Inregelen FOH systeem

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

@Mesadude: +1
    Maar eigenlijk is de vraag hoe jij dat dan doet......
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

Originally posted by mesadude
      [...] jammer genoeg is stap 1 iets wat veel geluidtechnici over het hoofd zien, of het belang ervan onderschatten.[...]
      Tijd / mogelijkheid is ook een dingetje he ... het festival maar weer als voorbeeld ...
      Of een theater/ club waar je geen toegang krijgt tot de processors (valt over het algemeen mee gelukkig).

Maar ik ben het gedeeltelijk wel met je eens:
      Originally posted by berolios
      Ik denk dat je hierin ook een duidelijk verschil in aanpak gaat merken tussen personen... de een denkt voornamelijk als een systeem-tech (overal technische perfectie), de ander als een FOH mixer (de muziek moet mooi klinken). Het een sluit het ander niet uit, maar ik denk dat iedereen een voorkeurs-modus heeft (ik wel in ieder geval).[...]
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• salsa
        • Jan 2007
        • 1315

Ok, dan heb ik de openings post geheel verkeerd gelezen..

Ik dacht echt serieus te lezen dat een Tech het systeem inregelde met z'n stem om zo een globaal beeld te krijgen van het F.O.H systeem....

Dom,dom ikke toch...

Nee, als Tech zal het belangrijkste moeten zijn om een goede dekking en klankbeeld neer te zetten van je 'sound'.
        MESA heeft een mooi systeem, SMaart enzo vanaf je laptopje en hoppa! afregelen die handel!!
        Zeker niet onderschatten hoe belangrijk dit is maar velen zullen daar niet altijd de tijd voor hebben om dit te doen, vandaar dat een systeem tech zeer belangrijk is en dat wordt vaak 'lacherig' afgedaan door vele 'sound engineers' alsof ze met 'kastjes' lego aan het spelen zijn....

Maargoed,

Mike Manders en vele ben ik het compleet mee eens!!

Dave
        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• mesadude
          • Oct 2009
          • 40

Originally posted by MusicXtra
          @Mesadude: +1
          Maar eigenlijk is de vraag hoe jij dat dan doet......
          welk van de 2?
          mixen, met mijn oren..
          systeem: afhankelijk van wat nodig is voor die bepaalde setup.. als je met delaystacks, infills, outfills,.. zit kan je 't moeilijk ff op checkonetwo doen..

Tijd / mogelijkheid is ook een dingetje he ... het festival maar weer als voorbeeld ...
          Of een theater/ club waar je geen toegang krijgt tot de processors (valt over het algemeen mee gelukkig).

Maar ik ben het gedeeltelijk wel met je eens:
          ik geef NOOIT toegang tot processors aan gast-techniekers.. vind'k niet meer dan normaal ook niet.. in die theaters en clubs is vaak dagenlang gewerkt om het systeem optimaal te krijgen voor die locatie.. en jij zou dan ff langskomen en op een halfuurtje alles gaan veranderen.. dat alleen al getuigt van erg weinig kennis van zaken.. om van de bijhorende arrogantie maar te zwijgen..
          dat je een beetje wil bij-EQ'en op je master, dat begrijp ik.. maar onderlinge settings tussen speakers moet je gewoon afblijven als mixer..

wil je daar wél inspraak in, dan moet je maar zorgen dat je aanwezig bent bij de installatie van de systemen..

Originally posted by salsa
          Ok, dan heb ik de openings post geheel verkeerd gelezen..

Ik dacht echt serieus te lezen dat een Tech het systeem inregelde met z'n stem om zo een globaal beeld te krijgen van het F.O.H systeem....

Dom,dom ikke toch...

Nee, als Tech zal het belangrijkste moeten zijn om een goede dekking en klankbeeld neer te zetten van je 'sound'.
          MESA heeft een mooi systeem, SMaart enzo vanaf je laptopje en hoppa! afregelen die handel!!
          Zeker niet onderschatten hoe belangrijk dit is maar velen zullen daar niet altijd de tijd voor hebben om dit te doen, vandaar dat een systeem tech zeer belangrijk is en dat wordt vaak 'lacherig' afgedaan door vele 'sound engineers' alsof ze met 'kastjes' lego aan het spelen zijn....

Maargoed,

Mike Manders en vele ben ik het compleet mee eens!!

