geschikte keyboardversterker voor Yamaha CP50

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wimwarman
    • Dec 2010
    • 5

    geschikte keyboardversterker voor Yamaha CP50

    Hoi allen, allereerst de beste wensen van mijn kant.
    En in de hoop, dat iemand mij van een goed advies kan dienen.

    Ik heb onlangs een Yamaha CP50 digitale piano gekocht. Prachtige klank en heel geloofwaardig als piano.
    Echter, op mijn Roland KC350 keyboardversterker wordt de klank metaliger en minder mooi.
    Misschien moet ik een 'cleanere' versterker hebben zoals Behringer?

    Zou iemand mij een versterker kunnen aanraden, die voor dit type digitale piano heel geschikt is? Bedoeling is, dat het oorspronkelijke geluid niet van karakter verandert, maar alleen 'versterkt' wordt dus.

    Daarnaast ben ik ook een beetje op zoek naar een constructie hierin met 2 boxen i.p.v. 1.

    Zou zo'n Yamaha Stagepass 500 iets zijn? Of is dat te zwak?

    M.v.g.
    Wim
  • tarpan
    • Dec 2008
    • 266

    #2
    Elke fullrange-kast zou in principe wel geschikt moeten zijn.
    Nu heb ik met die stagepas nog geen ervaring maar heb vorige week nog een setje stagepas 300 voor iemand opgepikt.
    Ik kan wel eens informeren hoe dat bevalt.
    Het helpt wel als je iets meer info geeft...budget, doel,...
    als je bij de brom zit...

    Comment

    • frederic
      • Jan 2006
      • 3511

      #3
      Originally posted by wimwarman
      Hoi allen, allereerst de beste wensen van mijn kant.
      En in de hoop, dat iemand mij van een goed advies kan dienen.

      Ik heb onlangs een Yamaha CP50 digitale piano gekocht. Prachtige klank en heel geloofwaardig als piano.
      Echter, op mijn Roland KC350 keyboardversterker wordt de klank metaliger en minder mooi.
      Misschien moet ik een 'cleanere' versterker hebben zoals Behringer?

      Zou iemand mij een versterker kunnen aanraden, die voor dit type digitale piano heel geschikt is? Bedoeling is, dat het oorspronkelijke geluid niet van karakter verandert, maar alleen 'versterkt' wordt dus.

      Daarnaast ben ik ook een beetje op zoek naar een constructie hierin met 2 boxen i.p.v. 1.

      Zou zo'n Yamaha Stagepass 500 iets zijn? Of is dat te zwak?

      M.v.g.
      Wim
      Dat metaalklinken, zou wel eens met de afregeling te maken kunnen hebben, want Rolandversterkers hebben een goede reputatie voor keyboard.
      De roland KC880 gebruiken wij in de bigband. Klinkt voor ons perfect.
      Denk dat er niet veel beters is op de markt.
      Stadgepass is goed voor zang en repetitieruimte. Dit is zeker niet het niveau van Roland KC.
      Last edited by frederic; 27-12-10, 08:57.

      Comment

      • showband
        • May 2001
        • 4524

        #4
        Keyboardversterkers zijn altijd al een beetje mislukte compromissen geweest. Wat toetsenisten willen is een serieuze fullrange speaker met headroom. Dat doe je niet met een roland, peavey, lanely enz die je overal ziet staan. Dat doe je met een meerweg-fullrang speaker met goede eindversterker. (behalve bij een electromechanische keyboards zoals hammond of rhodes, daar is de amp een onderdeel van het geluid)

        Bij moderne powered speakers heb je voor een piano alleen niet eens meer een mixertje meer nodig.
        Budgettip: Ga niet stereo! Dat is alleen voor jezelf leuk maar je setup is vele malen beter met een (1) goede speaker, dan met twee compromisdingen! Dit is de meest gemaakte fout bij het kopen van keyboardamps.

