Situatie :
Live optreden band.
-Drumkit (standaard kit + roto's, 9ch), bass (DI-out), 2x git (mic), 1 acc. git (DI), Keyboards (L+R bal. out rackmixer), 4x samples (2x front, 2x back "quadrofonisch"), 1 leadvoc, 3 backing voc.
-Clicktrackverdeling vanuit laptop, met Beh***ger headphone splitter.(spul is v/d band en zit in het rack v/d keyboards)
-Alles aangesloten & mic's geplaatst, nergens ruis of knetter, behalve bij de keyboards. (Ook niet op de samples)
Was volgens mij ruis/knetter v/e voeding... kunnen we wel oplossen... dacht ik.
-Voeding laptop ? nope
-Alle toestellen inclusief keyboards 1 voor 1 uit het stekkerblok gehaald... yes, wanneer we de headphonesplitter uittrekken stopt de ruis. Wanneer we hem gewoon uitzetten maar de stekker nog inzit, blijft de ruis.
-Andere voedingskabel ? niks veranderd.
-Verloopstekker zonder aarding ? niks veranderd.
-Ok, stroom halen uit een andere monofasige lijn uit de muur (niet uit de 32amp verdeelkast) geen verandering.
-Toch maar DI's gebruiken met/zonder groundlift... nog erger met groundlift
-Andere xlr'en, geen verandering
-Een v/d 2 keysignalen inverten : ruis weg, maar uiteraard ook een schijtklank.
-Kunnen jullie zonder click ? ... Nee
-Dan maar met ruis. Een grafische eq geinsert om toch maar de ruis wat te onderdrukken, en zo min mogelijk de klank te vern**ken. Hetgeen uiteraard niet evident is.
Er was 1 verbinding tussen de splitter en ons, click ging naar mixertje bij de drummer(speelt met hoofdtelefoon) en het monitorsignaal ook. (deze "link" verbreken heb ik niet geprobeerd)
Uiteindelijk heeft in het publiek wellicht niemand het gehoord, maar wij wisten het wel...
Herkent iemand deze situatie? Nog beter, hoe kan ik dit oplossen of voorkomen ?
P.S.: Toevallig of niet, 1 spulletje van Beh***ger en het zorgt voor ongemak...
Live optreden band.
-Drumkit (standaard kit + roto's, 9ch), bass (DI-out), 2x git (mic), 1 acc. git (DI), Keyboards (L+R bal. out rackmixer), 4x samples (2x front, 2x back "quadrofonisch"), 1 leadvoc, 3 backing voc.
-Clicktrackverdeling vanuit laptop, met Beh***ger headphone splitter.(spul is v/d band en zit in het rack v/d keyboards)
-Alles aangesloten & mic's geplaatst, nergens ruis of knetter, behalve bij de keyboards. (Ook niet op de samples)
Was volgens mij ruis/knetter v/e voeding... kunnen we wel oplossen... dacht ik.
-Voeding laptop ? nope
-Alle toestellen inclusief keyboards 1 voor 1 uit het stekkerblok gehaald... yes, wanneer we de headphonesplitter uittrekken stopt de ruis. Wanneer we hem gewoon uitzetten maar de stekker nog inzit, blijft de ruis.
-Andere voedingskabel ? niks veranderd.
-Verloopstekker zonder aarding ? niks veranderd.
-Ok, stroom halen uit een andere monofasige lijn uit de muur (niet uit de 32amp verdeelkast) geen verandering.
-Toch maar DI's gebruiken met/zonder groundlift... nog erger met groundlift
-Andere xlr'en, geen verandering
-Een v/d 2 keysignalen inverten : ruis weg, maar uiteraard ook een schijtklank.
-Kunnen jullie zonder click ? ... Nee
-Dan maar met ruis. Een grafische eq geinsert om toch maar de ruis wat te onderdrukken, en zo min mogelijk de klank te vern**ken. Hetgeen uiteraard niet evident is.
Er was 1 verbinding tussen de splitter en ons, click ging naar mixertje bij de drummer(speelt met hoofdtelefoon) en het monitorsignaal ook. (deze "link" verbreken heb ik niet geprobeerd)
Uiteindelijk heeft in het publiek wellicht niemand het gehoord, maar wij wisten het wel...
Herkent iemand deze situatie? Nog beter, hoe kan ik dit oplossen of voorkomen ?
P.S.: Toevallig of niet, 1 spulletje van Beh***ger en het zorgt voor ongemak...

Comment