Dave
          zoals eerder aangehaald.. een systeem inregelen doe je niét tijdens een festival of tijdens een soundcheck, maar gebeurt op een bouw-dag..
          als jij dus met je bandje op een festival aankomt, dan mag je ervan uitgaan dat 3 dagen eerder de systeemtechnieker een halve dag is bezig geweest om alles in te regelen..
          blijf dan ook van dat systeem af, en beperk je tot je tafel..

Systeemtech zijn en mixen zijn gewoon 2 compleet verschillende jobs..
          de ene is de job van garagist, en de andere van chauffeur.. zonder goeie garagist ben je als chauffeur geen bal waard en ga je niet ver geraken.. maar in een goeie auto, kan ook een slechte chauffeur een eindje rijden..

maar hou die 2 jobs gescheiden.. of begin jij ook pas je auto te bouwen terwijl de rest al op de startbaan staat?

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Klopt inderdaad wat Mesadude schrijft, wellicht ben ik wat te vaag geweest met mijn openingspost maar ik bedoel hier dus het inregelen van een FOH systeem.
            Dan kun je er inderdaad heel diep in gaan duiken; time-alignement en andere processorsettings, plaatsing van de luidsprekers, enzovoort.
            Maar waar ik eigenlijk benieuwd naar was is hoe jullie de FOH EQ instellen op een gig waar je er de tijd en gelegenheid voor hebt. Kan met eigen set zijn maar kan ook met een vaste installatie van de locatie zijn. En dan bedoel ik niet twee Mackie's op statiefjes maar de iets grotere systemen.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• mesadude
              • Oct 2009
              • 40

tijd en gelegenheid moet je gewoon maken om een systeem in te regelen.. op dat moment ben je systemtech en moet je je job doen voor alle mixers die er komen..
              en dan gebruik je gewoon alles wat voorhanden is.. Smaart of Sim of iets dergelijks, je oren, en je gezond verstand.

Comment

• berolios
                • Sep 2005
                • 1538

[...] in die theaters en clubs is vaak dagenlang gewerkt om het systeem optimaal te krijgen voor die locatie.. en jij zou dan ff langskomen en op een halfuurtje alles gaan veranderen.. dat alleen al getuigt van erg weinig kennis van zaken.. om van de bijhorende arrogantie maar te zwijgen. [...]
                Begrijp je mijn verhaal misschien niet goed, of trekt het zich uit zijn verband?
                Misschien moet ik wat uitgebreider praten ... Beetje buiten proportie aanval als je het mij vraagt...

Jij kent mij niet, jij kent mijn kennis van zaken niet en weet ook niet in wat voor situaties ik toegang vraag (en in 99% van de gevallen ook krijg) tot systeem processors, ik ben geen %^$@ . Zoiets gaat ALTIJD in goed overleg en ik heb er nog NOOIT problemen mee gehad/ gekregen. Ik doe dat niet om mijn ego te strelen, soms is het gewoon nodig. Meestal zijn dit kleinere theaters of poppodia en het is gelukkig steeds minder vaak nodig.

Je moet in dit verhaal even goed het onderscheid maken tussen de systeemtechneut en de local crew. Zeker bij vaste installaties is het zo dat er iemand extern wordt ingehuurd om de set in regelen. Die system tech zal vervolgens waarschijnlijk niet erbij zijn op het moment dat jij met je bandje komt spelen.

Zowieso nogal een aanname die je doet, dat er iemand dágenlang mee bezig is geweest iets in te regelen betekent volgens jou dus automatisch dat dit NOOIT foutjes kan bevatten? Daarbij heb ik het ook vaker meegemaakt dat ná dit dagenlang inregelen de lokale techneut er nog wat aan heeft getweaked, niet altijd met geweldige uitkomst. Of niet altijd dezelfde opstelling gebruikt wordt... om maar wat voorbeelden te noemen... er zijn zat redenen waarom het misschien ook wel eens niet helemaal 100% kan kloppen. Ik zeg ook niet dat ik dit wekelijks doe, maar het komt wel eens voor ja...

Overigens, ik verander ook nooit iets aan de settings van het huis, ik maak in zo'n geval altijd een eigen setting aan, zodat alles met een druk op de knop terug kan naar hoe het was.