        keuze 1) een, powered, 310A RCF is voor toetsenisten vrijwel de ideale portable versterker. Niet duur, mooi hifi geluid en behoorlijk wat volume in een lichte kleine kast.
        RCF - ART 310-A

        keuze 2) Als je meer body voor de linkerhand wil kun je voor een 12 inch inch versie hiervan gaan.

        keuze 3) Heb je serieus budget? kijk dan naar een EV powered ZX serie 15 inch speaker. Electro-Voice Zx/ZxA Series
        licht en geweldig geluid. Hiermee kun je vrijwel alles aan. Een investering voor het leven.

        keuze 4) heb je minder budget?
        -en moet het toch ook erg hard kunnen wegens kroegenoptredens en gitaristen? JBL eon 15 inch. minder mooi wel het enige ding in de onderste prijsklasse die met gitaren mee kan komen op piano.
        JBL :: Product
        Tweedehands is een ouder model altijd wel te scoren voor een prikkie. omdat ze niet "vriendelijk klinken" maar echte powerbeesten zijn voor rock 'n'roll gebruik. (dus waarschijnlijk niet wat jij zoekt )
        -Mag het zachter, achtergrondmuziek, lounge, cafe, jazzy. Doen de mackie's het goed. Deze zijn echter bij stevige volumes als monitor niet echt duidelijk dus m.i. niet allround.
        Mackie - SRMV2 Series Powered Loudspeakers
        de kwaliteit blijft wel achter bij de rest van de voorstellen. Ook rommelt het nogal in de bedrijfsvoering wat de kwaliteit niet ten goede komt.

        Behringer speakers zijn best groot voor het behaalde resultaat. De firma is pas net bezig eigen weergevers te fabriceren. En daardoor een kwaliteitsslag ingegaan die nog niet rond is. Daarvoor was het allemaal chinese vage merkloze troep. Terwijl nu de vraag is hoe goed de vervangspeakers (duidelijke, merk, chinese troep? )gaan presteren.
        rest waarde : Als je een speaker van 400 euro koopt van rcf krijg je tweedehands er zo een bom duiten voor terug. Behringer tweedehands is tot nu toe niet eens weg te geven. De afschrijving is voorlopig gigantisch.

        ALS echter de eigen speakerfabriek ooit goed ingewerkt is zou behringer als weergeverfabrikant straks wel eens voor een verrassing kunnen zorgen. Op het moment zou ik daar zeker niet op gokken!
        Last edited by showband; 27-12-10, 11:45.
        lekker belangrijk!

        Comment

        • wimwarman
          • Dec 2010
          • 5

          #5
          Budget mag tot 1000 Euro gaan.
          Het gaat om versterking in kleinere zaaltjes zonder P.A.
          En belangrijkste is, dat ie het oorspronkelijke geluid in zijn waarde houdt. Die Roland versterker maakt er een heel andere klank van, gek genoeg.





          Originally posted by tarpan
          Elke fullrange-kast zou in principe wel geschikt moeten zijn.
          Nu heb ik met die stagepas nog geen ervaring maar heb vorige week nog een setje stagepas 300 voor iemand opgepikt.
          Ik kan wel eens informeren hoe dat bevalt.
          Het helpt wel als je iets meer info geeft...budget, doel,...

          Comment

          • wimwarman
            • Dec 2010
            • 5

            #6
            Originally posted by frederic
            Dat metaalklinken, zou wel eens met de afregeling te maken kunnen hebben, want Rolandversterkers hebben een goede reputatie voor keyboard.
            De roland KC880 gebruiken wij in de bigband. Klinkt voor ons perfect.
            Denk dat er niet veel beters is op de markt.
            Stadgepass is goed voor zang en repetitieruimte. Dit is zeker niet het niveau van Roland KC.
            Ja, ik weet, dat die Roland KC serie eigenlijk een heel goede naam heeft.
            Ik heb er jarenlang veel plezier van gehad. Ik heb zo'n beetje alles geprobeerd qua afregeling. (da's natuurlijk het eerste wat men doet). Maar ik krijg de oorspronkelijke Yamaha CP50 klank niet, zoals ie moet zijn.
            Misschien legt die Roland er gewoon zelf teveel 'karakter' bij? Dat zou voor vlakkere dig. piano's natuurlijk prima zijn, maar nu werkt het dus niet lekker.
            Ik begreep van iemand anders, dat die Stagepass meer geschikt is voor zang en toespraken en zo...

