In Ear Mono/Stereo

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • theo
    • Nov 2001
    • 503

    In Ear Mono/Stereo

    Hallo heb t forum al een beetje doorgezocht.
    Overal staat dat een stereomix in ear veel beter is als een mono mix.
    Dat snap ik bij keys,drums .
    Maar een zanger is toch een enkele microfoon 1 kanaal mono.
    Wat is t voordeel om deze een stereomix te geven?
    En hoe dan de Auxen pannen?
    Blazers uiteraard hetzelfde?
    Gitaar zou je stereo kunnen uitversterken.
    bvd.
  • Junior
    • Jan 2010
    • 114

    #2
    Een zanger wil vaak niet alleen zijn stem op zen inears.
    En als je meerde instrumenten op je oren hebt is het zeker met in-ear omdat je veel minder mee krijgt van wat der op het podium gebeurt fijn als je kunt pannen.

    Ken het ook anderzom een drummer een stereo mix aanleveren.
    Dat die dan vervolgens vraag of hij ook mono kan, gelukkig gaat dan van stereo naar mono iets makkelijker dan anderzom.

    Het pannen kan je of doen door de verhouding tussen de Links en de Rechts uitgang te veranderen.
    Veel Digitale tafels hebben stereo auxen als mogelijkheid dus dan heb je 2 potmeters 1 voor volume 1 voor pan.
    Sommige analoge tafels hebben het zelfde (Crest XR Serie,Midas H3000, Soundcraft MH serie)

    Comment

    • NesCio01
      • May 2010
      • 1987

      #3
      Hoi Theo,

      Misschien kun je het zelf ook eens uit proberen?
      Dan ben je direct zelf ervaringsdeskundige en weet je iig
      hoe het in zowel mono als in stereo luistert via IE?

      grtz
      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

      Comment

      • showband
        • May 2001
        • 4524

        #4
        De twee zangdames bij mijn band staan elk op een eigen mono send. En geen enkele dame heeft het ooit gemerkt..... Daarom hou ik het gewoon nog even zo. Scheelt sends... Een eigen mix is wel altijd noodzakelijk voor zang.

        Ook enkele van de bassisten hebben de zender op mono gezet. Terwijl er wel een stereosend is...

        Ik heb zelf wel een stereo in-ear en kan zeggen dat het ook voor zang heel handig kan zijn.

        voorbeeld:
        Ik zet mijn eigen microfoon midden in de mix op standje duidelijk.
        en pan allebei de dames daarnaast. Eentje links de andere rechts.
        Hierdoor is koortjes zingen stukken makkelijker. Immers, als er bijgestemd moet worden kan ik makkelijk horen wie wat doet. Je "ontmixt" het net alsof je midden tussen de twee dames in staat in de onversterkte versie.
        lekker belangrijk!

        Comment

        • theo
          • Nov 2001
          • 503

          #5
          Ok word me wel duidelijk.
          heb namelijk band met in ear zanger heeft alleen zijn eigen stem erop.
          De overspraak doet de rest.
          En de bassist speelt in-ear met alleen zijn stem en zijn bas erop.
          Dus in deze is stereo niet nodig.
          Gitaren komen hard genoeg binnen en de drummer erachter ook.
          In dit geval zou stereo in-ear niet nodig zijn begrijp ik.
          Showband dat met die zangeressen snap ik idd.
          Maar vroeg me af wat een enkele zanger nu stereo voor meerwaarde zou hebben.
          bedankt zover.