Verder vind ik het geen arrogantie om 100% voor resultaat te gaan, sterker nog, ik zou mezelf een lousy mixer vinden als ik dat niet zou doen. Als de mensen op het balkon geen goed geluid hadden omdat het systeem toch niet helemaal klopte heb is dat MIJN verantwoording. IK ben immers de audio-techneut van de band en ik vind het echt een zwakte-bod om je te gaan verschuilen achter de lokale PA als jij er zelf iets had kunnen doen om het beter te maken. Ik werk sámen met de mensen van het huis om er een mooie show van te maken en als iemand (kan dus ook iemand van de local crew zijn) iets opvalt werken we ook samen om het (indien mogelijk) beter te maken. Ik vind dat geen arrogantie, maar een professionele instelling, ze mogen ook gerust bij mij aankloppen als er zaken voor verbetering vatbaar zijn... no problem, graag zelfs!

Het is teamwork en als je met die instelling in een theater/ poppodium rondloopt krijg je in 99% van de gevallen álle support en backing die je wilt. En in die 1% waar je op onoverkomelijke weerstand stuit... tsja... dat kan gebeuren, live's a bitch... maar dan ben ik er toch echt om goed geluid neer te zetten voor de band en niet om vrienden te maken met de local crew...
                een keer meegemaakt dat de locale tech (aanvankelijk) geen extra infills voor me neer wilde zetten (hij had ze wel staan)... er zaten voorin het podium van die witte 100 V speakers als infill... klonk voor geen meter, maar de local vond het wél goed genoeg... ik niet... ze hebben er uiteindelijk wel gestaan...

I.E.: als de system tech er is en er valt me (of iemand anders) iets op, dan kijken we er samen naar en zal hij het zelf evt aanpassen. Is de system tech er niet en valt me iets op dat in mijn optiek echt verholpen moet worden, dan vraag ik of ik het zélf aan mag passen.

Beetje jammer van de lap tekst, hopelijk wat duidelijker zo?

Mijn visie is simpel: goed geluid is teamwork. Als de systeem-techneut en mixer weten waar ze mee bezig zijn, op een open manier samen werken en daardoor op elkaar (kunnen) vertrouwen krijg je 1+1=3 en écht een goed geluid. Daarmee wil ik overigens de invloed van de overige crew en logistiek niet tekort doen, want ook dat heeft een grote invloed op het eindresultaat. En ja, en wat er op het podium gebeurt... daar hebben we het hier niet over .

Mijn ervaring is dat 99% van de collega's er precies hetzelfde over denkt. Ik ben benieuwd naar de mening van anderen en naar de input die ze kunnen leveren, andersom is dat volgens mij net zo. Zeker als je elkaar vaker tegen komt (en het wereldje is maar klein natuurlijk) weet je wat je aan iemand hebt en andersom weten systechs ook wat ze van jou mogen verwachten. Werkt erg prettig en bevordelijk.

Maar het topic ging dus eigenlijk niet over het inregelen van PA's in de zin van systeem-techs (alignment, shoots, etc)... maar eigenlijk over je L/R EQ als (gast)mixer ?

Zoals ik al zei doe ik dit met een CD-tje en verder als de band staat te spelen. Ik ben het hier dan wel met Mesa eens dat dit lastig is los te koppelen van het systeem. Je kunt maar een bepaalde tijd met je main EQ bezig zijn, daarna heeft dat geen zin meer. Zoals ik al eerder zei vind ik dat juist een van de laatste dingen waar ik mee aan de slag ga. Die EQ heb je zo aan getrokken onder de show, delaytjes bijregelen of toppen anders richten wordt wat lastiger .

Wel altijd effe overal gaan luisteren: vloer, 1e ring, wellicht nog 2e ring, of het veld op richting delays.

Als je echt alle tijd hebt (en je denkt dat er zaken te verbeteren zijn), dan ga je het systeem nalopen, schiet je in de rol van system-tech en komen (waar nodig/ nuttig) de meetopstellingen om de hoek kijken. Bijna altijd doe je dat samen met de system tech. Dat is een afweging die je in elke afzonderlijke situatie maakt. Mijn ervaring is hoe groter de show, hoe beter het systeem voor elkaar is.
                Last edited by berolios; 10-01-11, 10:45. Reason: typo
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• jadjong
                  • Oct 2003
                  • 654

Stel dat alles werkt en de juiste presets zitten in de zwarte doosjes, alle outfills zijn aangesloten, geen infill-signaal op subs, dan...

