Multifunctionele monitor/foh kast

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • berolios
    • Sep 2005
    • 1538

    #31
    Originally posted by MarkRombouts
    Iemand hier ervaring met het draaien van L'acoustics 12XT speakers zonder LA4 of LA8. Dus bijvoorbeeld op FP10000Q of vergelijkbaar ?
    Er zijn mooie settings op de LA website te vinden, ook voor andere processoren. Hiervoor moet je wellicht wel effe in de archieven duiken ...
    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

    Comment

    • MarkRombouts
      • Jan 2005
      • 1391

      #32
      Ik zal eens even gaan zoeken.
      Denk alleen dat dit voor de 12XT wel eens zou kunnen tegenvallen, aangezien deze specifiek voor gebruik met LA4 is ontwikkeld volgens mij.

      Comment

      • berolios
        • Sep 2005
        • 1538

        #33
        Van de 12XT's weet ik het niet zeker, maar de HiQ's waren er al voor de LA4 / LA8 en dat zijn de grote broers, dus allicht een keer proberen? Succes !
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

        Comment

        • Vss
          • Dec 2011
          • 33

          #34
          Originally posted by MusicXtra
          Omdat jij steeds kleinere kastjes die beter presteren wilt hebben en je liefst avond na avond op het maximum wilt kunnen draaien zonder dat er iets stukgaat. Vergeet niet dat 20 jaar geleden een versterker van 500 Watt iets bijzonders was en nu 2500 Watt meer regel dan uitzondering is.

          Ik vraag me al jaren af waarom alles kleiner moet en lichter moet zijn . Wij waren vroeger ( dik 20 jaar geleden ) op pad met een vrachtwagen vol materiaal als we PA moesten doen . Om een idee te geven , per kant : 6 martin S1 bins , 2 martin philishaves , 2 grote JBL hoorns waarvan 1 met slant plate en nog een kastje met een bullit en slot tweeter . 2 racks met elk 5 LAB2000 , BSS actieve x-over , martin wedges ( monitors ) , 2 Focal CC30 ( side fill ) , TAC Scorpion II FOH mixer ( 40/8/2 ) en een Yamaha 24 kanaals monitor mixer .
          Nooit heeft er iemand van onze medewerkers geklaagd dat het "te groot" en/of "te zwaar" was .

          Ik gebruik tegenwoordig nog steeds gelijksoortig materiaal ( W binn's , philishaves , Citronic PPX amps , ....) . En ik blijf het gebruiken tot ik erbij neerval .

          Comment

          • Husss
            • Jul 2003
            • 220

            #35
            +1 voor de nexo PS10 PS15
            gebruik ze beide zowel foh als wedge.
            6x PS15 met 3x controller hoeft de kop niet te kosten.
            met een amp van 1kw bij 8 ohm /kant komt de ps15 aardig los, meer mag altijd;-) gebruik op monitors lab2002's
            Heb je zelf al versterking?
            een actieve tegenhanger voor de ps10 is de X-act van SP. gebruik ik ook graag. waarbij ik moet opmerken dat ik de ps10 als top toch lekkerder vind!
            D&B MAX 12 als monitor prima maar als top, door het ontbreken van een echte hooghoorn, kan het mij niet bekoren.

            vr gr,

            Husss
            Last edited by Husss; 18-01-12, 20:14. Reason: aanvulling

            Comment

            • MarkRombouts
              • Jan 2005
              • 1391

              #36
              Originally posted by Husss
              D&B MAX 12 als monitor prima maar als top, door het ontbreken van een echte hooghoorn, kan het mij niet bekoren.

              vr gr,

              Husss
              Dat is inderdaad precies waar het "mis" gaat. Misschien ook eens de "nieuwe" D&B M6 proberen.
              De vraag is inderdaad of de 12XT dit "probleem" gaat oplossen. Wat mij betreft is dat wel de moeite waard om te proberen namelijk.

              Nexo heeft me nooit zo kunnen bekoren eigenlijk. Zeker niet slecht, maar gewoon niet mijn ding.

