Boxen kapot door aansluiten op pc/ipod

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sjit86
    • Oct 2011
    • 1

    Boxen kapot door aansluiten op pc/ipod

    Hallo,

    Ik hoorde vandaag een vreemd verhaal. Iemand vertelde mij dat je je boxen makkelijk kapot maakt door er muziek via de computer of ipod op afspeelt. Het zou hier dan met name gaan om de tweeters die het niet aan kunnen om deze muziek te laten horen. Ik kan mijzelf hier eigenlijk niks bij voorstellen en vroeg me af of dit ook waar is. Kunnen jullie mij hier misschien wat duidelijkheid over geven?

    Groeten,
  • Ericsamandj
    • Jul 2010
    • 414

    #2
    Goedennacht, ik ben sjit. geboren in 1984 en heb mij aangemeld om naar de bekende weg te vragen.
    Is een zelfde beredenering als: ik heb gehoord dat mijn speakers kapot kunnen gaan als er een vrachtwagen overheen rijd.
    Een bekende uitspraak is: six million way's to die.
    Dit geldt dus ook voor je speakers. Wanneer je deze aansluit op een i pod met tussenkomst van een kabel , mixer, kabel ,versterker, kabel , speaker kan er een hoop misgaan. Dit geld net zo goed voor een draaitafel , cd speler, laptop enz.
    Last edited by Ericsamandj; 16-10-11, 00:45.

    Comment

    • speakertech
      • Jan 2008
      • 1697

      #3
      Tweeters gaan vaak stuk door pure overbelasting en zeker als er geen bi-amping plaatsvindt.
      In een dergelijk geval is het mogelijk dat een tweeter het volledige versterkervermogen voor zijn kiezen krijgt.
      Normaal maken de hoge tonen maar en heel klein deel uit van het geluidsspectrum, misschien 10%. Een ontwerper van luidsprekers houdt daar rekening mee en zo zit er in een box van bij.v, 100 watt een tweeter die maar 10 watt aan kan, Bij synthesizer muziek, oscillerende versterkers, fluitende microfoons en agressieve soorten muziek, is het dan mogelijk dat het volledige versterkervermogen naar de tweeter gaat, waardoor hij een zekere dood sterft. Ook versterkers die zwaar clippen, hebben zoveel hoge toenen aan boord (kanteelvormige spanningen) dat een tweeter sneuvelt.
      Draai je normaal met een iPad en een normale balans in de weergave, dan is er niets aan de hand.


      Speakertech
      Last edited by speakertech; 16-10-11, 07:05.
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

      Comment

      Working...