RTA (SMAART e.a.)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stainz
    • Sep 2009
    • 609

RTA (SMAART e.a.)

Hallo allemaal,

Ben me stukje bij beetje aan het verdiepen in verschillende onderwerpen van de licht- en geluidstechniek zoals in sommige van mijn eerder geopende topics misschien al wel duidelijk was.
    Zo zit ik nu met een stukje geluidstechniek waar ik wat meer over te weten wil komen, namelijk Real Time Analyzing door middel van software.
    Hieronder wil ik beschrijven wat ik tot nu heb ontdekt en met welke vragen ik nog zit, mocht ik iets verkeerd begrepen hebben hoor ik dat zeer graag.

Nu heb ik door te lezen al ontdekt dat je eigenlijk bij dit soort dingen van twee hoofdstromingen uit moet gaan:
    - computergegenereerd signaal uitsturen en tegelijkertijd met een meetmicrofoon bekijken wat er terug komt uit je PA.
    - je FOH-mix naar de computer sturen en met een meetmicrofoon kijken waar de verschillen tussen je mix en het zaalgeluid zitten.

Het geheel moet natuurlijk bekabeld worden, de FOH-mix is makkelijk dit kan op lijn niveau met een eenvoudig verloopje van 2x 6.3mm Jack > 3,5mm jack op de line in van elke computer of betere geluidsinterface.

Eventueel geluid van de laptop naar de tafel is op dezelfde manier altijd wel te bekabelen, maar de meemicrofoon deze heeft phantoom nodig en heeft een XLR-aansluiting. Is het nuttig om hier een speciale PC interface voor te kopen of kan ik de Direct Line van de mengtafel pakken en hem dus voeden vanaf de tafel?

SMAART is het meest bekende (en prijzige) programma dat op de markt is voor dit soort toepassingen, maar zijn er alternatieven en wat is gebruikelijk voor dit soort spul?
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

Een RTA kun je niet zoveel mee daar dit alleen info geeft over amplitude vs. frequentie . Het zegt niks over tijd/afstand .
    Waar je eigenlijk naar moet kijken is een FFT display .
    Wat dit inhoudt is niet zo 1 2 3 uit te leggen . Als je echt meer over meten wilt weten koop dan het boek van Bob mcArthy . Lees het een aantal maal en kom met vragen .

Programma's waar je ook naar kunt kijken zijn SMAART SAT-live easera LAMA winmls .
    Alle software (op winmls na) is zo'n beetje gebaseerd op SIM van meyersound heb ik het idee daar meyer al zo rond de jaren 80 met de ontwikkeling hiervan is gestart .

Comment

• BJD
      • Oct 2007
      • 771

RTA dient voor meer dan alleen dat.
      1. Je vergelijkt zoals eerder aangehaald een referentiesignaal (dit kan ruis zijn, of een mix) uit de tafel met het signaal uit een vlakke! meetmicrofoon. Dit gebeurt doorgaans altijd met een externe interface. Ook trek ik nóóit mijn referentie als split van mijn links rechts maar altijd uit mijn mono of indien in gebruik uit een matrix output. Met een link/rechts tap loop je het risico op storing in PA feed, en je moet omprikken als je een kant van het PA wil meten. Ruis of mix heeft vooral met verzadiging van het frequentiespectrum te maken en bepaalt daardoor de meetcoherentie (nauwkeurigheid) : ruis heeft alle frequenties in zich, een mix hoeft dat niet perse te hebben. De microfoon en de tafeluitgang zet je overigens altijd op tijd.

2. Het zelfde riedeltje, maar dan kijk je niet naar de frequentieresponse van je systeem maar naar het fasegedrag van het systeem rond de crossover punten. Je stuurt ruis je processor in, zet alle uitgangen op 1 na op mute, meet de fase en slaat dit op (bijvb van subs). Nu mute je dit kanaal en zet je het volgende kanaal open (bijv. mid) hier meet je ook de fase van, waarna je die vergelijkt met de fase van de vorige meting (rond het xover punt!). Dit doe je met alle drivers van 1 kant van je PA waarna je de drivers individueel gaat delayen zodat het fasegedrag elkaar overlapt. De fase van je tops kun je vaak in een keer goed meten en vervolgens niet meer aanpassen, maar als je een top vliegt en je subs liggen midden onder het podium zit daar wel faseverschil tussen.

3. Tot slot is het een handige hulp tijdens het (uit)fluiten. Hiervoor hoef je niet perse én een mic én een referentie uit je tafel te hebben. Een van beiden is genoeg.

Comment

• Timo Beckman
        • Jul 2006
        • 1298

Een rta is idd handig bij het eventueel uitfluiten van een systeem .

Voor de rest is het FFT scherm gecombineert met een fase scherm het belangrijkste van een analyzer als smaart of sat what ever welk programma je ook gebruikt

@ stainz stuur effe een mail . Misschien heb ik iets voor je betreffende analyzers
        Last edited by Timo Beckman; 29-03-11, 00:34.

Comment

Working...