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #37
                Originally posted by Vss
                Ik vraag me al jaren af waarom alles kleiner moet en lichter moet zijn . Wij waren vroeger ( dik 20 jaar geleden ) op pad met een vrachtwagen vol materiaal als we PA moesten doen .
                Omdat je met de moderne materialen nog meer capaciteit hebt en 'slechts' een busje nodig hebt om het vervoeren, één man om het op te bouwen en af te breken, en minder ruimte in de zaal nodig hebt en ook nog eens een beter geluid.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • MennoSWP
                  • Apr 2011
                  • 103

                  #38
                  Heb zelf een aantal Martin X12 op powersoft m50q dsp's. de x12 is eigenlijk een F12 met de hoorn van een LE1200 dus hij is heel erg direct. + Hij heeft een speakers flens. Je moet echter wel flink hard werken om er mooi geluid uit te krijgen. Zonder EQ klinken ze nergens naar en ik ben ook nog steeds op zoek naar de beste settings...

                  Comment

                  • showband
                    • May 2001
                    • 4524

                    #39
                    Originally posted by Vss
                    Ik vraag me al jaren af waarom alles kleiner moet en lichter moet zijn . Wij waren vroeger ( dik 20 jaar geleden ) op pad met een vrachtwagen vol materiaal als we PA moesten doen . Om een idee te geven , per kant : 6 martin S1 bins , 2 martin philishaves , 2 grote JBL hoorns waarvan 1 met slant plate en nog een kastje met een bullit en slot tweeter . 2 racks met elk 5 LAB2000 , BSS actieve x-over , martin wedges ( monitors ) , 2 Focal CC30 ( side fill ) , TAC Scorpion II FOH mixer ( 40/8/2 ) en een Yamaha 24 kanaals monitor mixer .
                    Nooit heeft er iemand van onze medewerkers geklaagd dat het "te groot" en/of "te zwaar" was .

                    Ik gebruik tegenwoordig nog steeds gelijksoortig materiaal ( W binn's , philishaves , Citronic PPX amps , ....) . En ik blijf het gebruiken tot ik erbij neerval .
                    benzine is 1,75 liter. meer dan driemaal zo veel als vroeger.
                    hout is duurder geworden versterkervermogen en processorcapaciteit goedkoper.
                    een vent kost nu 250 euro. vier keer zo veel als vroeger.
                    zalen zijn kleiner geworden en het gemiddelde bezoekersaantal ook. in grote zalen hangt een huisset.
                    zalen verhuren smidags ook aan een andere partij en vraagt extra na 1 uur. waardoor je minder opbouw/afbouw-tijd hebt.
                    "hoe het er uit ziet" is ook belangrijk geworden
                    zichtlijnen en ruimte voor bezoekers
                    referentie is geen LP en casettedeck maar S-audio en DVD geluid op surround systemen Vroeger vergeleken ze je met herman brood, nu met de DVD van michael jackson, metropole orkest enz Je publiek heeft een aanzienlijk betere referentiekwaliteit.

                    nog een paar?
                    lekker belangrijk!

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #40
                      Originally posted by showband
                      b
                      referentie is geen LP en casettedeck maar S-audio en DVD geluid op surround systemen Vroeger vergeleken ze je met herman brood, nu met de DVD van michael jackson, metropole orkest enz Je publiek heeft een aanzienlijk betere referentiekwaliteit.
                      Helaas is het ook vaak een MP3 van belabberde kwaliteit....
                      Als ik dat hoor verlang is nog wel eens naar het ouderwetse cassete deck met een TDK Metal tape erin, zelfs die klonk beter.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • Vss
                        • Dec 2011
                        • 33

                        #41
                        Originally posted by showband
                        "hoe het er uit ziet" is ook belangrijk geworden
                        Als "hoe het klinkt " nu eens belangrijk zou zijn .

                        Originally posted by showband
                        nog een paar?
                        Graag


                        @MusicXtra : "en ook nog eens een beter geluid"

                        Daar ben ik persoonlijk (nog) niet van overtuigd .

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #42
                          Ik wel, mits er een fatsoenlijke systeemtech is die het inregelt en daar mankeert het vaak aan...
                          Een van de redenen waarom is dat je voor het hoog bullets en hoorns door elkaar gebruikt, het recept voor kamfilters.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • Vss
                            • Dec 2011
                            • 33

                            #43
                            Originally posted by MusicXtra
                            Ik wel, mits er een fatsoenlijke systeemtech is die het inregelt en daar mankeert het vaak aan...
                            Een van de redenen waarom is dat je voor het hoog bullets en hoorns door elkaar gebruikt, het recept voor kamfilters.
                            Kamfilter effect kan je vermijden door te zorgen dat de conussen van alle speakers op één lijn liggen . En voor zover ik weet is dit boven 1khz zelfs niet meer storend .

