Inregelen FOH systeem

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicSupport
    • Feb 2006
    • 1016

Ik begin meestal met een lekkere goed geregistreerde live Tower of Power mix als referentie. Dan laat ik de band spelen en kijk ik wat knelpunten zijn. De basis om te checken of alles werkt en wat het systeem doet in deze ruimte is dan gelegd. Als het publiek er is kun je pas aan de overgebleven, of wellicht verdwenen of ontstane situatie gaan sleutelen.
    Daarna veranderd door invloed van publiek, verlichting en centrale verwarming de temperatuur in de zaal en klinkt het langzaamaan elke keer weer anders.
    Even naar mijn eigen stem luisteren door de mic wil ik ook nog wel eens doen.
    Natuurlijk zitten hier heel wat stappen tussen.
    De 31 bands is voor probleemcorrecties en wat kleuring maar er standaard een vaste vorm in trekken, zetten of programeren is kansloos.
    Gezien het soort muziek kun je wel al bepaalde klankmatige zaken uittesten e.d.
    d&b Audiotechnik

Comment

• cru
      • Sep 2003
      • 106

Ik ben na al die jaren meer "uit de buik", dus op het gevoel gaan mixen. Als er een, op 't eerste gehoor, degelijk systeem staat/hangt zijn dit mijn ervaringen en tips:
      - tijdens opbouw of als ik toekom op een gig check ik de PA: die moet hoog genoeg, in tenten en lage zalen tegen het dak! Waarom moet ik niet uitleggen, maar het is zonde van je klank en dure line array als ...
      - ik durf de FOH positie verhuizen als ik te veel hinderende reflecties of uitdoving/boost ondervind. Even schuiven doet soms wonderen.
      - zelden nog Smaart of PAA-3 mee, meestal geen tijd (als guest) en een systeem proberen "flat" te EQ 'en noem ik wishfull thinking. Meten is weten, technologie is nuttig maar vervangt nooit het menselijk gehoor.
      - referentie CD's en referentie headphone = onmisbaar. en als iedereen nu eens zijn mond wil houden terwijl ik ...
      - correcties gebeuren op de grafische EQ: geen W-curve of 3, 4, 5 frequenties naast elkaar corrigeren: useless, zeker op proportionele Q en Klark EQ's.
      - tijdens de soundcheck of wanneer een band speelt raak ik de grafische EQ niet meer aan, tenzij dit door massa, vocht, temperatuur wel nodig blijkt.
      - ken je de muzikanten of band? Een soundcheck met vooraf afgesproken gebarentaal gaat sneller dan het gebrul door de talkback (een specialiteit van me)
      - luisteren, denken en dan pas knopjesdraaien!
      - Als ik twijfel vraag ik zelfs raad aan omstanders, organisatoren, de lichtboer ...: geen referentie maar verrassend wat je soms hoort.
      - Vroeger keek ik te veel naar faders, displays en lichtjes. Sinds ik voor me uit naar het podium kijk, hoor ik alles veel beter en ben ik meer geconcentreerd.
      Terwijl je mixt: sluit die laptop met je processing software of laat er iemand anders naar kijken. Facebook is voor thuis, tijdens de afterparty, afbraak, ...

Elk zijn methode natuurlijk, en hopelijk (h)erkennen jullie er wat van

Comment

• berolios
        • Sep 2005
        • 1538

Je noemt daar een interessant punt Cru: tenten zijn naar mijn mening een verhaal apart... omdat ze klankmatig meestal gewoon @%^# zijn, maar vooral omdat het klankbeeld hier ontzettend veranderd. Alles in tijd zetten en grove shaping heeft wel zin en in het laag kun je wel al eea sturen (bijv. sub-arc), maar tweaken in een lege tent is in mijn ervaring bijna zinloos.... zeker in het klassieke 'tunnel-feest-paviljoen'.

Zodra het publiek binnenkomt en de luchtvochtigheid toe gaat nemen wordt het verhaal direct anders. Als ik tijd heb om te soundchecken in een tent doe ik dat dan ook zoals ik denk dat het 's avonds goed zal zijn. Onderdeel van die aanpak is vaak ook een (op het eerste gehoor) stevig volume, zodat je 's avonds niet onverwacht voor problemen komt te staan.

Ik heb hier al vaker in topics met collegae de meningen over gedeeld en ook een keer een thread gestart omtrent het doen van akoestische aanpassingen in bijvoorbeeld tenten en FOH hutjes. Overigens: niet alle tenten zijn even erg: hoe groter/ hoger hoe beter en die pa***es vallen meestal wel mee bijvoorbeeld. Ook zijn tenten steeds vaker gestoffeerd. Als het meevalt kun je wel lekker aan de slag, maar als het tegen zit kun je maar tot op bepaalde hoogte iets doen.