Pak ik een microfoon en doe van voor naar achter een aantal metingen. Sla die op in de computer en markeer de meetplekken op de grond. Vergelijk vervolgens alle metingen. Nu de metingen vergelijken, is er van voor naar achter geen verschil (behalve volume) dan is het mooi. Als dat niet zo is, uitzoeken waarom. Speakers verkeerd gericht? Verkeerde speakers geplaatst? Staat er halverwege een boom? Zoek het uit en verzin een oplossing. Doe vervolgens weer een aantal metingen en kijk of de creatieve ideen geholpen hebben.

Als ik een aantal metingen heb waarmee ik denk, nu klinkt het overal even slecht, dan pak ik de bekende sm58. Je kent de klanken wel, wat ik probeer is klanken te maken op gebieden waarvan ik in de eerdere meting al zag dat hier iets raars aan de hand is. Vervolgens met een EQ mooi proberen te maken. Tijdens dit ritueel maak ik ook af en toe een meting. Zo zie je wat je aanpast en wat er misschien een gevolg van is. Hierbij probeer ik ook te letten op meeresoneren biertappen of reflecterende consumptiebonnenhokjes
                  , dat is me met alleen software nog niet gelukt.

Als ik tevreden ben met de LR PA dan check ik de subs. Als er iets nieuws bedacht is qua opstelling, checken op verschillende plekken en eventueel delays of plaatsing aanpassen als het toch niet zo werkt als dat je thuis bedacht hebt. Ook hier doe ik weer iets met een sm58. Met wat creativiteit kan je soms best lage tonen bereiken en anders lukt dat wel behulp van ruis of een toongerator. Als ook dit werkt maak ik een fase-meting van de L of R PA en sla deze in de software op. Vervolgens pas ik de delay van de subs aan zodat rond de crossover het qua fase een beetje overeen komt met de LR PA. Afhankelijk van de plaatsing en configuratie lukt dit volledig, of maar een beetje. Natuurkunde

Als ik dan een soort van PA heb speel ik wat verschillende muziek af, als ik bij de eerste stappen goed bezig ben geweest ben ik hier ook snel tevreden. Vaak nog even de verhouding tussen subs/LR PA aanpassen en een sweep met de eq om de frequenties buiten het stembereik te checken.

Nu is het tijd om de infill, outfill, frontfill of drummfill te checken. Ook deze krijgen dezelfde behandeling met een meting en de sm58. Als deze speakers een groot gebied bestrijken doe ik meerdere metingen zoals bij de LR PA. Als ook dat werkt zoals ik wil zoek ik nog naar een opstelling met zo min mogelijk overlap, maar als dat betekend dat een infil voor het grootste gedeelte het podium opstraalt dan wordt het toch wat meer overlap en wat minder overspraak. Ik zoek altijd eerst met wat ruis de plek op waar de LR PA zo'n 6dB zachter is, meestal in het hoog. Als je dan ook de fill zo richt dat die op hetzelfde punt 6dB zachter is dan recht ervoor heb je theoretisch gezien overal even veel herrie. In de praktijk natuurlijk niet helemaal maar het is wel een mooi richtpunt. Vervolgens op dezelfde plek een tijdmeting doen en met muziek nog het level checken.

Daarna lekker rondjes lopen door de zaal en muziek luisteren totdat het genoeg is geweest.

Ik gebruik dus nogsteeds een sm58, met alleen ruis en een laptop heb ik nog niet zoveel succes.

Goed gereedschap en weten waar je mee bezig bent is erg belangrijk. Gelukkig heb ik wel goed gereedschap

-------
                  Als ik van mening ben dat een vaste installatie niet klopt dan is het een kleine moeite om zoiets te bespreken. Ik verwacht andersom ook dat een huistechneut vertelt hoe ik een betere mix kan maken of waarom die galm nergens naar klinkt. Maar als een gebrek aan infill, zoals hierboven, ook via de tourmanager niet te verhelpen is dan is het jammer. Ik heb m'n best gedaan en wat niet mag dat mag niet.
                  Last edited by jadjong; 09-01-11, 23:38.