          Comment

          • RonaldH
            • Aug 2009
            • 274

            #6
            In het verleden een band met in-ear gedaan, waarbij de frontmix als basis werd gebruikt op de in-ear, daarna bijmixen wat ze harder willen.
            Als hoofdtelefoon/mengversterker werd een HA4600 gebruikt, deze heeft de mogelijkheid voor 1x stereo input voor alle kanalen en dan nog een extra ingang (aux) om een signaaltje bij te mengen.
            Er is meer te koop dan je betalen kunt

            Comment

            • daviddewaard
              • Mar 2008
              • 627

              #7
              Originally posted by RonaldH
              In het verleden een band met in-ear gedaan, waarbij de frontmix als basis werd gebruikt op de in-ear, daarna bijmixen wat ze harder willen.
              Als hoofdtelefoon/mengversterker werd een HA4600 gebruikt, deze heeft de mogelijkheid voor 1x stereo input voor alle kanalen en dan nog een extra ingang (aux) om een signaaltje bij te mengen.
              dit kun je beter doen door je beltpacs op dual mono te zetten en dan op linker kanaal mono f.o.h mix en rechter kanaaal direct out van het kanaal van desbetreffende zanger.
              dan kan is zelf op z'n beltpack een mixje maken met de pan
              A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

              Comment

              • mrVazil
                • Mar 2010
                • 330

                #8
                Originally posted by theo
                Maar vroeg me af wat een enkele zanger nu stereo voor meerwaarde zou hebben.
                bedankt zover.
                Mijn zanger vind het geweldig om aan één kant z'n stem te horen en aan de andere kant de rest

                Comment

                • RonaldH
                  • Aug 2009
                  • 274

                  #9
                  Originally posted by daviddewaard
                  dit kun je beter doen door je beltpacs op dual mono te zetten en dan op linker kanaal mono f.o.h mix en rechter kanaaal direct out van het kanaal van desbetreffende zanger.
                  dan kan is zelf op z'n beltpack een mixje maken met de pan
                  Is inderdaad ook mogelijk, maar dan zit je weer mono, terwijl het juist om de (ruimtelijke) stereo weergave te doen was. Het level van de eigen stem is op het podium met de HA4600 ook te regelen per kanaal, l/r komt voor alle kanalen even hard, het extra signaal zit een potmeter voor.

                  Hiervoor had ik 10 retouren naar het podium, L/R voor FOH, L/R onafhankelijk van master op mengtafel voor IE, 6x AUX voor IE aanvulling.
                  Er is meer te koop dan je betalen kunt

                  Comment

                  • RonaldH
                    • Aug 2009
                    • 274

                    #10
                    Originally posted by mrVazil
                    Mijn zanger vind het geweldig om aan één kant z'n stem te horen en aan de andere kant de rest
                    Is dat die zanger die altijd maar aan 1 kant z'n IE in heeft?
                    Er is meer te koop dan je betalen kunt

                    Comment

                    • cru
                      • Sep 2003
                      • 106

                      #11
                      Als ik aux bussen genoeg heb (aparte monitortafel dus) mix ik in-ears ALTIJD stereo.
                      Waarom? De zenders en ontvangers zijn ervoor gemaakt, alles is voorhanden dus waarom de mogelijkheid niet gebruiken. Thuis zet je je CD/tunerI-pod toch ook niet op mono?
                      Een mens heeft 2 oren en een stel hersenen ertussen, daar moet je dus gebruik van maken
                      Het is gewoon een enorm verschil en klinkt zoveel beter in stereo: ruimtelijker, minder vermoeiend, zachter en toch beter verstaanbaar! Een mono mix zit "in je kop", stereo zit ie overal rond je. Muzikanten die ooit een goeie stereo in-ear mix hoorden willen echt niet terug op mono (of dual mono) hoor.
                      Qua panning hoef je zelfs niet eens veel te doen, dat is persoonlijke voorkeur maar er zijn wel leuke trucs

                      Comment

                      • renevanh
                        • Oct 2004
                        • 2371

                        #12
                        Ik laat de muzikant/zanger altijd zelf kiezen.

                        Wil die stereo, dan krijgt ie stereo. Liever mono? geen probleem.
                        Alleen als ik AUX'en te kort ga komen wordt het overleggen, maar dat is nog nooit voorgevallen.
                        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                        Comment

                        Working...