Bose LT in Disneyland Paris?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Caspero
    • Oct 2006
    • 65

Weet wel dat er rond de parade (wat overigens ook een geweldig staaltje techniek is!) meyer 650P's staan onder groene plastic kappen.

Zijn er mensen die wat meer weten over die techniek van de parade? Stuk of 12 secties waar dezelfde show wordt gegeven, allemaal synchroon met de wagens en halverwege nog een intermezzo over de gehele route tegelijk...

Comment

• Aero
      • Aug 2011
      • 1

Originally posted by Caspero
      Zijn er mensen die wat meer weten over die techniek van de parade? Stuk of 12 secties waar dezelfde show wordt gegeven, allemaal synchroon met de wagens en halverwege nog een intermezzo over de gehele route tegelijk...
      De parade is inderdaad mooi staaltje techniek, heel veel is geautomatiseerd, omdat zo'n voorstelling erg uitgebreid is en heel vaak (enkele jaren, meermaals per dag) herhaald wordt.

Ik weet lang niet alle details en apparaten die gebruikt worden, maar wat ik weet deel ik hier, ik heb thuis ook nog hier en daar wat specifieke info, maar daar zou ik eens grondig moeten naar zoeken.

Iets eenvoudig wat gebeurt als er een parade gebeurd in de Main Street is op de eerste verdieping van de gebouwen zijn de ramen die openen om de speakers te kunnen horen, ook gaan er op vele daken palen met verlichting op rechtstaan en direct erna weer wegzakken, zodat je deze anders niet ziet.

Het audiosysteem is iets complexer, een parade werkt als volgt (ongeveer hé):

De hele route (in Parijs is dit van aan het kasteel, over het ronde punt, door de Main Street, over het plein vooraan en dan door een poort). Deze route is verdeeld in een hele hoop zone's, (bv van zone A tot zone T, 20 zone's dus). De parade komt eerst langs zone A & de laatste is T. Langs iedere zone staan er vele mensen de parade te bekijken. Langs de grond zitten alle 20 à 30meter radiografische sensoren, die de positie van elke paradewagen weten (en deze ook delen naar de controlekamer die in het kasteel zit). Een kwartier voor de parade aan een zone komt, start het neutrale thema (d.w.z. zone A krijgt al muziek van de parade, terwijl de rest nog de algemene Main Street krijgt te horen), ook boodschappen in de aard van over 15min of 5min start de parade, wordt dus ook niet over de hele route weergegeven, maar per zone, zo kan vooraan de parade al gestart zijn, terwijl achteraan de route pas wordt omgeroepen dat de parade start over 15min.

De grotere paradewagens hebben een eigen verwerking van het neutrale thema, zodat deze ten hore moet gebracht worden, elke wagen heeft sowieso een eigen audiosysteem aan boord met computer die hun muziek speelt & de computer is via radio verbonden naar het control center, om deze syncroon te houden met de speakers op straat. Zo wordt de versterking op straat aangepast naar wat er zich afspeeld op de parade in die zone. Af en toe stoppen de wagens ook en wordt de muziek overal een eigen stuk, dat dan ook enkel in die zone ten hore gebracht wordt. Na de lokale stop met opvoering vertrekt de hele parade weer en wordt er weer met de eigen verwerkingen van de muziek gewerkt.

Het komt er dus in het kort op neer, iedere bloksectie wordt apart aangestuurd, al dan niet met de eigen muziek van een wagen, maar het control center houdt alles in rechte lijnen zodat de overgangen en locaties vloeiend verlopen. En eenmaal de parade op een punt voorbij, stopt de muziek daar ook, terwijl deze verder in de straat wel nog meespeelt met de parade.

Dit systeem heeft DECS (Disney Entertainment Control System) en wordt tegenwoordig in elk Disneypark gebruikt. De komende dagen gaan me er nog wel wat precieze dingen te binnen schieten, maar ben hier totaal uit, dus het zit ver

De grote groene speakers langs de route zijn idd EAW, de KF300. Meyer & EAW werden vroeger heel vaak gebruikt daar, tegenwoordig is bij alles JBL, veelal die control 25s.

En die twee zuiltjes aan de ingang van de Studio's zijn schrille Bose's, de subs (niet Bose), staan rechts in de bosjes

Comment

Working...