Tape act van de andere kant

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • atari
    • Jan 2011
    • 3

    Tape act van de andere kant

    Hallo allemaal,

    Wat een ellende allemaal een zanger die de geluidsman slaat.
    Geluidsman die vind dat de muziek te hard staat bij het inprikken.

    Ik ben toevallig zo'n tape zanger (wel met mijn eigen set) en als ik bij toeval over een andere set zing ook nog eens de aardige type.

    Maar toch wil ik wel graag kwijt dat wij zangers gewend zijn aan een bepaalde mix. Als je over een andere set zingt en je krijgt:

    A. een andere galm,korter, minder, meer enz.
    B. Verhouding muziek/stem anders
    C. Veel meer/Minder bas op de totale mix
    D. Een compleet ander stem geluid omdat de geluidsman dat mooi vind
    E. Minder meer gain op de mic.

    Is het voor ons even heel anders zingen. Eer je het een beetje onder de knie hebt, is de 30min al om.
    Dat is de reden dat ik graag inprik en mijn eigen geluidsman het geluid doet.
    Een mix is heel persoonlijk.

    Ik heb de bovenstaande punten vaak meegemaakt. Ik zing regelmatig rock en roll muziek, en daar kan je echt niet de galm van de vorige artiest (toevallig nederlanstalig) bij gebruiken.
    Geloof me als je het overkomt, sta je echt te zweten en hoopt dat de set zo snel mogelijk over is. Dat is echt geen goed visitekaartje achter laten..voor beide partijen.

    Nogmaals zelfs als me het overkomt...blijf ik correct en bedank de geluidsman (ook hij heeft zijn best gedaan)

    Moet ik even kwijt.
  • Olaf Duffhuës
    • Oct 2000
    • 2477

    #2
    A. een andere galm,korter, minder, meer enz.
    B. Verhouding muziek/stem anders
    C. Veel meer/Minder bas op de totale mix
    D. Een compleet ander stem geluid omdat de geluidsman dat mooi vind
    E. Minder meer gain op de mic.
    Dit heeft vaak een rede....

    Ik zing regelmatig rock en roll muziek, en daar kan je echt niet de galm van de vorige artiest (toevallig nederlanstalig) bij gebruiken.
    Daar ben ik het mee eens...

    Misschien ben ik een van de weinigen die weet hoe dat werkt... Maar ik hou er rekening mee...

    Maar misschien weet je ook uit ervaring dat het veel artiesten er beter op wordt als er een serieuze tech staat...Met serieuze spullen, waarvan hij weet hoe ze werken en hoe zijn of haar oren werken..Niet geheel onbelangrijk...
    Olaf Duffhuës

    **Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

    Comment

    • Big Bang
      • Apr 2008
      • 652

      #3
      Elke ruimte klinkt toch ook anders? Ik denk dat dat nog wel de meeste invloed heeft op hoe jij het geluid ervaart op het podium.

      Mijn visie:

      De geluidsman moet zorgen dat het geluid in de zaal goed is. Hoe het op het podium klinkt valt nog een mouw aan te passen met de monitoring, maar verder is het aan de professionaliteit van de artiest om daar mee om te kunnen gaan. De professionaliteit die een artiest van een geluidsman verwacht zou ie ook bij zichzelf moeten verwachten...
      It's time to play the music, It's time to light the lights ...

      Comment

      • Noobie
        • Dec 2007
        • 223

        #4
        Als monitoring niet is zoals de zanger/zangeres wil, krijg je in de zaal ook nooit het optimale resultaat.

        Comment

        • showband
          • May 2001
          • 4524

          #5
          *opa vertelt*
          ik ben gaan optreden op de haagse kunstkring op mijn 11-de (1976)

          in 1982 begonnen optreden met een mijn eerste echte band.

          De eerste monitor die ik zag was bij de new crazy rockers. ergens in 1984. En we gingen hun vragen wat die ze met die dingen deden? Die speakers die verkeerd om stonden...

          Het heeft tot zeker 1987 geduurd voor ik op geregelde basis met monitors stond op te treden. Ondanks het feit dat we vanaf het begin al dingen als korzo theater stond te doen.

          Nog steeds doe ik veel sessies en losse klusjes op backline waarbij we gewoon twee topjes op paaltjes hebben staan en geen monitors neerzetten.


          kortom, ik weet gewoon heel zeker dat het verhaal
          "wij zangers gewend zijn aan een bepaalde mix. Als je over een andere set zingt en je krijgt:

          A. een andere galm,korter, minder, meer enz.

          B. Verhouding muziek/stem anders
          C. Veel meer/Minder bas op de totale mix
          D. Een compleet ander stem geluid omdat de geluidsman dat mooi vind
          E. Minder meer gain op de mic.

