Koor in kerk... waar zet je die mic neer??!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Koor in kerk... waar zet je die mic neer??!

In de nabije toekomst ga ik een klassiek koor versterken in een relatief kleine kerk. Om meteen de adder onder het gras aan te wijzen: er staat een harmonie naast (boem, tsjing stjing, tuut tuut).
    Het betreft ongeveer 30 man/vrouw zang, laat ik uitgaan van 4 groepen (bas, tenoor, alt, sopraan).

Nu verwacht ik dat ik daar wel uit ga komen, of het nou met een XY of ORTF setup is, elk groepje apart, dat moet goed komen. Ook even naar een mid/side setup gekeken, maar dat lijkt me niet handig in een kerk. Ook grootmembramen (zoals Shure KSM27SL waar ik wel een beetje fan van ben) gaan hier vermoedelijk niet goed werken.

Waar ik even mee zit is WAAR je die mics het beste neerzet. Qua geluid moet dat natuurlijk mooi voor de groepjes, maar dan staat er een 4-tal statieven (met stereo-barretjes) tussen publiek en koor, niet heel mooi. Met ongeveer 150 man publiek die er redelijk dicht op zit loop je ook nog eens een goede kans die mics precies in de gezichtslijnen te plaatsen.
    Maarja, andere mogelijkheden zie ik eigenlijk niet.

Hoe doen jullie dat?
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...
  • Rieske
    • Aug 2002
    • 544

Heb je de mogelijkheid om een staaldraadje te spannen ?
    Life is what you make it

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

Over de breedte bedoel je?

Misschien, ben nog niet op locatie geweest. Nadeel is dat het wel een lang staaldraadje wordt.
      Daarnaast is het een normale, traditionele kerk. Niet heel groot, maar wel lekker hoog. Je draadje op 5 meter hangen is dan mogelijk, maar dan hangen je microfoontjes wel weer wat ver weg...

Comment

• BJD
        • Oct 2007
        • 771

Statieven op standje 1m hoog is ook geen optie?
        Anders eens kijken naar hangende mics (staaldraadje dus) of onopvallende koormic's zoals de Audix MB1250.
        Een wat rigoureuzer maar zeker geen slechte oplossing is alle koorleden een (wired) headset geven. Daarmee krijg je in deze situatie zeker het beste geluid, maar het levert een hoop gedoe en kosten op.

Comment

• NesCio01
          • May 2010
          • 1987

Als er een truss boven het koor hangt,
          wil ik nog wel eens microfoonstatieven
          door het truss steken.

Verder zijn er ook microfoonstatieven in de handel
          welke je achter het koor kwijt kunt en die met een grote
          boog over het koor 'hangen'. Hierin worden dan
          miniatuur mikes geplaatst.

Ik heb ff geen merk/prijs hiervan.

Andere optie is het zgn. 5 meterstatief van K&M met daarop
          een dwarsliggertje voor (evt.) 4 mikes.
          Evt. kun je deze mss ook achter het koor kwijt?

grtz
          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by NesCio01
            Als er een truss boven het koor hangt,
            wil ik nog wel eens microfoonstatieven
            door het truss steken.

Dat valt niet mee om die zodanig vast te maken dat het ook echt veilig is.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• SoundOfSilence
              • Mar 2007
              • 766

Originally posted by MusicXtra
              Dat valt niet mee om die zodanig vast te maken dat het ook echt veilig is.
              Valt mee, Manfrotto megaclamp op het truss klemmen, spigotje erin met 3/8 draad en daaraan je hengel draaien.
              I.p.v. de K&M constructie om de hengel vast te draaien (je weet wel, dat ding met 2 balletjes) gebruik ik een M6 "hijsoog" zodat ik een borgdraadje kan bevestigen. Hierbij is het draad van de M6 bout aan het uiteinde beschadigd zodat het oog er niet af kan draaien.

Maar goed, voor een eenmalig actie misschien iets te veel van het goede....
              It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

Originally posted by BJD
                Een wat rigoureuzer maar zeker geen slechte oplossing is alle koorleden een (wired) headset geven.
                Dat was inderdaad een optie, maar de klant wilde dit niet.