                            Wat ik eigenlijk bedoelde is dat er tegenwoordig blijkbaar een trend is dat alles ( ook in onze sector ) zo klein mogelijk moet zijn . Op zich niks verkeerd mee . Maar een 8" of 10" luidspreker kan nu eenmaal geen (hele) lage frequenties weergeven . Daar heeft hij het conus oppervlak niet voor .
                            Zonder iemand te willen aanvallen , neem nu line array's , worden heel veel gebruikt nu . Maar je hebt toch ook een hoop kasten bij . Akkoord , ze zijn kleiner , makkelijker hanteerbaar maar je hebt toch al gauw 4 , 6 , of 8 stuks per kant nodig . En om eerlijk te zijn , ik heb nog geen één array systeem gehoord dat , naar mijn normen , degelijk klinkt .
                            Ben onlangs nog in een Pro-audio zaak bij mij in de buurt geweest . Daar hangt zo'n array in demo . Ben gaan lopen , klonk echt niet . Er zaten echt "gaten" in het geluidsbeeld .
                            Misschien kom ik gewoon op de verkeerde plaatsen . En ja , ik geef het toe , ik ben old-school minded ( ik ben ook uit die periode ) .
                            nogmaals , mocht iemand zich aangevallen voelen , is niet de bedoeling .

                            Comment

                            • MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

                              #44
                              Originally posted by Vss
                              Kamfilter effect kan je vermijden door te zorgen dat de conussen van alle speakers op één lijn liggen . En voor zover ik weet is dit boven 1khz zelfs niet meer storend .
                              Dat is nu juist het probleem, wanneer je verschillende drivers gebruikt voor dezelfde frequenties is het onmogelijk om deze op iedere luisterplek op één lijn te krijgen, de manier waarop je er zo min mogelijk last van hebt is door ze boven elkaar te plaatsen en ziedaar, het begint op een line-array te lijken.
                              Juist boven die 1kHz is het heel erg storend omdat de kleinste verandering van luisterplek al een enorme invloed heeft op het geluid.
                              Je hebt inderdaad veel kasten nodig bij een line-array maar daarvoor krijg je dan ook veel capaciteit, in verhouding blijft het heel erg compact.
                              Overigens kom ik ook uit de 'old school' periode dus ik weet ook waar het over gaat, je hoort mij dan ook niet beweren dat het oude hout niet goed klinkt maar ik ben ervan overtuigd dat het nieuwe hout krachtiger is en toch echt wel beter klinkt.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                              Comment

                              • showband
                                • May 2001
                                • 4524

                                #45
                                Originally posted by Vss
                                Als "hoe het klinkt " nu eens belangrijk zou zijn .

                                Graag
                                @MusicXtra : "en ook nog eens een beter geluid"
                                Daar ben ik persoonlijk (nog) niet van overtuigd .
                                "hoe het klinkt " is altijd belangrijk geweest. Echter in de oud hout periode was de gemiddelde geluidskwaliteit echt slechter dan nu met full range plug and play oplossingen.
                                Ik vind voor veel stijlen oud hout nog steeds veel lekkerder klinken dan hifi. Maar dat komt omdat ik er ook erg aan gewend ben en de " sound" (eigenlijk problemen maar het klinkt lekker) kan waarderen.

                                toch is een nieuw setje nexo, D&B, Sound Projects voor een standaard nederlands feestje wel bruikbaar waar eigenlijk al die jaren zo een mega oud hout set gewoon K*T was. (ik bedoel. In zo een balroom voor 200 man staat er 8 kuub hout. Dat kan echt niet) De mensen op de dansvloer stonden vaak met hun reet in het sub terwijl het hoog over hun heen gericht stond. Of je had slagschaduwen van de slantplates.

                                dus ja. nieuw spul is meestal ook nog eens beter geluid. Hoewel ik op een strandfeest of technoparty het liever wel heb staan. Maar dat heeft niets met goed te maken. Meer met smaak.
                                lekker belangrijk!

                                Comment

                                Working...