            Comment

            • wimwarman
              • Dec 2010
              • 5

              #7
              Wauw!!! Hier kan ik echt wat mee!
              Hartstikke bedankt voor deze uitgebreide uitleg!
              Ik ga met al jouw tips eens aan de gang en ik zal de prijzen e.d. gaan opzoeken op internet. Ik zou tot 1000 Euro kunnen gaan, maar indien nodig kan ik daar ook nog wel boven gaan zitten.
              Dus ik ga eens kijken hoe ver ik kom.

              Nogmaals, enorm bedankt!
              Met vriendelijke groet!
              Wim

              Originally posted by showband
              Keyboardversterkers zijn altijd al een beetje mislukte compromissen geweest. Wat toetsenisten willen is een serieuze fullrange speaker met headroom. Dat doe je niet met een roland, peavey, lanely enz die je overal ziet staan. Dat doe je met een meerweg-fullrang speaker met goede eindversterker. (behalve bij een electromechanische keyboards zoals hammond of rhodes, daar is de amp een onderdeel van het geluid)

              Bij moderne powered speakers heb je voor een piano alleen niet eens meer een mixertje meer nodig.
              Budgettip: Ga niet stereo! Dat is alleen voor jezelf leuk maar je setup is vele malen beter met een (1) goede speaker, dan met twee compromisdingen! Dit is de meest gemaakte fout bij het kopen van keyboardamps.

              keuze 1) een, powered, 310A RCF is voor toetsenisten vrijwel de ideale portable versterker. Niet duur, mooi hifi geluid en behoorlijk wat volume in een lichte kleine kast.
              RCF - ART 310-A

              keuze 2) Als je meer body voor de linkerhand wil kun je voor een 12 inch inch versie hiervan gaan.

              keuze 3) Heb je serieus budget? kijk dan naar een EV powered ZX serie 15 inch speaker. Electro-Voice Zx/ZxA Series
              licht en geweldig geluid. Hiermee kun je vrijwel alles aan. Een investering voor het leven.

              keuze 4) heb je minder budget?
              -en moet het toch ook erg hard kunnen wegens kroegenoptredens en gitaristen? JBL eon 15 inch. minder mooi wel het enige ding in de onderste prijsklasse die met gitaren mee kan komen op piano.
              JBL :: Product
              Tweedehands is een ouder model altijd wel te scoren voor een prikkie. omdat ze niet "vriendelijk klinken" maar echte powerbeesten zijn voor rock 'n'roll gebruik. (dus waarschijnlijk niet wat jij zoekt )
              -Mag het zachter, achtergrondmuziek, lounge, cafe, jazzy. Doen de mackie's het goed. Deze zijn echter bij stevige volumes als monitor niet echt duidelijk dus m.i. niet allround.
              Mackie - SRMV2 Series Powered Loudspeakers
              de kwaliteit blijft wel achter bij de rest van de voorstellen. Ook rommelt het nogal in de bedrijfsvoering wat de kwaliteit niet ten goede komt.

              Behringer speakers zijn best groot voor het behaalde resultaat. De firma is pas net bezig eigen weergevers te fabriceren. En daardoor een kwaliteitsslag ingegaan die nog niet rond is. Daarvoor was het allemaal chinese vage merkloze troep. Terwijl nu de vraag is hoe goed de vervangspeakers (duidelijke, merk, chinese troep? )gaan presteren.
              rest waarde : Als je een speaker van 400 euro koopt van rcf krijg je tweedehands er zo een bom duiten voor terug. Behringer tweedehands is tot nu toe niet eens weg te geven. De afschrijving is voorlopig gigantisch.

