ?

    P.S.: Toevallig of niet, 1 spulletje van Beh***ger en het zorgt voor ongemak...
    Last edited by Beldog; 24-12-10, 10:36.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Zo uit het (enorm verwarde) verhaal af te leiden hebben we het niet over ruis maar over brom en da's toch echt iets heel anders.
    10 tegen 1 dat je niet het hele podium uit één punt hebt gevoed en dus een prachtige aardlus hebt gecreëerd.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • speakertech
      • Jan 2008
      • 1697

      #3
      Originally posted by Beldog
      Situatie :

      Live optreden band.
      -Drumkit (standaard kit + roto's, 9ch), bass (DI-out), 2x git (mic), 1 acc. git (DI), Keyboards (L+R bal. out rackmixer), 4x samples (2x front, 2x back "quadrofonisch"), 1 leadvoc, 3 backing voc.
      -Clicktrackverdeling vanuit laptop, met Beh***ger headphone splitter.(spul is v/d band en zit in het rack v/d keyboards)
      -Alles aangesloten & mic's geplaatst, nergens ruis of knetter, behalve bij de keyboards. (Ook niet op de samples)

      Was volgens mij ruis/knetter v/e voeding... kunnen we wel oplossen... dacht ik.
      -Voeding laptop ? nope
      -Alle toestellen inclusief keyboards 1 voor 1 uit het stekkerblok gehaald... yes, wanneer we de headphonesplitter uittrekken stopt de ruis. Wanneer we hem gewoon uitzetten maar de stekker nog inzit, blijft de ruis.
      -Andere voedingskabel ? niks veranderd.
      -Verloopstekker zonder aarding ? niks veranderd.
      -Ok, stroom halen uit een andere monofasige lijn uit de muur (niet uit de 32amp verdeelkast) geen verandering.
      -Toch maar DI's gebruiken met/zonder groundlift... nog erger met groundlift
      -Andere xlr'en, geen verandering
      -Een v/d 2 keysignalen inverten : ruis weg, maar uiteraard ook een schijtklank.

      -Kunnen jullie zonder click ? ... Nee

      -Dan maar met ruis. Een grafische eq geinsert om toch maar de ruis wat te onderdrukken, en zo min mogelijk de klank te vern**ken. Hetgeen uiteraard niet evident is.

      Er was 1 verbinding tussen de splitter en ons, click ging naar mixertje bij de drummer(speelt met hoofdtelefoon) en het monitorsignaal ook. (deze "link" verbreken heb ik niet geprobeerd)

      Uiteindelijk heeft in het publiek wellicht niemand het gehoord, maar wij wisten het wel...
      Herkent iemand deze situatie? Nog beter, hoe kan ik dit oplossen of voorkomen ?

      P.S.: Toevallig of niet, 1 spulletje van Beh***ger en het zorgt voor ongemak...
      Heeft de headphonesplitter een geaard netsnoer?
      Trek de audioingang eens los.
      Ruis weg?
      Zo ja dan het signaal daar naar toevoeren met een 1:1 audiotrafo.
      Speakertech
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

      Comment

      • DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

        #4
        Originally posted by Beldog
        Toevallig of niet, 1 spulletje van Beh***ger en het zorgt voor ongemak...
        Ik denk dat je het op de verkeerde plaats zoekt.
        Al geprobeerd de uitgang van de laptop los te halen?
        Al geprobeerd om het netsnoer van de laptop (indien geaard) los van aarde te gebruiken.

        Volgens mij bedoelt speakertech gewoon hetzelfde.

        Zoals in andere topics over laptops te lezen valt, zit hier waarschijnlijk het probleem. De 1:1 audio trafo tussen laptop en (in dit geval headphone amp) is dan de beste oplossing. Als dit enkel voor een clicktrack is, dan zou ik het met een cheapo tulp doosje oplossing proberen.

        Comment

        • nolsmit
          • Oct 2007
          • 87

          #5
          Een niet weg te krijgen ruis

          Je zegt dat bij signaal invert de ruis weg is( neem aan dat je mixt met een digitale tafel.)

          Je hebt dan inderdaad een heel dun geluid maar je zegt dat het dan wel weg is.
          Dit bewijst volgens mij dat het geen brom is
          Een brom gaat echt niet weg met inverten,dat heb ik nog nooit gezien.
          Als het mij net zo als jij zou storen dan nam ik het slechte geluid voor lief van die keyboard
          Ik zou dan proberen met een d.i met 2 jacks ingang en een xlr uit een split maken en die over twee kanalen verdelen
          Je kunt dan een soort pseudostereo maken maar dat werkt alleen als de speler zijn keyboardmixertje niet pant.