Comment

• gertgeluid
                    • Dec 2006
                    • 520

Het meest ironische is vaak dat de best ingeregelde systemen worden vergezeld door systeemtechs die juist je mening willen weten en met plezier voor jou aanpassingen maken ten gunste van wat jij gaat doen die dag. En dat zijn dan juist de feestjes waarbij je echt weinig hoeft te doen. In ieder geval niet drastische dingen die niet met je graphic zijn op te lossen.

Op een festival sta ik 9 van de 10 keer met eigen tafel en zijn we dus altijd binnen voordat het terrein open gaat (dat ding is nogal fors, blubber, manitou...). Ik eis dan altijd een half uurtje "soundcheck" tijd, maar de meeste systemen (en techs) kom je vaker tegen en dan ben je in 5 minuten klaar. Tot nu toe heb ik één festival gehad waar de pleuris bijna is uitgebroken omdat werkelijk NIKS klopte. Heb uit lieve vrede alles op de parameet in de tafel gedaan en het management verzocht om niet meer akkoord te gaan met die club...

Nu moet ik eerlijk bekennen dat mijn eerste paar klusjes als systeemtech best om te huilen waren. En vandaag de dag vind ik het nog steeds een ambacht die maar door een handjevol mensen echt perfect wordt bedreven. Mesadude gaf het al aan: als het systeem in orde is, kan een amateur (met een beetje muzikaal gevoel weliswaar) nog best mixen. Ik heb zat gasttechneuten in mijn hutje gehad die eerlijk bekenden dat ze nog nooit op een H2000 hadden gemixt en die werkelijk de hoofdact in de blote kont zette.

Comment

• cobi
                      • Aug 2002
                      • 1083

Originally posted by gertgeluid
                      Het meest ironische is vaak dat de best ingeregelde systemen worden vergezeld door systeemtechs die juist je mening willen weten en met plezier voor jou aanpassingen maken ten gunste van wat jij gaat doen die dag. En dat zijn dan juist de feestjes waarbij je echt weinig hoeft te doen. In ieder geval niet drastische dingen die niet met je graphic zijn op te lossen.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat mijn eerste paar klusjes als systeemtech best om te huilen waren. En vandaag de dag vind ik het nog steeds een ambacht die maar door een handjevol mensen echt perfect wordt bedreven. Mesadude gaf het al aan: als het systeem in orde is, kan een amateur (met een beetje muzikaal gevoel weliswaar) nog best mixen. Ik heb zat gasttechneuten in mijn hutje gehad die eerlijk bekenden dat ze nog nooit op een H2000 hadden gemixt en die werkelijk de hoofdact in de blote kont zette.
                      Als ze dan nog maar zelf toegeven dat ze 'nog niet zo ver zijn'. Dan help je gewoon een beetje. Met een hoop air binnen komen en er dan nog niets van bakken vind ik nog veel erger.
                      Spelingvouten onder voorbehout...

Comment

• cobi
                        • Aug 2002
                        • 1083

ik geef NOOIT toegang tot processors aan gast-techniekers.. vind'k niet meer dan normaal ook niet.. in die theaters en clubs is vaak dagenlang gewerkt om het systeem optimaal te krijgen voor die locatie.. en jij zou dan ff langskomen en op een halfuurtje alles gaan veranderen.. dat alleen al getuigt van erg weinig kennis van zaken.. om van de bijhorende arrogantie maar te zwijgen..
                        dat je een beetje wil bij-EQ'en op je master, dat begrijp ik.. maar onderlinge settings tussen speakers moet je gewoon afblijven als mixer.
                        Je hebt wel gelijk hoor. In theaters wordt een set afgeverd vaak icm een zaal setting. Wt ik wel vaak merk is dat daarna de technici van het theater het werk van de systeemtech nog eens over doen. Als gast technicis hb je ook nog eens je smaak, die gaat er ook nog overheen met als gevolg een plat klinkend systeem.

Ik probeer een set zoveel mogelijk 'op tijd en in fase' af te leveren. Van mij hoeft het setje niet helemaal plat te zijn ge-eqt. Een setje Meyer klinkt anders dan een setje Adamson, maar allebei kan ik een lekker geluid op maken, ik hou liever wat dynamic over (ook afhankelijk van wat ik met het PAtje ga doen.

Dat een systeem tech iets totaal anders is dan een foh tech, tja, dat is misschien op dat moment even zo, maar veel systeemtechs staan ook 'gewoon' te mixen en omgekeerd. In mijn geval is dat ook zo, mijn ervaring is dat er met een beetje communicatie al een hoop ellende op te lossen is.

