ADAT Extender voor CAT5

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thijs666
    • Sep 2009
    • 3

ADAT Extender voor CAT5

Hallo allen,

Ik weet even niet zeker of dit het juiste forum is, maar het gaat over een live sound toepassing, dus...

Ik vroeg me af of ADAT gebruikt werd in live toepassingen. Ik heb zelf een digitale mengtafel met 4x ADAT in/uit. Nu kun je met het optische signaal niet heel ver komen en zijn de kabels hiervoor erg kwetsbaar, dus heb ik een andere oplossing ontworpen. Ik heb een digitale 24/8 multikabel voor ADAT ontworpen die met standaard CAT5-kabel (lekker goedkoop) werkt. Hierbij heb ik ook de mogelijkheid om de monitortafel op het podium de signalen te kunnen laten aftappen. Testen met 50 meter en meer zijn tot nu toe positief verlopen

Het idee is als volgt:
    3x 8-kanaals micpre op het podium -> ADAT Extender -> (MON:3x ADAT uit ->) FOH:3x ADAT uit, 1x ADAT in -> mon en stage.

3x ADAT geeft 24 kanalen van stage naar mon en foh; 1x ADAT van foh naar stage geeft de mogelijkheid voor 6 monitorsignalen én 2 stereo main-signalen (oid, wat je zelf wil natuurlijk).

Nadelen:
    -preamps van tevoren inregelen (maar gezien de 24bit van tegenwoordig is dit niet heel erg precair denk ik, althans niet in een budgetsysteem)
    -sync in de gaten houden!

Wat vinden jullie van zo'n systeem? Interessant? Ik kan er zelf niet heel veel over vinden... gat in de markt? of gewoon geen markt ?
  • bones2001
    • Aug 2003
    • 741

Krijg een dejavu gevoel.
    Kijk hier maar eens,
    Hear Technologies - Extreme Extender
    Mixen is net als schilderen.
    Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• daiquiri
      • Dec 2004
      • 26

Mooie uitvinding !
      Goh herinnert U zich deze nog ??

en kost maar $500,- per doosje van 64 kanalen
      daisychain 32 kanalen

veel plezier !

Comment

• vasco
        • Oct 2003
        • 2567

En ook hier op het forum is er iemand al jaren geleden mee bezig geweest, http://www.licht-geluid.nl/forum/rec...ight=adat+cat5

Comment

• Thijs666
          • Sep 2009
          • 3

Originally posted by bones2001
          Krijg een dejavu gevoel.
          Kijk hier maar eens,
          Hear Technologies - Extreme Extender
          Mooi spul. Inderdaad, zoiets had ik wel in gedachten... maar dan goedkoper... €123 per kastje (waarvan je er 2 nodig hebt voor 8 kanalen) vind ik redelijk prijzig worden voor 32 kanalen. (of kijk ik verkeerd? )
          Originally posted by daiquiri
          Mooie uitvinding !
          Goh herinnert U zich deze nog ??
          AudioRail Technologies
          en kost maar $500,- per doosje van 64 kanalen
          daisychain 32 kanalen

veel plezier !
          Audiorail ken ik idd. Bedankt voor de tip . Maarre... $1000 voor 64 kanalen . Moet goedkoper kunnen! (en besides, ik heb geen 64 kanalen nodig )

Originally posted by vasco
          En ook hier op het forum is er iemand al jaren geleden mee bezig geweest, http://www.licht-geluid.nl/forum/rec...ight=adat+cat5
          Daar had ik nog op gezocht, voordat ik m'n bericht plaatste. Niet goed genoeg dus ...
          Maar inderdaad, dat is wel zo'n beetje het idee denk ik. Weet niet zeker, want de schema's zijn er niet meer...

Nu vraag ik me toch nog af: wordt zoiets vaak gebruikt, of is het probleem met de gainregeling op het podium onoverkomelijk?

Comment

• frederic
            • Jan 2006
            • 3511

Meestal worden hiervoor preamps gebruit met een remote gain.