              ALS echter de eigen speakerfabriek ooit goed ingewerkt is zou behringer als weergeverfabrikant straks wel eens voor een verrassing kunnen zorgen. Op het moment zou ik daar zeker niet op gokken!

              Comment

              • wimwarman
                • Dec 2010
                • 5

                #8
                Ik zie, dat de [FONT=Times New Roman]Electro-Voice ZxA 15inch niet veel duurder is dan de andere speakers...bij Feedback nog geen 500 Euro, zag ik.[/FONT]
                [FONT=Times New Roman]Zou je van alle opties, die je hebt genoemd, deze als favoriet aanprijzen?[/FONT]
                [FONT=Times New Roman]Want dan ga ik morgen meteen eens kijken bij Feedback en het uitproberen.[/FONT]
                [FONT=Times New Roman]
                Je zei ook, dat je beter 1 goede speaker kan hebben dan 2 budgetspeakers.
                Maar zou je 2 van die EV ZxA's kunnen aanraden voor het stereobeeld of zeg je dan nog steeds "beter 1 zo'n box doen dan 2"?

                Laatste vraag: Ik zie op diverse sites niet, hoeveel jack en/of XLR ingangen deze heeft. Weet jij dat toevallig?
                Dus als ie bijv. maar 1 jack ingang heeft, dan overweeg ik om er toch stiekem 2 van te kopen....hehe.

                Beste wensen overigens!!
                [/FONT]
                [FONT=Times New Roman][/FONT]

                Originally posted by showband
                Keyboardversterkers zijn altijd al een beetje mislukte compromissen geweest. Wat toetsenisten willen is een serieuze fullrange speaker met headroom. Dat doe je niet met een roland, peavey, lanely enz die je overal ziet staan. Dat doe je met een meerweg-fullrang speaker met goede eindversterker. (behalve bij een electromechanische keyboards zoals hammond of rhodes, daar is de amp een onderdeel van het geluid)

                Bij moderne powered speakers heb je voor een piano alleen niet eens meer een mixertje meer nodig.
                Budgettip: Ga niet stereo! Dat is alleen voor jezelf leuk maar je setup is vele malen beter met een (1) goede speaker, dan met twee compromisdingen! Dit is de meest gemaakte fout bij het kopen van keyboardamps.

                keuze 1) een, powered, 310A RCF is voor toetsenisten vrijwel de ideale portable versterker. Niet duur, mooi hifi geluid en behoorlijk wat volume in een lichte kleine kast.
                RCF - ART 310-A

                keuze 2) Als je meer body voor de linkerhand wil kun je voor een 12 inch inch versie hiervan gaan.

                keuze 3) Heb je serieus budget? kijk dan naar een EV powered ZX serie 15 inch speaker. Electro-Voice Zx/ZxA Series
                licht en geweldig geluid. Hiermee kun je vrijwel alles aan. Een investering voor het leven.

                keuze 4) heb je minder budget?
                -en moet het toch ook erg hard kunnen wegens kroegenoptredens en gitaristen? JBL eon 15 inch. minder mooi wel het enige ding in de onderste prijsklasse die met gitaren mee kan komen op piano.
                JBL :: Product
                Tweedehands is een ouder model altijd wel te scoren voor een prikkie. omdat ze niet "vriendelijk klinken" maar echte powerbeesten zijn voor rock 'n'roll gebruik. (dus waarschijnlijk niet wat jij zoekt )
                -Mag het zachter, achtergrondmuziek, lounge, cafe, jazzy. Doen de mackie's het goed. Deze zijn echter bij stevige volumes als monitor niet echt duidelijk dus m.i. niet allround.
                Mackie - SRMV2 Series Powered Loudspeakers
                de kwaliteit blijft wel achter bij de rest van de voorstellen. Ook rommelt het nogal in de bedrijfsvoering wat de kwaliteit niet ten goede komt.

