Inregelen FOH systeem
Collapse
X
-
Je eigen PA processing settings goed voor elkaar hebben is natuurlijk een must voor ieder zichzelf respecterende verhuurder. Echter, als je niet je eigen PA hebt en als (gast)mixer met de spullen van derden werkt (theaters, clubs, festivals, gehuurde PA, etc), is het helaas aan de orde van de dag dat dit dus zeker niet altijd het geval is en zul je dus in veel gevallen wel wat meer moeten doen dan alleen tweaken.
Als je in zo'n situatie aankomt bekijk/doe je als je het mij vraagt dus twee dingen:[LIST=1][*]Wat voor vlees heb ik in de kuip? Is het OK?[*]Eventueel zaken aanpassen om ervoor te zorgen dat het uitgangspunt OK is.[/LIST]
Dat kan varieren van een half nummer luisteren en KLAAR... tot 3 uur bezig zijn met de PA van de net geopende club helemaal opnieuw opbouwen en inregelen (incl processors en de ganse rimbam).
Dat is wat ik in ieder geval in mijn eerste post bedoelde.
0,04Last edited by berolios; 06-01-11, 17:04.Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."Comment
-
Klopt als een zwerende vinger, hoewel je [1] de invloed van verschillende venues niet moet bagetaliseren en [2] niet moet vergeten dat verschillende muzieksoorten/ evenementen andere eisen aan klank stellen. Wil je voor een grote old school rock 'n roll show juist die punchy rauwe kick, snare en gitaren hebben... voor een intiem jazzpop concert in het theater wil je juist een mooie warme ronde cleane sound hebben.
Je eigen PA processing settings goed voor elkaar hebben is natuurlijk een must voor ieder zichzelf respecterende verhuurder. Echter, als je niet je eigen PA hebt en als (gast)mixer met de spullen van derden werkt (theaters, clubs, festivals, gehuurde PA, etc), is het helaas aan de orde van de dag dat dit dus zeker niet altijd het geval is en zul je dus in veel gevallen wel wat meer moeten doen dan alleen tweaken.
Als je in zo'n situatie aankomt bekijk/doe je als je het mij vraagt dus twee dingen:[LIST=1][*]Wat voor vlees heb ik in de kuip? Is het OK?[*]Eventueel zaken aanpassen om ervoor te zorgen dat het uitgangspunt OK is.[/LIST]
Dat kan varieren van een half nummer luisteren en KLAAR... tot 3 uur bezig zijn met de PA van de net geopende club helemaal opnieuw opbouwen en inregelen (incl processors en de ganse rimbam).
Dat is wat ik in ieder geval in mijn eerste post bedoelde.
0,04
En dat er voor jouw optreden nooit iets anders gebeurd in de zaal waar je band speelt ?
Een systeem inregelen met of zonder cd is altijd leuk, maar het komt toch vaak voor dat je net tijd hebt voor een mini soundcheck en dan moet spelen...Comment
-
Dat het in de praktijk vaak helemaal niet kan is een ander verhaal, dan zul je moeten roeien met de riemen die je hebt.
En, natuurlijk ga ik er ook niet heel veel energie in steken als het in een zodanig kleine locatie is dat de backline de FOH overstemt.De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Amazon.com: Sound Systems: Design and Optimization, Second Edition: Modern Techniques and Tools for Sound System Design and Alignment (9780240521565): Bob McCarthy: Books
lees deze nog eens door..
McCarthy stond samen met Meyer aan de wieg van FFT-analyses en verregaande audio-optimalisatie.. loodzwaar boek (letterlijk en figuurlijk), maar als je erdoor geraakt weet je wel waar je mee bezig bent..
EQ'en op je kanaal dient om je kanaal lekker te laten klinken.. EQ'en op systeem werkt als optimalisatie van àlles.. om een zo globaal gelijk mogelijk beeld te krijgen..
of je't nu met je stem doet, of met een cd, of met beiden, maakt geen ruk uit..
ik werk àltijd met mijn eigen stem en steeds dezelfde micro, omdat'k op die manier een referentie punt heb.