Comment

• 4uss
              • Aug 2005
              • 578

Originally posted by Thijs666
              Maarre... $1000 voor 64 kanalen . Moet goedkoper kunnen! (en besides, ik heb geen 64 kanalen nodig )
              Mijn 50 meter 36-kanalen analoge multikabel met harting kostte het dubbele, dus ik denk dat dit helemaal niet zo'n raar bedrag is, wel?

Comment

• nightline
                • Oct 2002
                • 1001

Hallo Thijs,

Jij hebt het waarschijnlijk over het systeem wat ik half april real life ga uit proberen, of zit ik er heel erg naast

Mvg

Jack
                Powered by AudioMadness....

Comment

• Thijs666
                  • Sep 2009
                  • 3

Originally posted by 4uss
                  Mijn 50 meter 36-kanalen analoge multikabel met harting kostte het dubbele, dus ik denk dat dit helemaal niet zo'n raar bedrag is, wel?
                  Nou, ja, 't Is maar hoe je het bekijkt... Ik vind het een hoop geld en ik weet dat het op deze manier veel goedkoper kan (mits je natuurlijk een digitale mengtafel hebt). Nou heb ik het overigens niet over 36 kanalen, maar 32.... Maar zelfs als je dit systeem 2x moet kopen/maken, voor 64 kanalen (maar wel 2 kabels ) ben je nog goedkoper uit, als ik het zo begrijp .

Originally posted by nightline
                  Hallo Thijs,

Jij hebt het waarschijnlijk over het systeem wat ik half april real life ga uit proberen, of zit ik er heel erg naast

Mvg

Jack
                  Eh, yep . Spul is vandaag op weg naar Norbert . Printjes zien er goed uit, eerste testen zijn veelbelovend, 50 meter is geen probleem...

Comment

• frederic
                    • Jan 2006
                    • 3511

zolang je de gain niet kunt inregelen vanaf de FOH lijkt het me verloren geld.

Comment

• @lex
                      • Jul 2006
                      • 1087

Hangt er vanaf wat voor optredens je doet. Ik ben lang bezig geweest om de gains van de AD824's remote vanuit het HeadAmp menu in mijn DM1000 te besturen, maar ben daar om de een of andere reden niet in geslaagd (heb hier al meer problemen over gehoord). Ik doe langerlopende tours in het theater en het enige dat bij mij nog wel eens varieert is de luidheid van de vleugel (het enige instrument dat we van het theater gebruiken). In het begin van een tour gain ik met het AD-rack naast me (via analoge multi aangesloten naar toneel). Zodra ik twee dagen niet meer aan de gains heb gedraaid, gaat het AD-rack naar toneel en corrigeer ik met de attenuation in het EQ scherm.

Maar voor eenmalige gigs is dat dus geen optie en zet ik het AD-rack gewoon naast me neer.

@lex
                      Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• frederic
                        • Jan 2006
                        • 3511

Als het fout gaat, kun je er wel niet direct bij.

Comment

• @lex
                          • Jul 2006
                          • 1087

Met min of meer geregisseerde voorstellingen in het theater heb ik in elf jaar nog nooit meer dan een paar tandjes aan mijn gain hoevne draaien. Dit kan altijd met het bereik van de attenuator. Ik ga nog wel eens kijken wat er mis is met remote HeadAmp besturing, maar voor mij werkt het prima en ik denk dat het voor heel veel mensen kan werken.

@lex
                          Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• nightline
                            • Oct 2002
                            • 1001

Afgelopen weekend heb ik de ADAT extender voor het eerst op een klus gebruikt.
                            Op het podium een ( geleende ) ADA8000 met het podium deel van de extender, middels een Harting Cat 6 naar het mixer deel van de extender, om vervolgens middels glasvezel m'n Tascam in/uit te gaan.

Dit alles zonder problemen, het enige wat me niet aanstaat is de klank van ADA8000, maar dit gaan waarschijnlijk Focusrite Octopre MKII Dynamic worden.
                            Wellicht dat iemand hier kan vertellen of dit klank matig een verbetering is...?
                            Tevens heeft deze Octopre compressors aanboord waardoor het draaien aan de gain in extreme gevallen niet direct nodig is.
                            Ik sta er nu al van te kijken hoeveel headroom je hebt, welke ik middels de digitale trim in de mixer perfect kan aanpassen.

Jack