                Behringer speakers zijn best groot voor het behaalde resultaat. De firma is pas net bezig eigen weergevers te fabriceren. En daardoor een kwaliteitsslag ingegaan die nog niet rond is. Daarvoor was het allemaal chinese vage merkloze troep. Terwijl nu de vraag is hoe goed de vervangspeakers (duidelijke, merk, chinese troep? )gaan presteren.
                rest waarde : Als je een speaker van 400 euro koopt van rcf krijg je tweedehands er zo een bom duiten voor terug. Behringer tweedehands is tot nu toe niet eens weg te geven. De afschrijving is voorlopig gigantisch.

                ALS echter de eigen speakerfabriek ooit goed ingewerkt is zou behringer als weergeverfabrikant straks wel eens voor een verrassing kunnen zorgen. Op het moment zou ik daar zeker niet op gokken!

                Comment

                • NesCio01
                  • May 2010
                  • 1987

                  #9
                  Als je dit budget ter beschikking hebt, zou ik eens
                  een set Sivian 4508 gaan beluisteren.

                  Dit is een compact kastje (19x20x21,5) met een
                  08" speaker en 1" tweater en gaat tot 200 watt (rms).

                  Ik heb onlangs met een set mogen stoeien en dit beluistert
                  enorm prettig, rustig, vol en naturel.

                  Naast het feit dat je er een kleine zaal mee kunt bedienen,
                  heb je er voor jezelf ook een enorm mooie monitor aan.

                  Sivian is overigens een NL product, dat ook in NL wordt gemaakt.

                  grtz


                  Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                  Comment

                  • NIVA
                    • Apr 2004
                    • 62

                    #10
                    Ik maak al een aantal jaar gebruik van een SRM350 uit de eerste serie bij zowel repetities als optredens. Ik moet zeggen dat ook in de hogere volumes hij nog steeds goed aanwezig is en zelfs soms iets te veel laag produceert voor op kleinere podia. Ik vind de Mackie's nog steeds lekkerder klinken dan een gemiddeld toetsen-combootje zoals die van Roland. Je hebt gewoon iets meer te zeggen tegenover een gemiddelde gitaarstack.
                    Last edited by NIVA; 04-01-11, 09:58.
                    If you mess with me, I'll fade you out !!!

                    Comment

                    • showband
                      • May 2001
                      • 4524

                      #11
                      1000eur is een mooi budget. En realistisch.

                      ik zou kijken met een functionele bril:
                      -of je onder de 20Kg kunt blijven qua sjouwen.
                      gewicht en afmeting is een onderschat punt bij aankopen

                      -minimaal een 10 inch weergever bij een A-merk.
                      Je kan bij A-merken met goede kwaliteit behoorlijk veel laag uit kleinere speakers halen. Dus een 15 inch is niet altijd nodig bij goede merken. Voor het geluid is een grotere speaker vaak fraaier maar is wel aanzienlijk meer sjouwen. Een grotere 1,5 of 2 inch tweeter maakt een goede kwaliteit tweeweg speaker best vaak minder aggressief in het tophoog.

                      -Een kast die je zowel als monitor en als gewone speaker kunt plaatsen inclusief flens om een statief te gebruiken.
                      Multi inzetbaar.

                      -Ingebouwde eindversterker en een ingang + volumeknop zodat je eventueel zonder mixer kan werken als je maar een keyboard gebruikt.
                      Scheelt aanzienlijk bouwtijd en gedoe bij kleine gigs.