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4524

Ik zit in een compromiswereld. In die kringen is een discussie over een perfect afgeregelde PA mijns inziens totale onzin.

Staat er een middenklasse systeem in een betonnen bedrijfsaula. Dan is de inregeling gewoon een compromis. En over de keuze in dat compromis kun je volgens mij best meningsverschillen horen.

voorbeeld, Wij hoeven niet verstaanbaar, iedereen in het publiek kent alle teksten woordelijk. Wij vinden een beetje gedreun in het laag niet erg. Dan dreunt het op laag volume al een beetje op de hele tellen. Krijg je de dames en heren makkelijker op de dansvloer. Nou dan gaan de jazzacts voor tijdens het dinee al huilen....

Geen idee of het in theaters en ahoy wel met de huidige apparatuur een 100% vlakke karakteristiek kan voorgebakken worden. Maar goed daar zijn andere forummers voor.
                          begin jaren tachtig nog met EAW glijbaansets gewerkt waar we elke keer voor de soundcheck de analoge driewegfilter ter plekke even inregelden naar de zaal. Klink eigenlijk altijd heerlijk. Maar had niets met vlakke response te maken.
                          lekker belangrijk!

Comment

• cobi
                            • Aug 2002
                            • 1083

Originally posted by showband
                            Ik zit in een compromiswereld. .
                            Zitten we dat allemaal niet.

De delaytijd is altijd een compromies tussen een aantal plaatsen. EQ is smaak, muziekstijl en misschien ook wel aan het voorkomen van overlast gebonden. Compromissen maken is een groot deel van ons vak.

Originally posted by showband
                            voorbeeld, Wij hoeven niet verstaanbaar, iedereen in het publiek kent alle teksten woordelijk. Wij vinden een beetje gedreun in het laag niet erg. Dan dreunt het op laag volume al een beetje op de hele tellen. Krijg je de dames en heren makkelijker op de dansvloer. Nou dan gaan de jazzacts voor tijdens het dinee al huilen....
                            .
                            Dat soort dingen kan je allemaal lekker op de mengtafel (dreunend laag zit op elke dj mixer, voor de knop om het onverstaanbaar te maken zal ik effe in de handleiding moeten kijken).

Comment

• mesadude
                              • Oct 2009
                              • 40

Begrijp je mijn verhaal misschien niet goed, of trekt het zich uit zijn verband?
                              Misschien moet ik wat uitgebreider praten ... Beetje buiten proportie aanval als je het mij vraagt...

Jij kent mij niet, jij kent mijn kennis van zaken niet en weet ook niet in wat voor situaties ik toegang vraag

Mijn visie is simpel: goed geluid is teamwork. Als de systeem-techneut en mixer weten waar ze mee bezig zijn, op een open manier samen werken en daardoor op elkaar (kunnen) vertrouwen krijg je 1+1=3 en écht een goed geluid. Daarmee wil ik overigens de invloed van de overige crew en logistiek niet tekort doen, want ook dat heeft een grote invloed op het eindresultaat. En ja, en wat er op het podium gebeurt... daar hebben we het hier niet over .

Mijn ervaring is dat 99% van de collega's er precies hetzelfde over denkt. Ik ben benieuwd naar de mening van anderen en naar de input die ze kunnen leveren, andersom is dat volgens mij net zo. Zeker als je elkaar vaker tegen komt (en het wereldje is maar klein natuurlijk) weet je wat je aan iemand hebt en andersom weten systechs ook wat ze van jou mogen verwachten. Werkt erg prettig en bevordelijk.

Maar het topic ging dus eigenlijk niet over het inregelen van PA's in de zin van systeem-techs (alignment, shoots, etc)... maar eigenlijk over je L/R EQ als (gast)mixer ?

Zoals ik al zei doe ik dit met een CD-tje en verder als de band staat te spelen. Ik ben het hier dan wel met Mesa eens dat dit lastig is los te koppelen van het systeem. Je kunt maar een bepaalde tijd met je main EQ bezig zijn, daarna heeft dat geen zin meer. Zoals ik al eerder zei vind ik dat juist een van de laatste dingen waar ik mee aan de slag ga. Die EQ heb je zo aan getrokken onder de show, delaytjes bijregelen of toppen anders richten wordt wat lastiger .

