Basgitaar klinkt vals, maar perfect getuned.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KasperM
    • May 2010
    • 5

Basgitaar klinkt vals, maar perfect getuned.

Vandaag 2 optredens,op soundcheck alles perfect. Maar op het optreden zelf klonk de basgitaar zeer vals door de monitors, de bas stond echter perfect getuned. Wat is hier de oorzaak van? Ik vond http://www.licht-geluid.nl/forum/liv...ls-bij-pa.html
    een uitleg, maar ben nog niet overtuigd. Iemand een idee?
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

stond de bas voor je gevoel continu vals of alleen bij bepaalde passages binnen een nummer .
    Wat kan gebeuren binnen een arrangement is dat je muziekaal gezien de juiste noten speelt (in mijn geval programeerde) maar het toch vals klinkt .
    Dit heeft met boventonen te maken en met het berijk van verschillende instrumenten .
    Met een bas heb ik dit eigenlijk nog niet mee gemaakt maar zou kunnen . Daarom is arrangeren een vak waar ik me liever niet aan waag .

Comment

• melvyn
      • May 2009
      • 15

Is je basgitaar goed geintoneerd? en is de hals recht?

Comment

• Timo Beckman
        • Jul 2006
        • 1298

Die was ik idd nog vergeten . Als de bas niet goed geintoneerd is of erg oude snaren heeft kan hij op hogere posities behoorlijk ontstemt zijn

Comment

• CasB
          • Oct 2008
          • 24

Misschien stond het stemapparaat ingesteld op een verkeerde frequentie?

Comment

• Dikke Foaf
            • May 2003
            • 618

Heb je ook 2 verschillende tuners geprobeerd?

Comment

• SH1000
              • Dec 2009
              • 220

Was het wel de bas die vals klonk? Wellicht was het één van de andere instrumenten die de bas vals deed klinken.
              Good is the enemy of Great
              [Jim Collins]

Comment

• KasperM
                • May 2010
                • 5

Laatste optreden afgelopen, geen last meer gehad. Ja 2 verschillende tuners geprobeerd op dezelfde freq, hals kaarsrecht. Zeer raar...

Comment

• frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

Dit kan je hebben wanneer een deel van de groep globaal (overhaed) word versterkt en een deel van de groep close.

Comment

• salsa
                    • Jan 2007
                    • 1315

Fretless misschien?

Dave
                    [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4524

knip en plak uit:

Misschien zijn er valse entreekaarten verkocht

basgitaren hebben vaak snaren die redelijk ver van de toets af staan en sommige hebben dikkere frets dan andere. Ook zullen muzikanten stijf van de adrenaline staan op het toneel. Nu is het zo dat als je een snaar indrukt dat een gitaar dan min of meer zuiver een noot zal laten horen. Maar als je harder drukt je de snaar iets strakker trekt. Omdat je hem achter de fret nog een extra stukje omlaag drukt. Je trekt door de hefboomwerking van de vinger/fret/snaar de gitaar vals. Een perfect zuivere gitaar kan als je iets te veel energie in je linkerhand stopt flink vals raken. En veel muzikanten die voor een publiek staan zullen door de spanning/adrenaline onbewust wat steviger in hun gitaarhals knijpen.

Als je hem daarna aan een stemapparaat hangt blijkt hij volledig zuiver gestemd te staan. En daarna speel je geïrriteerd snoeihard verder en blijkt hij weer valser leuk he!
                      (het lijkt wel een vak )

Met zingen kun je op deze site zoeken op 'monitor-oren'
                      check dan wel of alleen de bas vals was maar de toetsen op de zelfde plaats zuiver klinken. Dan kun je soms wat doen door de versterker te verplaatsen tov de reflecties op het toneel.
                      lekker belangrijk!

Comment

Working...