Nee, daarmee krijg je't niet perfect, maar je vist er wel onmiddellijk storende resonantiefrequenties, feedbackfrequenties en staande golven uit.. en nee, ik zeg niet checkonetwo..
daarbuiten is een plaatje wat je kent altijd een leuke extra voor wat soundshaping, maar da's weer iets compleet anders da chirurgisch correcties aan te brengen..
je cd'je kan je wat bijkleuring geven qua smaak, niet interactie micro-systeem inregelen..
totaal ander doel dus..
en als je't dan niet goed krijgt kan je altijd nog naar een SIM of een Smaart grijpen..Comment
-
Dat betekend dus dat je altijd vroeg op de lokatie bent ?
En dat er voor jouw optreden nooit iets anders gebeurd in de zaal waar je band speelt ?
Een systeem inregelen met of zonder cd is altijd leuk, maar het komt toch vaak voor dat je net tijd hebt voor een mini soundcheck en dan moet spelen...
Als dat zin heeft, zorg ik inderdaad dat ik ruim op tijd ter plaatse ben. Zo heb ik net effe wat extra tijd en staat alles in de meeste gevallen al ready to go voordat de eerste muzikant binnen komt. Op festivals oid werkt dat inderdaad anders en heb je niet zo veel tijd. Daar moet je ook mee overweg kunnen en daarom zijn die eerste nummers op een festival ook zo belangrijk ...
Als je structureel tijd tekort komt bij 'normale' optredens, dan zou het wellicht verstandig zijn de planning en aanpak nog eens onder de loep te nemen?
Overigens impliceert de openingspost dat tijd geen issue zou zijn.Last edited by berolios; 06-01-11, 20:08.Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."Comment
-
Heb je mijn andere posts ook gelezen? Of lees je mijn inbreng anders dan ik het bedoel?
Als dat zin heeft, zorg ik inderdaad dat ik ruim op tijd ter plaatse ben. Zo heb ik net effe wat extra tijd en staat alles in de meeste gevallen al ready to go voordat de eerste muzikant binnen komt. Op festivals oid werkt dat inderdaad anders en heb je niet zo veel tijd. Daar moet je ook mee overweg kunnen en daarom zijn die eerste nummers op een festival ook zo belangrijk ...
Als je structureel tijd tekort komt bij 'normale' optredens, dan zou het wellicht verstandig zijn de planning en aanpak nog eens onder de loep te nemen?
Overigens impliceert de openingspost dat tijd geen issue zou zijn.
Ik heb zelf echter de ervaring dat er vaak (ook niet als ik er veeeeel eerder ben) geen tijd is ingepland om een systeem in te regelen,
Helaas zijn evenementenplanners en boekingskantoren niet zo begaan met goed geluid als de meeste technici... laat staan dat ik tijd heb om een laptop op te starten, maar idd is dat wel off topic.Comment
-
Vooruit... een laatste van mijn kant in deze reeks dan ...
Als jij verantwoordelijk bent voor het geluid van een act/ band/ artiest/ gezelschap/ eddm, dan moet je wel ook de mogelijkheid krijgen je ding goed te doen vanuit het management. Mijn persoonlijke ervaring met uiteenlopende agencies en management bureaus (wel dus partijen die aan de band-kant staan) is dat er (dus ook qua planning) prima geluisterd wordt naar wat ik graag zou zien en wat ik denk nodig te hebben. Als ik bijvoorbeeld aangeef dat ik een uur langer de tijd wil hebben, of dat het me -om bepaalde redenen- nuttig lijkt een korte doorloop te doen, dan wordt daar vrijwel altijd gehoor aan gegeven. No problems... maar je moet wel je eigen verantwoordelijk ook nemen en aan de bel trekken als er zaken voor verbetering vatbaar zijn.
Daarnaast neem ik in vrijwel alle gevallen ongeveer een/ twee weken vantevoren contact op met de locals om te checken of alle info correct is aangekomen en of er wellicht knelpunten zijn (doornemen van de planning is daar een belangrijk onderdeel van). Ook daar is mijn ervaring dat dit zeer gewaardeerd wordt en eventuele problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Die enkele keer dat ik op voorhand al weet dat het helemaal mis gaat lopen is een belletje naar het management meestal genoeg om alles alsnog vooraf vlot te trekken. Maar ook zelfs na een dergelijke voorbereiding wordt je nog wel eens met onaangename verassingen geconfronteerd... da's effe balen, maar met een constructieve houding en een gezonde hoeveelheid doorzettingsvermogen & creativiteit rekken we ook die shows naar een hoger niveau ... Het kan niet altijd kerstmis zijn... that's life...