Wel altijd effe overal gaan luisteren: vloer, 1e ring, wellicht nog 2e ring, of het veld op richting delays.

Als je echt alle tijd hebt (en je denkt dat er zaken te verbeteren zijn), dan ga je het systeem nalopen, schiet je in de rol van system-tech en komen (waar nodig/ nuttig) de meetopstellingen om de hoek kijken. Bijna altijd doe je dat samen met de system tech. Dat is een afweging die je in elke afzonderlijke situatie maakt. Mijn ervaring is hoe groter de show, hoe beter het systeem voor elkaar is.
                              "Jij" was niet persoonlijk bedoeld hoor.. was echt algemeen bedoeld op net die gastmixers die er met een Air van hier tot in tokyo komen binnenwandelen..

Als concreet voorbeeld: de geluidstechnieker van Diana Krall die met 5 minuten metingen op zijn Sim3 ff kwam beweren dat de jongens bij Synco hun job niet kennen en de onderlinge delaytijden binnen in de W8LC's niet zouden kloppen.. om daarna de slechtste klank die ik in jaren gehoord heb neer te poten..
                              Had het aan hem gelegen had hij gewoon even in de synco-settings zitten fucken..

gelukkig zijn inderdaad de meeste techs niét zo.. het merendeel gaat inderdaad uit van een samenwerking tussen techs om alles zo goed mogelijk te krijgen.. 't zijn meestal de "minder" professionelen die de grote jan komen uithangen..

ik denk dat we inderdaad op dezelfde lijn aan't denken zijn.. maar taal is toch iets vreemds

Originally posted by gertgeluid
                              da's mijn hele punt.. als de systeemtech zijn werk doet, dan hoef je helemaal niets te doen, behalve wat muzikaal kleuren wat je gewoon op de masterEQ doet (graphiq of parametric, maakt zelfs niet uit..)

Originally posted by cobi
                              Je hebt wel gelijk hoor. In theaters wordt een set afgeverd vaak icm een zaal setting. Wt ik wel vaak merk is dat daarna de technici van het theater het werk van de systeemtech nog eens over doen. Als gast technicis hb je ook nog eens je smaak, die gaat er ook nog overheen met als gevolg een plat klinkend systeem.

Ik probeer een set zoveel mogelijk 'op tijd en in fase' af te leveren. Van mij hoeft het setje niet helemaal plat te zijn ge-eqt. Een setje Meyer klinkt anders dan een setje Adamson, maar allebei kan ik een lekker geluid op maken, ik hou liever wat dynamic over (ook afhankelijk van wat ik met het PAtje ga doen.

Dat een systeem tech iets totaal anders is dan een foh tech, tja, dat is misschien op dat moment even zo, maar veel systeemtechs staan ook 'gewoon' te mixen en omgekeerd. In mijn geval is dat ook zo, mijn ervaring is dat er met een beetje communicatie al een hoop ellende op te lossen is.
                              tuurlijk doen de meeste beiden.. hoewel.. de meeste systeemtechs kunnen wel mixen.. de meeste mix-techs blijven beter van een systeem af..

maar communicatie blijft idd een keyword !

Originally posted by cobi
                              Zitten we dat allemaal niet.

De delaytijd is altijd een compromies tussen een aantal plaatsen. EQ is smaak, muziekstijl en misschien ook wel aan het voorkomen van overlast gebonden. Compromissen maken is een groot deel van ons vak.

Dat soort dingen kan je allemaal lekker op de mengtafel (dreunend laag zit op elke dj mixer, voor de knop om het onverstaanbaar te maken zal ik effe in de handleiding moeten kijken).
                              absoluut.. een systeemoptimalisatie draait puur om compromis.. je geeft een beetje kwaliteit op aan de ene stoel, om de andere stoel een beter geluid te geven.. de truuk is weten waar en wanneer je compromis moet sluiten..

Comment

• drummerke
                                • Oct 2006
                                • 432

na al deze berichten krijg ik plots minder zin om een avondje te gaan mixen...pfff...

Hoe vaak heb je een zee van tijd om alle idealen naar boven te halen? En dan nog, met een goed ingeregeld systeem kan het nog steeds slecht gaan klinken als de band of de geluidstechnicus zen vak niet goed doet.

ben ik blij dat ik steeds met eigen setje kan gebruiken... plug en play!

Comment

Working...