Tape artiest geluidsman

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    #16
    ze prikken maar in en mixen maar zoals ze willen.

    Zolang er echter niet bijbetaald wordt gaat hun volume echter niet harder dan van de act die wel betaald. Gewoon niet. Ook de bassen tegen de grens aan laten pompen om het "heftiger dan de rest" te maken niet. Deze aanpak komt soms voor en heb ik een broertje dood aan.

    Harder is subjectief beter. En als de drie sets act die de avond moet vullen na een tapeact komt en ineens half volume verder moet dan zijn ze kansloos en hebben daar nog voor moeten betalen ook.

    Als de zaalinstallatie door de organisatie is betaald bepaald die. Als de 4 sets coverband de geluidsset ophoest dan is het op zijn best gelijke monniken gelijke kappen volume.

    Dat een inprikact soms klassen betere geluidsmensen, vocalen oid kan hebben. en de act eromheen overklast, dat kan natuurlijk net zo vaak gebeuren als andersom. Maar volumeoorlog is niet aan de orde.

    Dus ook hier. inprikken met volume op "identiek als de band" en ga je gang met je galmdozen en minidisken. En als ik het mag zeggen. De technici van de tapeacts die ik op bedrijfsfeesten tegenkom zijn 99,99% toffe peren die hard werken. En volgens mij behoorlijk worden uitgenomen door de boekers / managers. De overgebleben enkele boerenl*l is ook meestal een enorme boerenl*l. Daar hebben we het in een ander draadje al over gehad. Die heeft bij mij ook echt een probleem want ik ga niet opdraaien voor boerenl*llen.

    De technici en artiesten die in het cafe-nederlandstalig circuit zitten (voor die onbekende kroegenzangers dus) zijn helaas.....eh....dramatisch. Maar passen daarmee vaak wel goed bij de artiest zijn kwaliteiten.

    Overigens het spullen door het publiek heen rijden, mixende technici van hun werk afhouden "omdat ze tijdens het laatste kwartier van de band pas kunnen opbouwen en hun vragen stellen" enz wat vaak gebeurd door het late binnenkomen vind ik wel iets wat eens op de agenda van de boekingskantoren mag komen. Hebben we het ook wel eens over gehad. Bij ons is er dus geen hulp tijdens het mixen. Of tijdens ander cruciaal werk voor de band. (snaartje/snoertje wisselen oid) De band betaald voor technici om hun werk voor de band te doen. Daarna kijken we pas of we de inprikkers kunnen helpen. Dat geeft wel eens wrijving bij inprikkers, maar die mogen daar dan ook van ons bij de organisatie over klagen. De xlr-en liggen klaar. De 220V ligt klaar. Vooraf proberen wij altijd contact te hebben....en we krijgen NOOIT response. Vandaar, verdere vragen tijdens de pause.
    Last edited by showband; 20-01-11, 09:30.
    lekker belangrijk!

    Comment

    • Whitefarmer
      • Oct 2003
      • 1244

      #17
      Ikzelf schuif een paar tape-acts, varierend van lokale zangert, tot 'ietwat bekende' zangers.

      In de week voor een optreden zoek ik altijd contact met het facilitair bedrijf van de lokatie, stem altijd af of we inprikken of bouwen, dat we volledig draadloos zijn (zowel mics als monitor, evt. meteen frequenties doorgeven), en dat ik bij inprikken graag 2 xlr-en (op line nivo) en een schuko heb.

      Aangekomen op lokatie stellen we ons netjes voor en wachten we tot we de XLR-en en schuko toegewezen krijgen. Signaaltje (meestal +/+ 3DB want idd die microfoon komt er altijd harder uit!!) eruit en wachten op de duim omhoog!

      Tijdens de act zoek ik af en toe contact met de huistech/ monitorman met een vragend "alles OK" gebaar.

      Als de dienstdoende tech bij mij meldt dat er iets niet lekker is (zang tezacht teweinig bass, enz..) schuif ik blind een beetje bij en probeer meteen in de zaal te luisteren, ik heb nog nooit gehad dat we er samen niet uitkomen!

      Zoals anderen al eerder zeiden: samen moeten we het maken, na afloop weer netjes even bedanken voor het gebruik van de apparatuur. Ik zorg ook altijd dat 'mijn' artiesten de dienstdoende tech bedanken!

      Qua schuiven:
      IK schuif!

      Indien ik zelf faciliterend ben op een klus en er komt een act zonder eigen rackje met eigen tech (te lui om rackje uit te laden??) dan is mijn motto: mijn tafel is jouw tafel, maar ga met respect om met mijn spullen.

