Cursus Audio

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bernhardh
    • Jun 2011
    • 3

    #31
    Originally posted by showband
    wat helpt dat als je site (visitekaartje) teksten bevatten zoals ik aanhaalde?

    en van de Music Maker ben ik echt niet onder de indruk. (insiders weten waarom )

    Het zal wel een briljante docent zijn, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er voor een heel groot deel "lege uren gevuld moeten worden" bij beginnerscursussen geluidstechniek. En weinig mensen met een didactische insteek komen.
    syllabus? Leerdoelstelling? Meetbaar? Toepasbaar? Bijstuurbaar? Ervaring/robotleerling?

    Datzelfde geld overigens ook voor beroepsmuzikanten die nu ineens de deur platlopen om docent te worden.
    Showband,
    vanwaar deze aller-onaardigste reactie? Tijdens de workshop was je veel positiever! Jammer hoor.

    Comment

    • showband
      • May 2001
      • 4524

      #32
      Originally posted by bernhardh
      Showband,
      vanwaar deze aller-onaardigste reactie? Tijdens de workshop was je veel positiever! Jammer hoor.
      even voor de record:
      -geen idee wie bernhardh is.
      -dus geen idee op welke workshop hij doelt. Een van de workshops die ik gegeven heb? Kom je uit rotterdam / den haag?

      En het antwoord op de vraag:
      de reactie is gebaseerd op een visitekaartje (website) die het volgende als leervoorbeeld heeft: (te vinden als voorbeeld van de top lesmaterialen. Aangeduid onder de kop "hogeschoolkunstjes")

      "Een Fender Jazzbas versterkt door grote 17"speakers en een grote diepe kick hebben een slechte relatie. Kies om die reden dan eens een Yamaha aktieve bas, waardoor je meer voor het midlaag gaat"

      basiskennis:
      1) 17 inch speakers bestaan niet. Dus basale kennis van materiaal ontbreekt.

      geluidsanalyse:
      2) gebruik van kleinere speakers en andere instrumenten hoeven totaal niet meer midlaag tot gevolg te hebben. En je kan zeker niet stellen dat er een casuaal verband voor slecht geluid ligt in de combinatie tussen een Fender Jazzbas versterkt door grote speakers en grote diepe kick. Daarvoor zijn er teveel platen gemaakt waar het prima bij ging.

      werkhouding:
      3) het door een technicus aan de musicus voorschrijven van het, te gebruiken, instrument tot aan merknaam toe is extreem fout. op het vlak van de grondhouding.

      Als ik zie hoeveel mensen ik al in de loop der jaren ben tegengekomen die teleurgesteld van een cursus techniek af zijn gekomen. En zeker niet de goedkoopste! Dan krijg ik dus bij websites als deze al vreselijke jeuk. Jammer maar helaas.
      Last edited by showband; 21-06-11, 14:11.
      lekker belangrijk!

      Comment

      • bernhardh
        • Jun 2011
        • 3

        #33
        Originally posted by showband
        even voor de record:
        -geen idee wie bernhardh is.
        -dus geen idee op welke workshop hij doelt. Een van de workshops die ik gegeven heb? Kom je uit rotterdam / den haag?

        En het antwoord op de vraag:
        de reactie is gebaseerd op een visitekaartje (website) die het volgende als leervoorbeeld heeft: (te vinden als voorbeeld van de top lesmaterialen. Aangeduid onder de kop "hogeschoolkunstjes")

        "Een Fender Jazzbas versterkt door grote 17"speakers en een grote diepe kick hebben een slechte relatie. Kies om die reden dan eens een Yamaha aktieve bas, waardoor je meer voor het midlaag gaat"

        basiskennis:
        1) 17 inch speakers bestaan niet. Dus basale kennis van materiaal ontbreekt.

        geluidsanalyse:
        2) gebruik van kleinere speakers en andere instrumenten hoeven totaal niet meer midlaag tot gevolg te hebben. En je kan zeker niet stellen dat er een casuaal verband voor slecht geluid ligt in de combinatie tussen een Fender Jazzbas versterkt door grote speakers en grote diepe kick. Daarvoor zijn er teveel platen gemaakt waar het prima bij ging.

        werkhouding:
        3) het door een technicus aan de musicus voorschrijven van het, te gebruiken, instrument tot aan merknaam toe is extreem fout. op het vlak van de grondhouding.

