Akkoord over geluidsnorm bij optredens

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

Originally posted by djberjo
    Nee ff serieus, ik vind het wel fijn om niet te hard te hoeven draaien, maar wel met genoeg druk. 103dBa vind ik een goede regeling.

Is ook beter voor me eigen oren
    Dat heb je ook nu toch al volledig zelf in de hand?

Ik heb daar in ieder geval geen norm voor nodig, ik draai nu al op 95~100 dB(A) op FOH. Deze regeling beperkt mij daar gelukkig verder ook niet in, enkel de jongens die koste wat kost 126 dB(A) op FOH willen kunnen draaien...

Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

Originally posted by hugovanmeijeren
      ik draai nu al op 95~100 dB(A) op FOH.
      [FONT=Times New Roman][LEFT]Ik heb afgelopen zaterdag ook eens op Leq A gewogen gemeten. Met een bandje (pauzes tussen de nummers) valt het nog niet zo mee om op 103dB(A) te komen over een kwartier. Ik zat op 93 a 94dB, meer dan hard genoeg. [/FONT][/LEFT]

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

Klopt, in het normale indoor feestcircuit zit je tussen de 94 en 98 dB(A) op de dansvloer.
        105dB(A) is echt gekozen dat bij metalbands er nog steeds mensen vooraan zichzelf doof kunnen laten maken.

Als het op een weiland over een kwartier bij de FOH 105 dB is, nou dan is het vooraan nog steeds onverantwoord hard. Maar ik begrijp dat je met een eigen norm niet te laag insteekt. Als de regering over een jaar zegt "wij pakken er 10 dB af Dan zit je gewoon op een werkbare norm Waar alleen de dronken lomperikken vervelend bij worden.
        Last edited by showband; 23-05-11, 09:13.
        lekker belangrijk!

Comment

• HR Soundproductions
          • Oct 2005
          • 650

Het lijkt me dat hier prima mee te werken is.Het heeft er alles van weg een hoog G.B.V.-gehalte te hebben (Gezond Boeren Verstand). Ben blij dat het niet de dB(C) de norm is geworden. Daarbij wordt er ook nog eens genoeg ruimte gelaten voor een "stevig"feest.

Voordeel met db(A) vind dat je met je geluidsinstellingen (meer bas en minder hoog resulteert in een lagere meting) altijd binnen de norm zou moeten kunnen blijven.

Als ze op deze manier doorgaan, moet ik misschien mijn mening omtrent ambtenaren bij gaan stellen.

Comment

• Mike Manders
            • Aug 2006
            • 341

103 db(a), fatsoenlijk gemeten bij de FOH positie (die ik vervolgens zelf bepaal... maar goed), lijkt me prima

Comment

• DJ Antoon
              • May 2005
              • 1681

Originally posted by HR Soundproductions
              Als ze op deze manier doorgaan, moet ik misschien mijn mening omtrent ambtenaren bij gaan stellen.
              Originally posted by Radar
              Uit de telegraaf van vandaag:

LEIDEN*-* De brancheverenigingen van evenementen, festivals en poppodia hebben in samenspraak met de Nationale Hoorstichting een akkoord bereikt over een geluidsnorm bij concerten. Het aantal decibels mag tijdens een meting van een kwartier niet hoger zijn dan 103.

Het plan was oorspronkelijk een initiatief van CDA-Kamerlid Sabine Uitslag.
              Het is mij duidelijk dat dit niet uit de koker van een ambtenaar komt, veel te praktische inslag. Het is goed dat de branche vereniging dit opgepakt heeft voordat een ambtenaar een niet werkbaar plan er door wil laten duwen in de 2e kamer. De kans is groot dat in de toekomst de 103 dB lager zal worden, nou dat kan en mag wat mij betreft, ik zie nog wel wat ruimte.

Liever dit als een limiter strak afgeregeld in een feestzaal die de netspanning eraf gooit, als je eventjes te lang te hard gaat. Wel leuk, ik heb ooit de show verlichting op die groep aangesloten ipv het geluid, toen die 1 maal uitviel werd er raar gekeken door de zaal eigenaar / bedrijfsleider, maar kon er toch wel om lachen.

Comment

• animaldrums
                • Nov 2008
                • 88

Nou, nou, zo'n politicus zit toch maar een hoop te verzinnen.
                Als je dat gelooft, geloof je ook in Sinterklaas zeker??

Comment

• DJ Antoon
                  • May 2005
                  • 1681

Originally posted by animaldrums
                  Nou, nou, zo'n politicus zit toch maar een hoop te verzinnen.
                  Als je dat gelooft, geloof je ook in Sinterklaas zeker??
                  Is toch niet belangrijk of zij het zelf verzint, als zij het goed verkoopt dan is dat toch prima.
                  Misschien nog iemand die contacten heeft in de samenleving, in plaats van borrels (netwerken) voor een toekomstige duur betaalde job.
                  Ik neem aan dat sabine een vrouw is, misschien daarom wel.

Comment

• SPS
                    • Mar 2004
                    • 1662

Originally posted by DJ Antoon
                    Is toch niet belangrijk of zij het zelf verzint, als zij het goed verkoopt dan is dat toch prima.
                    Misschien nog iemand die contacten heeft in de samenleving, in plaats van borrels (netwerken) voor een toekomstige duur betaalde job.
                    Ik neem aan dat sabine een vrouw is, misschien daarom wel.
                    "Sabine".... leuke toepasselijke naam in het geluidsvak!
                    Zo had je ook een woordvoerder van de pilotenvereniging die "Baksteen" heette. Je verzint het toch niet he.................

Paul
                    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• DJ Antoon
                      • May 2005
                      • 1681

Originally posted by SPS
                      "Sabine".... leuke toepasselijke naam in het geluidsvak!
                      De ene houd blijkbaar wel van feedback en de ander onderdrukt hem...

Comment

• keenoncoolstuff
                        • May 2003
                        • 695

Sabine heeft denk ik vaak genoeg te maken gehad met zinnige en onzinnige geluidslimieten:

All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                        If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• Mike Manders
                          • Aug 2006
                          • 341

ja, bij coverbandjes in derderangs discotheken zullen ze niet gaan controleren, en in het concertgebouw met een orkest zul je ze ook niet zien. NEEEEE, de popmuziek moet weer aangepakt worden. Ga maar eens meten bij de plaatselijke fanfare tijdens hun jaarlijkse voorstelling!!! Ik denk dat je schrikt van het level.
                          beetje jammer

Comment

Working...