Soms zijn er echter goede redenen waarom er maar weinig tijd is, of waarom bepaalde zaken die je graag wilt niet mogelijk zijn... nouja... daar kun je in meegaan of niet (ik ben meestal de moeilijkste niet), maar als je het in ieder geval vooraf allemaal hebt afgestemd, weet je waar je aan toe bent en kun je je daarop voorbereiden.
Daarom:
Ja, nogal ja... (sorry MusicX !)... ik ga het ook hierbij latenLast edited by berolios; 06-01-11, 20:54.Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."Comment
-
Inregelen f.o.h.
Hoi,
Als alles klaar staat en het technisch naar mijn zin is dan zet ik zachtjes een
Ipodje op met eerst een studiostuk en daarna iets instrumentaals
Ook heb ik een live stereomix bij me van een vorige band die goed klonk.
Daarna gewoon sounchecken en er tegen aan!Comment
-
Regelmatig zie ik techs druk 'testing one two' roepen door een SM58 en ondertussen druk in de weer met een 31 bands EQ om het FOH systeem in te regelen met vaak als resultaat een mooi golvende curve van de schuifjes. Ik heb me daar altijd over verbaasd en volgens mij kun je zo ook nooit een systeem inregelen.
Wat is jullie mening daarover?
En vooral ook; hoe doen jullie dat?
Het 'inregelen' doe ik met sound check dus...
het maakt mij niet uit of dit nu klassiek of stevige rock is, ik zal wel het voordeel hebben dat ik vaak met systemen en lokaties werk die ik goed ken kwa klank...
Een Tech die 'One,Two Check' roept door een mic om z'n FOH in te regelen heb ik nog nooit meegemaakt......
Neem mij verder niet kwalijk wat ik eerst geschreven heb, maar ik vind dit een flut topic...[FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]Comment
-
Het is weliswaar niet technisch al heeft het indirect ook wel met inregelen te maken. Maar eerlijk gezegd denk ik dat degene die serieus aan deze discussie deel kunnen nemen ook professioneel genoeg zijn om hun zaken goed te regelen.
En met soundchecken?De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!Comment
-
Mits ik de materialen bij heb gaat er iets als smaart/systune met 1keer ref in en 2 of 3 mics op een paar plekken. Dit voornamelijk om alles netjes op tijd te zetten omdat anders EQ'en ook wat minder zin heeft.. Zaalgeluid beetje vlakEQ'en en daarna naar eigen smaak nog wat aanpassen.There is no substitute for imaginationComment
-
-
Amazon.com: Sound Systems: Design and Optimization, Second Edition: Modern Techniques and Tools for Sound System Design and Alignment (9780240521565): Bob McCarthy: Books
lees deze nog eens door..
McCarthy stond samen met Meyer aan de wieg van FFT-analyses en verregaande audio-optimalisatie.. loodzwaar boek (letterlijk en figuurlijk), maar als je erdoor geraakt weet je wel waar je mee bezig bent..
Mits je het dan ook echt begrijpt . Een aantal secties van dit boek heb ik niet 1 keer gelezen maar een stuk vaker . Zeker de formule betreffende group delay en de bijbehoorende formule heeft even geduurd voor dat ik dat snapte .
EQ'en op je kanaal dient om je kanaal lekker te laten klinken.. EQ'en op systeem werkt als optimalisatie van àlles.. om een zo globaal gelijk mogelijk beeld te krijgen..
of je't nu met je stem doet, of met een cd, of met beiden, maakt geen ruk uit..
en als je't dan niet goed krijgt kan je altijd nog naar een SIM of een Smaart grijpen..
Daarbij maakt het niet veel uit of je SMAART/SAT-live/systune gebruikt of SIM . De data blijft hetzelfde in basis . Alleen heb je met SIM een aantal mogelijkheden xtra waardoor opsporen van fouten in je systeem sneller gaatmits je een gedegen kennis hebt betreffende fase en het meten opzich .
Ik check een set 1st met een analyzer en voer correcties uit indien mogelijk . Daarna een check met muziek en ook met een micro eventuele eq settings aan te passenComment
Comment