HK of EV

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Breve
    • Oct 2011
    • 3

HK of EV

Hallo allemaal,

Ik mag voor mijn school een geluidsset aanschaffen, We willen op muziekavonden(pop/jazz/klassiek) en musicals een publiek van ca. 350 bedienen. ik zat te denken aan 2x ev live x (12"Actief en 2 x 18actief") of een hk premium o 12A en 18A. Qua prijs zijn ze vergelijkbaar (tussen de 4000 en 5000 euro.) Wat is wijs? of zijn er nog andere merken voor deze prijs aan te raden?

gr Marius
  • djspeakertje
    • Oct 2008
    • 1912

Waarschijnlijk iets duurder, maar een set die in mijn ogen meer dan "een treetje" hoger ligt:
    2* RCF Art 525A (worden niet meer gemaakt dacht ik, anders 725A)
    2* RCF 4Pro 8003A

Heb je een set die het wel gaat trekken tot de 350 man, waar je ook prima een keer een stampdisco mee kan geven en die gewoon retestrak klinkt voor zn geld.

Daan
    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

Ik denk dat je je eerst moet afvragen of de genoemde setjes voldoen voor de ruimte waarin deze evenementen worden gehouden.
      Een knusse aula vraagt uiteraard minder vermogen dan een dubbele gymzaal van 6 meter hoog...
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Breve
        • Oct 2011
        • 3

Het is een kantine van 3,5 meter hoog en 20x20 meter

Comment

• 4uss
          • Aug 2005
          • 578

Ik ben bang dat je met een 60 graden-hoorn (de HK PR:O 12) niet uit gaat komen in een zaal van 20x20, omdat je de breedte niet gedekt krijgt. Je zult dan al met 4 topkasten moeten werken, en dat maakt het geheel niet goedkoper. Wij hebben zelf een HK Elias-set en daarmee hebben we hetzelfde probleem. Wanneer we willen spreiden gebruiken we een dubbele set, of zetten we 2 HK PR:O 10X per kant (als het niet zo hard hoeft).
          Je kunt beter kijken naar speakers met een 90 graden hoek, of misschien zelfs meer (afhankelijk van de opstelling). De door jou aangedragen EV of de door djspeakertje aangedragen RCF-kasten hebben deze afstraling wel, en zijn waarschijnlijk een betere keuze.

Comment

• Breve
            • Oct 2011
            • 3

als ik 4 tops en 2 subs neem van HK en stel deze goed op dan zou ik de afstraling dus wel goed hebben? Of heeft 2tops en 2 subs van RCF dan toch nog de voorkeur (ongeveer zelfde budget)? Ik hoor dat Hk wat warmer zou klinken dan EV, is dat zo, het gaat echt ook om theater en acoustische optredens, af en toe een band en niet om DJ werk.

Comment

• djspeakertje
              • Oct 2008
              • 1912

De Live X is de budget serie van EV, qua geluid wel aardig gelijk aan "het echte EV" wat ik heb horen zeggen (zelf nog niet kunnen beluisteren), maar ik zou persoonlijk voor de RCFjes gaan, met 4 toppen tegen 2 subs krijg je toch scheve verhoudingen qua volume, en met een beetje pech nog kamfiltereffecten ook. Bovendien staat RCF in mijn lijstje toch een tree hoger op de ladder dan HK, en ik denk dat de Live X serie daar eigenlijk ook hoort, het logo heeft niet zoveel te betekenen (getuige JBL JRX)

Eigenlijk is er maar Ć©Ć©n goed advies: ZELF LUISTEREN! (bij voorkeur niet in je eentje, maar met een man of 3, die er allemaal verstand van hebben, krijg je een beter plaatje). Adviezen wat luistervergelijkingen betreft zijn hier genoeg te vinden (alles even hard etc.).

Daan
              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• mesadude
                • Oct 2009
                • 40

al eens gekeken bij www.codaaudio.com hebben erg leuke actieve kastjes.. wegen de helft van een HK setje en klinken een pak beter..

Sound & Light Factory werkt sinds kort op Line Array van Coda.. ik wist even niet wat ik hoorde..