        Als ik zie hoeveel mensen ik al in de loop der jaren ben tegengekomen die teleurgesteld van een cursus techniek af zijn gekomen. En zeker niet de goedkoopste! Dan krijg ik dus bij websites als deze al vreselijke jeuk. Jammer maar helaas.
        Misschien heeft hij 15 of 18 inch bedoeld? De site gaat meer over studiotechniek dan gitaarversterkers, geloof ik.
        Ik begrijp in ieder geval wel de boodschap; instrumenten kunnen elkaar in de weg zitten met hun frequenties. Ik ken dat als muzikant ook uit eigen ervaring. Vet diepe kick en dito bas kunnen elkaar wat bijten.

        En je hebt het over grondhouding en 'voorschrijven'. Ik meen daar 'adviseren' te lezen?

        En dat er veel platen gemaakt zijn waar dit goed ging is ongetwijfeld te danken aan technici die verstand van zaken hadden

        Hartelijke groet,

        Comment

        • showband
          • May 2001
          • 4524

          #34
          Originally posted by bernhardh
          Misschien heeft hij 15 of 18 inch bedoeld? De site gaat meer over studiotechniek dan gitaarversterkers, geloof ik.
          Ik begrijp in ieder geval wel de boodschap; instrumenten kunnen elkaar in de weg zitten met hun frequenties. Ik ken dat als muzikant ook uit eigen ervaring. Vet diepe kick en dito bas kunnen elkaar wat bijten.
          Maar misschien bedoeld hij wel wat anders. Moet iemand die een cursus wil hebben interpreteren bij de exacte tekst? de kick is groot en diep zonder inchmaat maar de basspeaker wordt een exacte inchmaat bij vermeld. Maar die informatie moet je interpreteren zonder uitleg.

          Om het zacht te zeggen: In de didactiek is dit zeer ongebruikelijk.

          Originally posted by bernhardh
          En je hebt het over grondhouding en 'voorschrijven'. Ik meen daar 'adviseren' te lezen?
          "Kies om die reden dan eens een Yamaha aktieve bas."
          een keuze maken voor een instrument is geen advies. Zo zal een gemiddelde muzikant dat ook zeker niet ervaren. Wanneer je als studiotechnicus die keuze komt maken.

          -Wat het merk van de bas met geluid te maken heeft is mij een raadsel.

          -Er ontbreekt een uitleg wat het verschil is tussen de beide keuzes.
          -als de fender jazzbas actief blijkt met een diepe sound sta je voor gek...
          kortom ook geen advies want je geeft een potentieel middel als een toverformule zonder onderbouwing. Dat is geen goede aanpak voor een cursus. De truukjes kun je in boeken lezen. De verdieping krijg je bij een school. Deze school etaleert zijn aanpak met truukjes.

          Originally posted by bernhardh
          En dat er veel platen gemaakt zijn waar dit goed ging is ongetwijfeld te danken aan technici die verstand van zaken hadden
          correct. daarvoor zou dus die cursus moeten zijn.

          het is geen uitzondering kijk op de site:
          [FONT=Comic Sans MS]Hoeveel voor de zang
          Een stevige zangstem, die ook nog eens dicht bij een microfoon zingt (toename lage frequenties door proximity of nabijheidseffect) genereert al snel frequenties tussen de 70 en 13.000 Hz. Als je nu de hierboven beschreven procedure toepast (bij de instrumenten een dipje rond de 1000 Hz creëren) dan kun je tijdens de mixdown, off tape dus, de zangpartij goed toonregelen: kap af bij (onder) de 130 Hz, en geef er een paar Db rond de 1000Hz bij. Een wereld van verschil in verstaanbaarheid. Veel microfoons genereren trouwens spontaan al de extra piek ergens tussen 1000 en 7000 Hz.
          [/FONT]
          zinnen met vuistregels op je website zetten als " [FONT=Comic Sans MS]de zangpartij goed toonregelen: kap af bij (onder) de 130 Hz, en geef er een paar Db rond de 1000Hz bij."

          [/FONT]goed toonregelen = kap af bij (onder) de 130 Hz, en geef er een paar Db rond de 1000Hz bij?
          [FONT=Comic Sans MS]
          [/FONT]daar kan ik echt niet achter staan als insteek voor een cursusleider. Ik ken de cursus niet. Maar ik ga er van uit dat de site waarop je jezelf voorsteld en tips geeft representatief is. En ook als zodanig (zonder tussen de regels doorlezen) is bedoeld. [FONT=Comic Sans MS]
          [/FONT]
          Last edited by showband; 22-06-11, 11:17.
          lekker belangrijk!