      We komen elkaar elke keer weer tegen, het wereldje is klein, laten we lief tegen elkaar blijven doen, want het gebeurt een keer dat je elkaar echt nodig hebt!

      Een tijd geleden op een festivalletje, komt de tech van de tape-act na mij naar me toe en vraagt of ik na mijn set meteen weg moet, want hij is de iem beltpackjes vergeten. Tuurlijk leen ik die aan hem!
      Laatst na mij een act waarvan de MD het niet deed door de condens in de feesttent, even kabeltjes steken naar zijn rackje en gaan!

      Volgende keer heb ik een probleem, en hoop ik dat een collega mij ook helpt!
      Groeten John
      ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
      Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

      Comment

      • outvorst
        • Jul 2005
        • 84

        #18
        Originally posted by gertgeluid
        Je hebt van die figuren die een testmuziekje uitsturen op 0 dB, en als de show gaat beginnen, gaat het opeens het dak in. Of de band blijft netjes op 0 dB, maar zodra de artiest "GOEDENAVOND -willekeurige plaats-" uitroept, kom je PA uit het dak donderen.
        En van zulke gasten word ik nou dus helemaal gestoord. Je denkt vooraf afspraken over volumes gemaakt te hebben met de techneut van de tape-act die bij jou komt inprikken, die ze dan vervolgens zodra de tape-act begint weer net zo makkelijk aan zijn laars lapt. Zo hoor je volgens mij niet met elkaar om te gaan. En natuurlijk zijn er altijd positieve uitzonderingen, maar ik kom toch net iets te veel van dat soort figuren tegen (en helaas niet alleen bij de B t/m Z artiesten...).

        Inprikken: prima, maar als ik de set betaal, gaan ze geen streep harder meer dan de band die daarna nog een paar sets mag gaan spelen.

        De insteek van Showband staat me wel aan: alleen meer volume als ervoor betaald wordt! Ik vraag me alleen af of dat in de praktijk ook zou werken.

        Hoe zijn de ervaringen daarmee?

        Comment

        • Whitefarmer
          • Oct 2003
          • 1244

          #19
          Ik verwacht dat ik als inprikker even hard ga als de overige acts!

          Niet harder, maar ook niet zachter.
          Groeten John
          ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
          Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

          Comment

          • HR Soundproductions
            • Oct 2005
            • 650

            #20
            Originally posted by Whitefarmer
            Ik verwacht dat ik als inprikker even hard ga als de overige acts!

            Niet harder, maar ook niet zachter.
            Precies, dat verwacht ik ook en dat doe ik ook...

            Ga wel eens mee om een tape-act te doen voor een bevriende zanger en prik dan in bij de betreffende band of eindversterking. Ik maak dan altijd eerst een praatje met degene die over de schuiven gaat, test of mijn 0db ook zijn 0db is en meestal is na het eerste nummer de tech al weg bij het paneel. De collega's die me inmiddels kennen zijn al eerder weg

            Als ik de eindversterking doe, loop ik eigelijk dezelfde stappen door met degene die inprikt en moet zeggen dat het meestal goed gaat. Als het niet zo is, dan ben ik de MASTER (letterlijk EN figuurlijk) en trek ik ze netjes terug (of zachter dan origineel) en moet zeggen dat het meestal wel werkt.

            Verder wat betreft klank (EQ-en, compresssie etc) is degene verantwoordelijk die ingeprikt is... iedereen begrijpt dit (meestal) wel....Mocht het niet zo zijn wordt het wel duidelijk als er niemand bij het paneel staat Dit laatste wil de mening nogal eens over verschillen omdat een hoop concullega's vinden dat zij verantwoordelijk zijn voor het overall geluidsbeeld/kwaliteit.... Inmiddels maakt ik me daar niet zo druk meer om (voordeel van de leeftijd moet je maar denken)
            Last edited by HR Soundproductions; 20-01-11, 16:50.

            Comment

            • Olaf Duffhuës
              • Oct 2000
              • 2477

              #21
              Tape Tech artiesten zijn toch niet moeilijk??
              Nee? Ik kan er wel een paar opnoemen....

              Voornamelijk heb ik het over de t shirts met "crew"achterop die mij gaan zeggen dat digitaal mixen niks is (lees,ik ben er te dom voor)
              Er stond vroeger bij ons op het CREW shirt bij Charly & Theo ook CREW op...

              Als je te dom bent voor digitaal mixen van tegenwoordig, kun je beter stoppen..Dan begrijp je het analoge namelijk ook niet...Zei de digibeet die wel digitaal kan mixen... Maar liever analoogmixed...

              Geld betalen om harder te kunnen? Nuh...Hij gaat niet harder, ik bepaal het volume, niet een gast tech...
              Olaf Duffhuës

              **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

              Comment

              Working...