Hoe is de ervaring/ aanpak van anderen hierin?
        Last edited by berolios; 07-01-11, 13:20.
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Mike Manders
          • Aug 2006
          • 341

ik gebruik dit altijd

http://www.********.nl/images/ScT_2001.swf

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Aaaaaahhh, nu valt het muntje, daar hebben al die technici dat dus geleerd.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• cru
              • Sep 2003
              • 106

Originally posted by berolios
              Je noemt daar een interessant punt Cru: tenten zijn naar mijn mening een verhaal apart... omdat ze klankmatig meestal gewoon @%^# zijn, maar vooral omdat het klankbeeld hier ontzettend veranderd.
              Ja, tenten

Volume, vocht, reflecties, volk, temperatuur: allemaal wel belangrijk, pure fysica en met een beetje ervaring als tech te voorspellen tijdens de soundcheck. Maar heren verhuurders, maak die fronttruss enkele meters korter, dan kan die peperdure line array hoger in de nok ... waar hij hoort te hangen
              Storende reflecties hebben veel met critical distance te maken, eens die afstand voorbij ga je ofwel harder (fout die velen maken want meestal nog erger "geklets" dan) of net zachter zetten! Je zal daar als mixer maar helemaal achteraan in de tent staan Pas op, FOH positie in 2/3 is ook uit de boze in een tent of zaal met weerkaatsende achterwand: 2/3 afstand direct + 1/3 achter je door + 1/3 afstand terug naar jou = even tellen en ik hoef het al niet meer te tekenen

Ohja, dat zijn zo wat ervaringen en nu je erom vraagt Berolios ...

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by cru
                Pas op, FOH positie in 2/3 is ook uit de boze in een tent of zaal met weerkaatsende achterwand: 2/3 afstand direct + 1/3 achter je door + 1/3 afstand terug naar jou = even tellen en ik hoef het al niet meer te tekenen

Ohja, dat zijn zo wat ervaringen en nu je erom vraagt Berolios ...
                FOH positie midden voor het podium is eigenlijk ook niet ideaal bij een LR opstelling van de subs.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Mike Manders
                  • Aug 2006
                  • 341

ik doe met een van mijn bandjes veel feesttenten.
                  FOH is maximaal op 18 meter, ongeacht of de tent nu 40 of 70 meter is.
                  topjes goed richten, zodat het van de wanden afblijft, niet overdrijven met je subs, dan komt alles goed. En 's middags niet teveel "inregelen", dat doen we 's avonds tijdens het 1e liedje wel.

Comment

• berolios
                    • Sep 2005
                    • 1538

Originally posted by Mike Manders
                    topjes goed richten, zodat het van de wanden afblijft, niet overdrijven met je subs, dan komt alles goed. En 's middags niet teveel "inregelen", dat doen we 's avonds tijdens het 1e liedje wel.
                    Dat mixen vanuit de trailer uiteindelijk toch niks geworden? Of niet geprobeert?
                    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Mike Manders
                      • Aug 2006
                      • 341

het was zowiezo nooit mijn idee, en ik ga het ook niet proberen nee.
                      net zoiets als mixen vanaf de zijkant. 0% beleving, en -50% plezier in je werk.

Comment

• cru
                        • Sep 2003
                        • 106

Zo doe ik het ook: that's the spirit Mike. 's Namiddags systeem, backline, miking, soundcheck: 90% van de job. De rest klaar ik 's avonds (of 's nachts) wel in real time

Comment

• salsa
                          • Jan 2007
                          • 1315

Goedzo Mike, dat bedoel ik ook!
                          [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• Mike Manders
                            • Aug 2006
                            • 341

Originally posted by cru
                            Zo doe ik het ook: that's the spirit Mike. 's Namiddags systeem, backline, miking, soundcheck: 90% van de job. De rest klaar ik 's avonds (of 's nachts) wel in real time
                            ja, dat was ik vergeten te vertellen, we doen ook nooit een soundcheck.
                            maar ik heb wel altijd dezelfde tafel

Comment

• Timo Beckman
                              • Jul 2006
                              • 1298

Nog steeds die XL3 ? Mazzelp*k

Comment

• mesadude
                                • Oct 2009
                                • 40

ik heb het gevoel dat iedereen hier naast elkaar zit te praten..

het gaat hier om 2 compleet verschillende en losstaande dingen..

1: het inregelen van het systeem, maw optimalisatie via speakerplaatsing, EQ'ing en delay's etc..

2: het inregelen van de tafel voor de band..

beiden kunnen idd "soundcheck" genoemd worden..
                                maar op zich heb je bij 1 zelfs geen mengtafel nodig (tenzij je je systeem aanstuurt via matrix van je tafel uiteraard).aan je gains en channelEQ's kom je gewoon nog niet aan.

bij 2 moet je er gewoon op vertrouwen dat het systeem goed is ingeregeld.. of je dat nu zelf hebt gedaan of niet.. Je mixt namelijk niet enkel voor de FOH positie, maar voor de hele zaal.. en dat kan inhouden dat de klank aan FOH niét 100% optimaal is, ten voordele van de plaatsen van het publiek.. als je een goeie systeemtech hebt, is de FOH positie wel een goeie referentie voor de rest van de zaal.. dààr draait het om..
                                hier maak je dus gewoon een zo muzikaal mogelijke mix, vertrouwend op hoe het systeem is afgeregeld.
                                wie heeft er wat aan dat FOH positie fenomenaal klinkt, en de rest van de zaal suckt..

zelf probeer ik zoveel mogelijk aanwezig te zijn bij het design van het geluidssysteem (stap 1 dus), zodat ik op showdag mij enkel hoef bezig te houden met stap 2.

jammer genoeg is stap 1 iets wat veel geluidtechnici over het hoofd zien, of het belang ervan onderschatten..

en ik durf zelfs nog verder gaan: als stap 1 goed gedaan is, kan zelfs mijn nichtje van 4 jaar een goeie mix afleveren in stap 2 ! want vanaf dan is stap 2 gewoon puur muzikale keuzes maken..

Comment

Working...