          Comment

          • moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

            #35
            Het moderating team is gebaat bij inhoudelijke(!) discussie. Wanneer er in een bericht uitsluitend op de man wordt gespeeld zal de desbetreffende reactie worden verwijderd.
            Wanneer deze discussie discipline teveel gevraagd is dan zal je je heil elders moeten zoeken.

            Voor de laatste maal, omdat de eerste interventie klaarblijkelijk niet duidelijk genoeg was: Inhoudelijke reacties blijven staan, de rest gaat naar het digihalla!
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

            Comment

            • bernhardh
              • Jun 2011
              • 3

              #36
              Originally posted by moderator
              Het moderating team is gebaat bij inhoudelijke(!) discussie. Wanneer er in een bericht uitsluitend op de man wordt gespeeld zal de desbetreffende reactie worden verwijderd.
              Wanneer deze discussie discipline teveel gevraagd is dan zal je je heil elders moeten zoeken.

              Voor de laatste maal, omdat de eerste interventie klaarblijkelijk niet duidelijk genoeg was: Inhoudelijke reacties blijven staan, de rest gaat naar het digihalla!
              En gelden die regels voor alle deelnemers, of is de ene deelnemer meer deelnemer dan de andere deelnemer?
              Ik zeg dat omdat in dit geval 'Showband' aardig zijn gang mag gaan. Elk weerwoord strandt bij de moderatie, lijkt het..

              edit mod: Ik mail je even, anders gaat het onderwerp een eigen leven leiden.
              Last edited by moderator; 23-06-11, 18:23.

              Comment

              • showband
                • May 2001
                • 4524

                #37
                Originally posted by bernhardh
                En gelden die regels voor alle deelnemers, of is de ene deelnemer meer deelnemer dan de andere deelnemer?
                Ik zeg dat omdat in dit geval 'Showband' aardig zijn gang mag gaan. Elk weerwoord strandt bij de moderatie, lijkt het..

                edit mod: Ik mail je even, anders gaat het onderwerp een eigen leven leiden.
                ik meen dat ik inmiddels op elke post van mij in deze thread een post heb gezien die het gesprek erover aan de gang hield. Waaronder een nuttige met achtergrondinfo over de belgische monitorcursus. Ook 2 van jou. Een nieuwe deelnemer (welkom trouwens ) met 3 posts. Allemaal in 1 thread. Waarbij je in je eerste post al opende met de stijlvorm "karaktermoord". Wat dan wel weer jammer is gezien de verwijtende toon van de kommentaren . (eigenlijk ironisch, jezelf aanmelden op een forum en als eerste post verwijtend vragen waarom iemand zo negatief is)

                Ik hou de berichten in vragende vorm op de punten waar ik onvoldoende info heb.
                "ik hoop echt niet dat die site representatief is." was de opening waarop geen antwoord is gekomen. Dat is ook het stuk waar ik mij ook tot nu toe tot heb beperkt. Ik heb meerdere malen gezegd dat ik uitsluitend vanuit die basis kan kijken naar de genoemde cursus. Omdat ik de beste man "schoonderwoerd" niet ken en zijn cursus dus ook niet. Ik baseer mij op zijn eigen promotiemateriaal en voorbeeld-lesmateriaal. Daar probeer ik dan een duidelijk omschreven uitleg van mijn kritiek bij te geven. Eenvoudig omdat er door jou zelf nota bene eenvoudigweg om is gevraagd. "vanwaar deze aller-onaardigste reactie?"

                weerwoord is iets wat meestal in de context van een aangesproken persoon of instelling gebruikt wordt. Is dat in dit geval zo? Want deze thread ging eigenlijk over "kent er iemand cursussen waar een afgestudeerde studiotechnicus een aanvullende cursus voor live techniek kan vinden.?" Daar zou je dan mooi ook misschien antwoord op kunnen geven. Een nieuwe forummer met didactische achtergrond is natuurlijk top!
                lekker belangrijk!

                Comment

                • Michel van de Beek
                  • Oct 2000
                  • 283

                  #38
                  Originally posted by showband
                  deze thread ging eigenlijk over "kent er iemand cursussen waar een afgestudeerde studiotechnicus een aanvullende cursus voor live techniek kan vinden.?" Daar zou je dan mooi ook misschien antwoord op kunnen geven. Een nieuwe forummer met didactische achtergrond is natuurlijk top!
                  Aanrader: http://www.artofmixing.co.uk/

                  Laat je niet afschrikken door de co.uk extensie.
                  Groeten,
                  Michel

                  Comment

                  Working...