Comment

• daviddewaard
                  • Mar 2008
                  • 627

Ik denk dat je beter je hands voor een leuk systeem kan kijken.
                  zeker voor jazz/klassiek presteren de door jou genoemde merken niet zo...
                  weet voor rond de 4000 euro nog een leuk meyer CQ1 setje te koop staan, dat klinkt als een klok, met meer als genoeg power en spreiding en je hebt geen versterkers nodig.Meyer is toch wel echt top of the bill spul. en ev/hk toch wel een B-merk en als je van EV de budget series neemt ga je echt wel inleveren op kwaliteit.

Last edited by daviddewaard; 10-11-11, 17:36.
                  A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• dj bobo
                    • May 2003
                    • 155

EV een B-merk? Waar haal je dat vandaan?

Is een Mercedes dan ook een B-merk, aangezien een Maybach beter is? Ga toch fietsen

Comment

• dj-inkognito
                      • Jun 2011
                      • 416

Originally posted by dj bobo
                      EV een B-merk? Waar haal je dat vandaan?

Is een Mercedes dan ook een B-merk, aangezien een Maybach beter is? Ga toch fietsen
                      vergeleken bij meyer sound/'l acoustics etc zeker wel een B merk hoor
                      "TheDanceFloorIsYours!" www.dj-inkognito.nl "TheSoundOfSilence"

Comment

• SPS
                        • Mar 2004
                        • 1662

Originally posted by dj-inkognito
                        vergeleken bij meyer sound/'l acoustics etc zeker wel een B merk hoor
                        Dan zou ik toch liever in termen van triple A (AAA) enz gaan praten. Want als we EV enz als B merk aanmerken, wat is dan HK, QSC, DAP (in willekeurig aflopende volgorde) ?? C, D en F merken?

Dus: Meyer sound: AAA, EV= AA enzovoort. Staat toch iets vriendelijker en onderscheidend lijkt me.

hmmm lijkt wel een bank-rating......... waar zijn we mee bezig ????
                        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• dj bobo
                          • May 2003
                          • 155

Nee nee nee!!!

Als je geluidskwaliteit als uitgangspunt neemt zou je kunnen zeggen dat de door jouw genoemde merkenĀ“l Acoustics en Meyer beter presteren, maar zijn andere merken die misschien minder presteren daardoor per definitie een B-merk? Ik zeg "nee" en ik zal toelichten waarom.

A-merken (premium brands) en B-merken (standard brands) worden van elkaar onderscheiden door bepaalde criteria te hanteren. Hierbij wordt gekeken naar onder meer de kwaliteit (bouwkwaliteit en geluidskwaliteit in dit geval), maar ook naar de naamsbekendheid, de positie van het merk globaal (marktleider, marktaandeel), innovatie, service, distributie, marketingactiviteiten (waaronder communicatie en reclame) en niet te vergeten imago. Nu is de vraag hoe je de eigenschappen van producten gaat waarderen met betrekking tot de onder andere hierboven genoemde criteria en hoe je deze criteria ten opzichte van elkaar gaat waarderen om een lijn te kunnen trekken tussen A-merken en B-merken.

Als je al deze punten op een rij zet zal Ev, maar ook Jbl en zelfs Bose naar mijn idee toch echt als een A-merk gewaardeerd worden. Waarom zal ik toelichten aan de hand van een voorbeeld. Neem Bose, dit is een merk dat een grote naamsbekendheid en goed imago heeft, veel tijd en geld besteedt aan marketingactiviteiten, globaal actief en innovatief is. Bose is geluidstechnisch misschien niet zo goed als Meyer en zal op dit criteria dus minder scoren, maar op het gebied van naamsbekendheid en marketingactiviteiten zal Bose Meyer ver achter zich laten liggen. Ondanks dat beide anders gewaardeerd zullen worden, zullen ze toch beide hoog scoren en dus vallen onder A-merken. Ev zal net als Bose op het gebied van kwaliteit hoogstwaarschijnlijk onder doen voor Meyer en 'l Acoustics, toch zou ik daarom Ev niet als B-merk bestempelen, want als ik kijk naar alle criteria dan zal Ev wel hoog scoren. Marktaandeel en marketingactiviteiten bijvoorbeeld verwacht ik hoger te zullen zijn bij Ev en Jbl dan Meyer of 'l Acoustics

Conclusie: alleen op geluidskwaliteit kun je moeilijk merk "X" bestempelen als B-merk, daarvoor zul je echt verder moeten kijken. Marketingtechnisch gezien klopt het gewoon niet wat je zegt.

Comment

Working...