Ik had laatst (met een gelijkgezinde) collega een gesprek over overheads.
Traditioneel wordt een drumkit uitversterkt met microfoons op het hele instrumentarium plus dan nog eens 2 overheads voor de cymbalen 'en het totaalplaatje'.
Al enige tijd doe ik dit niet meer, en kies ik er bewust voor om ook de cymbalen (net als de rest van het drumstel) te close-miken. Dit scheelt in overspraak vanaf de rest van het podium (en/of zaal), geeft een veel directer geluid van de cymbalen en scheelt bovenal in faseproblemen (vanwege overspraak van de rest van het drumstel op meerdere microfoons).
Naar mijn idee zijn de overheads (soms wel een meter boven het hoofd van de drummer) een overbodig overblijfsel uit de tijd dat een drumstel niet volledig ge-close-miked werd, van vroeger toen het nog gebruikelijker was om geen microfoons op de individuele toms te plaatsen.
Zo langzamerhand begin je bij de grotere acts ook steeds vaker te zien dat de 'traditionele overheads' verdwijnen en dat men de cymbalen ook gaat close-miken.
In het kleinere circuit aapt iedereen elkaar echter nog na (want volgens mij is dat gewoon de reden dat iedereen ze op die manier toepast).
Ik ben benieuwd naar jullie mening: gebruiken jullie overheads op de 'traditionele' manier of zijn er meer mensen begonnen met het close-miken van cymbalen.
Waarom kies je voor het een of het ander?
Groeten Hugo
Traditioneel wordt een drumkit uitversterkt met microfoons op het hele instrumentarium plus dan nog eens 2 overheads voor de cymbalen 'en het totaalplaatje'.
Al enige tijd doe ik dit niet meer, en kies ik er bewust voor om ook de cymbalen (net als de rest van het drumstel) te close-miken. Dit scheelt in overspraak vanaf de rest van het podium (en/of zaal), geeft een veel directer geluid van de cymbalen en scheelt bovenal in faseproblemen (vanwege overspraak van de rest van het drumstel op meerdere microfoons).
Naar mijn idee zijn de overheads (soms wel een meter boven het hoofd van de drummer) een overbodig overblijfsel uit de tijd dat een drumstel niet volledig ge-close-miked werd, van vroeger toen het nog gebruikelijker was om geen microfoons op de individuele toms te plaatsen.
Zo langzamerhand begin je bij de grotere acts ook steeds vaker te zien dat de 'traditionele overheads' verdwijnen en dat men de cymbalen ook gaat close-miken.
In het kleinere circuit aapt iedereen elkaar echter nog na (want volgens mij is dat gewoon de reden dat iedereen ze op die manier toepast).
Ik ben benieuwd naar jullie mening: gebruiken jullie overheads op de 'traditionele' manier of zijn er meer mensen begonnen met het close-miken van cymbalen.
Waarom kies je voor het een of het ander?
Groeten Hugo
Comment