          Is het voor ons even heel anders zingen. Eer je het een beetje onder de knie hebt, is de 30min al om."

          leuk is. Maar dat je voor "wij zangers" beter kan lezen "bepaalde zangers"
          30 minuten om je aan dingen als een andere galm te wennen. HAHAHAHA

          Als je ergens vandaan de toonhoogte van je zang kan horen en ergens anders vandaan de akkoorden kunt onderscheiden dan kun je zingen. Je stem blijft hetzelfde. Je microfoontechniek heb je geoefent. Je intervallen heb je geoefend. Je interpretatie en timing heb je geoefend. En je hoort voldoende of het klopt tegenover elkaar.

          Met de huidige PA's is de refectie van de frontset uit de zaal vaak al hard genoeg om te horen of je op de toon zit! (belachelijke volumes soms)

          Kijk, ook wij hebben op een gegeven moment een geile prive monitorset gekocht. En genieten intens van die fijne stereoprivemix. Maar als ik op een woensdagavond een schnabbeltje kan pakken in een muziekcafe dan is het gewoon backline aan en we zien wel welke DAP speakerset er staat om je microfoon in te drukken. Soms kun je stukken onversterkt op eigen volume harder dan de zaalset vervormingsvrij haalt. Letterlijk.

          als je zangeresjes zoals Romagna (R.O.O.O.M) Sarina Voorn, Saskia Lie Atjam of Nurlaila Karim ofzo ergens neerzet dan is het gewoon goed zonder dat ze moeten wennen aan de verhouding tussen bas en piano ofzo. Die gaan gewoon zingen. Iedereen heeft graag alles zoals ie zelf wil horen. Maar als ik kijk hoe weinig van het legioen klagende vocalisten (eh, kritische vocalisten noemen ze zichzelf) zelf een perfect uitgekozen eigen microfoon in zijn tas heeft zitten dan kan ik alleen maar blij zijn dat ik geen karaokevocalisten hoef te mixen.

          Doc dB heeft daar geloof ik ook een duidelijke mening over.

          overigens nog twee stukken gepubliceerd waar een stuk van het probleem voorbij komt:



          Last edited by showband; 21-01-11, 12:01.
          lekker belangrijk!

          Comment

          • HR Soundproductions
            • Oct 2005
            • 650

            #6
            IK had al een reactie gegeven op een ander topic en dat sluit hier wel aardig bij aan....

            Ga wel eens mee om een tape-act te doen voor een bevriende zanger en prik dan in bij de betreffende band of eindversterking. Ik maak dan altijd eerst een praatje met degene die over de schuiven gaat, test of mijn 0db ook zijn 0db is en meestal is na het eerste nummer de tech al weg bij het paneel. De collega's die me inmiddels kennen zijn al eerder weg

            Als ik de eindversterking doe, loop ik eigelijk dezelfde stappen door met degene die inprikt en moet zeggen dat het meestal goed gaat. Als het niet zo is, dan ben ik de MASTER (letterlijk EN figuurlijk) en trek ik ze netjes terug (of zachter dan origineel) en moet zeggen dat het meestal wel werkt.

            Verder wat betreft klank (EQ-en, compresssie etc) is degene verantwoordelijk die ingeprikt is... iedereen begrijpt dit (meestal) wel....Mocht het niet zo zijn wordt het wel duidelijk als er niemand bij het paneel staat Dit laatste wil de mening nogal eens over verschillen omdat een hoop concullega's vinden dat zij verantwoordelijk zijn voor het overall geluidsbeeld/kwaliteit.... Inmiddels maakt ik me daar niet zo druk meer om (voordeel van de leeftijd moet je maar denken)


            Het vet afgedrukte deel is echt mijn overtuiging, ik vind nl. ook dat de artiest "op zijn manier" zijn kunsten ten gehore mag brengen, daar hoef ik als tech, niet perse, mijn stempel op te drukken. Hoe kijken jullie hier tegen aan?????

            Comment

            • Beldog
              • May 2004
              • 140

              #7
              Wij doen af en toe ook wel eens tape-acts, eigenlijk nog nooit problemen mee gehad. Wel al erbarmelijke tape-act setjes tegengekomen die bij ons inprikken, maar kom. Als alles vanop onze mengtafel gebeurt, staat alles netjes over subgroepjes zodat zelfs de grootste leek alles kan bedienen. Is er geen tech bij de artiest doe ik de mix wel, dan nog vraag ik wel aan iemand die bij de artiest is, of het een beetje is wat ze willen.
              Alleen het eindvolume hou ik wel in het oog (oor). Als het mét tech is leg ik dan ook vriendelijk uit de organisator tevreden te houden (wat betreft volume). Tot nu toe altijd fijn verlopen.