Comment

• Trooper
                  • Aug 2006
                  • 90

30 man /vrouw : vocaal,
                  kleine kerk met 150pers,

veel versterking zal dat toch niet nodig hebben denk ik ,
                  maar wel goed voor jouw zakgeld dat je het kan doen

ik zou ook voor statief voor het koor kiezen op lagere hoogte,
                  of ophangend aan staaldraadje

Comment

• renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

Originally posted by Trooper
                    30 man /vrouw : vocaal,
                    kleine kerk met 150pers,

veel versterking zal dat toch niet nodig hebben denk ik ,
                    Volgens mij heb jij het addertje onder het gras gemist: 40 man harmonie op een paar meter afstand er naast

Comment

• SoundOfSilence
                      • Mar 2007
                      • 766

Originally posted by renevanh
                      Volgens mij heb jij het addertje onder het gras gemist: 40 man harmonie op een paar meter afstand er naast
                      Als de kerk 150 man kan hebben neem ik aan dat de 40 mans harmonie op het kerkhof staat, dus weinig problemen

Nee, is serieus een lastige.
                      Als je niks kunt vliegen zou ik voor een paar laag geplaatste mics voor het koor gaan en middels overheadstatieven een paar van achter/bovenlangs.

Wat erg goed werkt (naast laag opgestelde mics voor het koor), maar ook wel lastig is, is een paar knoopjes op een statief op kinhoogte tussen het koor in zetten. Zie je niet/nauwelijks, is meestal hardstikke omni en het koor schermt de harmonie een beetje af.

(of 416-achtigen op de zuilen zetten/hangen/smurven vol richting koor)
                      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• renevanh
                        • Oct 2004
                        • 2371

Na lang denken en twijfelen ga ik toch voor de meest solide oplossing: alle 33 koorzangers en -zangeressen krijgen een headsetje (Choir setjes van Ampco voor de liefhebbers).

Voor de harmonie zet ik 2x KSM27SL neer als overhead, een mic op de kick en eventueel nog een paar SM57 bij blazers of waar het nodig mocht zijn. Die overheads zijn vooral voor het geval dat ik ze nodig heb. Ik denk dat ze uit blijven.

In de piano hang ik 2x CAD CM217 (condensator).

Er is nog één dingetje waar ik me een klein beetje zorgen om maak: phantom voeding.
                        Ik gebruik een 24 kanaals Soundcraft LX7 II op FOH (de oude versie, met één +48V knopje en zonder shiny laklaagje).
                        De headsetjes kunnen tot maximaal 4 op een lijn (zullen aan 12V dus voldoende hebben), dus qua kanalen komt dat wel goed (uitgaande van 2 (en 1x 3) per kanaal -> 16 kanalen).
                        Alleen, 33x phantom plus m'n condensators in de piano betekend 35 microfoons van phantom voorzien. Gaat mijn phantom voeding dat wel trekken?
                        Iemand ervaring met een dergelijke partij condensators en/of een LX7 II?
                        Last edited by renevanh; 15-09-11, 23:50.

Comment

• Stoney3K
                          • Sep 2007
                          • 1399

Gewoon al die drummers een set borstels in de handen drukken en gaan met die banaan?
                          First make it work, then make it look pretty!

Comment

• vasco
                            • Oct 2003
                            • 2567

Originally posted by Stoney3K
                            ...gaan met die banaan?
                            Nou, nou is een line array niet wat overkill in een kerk

Comment

• DJ Antoon
                              • May 2005
                              • 1681

Er is nog één dingetje waar ik me een klein beetje zorgen om maak: phantom voeding.Gaat mijn phantom voeding dat wel trekken?
                              Iemand ervaring met een dergelijke partij condensators en/of een LX7 II?
                              Niet met een LX7, maar ik heb ook wel eens wat problemen met fantoom gehad en veel microfoons. Bij veel ontwerpen van (budget) tafels gaat men er vanuit dat niet bij alle kanalen fantoom gebruikt word...

Dus ik zou me ook zorgen maken, helaas.

Comment

Working...