Akkoord over geluidsnorm bij optredens

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Radar
    Moderator
    • Jul 2002
    • 890

    Akkoord over geluidsnorm bij optredens

    Uit de telegraaf van vandaag:

    LEIDEN*-* De brancheverenigingen van evenementen, festivals en poppodia hebben in samenspraak met de Nationale Hoorstichting een akkoord bereikt over een geluidsnorm bij concerten. Het aantal decibels mag tijdens een meting van een kwartier niet hoger zijn dan 103.
    Een woordvoerster van de Nationale Hoorstichting bevestigde vrijdag een bericht hierover in De Telegraaf. Organisatoren van festivals en concerten zijn daarnaast verplicht oordoppen beschikbaar te stellen en voorlichting aan het publiek te geven over geluidsniveaus en de gevolgen daarvan.
    De tekst van het convenant over het geluidsbeleid wordt volgens een woordvoerster van de Nationale Hoorstichting in juli gepresenteerd aan minister Edith Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Het plan was oorspronkelijk een initiatief van CDA-Kamerlid Sabine Uitslag. De Hoorstichting verwacht niet dat het systeem nog dit jaar op de festivals wordt ingevoerd.
    Ik doe niet aan bijgeloof.
    Dat brengt ongeluk.
  • BJD
    • Oct 2007
    • 771

    #2
    Als dit om dBa gaat dan lijkt me dit een mooie waarde! Ook het tijdsvenster van 15 minuten levert geen belemmering om op sommige momenten iets meer gas te geven. Het had ook een norm kunnen worden die van een Haags kantoorbureau af is komen waaien die zo laag is dat niemand er iets aan heeft.

    Comment

    • RenéE
      • Oct 2006
      • 291

      #3
      Hier de tekst van het convenant:

      Comment

      • showband
        • May 2001
        • 4524

        #4
        inderdaad, indien in de zaal gemeten op dB(A) is dit meer dan voldoende
        lekker belangrijk!

        Comment

        • DJ Antoon
          • May 2005
          • 1681

          #5
          Originally posted by showband
          inderdaad, indien in de zaal gemeten op dB(A) is dit meer dan voldoende
          Is tenminste al iets, maar enkel evenementen en festivals. Houd de idioten die in een klein zaaltje met een dubbele Q7 set voor een nederlandstalige artiest aan komen zetten (en open zetten ) nog niet echt tegen.

          Ik ben er ook van overtuigd dat als we er niet iets aan doen de wetgeving het wel voor ons zal doen. Al heeft het roken al wel laten zien hoe effectief dat kan zijn.

          Waar willen ze dit meten? 1e rij in het publiek?

          Comment

          • RenéE
            • Oct 2006
            • 291

            #6
            Van de link die ik eerder postte:
            Geluidslimiet
            De leden zorgen ervoor dat audio-emissies zodanig beperkt zijn dat het geluidsniveau niet boven de 103 dB(A) uitkomt. Onder geluidsniveau wordt verstaan het Leq niveau in dB(A) gemeten over een periode van 15 minuten aan de mengtafel op een hoogte van 2 meter boven de vloer.

            Geluidsmeting
            Het geluidsniveau wordt gedurende de gehele muziekactiviteit gemeten met geschikte apparatuur (minimaal IEC 61672:2003, klasse 2).

            Comment

            • DJ Antoon
              • May 2005
              • 1681

              #7
              Ok, ik had problemen met firefox, de link opende niet. Nu na een update weer wel...
              Is wel een hele praktische insteek, 2 meter boven de vloer is ook slim, geen directe demping door mensen die in de lijn naar de speakers staan.

              Comment

              • hugovanmeijeren
                • Oct 2004
                • 1436

                #8
                Ik ben het er helemaal mee eens. Zelf houd ik als richtlijn aan om tussen de 95 en 100 dB(A) op FOH te mixen. En natuurlijk zit daar wel eens een uitschieter bij richting de 105 dB(A), maar dat is mijns inziens ook gewoon ruim voldoende (en aangezien er in de normering dus over een meting van een kwartier gesproken wordt, is die ruimte er ook)!

                Ik vind het wel goed dat er is een beetje duidelijkheid op dit gebied komt, máár dan moeten die regels wel altijd en overal gelden. Dus niet dat de burgemeester van de gemeente Huttemetut vind dat 90dB(A) op FOH wel voldoende is...

                Max. 103dB(A) gemeten op FOH over een periode van 15 minuten is een alleszins redelijke en zeker werkbare norm!

                Groeten Hugo
                Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                Comment

                • BvE
                  • Oct 2004
                  • 385

                  #9
                  Ik vind het ook een goed initiatief. De regels lijken mij duidelijk en bewust opgezet.

                  Enige wat ik mij afvraag is waar deze regels dan van kracht zullen gaan zijn. Is dat alleen op locaties die aangesloten zijn bij de VNPF en VVEM? Zoja, hoeveel procent van de "markt" is hierbij aangesloten?