              Comment

              • Noobie
                • Dec 2007
                • 223

                #8
                Originally posted by showband
                *opa vertelt*
                ik ben gaan optreden op de haagse kunstkring op mijn 11-de (1976)

                in 1982 begonnen optreden met een mijn eerste echte band.

                De eerste monitor die ik zag was bij de new crazy rockers. ergens in 1984. En we gingen hun vragen wat die ze met die dingen deden? Die speakers die verkeerd om stonden...

                Het heeft tot zeker 1987 geduurd voor ik op geregelde basis met monitors stond op te treden. Ondanks het feit dat we vanaf het begin al dingen als korzo theater stond te doen.

                Nog steeds doe ik veel sessies en losse klusjes op backline waarbij we gewoon twee topjes op paaltjes hebben staan en geen monitors neerzetten.


                kortom, ik weet gewoon heel zeker dat het verhaal
                "wij zangers gewend zijn aan een bepaalde mix. Als je over een andere set zingt en je krijgt:

                A. een andere galm,korter, minder, meer enz.

                B. Verhouding muziek/stem anders
                C. Veel meer/Minder bas op de totale mix
                D. Een compleet ander stem geluid omdat de geluidsman dat mooi vind
                E. Minder meer gain op de mic.

                Is het voor ons even heel anders zingen. Eer je het een beetje onder de knie hebt, is de 30min al om."

                leuk is. Maar dat je voor "wij zangers" beter kan lezen "bepaalde zangers"
                30 minuten om je aan dingen als een andere galm te wennen. HAHAHAHA

                Als je ergens vandaan de toonhoogte van je zang kan horen en ergens anders vandaan de akkoorden kunt onderscheiden dan kun je zingen. Je stem blijft hetzelfde. Je microfoontechniek heb je geoefent. Je intervallen heb je geoefend. Je interpretatie en timing heb je geoefend. En je hoort voldoende of het klopt tegenover elkaar.

                Met de huidige PA's is de refectie van de frontset uit de zaal vaak al hard genoeg om te horen of je op de toon zit! (belachelijke volumes soms)

                Kijk, ook wij hebben op een gegeven moment een geile prive monitorset gekocht. En genieten intens van die fijne stereoprivemix. Maar als ik op een woensdagavond een schnabbeltje kan pakken in een muziekcafe dan is het gewoon backline aan en we zien wel welke DAP speakerset er staat om je microfoon in te drukken. Soms kun je stukken onversterkt op eigen volume harder dan de zaalset vervormingsvrij haalt. Letterlijk.

                als je zangeresjes zoals Romagna (R.O.O.O.M) Sarina Voorn, Saskia Lie Atjam of Nurlaila Karim ofzo ergens neerzet dan is het gewoon goed zonder dat ze moeten wennen aan de verhouding tussen bas en piano ofzo. Die gaan gewoon zingen. Iedereen heeft graag alles zoals ie zelf wil horen. Maar als ik kijk hoe weinig van het legioen klagende vocalisten (eh, kritische vocalisten noemen ze zichzelf) zelf een perfect uitgekozen eigen microfoon in zijn tas heeft zitten dan kan ik alleen maar blij zijn dat ik geen karaokevocalisten hoef te mixen.

                Doc dB heeft daar geloof ik ook een duidelijke mening over.

                overigens nog twee stukken gepubliceerd waar een stuk van het probleem voorbij komt:
                het kopen van een zangmicrofoon
                Tsjek,1,2,3, ik hoor nog steeds niets hoor!

                Je hebt helemaal gelijk, helaas speelt er bij een groot aantal artiesten (van top tot rotzooi) een groot psychisch deel.
                Opeens worden ze zenuwachtig als er iets veranderd t.o.v. wat ze gewend zijn, waardoor ze niet meer 'kunnen' zingen.... Moet er wel bijvertellen dat het doorgaans wel zo is dat juist de top artiesten makkelijker zijn en minder kritisch dan de mensen die 'zogenaamd' denken te kunnen zingen. Heb zo wel eens een SKM3000 teruggekregen omdat deze 'niet' goed was (voor de rest van de 'artiesten' was hij wel goed overigens...), terwijl de betreffende zangeres een 845 wel goed genoeg vond... maarja die 3000 is ook wel héél eerlijk.....

                Comment

                Working...