Geluid in Ahoy

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

ja, nee ho stop ff,

een goed geluid is erg persoonlijk, wat voor de een prima is is voor de ander onverteerbaar. 90% van de collega's heeft nog nooit een woord tekst horen zingen in hun eigen mix. Terwijl de zanger toch vaak de artiest is die de zaak moet trekken. Smaken verschillen.

Maar een gereedschapje om van een galmbak een redelijke akoestiek te maken is toch niet zo onbereikbaar meer. Dacht dat oa de line-arrays daar een behoorlijke verbetering hebben gebracht.
    De tijden dat er ruimtevaarders en kernfysici werden ingevlogen om te ontdekken dat er wel een dempingsdoek achterin de zaal bij mocht zijn toch even geleden, mag ik aannemen.

Alhoewel ik onlangs nog een line heb zien hangen , speciaal voor de boomtoppen en dakgoten, zeg maar.. ( bovenste 2 speakers hingen dus naar boven gericht...)

Kortom : hoe serieus wil je je als AHOY - Geldedrome-Arena-etc-etc-directie profileren.
    Neem je een vent in dienst die alleen al door te kijken kan zeggen dat afstraalhoeken wel eens erg royaal zijn, of laat je vooral de bands klooien, en het publiek met oorpijn eruit gaan?

Laatste keer dat Celine Dion in de Arena stond was er doorgeprikt op de 2e-ring huis-lines.
    Degene die dat bedacht heeft is mij persoonlijk nog altijd 60 euro verschuldigd.....
    ( de keer daarvoor hing dat er nog niet, en had ze haar eigen systeem maar ff iets anders ingehangen... klonk iets beter...LOL)

Comment

• dwali
      • Jun 2002
      • 92

Rinus, als jij (of een willekeurige andere rigger) naar mij toe komt met de vraag of het geheel 10 cm verplaatst mag worden omdat dat een uur werk scheelt, zal ik de laatste zijn die daar in overleg moeilijk over doet.. (zolang het maar symetrisch is)

Bij een 2punt hang is de richting wel belangrijk (maar dat snap je zelf ook wel)

Dat verhaal van dat PAtje wat laag is blijven hangen is wel een gevalletje auw.. maar op zich nog wel begrijpelijk dat de FOH-man dat niet direct waargenomen heeft.. je had het aan het publiek op de balkons en vooraan moeten vragen..

uren ruisen met 20 meetmics of steely dan, achja er zijn meerdere wegen die naar rome leiden..

goed geluid of slecht geluid, subjectief als de pest en minstens net zo afhankelijk van de mixer als van de systech..

blijven expirimenteren, zodra je als "noiseboy" niet elke keer een beter product wil leveren als de vorige keer, kun je beter een ander vak zoeken..

rigging schuld geven van slecht geluid, WTF?? (die is nieuw voor mij)

gr.dwali

p.s.: dat vingertje wijzen siert je niet echt..
      For those about to rock, we salute you...

Comment

• dwali
        • Jun 2002
        • 92

Originally posted by jadjong
        Daar zit nu een tribune.
        niet altijd.. die halen ze soms weg.. met als gevolg "flipperkast"..

sub is wel een stuk strakker nu
        For those about to rock, we salute you...

Comment

• Michel van de Beek
          • Oct 2000
          • 283

Originally posted by dwali

knip ...
          Goed geluid of slecht geluid, subjectief als de pest en minstens net zo afhankelijk van de mixer als van de systech..
          Dit is nu een belangrijke constatering. Goed geluid is van meer factoren afhankelijk.Met alleen een systeemtech die zijn kunstje vertoont ben je er dus nog niet.

Zie hier regelmatig de mening voorbij komen dat systeemtech belangrijker zou zijn dan de FOH-tech. Terwijl ze toch echt evenwaardig zouden moeten zijn. Begrijp het dan ook niet zo goed dat zovelen meer waarde hechten aan het systeem(tech) gedeelte. Misschien omdat het 'meetbaar' is? Omdat je tools hebt waar je naar kan kijken ipv alleen op je oren te moeten vertrouwen ???

Originally posted by dwali
          rigging schuld geven van slecht geluid, wtf?? (die is nieuw voor mij)

gr.dwali
          Helaas erg menselijk. We nemen het liefst geen verantwoordelijkheid, behalve als het goed gaat.

Zeggen ze niet: van je fouten leer je het meest. Blijkbaar wil (of kan ?) men niet leren van eigen fouten. In plaats van te leren van schuift men graag de schuld door naar iemand anders.
          Last edited by Michel van de Beek; 29-07-11, 10:04.
          Groeten,
          Michel

Comment

• Timo Beckman
            • Jul 2006
            • 1298

Een goede systeem tech werkt samen met de FOH tech van het bandje / productie daar er hij een basis maakt van waar er verder gewerkt wordt . Hij zet het systeem netjes op tijd cq alligned de fase van een set-up .
            Door het netjes allignen van een set is het eq'en van een set een stuk makkelijker en heb je een basis om een goede klus af te leveren .

Als deze beste man prima donna gedrag gaat vertonen (of de tech van het bandje) wordt het allemaal een stuk moeilijker om een klus goed af te leveren .

Comment

• Michel van de Beek
              • Oct 2000
              • 283

Originally posted by timo beckman
              een goede systeem tech werkt samen met de foh tech van het bandje / productie ...

Knip .... En heb je een basis om een goede klus af te leveren .
              yep! 1+1=?
              Groeten,
              Michel

Comment

Working...