                  En ik vraag mij vooral af hoe het dan zit met kroegen en clubs, alwaar ten eerste de speakers vaak op minder dan twee meter zich van het publiek bevindt (hier op het stratumseind zijn er kroegen waar 105 dBA makkelijk wordt bereikt en jongeren soms op 20 cm van de speakers staan). Zie daarvoor subscript 7 op pagina 3 van het convenant. Ten tweede is het niet te controleren in kroegen, terwijl naar mijn mening juist daar de meeste schade wordt opgelopen omdat daar geen professionals aan de knoppen zitten, maar eerder hobby djs die alleen maar zo hard mogelijk willen gaan om zoveel mogelijk indruk te maken en de mensen te laten dansen.

                  Desalniettemin, een goede opzet!

                  Comment

                  • jadjong
                    • Oct 2003
                    • 654

                    #10
                    Dit is enkel een overeenkomst om gehoorbeschadiging tegen te gaan, binnen in een hal of op een weiland bij Biddinghuizen. Sta je op de Grote Markt(elke stad heeft wel zo'n plein), dan heb je nogsteeds te maken met de overlast-norm van de lokale milieuambtenaar. En die is tot nu toe altijd lager dan 10dBA gebleken

                    Comment

                    • kokkie
                      • Nov 2003
                      • 1166

                      #11
                      Originally posted by jadjong
                      Dit is enkel een overeenkomst om gehoorbeschadiging tegen te gaan, binnen in een hal of op een weiland bij Biddinghuizen. Sta je op de Grote Markt(elke stad heeft wel zo'n plein), dan heb je nogsteeds te maken met de overlast-norm van de lokale milieuambtenaar. En die is tot nu toe altijd lager dan 10dBA gebleken
                      Die lokale milieu ambtenaar werkt sowieso ook in Biddinghuizen. Lowlands is qua dB's ongeveer het best gemonitorde festival van Nederland.
                      Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

                      Comment

                      • Stoney3K
                        • Sep 2007
                        • 1399

                        #12
                        Originally posted by BvE
                        Ten tweede is het niet te controleren in kroegen, terwijl naar mijn mening juist daar de meeste schade wordt opgelopen omdat daar geen professionals aan de knoppen zitten, maar eerder hobby djs die alleen maar zo hard mogelijk willen gaan om zoveel mogelijk indruk te maken en de mensen te laten dansen.

                        Desalniettemin, een goede opzet!
                        Dat niet alleen: Die 105 dB(A) is in zo'n geval over het hele frequentiegebied.

                        Een DJ die continu in de rode lampjes draait zal op de meter gewoon voortdurend 105dB(A) maken, omdat zijn mix gewoon dik overstuurd is, dat betekent dat alles een batterij boventonen maakt die dus ongeveer hetzelfde spectrum hebben als ruis.

                        Zijn collega die netjes beschaafd af en toe de 0dB op zijn DJM-900 aantikt zal veel minder last hebben van piepende oortjes achteraf: De beat zal misschien wel tot 105dB(A) komen, maar dat zijn kortstondige pieken in het sub. De rest (mid-hoog, dus de vocals, snare en synths) houdt het mooi tussen de 95 en 100dB(A), waardoor niet alleen de mix een heel stuk strakker klinkt maar ook het publiek er veel minder last van heeft als ze proberen te slapen aan het einde van de nacht.

                        Ik was trouwens wel onder de indruk van de Bermuda in Eindhoven als het om geluid ging: Onder de PA drukte het aardig door maar was het niet idioot hard (ik gok zo'n 100dB) en verder weg was het een prima verstaanbaar volume. Het hele zaalinterieur was uitgevoerd als een gecamoufleerde geluidsdemper (de barren waren bijvoorbeeld vermomde bass-traps) en als je de naar buiten liep was het letterlijk fluisterstil. Dus dat geeft aan dat er toch mensen zijn die het wél snappen.

                        Originally posted by jadjong
                        Dit is enkel een overeenkomst om gehoorbeschadiging tegen te gaan, binnen in een hal of op een weiland bij Biddinghuizen. Sta je op de Grote Markt(elke stad heeft wel zo'n plein), dan heb je nogsteeds te maken met de overlast-norm van de lokale milieuambtenaar. En die is tot nu toe altijd lager dan 10dBA gebleken
                        Hij dient dus elke keer een klacht in als hij zichzelf hoort ademen?
                        First make it work, then make it look pretty!

                        Comment

                        • animaldrums
                          • Nov 2008
                          • 88

                          #13
                          Ziet er doordachter uit dan het voorstel van de Vlaamse Minister van Cultuur, 90 DB gemeten over een kwartier, op het podium of een halve meter van de speakers. Het wordt stil bij onze Zuiderburen.

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            gemeten over een periode van 15 minuten aan de mengtafel op een hoogte van 2 meter boven de vloer.
                            Dus voortaan de mengtafel zo ver mogelijk van het podium parkeren en bedienen met je note-pad.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • djberjo
                              • Aug 2008
                              • 130

                              #15
                              Originally posted by MusicXtra
                              Dus voortaan de mengtafel zo ver mogelijk van het podium parkeren en bedienen met je note-pad.
                              +1:P

                              Nee ff serieus, ik vind het wel fijn om niet te hard te hoeven draaien, maar wel met genoeg druk. 103dBa vind ik een goede regeling.

                              Is ook beter voor me eigen oren

                              Comment

                              Working...