          Er kan ook een dynamisch verschil zijn geweest tussen de keyboardmixer en de headphonesplitter waardoor je deze te veel moet opduwen met ruis als gevolg

          Ik hoop dat je er iets mee kunt

          Groeten,arnold

          Comment

          • jaksev
            • Jul 2007
            • 365

            #6
            Toevallig ben ik hier laatst even mee bezig geweest.

            Compleet schema getekend. enz. enz. Aarde weg halen heeft zin bij een laptop o.i.d. Maar niet bij een gitaarversterker o.i.d

            Ik heb een aantal rekensommetjes gedaan, en ik kom er op uit dat je op beide lijnen(Fase en Nul) een spoel in serie moet zetten met een waarde van 1mH als ik mij niet vergis, ik kan het even na kijken.

            Ik de theorie moet het werken,...pratijk weet ik niet, de spoelen zijn in bestelling.

            Comment

            • Robert H
              • Jan 2006
              • 378

              #7
              Originally posted by MusicXtra
              Zo uit het (enorm verwarde) verhaal af te leiden hebben we het niet over ruis maar over brom en da's toch echt iets heel anders.
              Gek genoeg kom ik die eeuwige spraakverwarring nu voor de tweede keer in korte tijd hier tegen (zie ook het DI100-topic). Je leest op diverse gitaarfora ook iedere keer weer klachten over "ruis", terwijl men gewoon een aardbrom bedoelt. In een live-situatie zal je zelden last hebben van ruis, een beetje kabaal en niemand die het nog hoort. Een 50 Hz-brom of geknetter van een slechte voeding kan daarentegen je plezier (en dat van je publiek) behoorlijk vergallen.

              Ook als geluidstechneut kom ik vaak gasten tegen die bijvoorbeeld klagen over "ruis" op de inear. Vervolgens luister je hun signaal af en hoor je een vette "mmmmmmmmmhhhhhhhhhhhh" of "zzzzzzzzzzzzz". Ik mag toch hopen dat Toon Hermans dat geluid niet uit het struikgewas hoorde komen.

              Kortom TS: Wat hoor je? Typ het desnoods fonetisch, want de definities van brom en ruis zijn blijkbaar na enkele decennia geluidstechniek nog steeds niet vastgelegd

              Comment

              • keenoncoolstuff
                • May 2003
                • 695

                #8
                Originally posted by Robert H
                Typ het desnoods fonetisch, want de definities van brom en ruis zijn blijkbaar na enkele decennia geluidstechniek nog steeds niet vastgelegd
                MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM = brom,
                SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS = ruis.




                Prettige Kerst!
                Rob.
                All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

                Comment

                • Beldog
                  • May 2004
                  • 140

                  #9
                  Een aardlus was het zeker niet, alle stroomverdeling werd door ons gedaan vanuit onze 32 amp verdeelkast.
                  Het irritante geluid zat vooral vooral in de 2k-4k. (weet ik nog omdat ik een eq heb geinsert) Voor mij is dit ruis met een knettertje en geen brom.

                  Comment

                  • KlankOntwerp
                    • Jun 2008
                    • 130

                    #10
                    Originally posted by keenoncoolstuff
                    SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS = ruis.
                    Of FFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF (roze ruis)

                    Comment

                    • laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

                      #11
                      Het irritante geluid zat vooral vooral in de 2k-4k.
                      Ruikt naar schakelende voeding dus iets elektronisch zoals keyboard met schakelende voeding (meestal interne voeding), laptop of effectapparaat.
                      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                      Comment

                      • Beldog
                        • May 2004
                        • 140

                        #12
                        Dat was ook mijn idee. Maar je zou toch denken dat het zou stoppen wanneer je het apparaat(de headphone splitter) uitschakeld, dan doet die voeding toch niks meer. Het stopte enkel wanneer we de stekker uit het stopkontakt haalden.

                        Comment

                        • SPS
                          • Mar 2004
                          • 1662

                          #13
                          Originally posted by Beldog
                          Dat was ook mijn idee. Maar je zou toch denken dat het zou stoppen wanneer je het apparaat(de headphone splitter) uitschakeld, dan doet die voeding toch niks meer. Het stopte enkel wanneer we de stekker uit het stopkontakt haalden.
                          Kwestie van een schakelaar die ACHTER de voeding zit?
                          Komt voor. Heb je geen 230V gekeurde schakelaar enz. nodig als fabrikant.
                          Lekker goedkoop in produktie.

                          Hetzelfde geldt trouwens voor de door iedereen zo verfoeide externe voedingen. Alleen die voeding hoeft de fabrikant te laten keuren op electrische veiligheid, en vervolgens gebruik je die voeding voor een veelvoud aan produkttypes.

                          (Liefst wel met steeds andere stekkertjes, anders gaat de consument het doorhebben)

                          Paul
                          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                          Comment

                          Working...