                      -een speaker in een winkel die je ergens kunt proberen. Want klank maakt nu veel uit. Verwacht gerust wat. Beslis niet te snel.
                      --------------------
                      ZX4:
                      Die Electro Voice ZX4 is niet met ingebouwde versterker....
                      Het idee is een powered speaker. Als in speaker met ingebouwde versterker.

                      stagepass:
                      Stagepass zie ik veel bij toetsenisten maar gaat je niet helpen.
                      Is eigenlijk te duur ook. En belangrijkste: de speakers zijn niet geweldig.


                      --------------------
                      Enkele concrete voorbeelden die in je straatje kunnen vallen.

                      opmerking: Aangezien J&H niet iets van dit soort op de site heeft staan. (buiten behringer en dap. Logisch maar even niet van toepassing sorry) even externe links:

                      compact+licht+zeer hifi+vrij goedkoop:
                      RCF ART 310 A BUNDLE - Thomann Nederlandse Cyberstore

                      hard+meer laag en door 2 inch tweeter zeer smooth al wat meer sjouwwerk:
                      RCF ART 325 A - Thomann Nederlandse Cyberstore
                      129dB max SPL met 23 kilo. Authoriteit in een box

                      veel lichter en gevoelsmatig zelfs harder. Crown versterker er in misschien qua klank wat vragen. Wordt vaak als minder smooth ervaren tov RCF e.d. Voordeel: Zonder mixer twee keyboards.
                      JBL EON 515 - Thomann Nederlandse Cyberstore
                      129dB max SPL met 14.8 kilo. Eerst klank beluisteren!

                      andere in de categorie:
                      Dynacord D12A

                      DYNACORD D12A D-LITE SERIE - Thomann Nederlandse Cyberstore
                      turbosound heeft tegenwoordig ook een 15 inch in dit segment. Die ken ik niet maar als merk zijn ze goed in staat iets moois te maken.
                      --------------------
                      ultieme boxen voor keyboardspelers maar dus boven budget en misschien al wat te groot en zwaar:
                      EV ZXA5-90 - Thomann Nederlandse Cyberstore
                      HF Amplifier Power (RMS) 250 Watts
                      LF Amplifier Power (RMS) 1000 Watts
                      Speaker Type Two-Way
                      Frequency Response (-3 dB) 58 - 18000 Hz
                      Frequency Response (-10 dB) 50 - 20000 Hz
                      Max. SPL/1m (calc); half space 133 dB
                      22.5Kg

                      DB TECHNOLOGIES DVX D15 - Thomann Nederlandse Cyberstore

                      Met dit soort dingen ga je beter geluid neerzetten dan de p.a. die je bij veel kleine tot middelgrote optredens zal aantreffen...
                      lekker belangrijk!

                      Comment

                      • showband
                        • May 2001
                        • 4524

                        #12
                        overigens, wegens je "er stiekem al in kruipende kan het dan niet voor dat geld stereo vraagje" :

                        Als ik me goed herinner zit je nogal in het zuid amerikaanse circuit. en speelt veel jazz.

                        Dan is het volume minder belangrijk t.o.v. de klank.

                        Ik vermoed dat je met 2 x RCF ART310Auiteindelijk het dichtste op je vraag uit zal komen. . Flexibel ook omdat je bij kleine klussen met een al zal kunnen werken.

                        Een 312A of 325A zal meer body hebben en meer sjouwen zijn. Maar kun je later een tweede bij kopen als je het een te grote investering in een keer vind.

                        ALS volume en portability gaan tellen zou ik toch de nieuwe versie EON in de beslissing meenemen. Eenvoudig omdat hij in gebruik een mooi compromis is qua gewicht en power waar voorlopig weinig tegenover te zetten is. (129dB vanaf 40Hz in 15 kilo!!) Bij latin zou deze qua dynamiek en laag misschien toch in je straatje kunnen vallen.

                        Ga naar de rotterdamse zaak, en beluister de art 310 naast een 312 naast een eon. En loop er eens de hele zaak meer door om te voelen hoe je er mee tilt.
                        Last edited by showband; 04-01-11, 13:51.
                        lekker belangrijk!

                        Comment

                        Working...