newbivraag: wat voor geluidsboksen heb ik nodig bij? (trouwerijen)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djspeakertje
    • Oct 2008
    • 1912

Sterker nog, dat zou de boel een beetje kapotmaken (speakerkabeltje met XLR...)

Een actieve speaker werkt prima met een Powermate, sterker nog, dat is makkelijk als je later uit wilt breiden met bijvoorbeeld subwoofers, omdat er in de powermate een versterker zit die je niet gebruikt (actieve speakers hebben een ingebouwde versterker).

Daan
    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• wieneth
      • Oct 2011
      • 7

Beste Daan,

Begrijp ik nou uit jouw verhaal dat indien ik de speakers op de powermate 600 aansluit, deze het gewoon zullen doen? Ik moet dus ervoor zorgen dat de versterker in de powermate uitstaat. Hoe zorg ik ervoor dat deze versterker standaard uitstaat?

Comment

• Fridge
        • Mar 2002
        • 153

Beste Wieneth,

de powermate 600 heeft aan de achterkant 2 luidsprekeraansluitingen. Deze gebruik je alleen als je luidsprekers aansluit zonder ingebouwde versterker. Verder vind je op de bovenkant rechts bovenaan 2 aansluitingen genaamd "main outputs" L en R. Deze aansluitingen gebruik je om de powermate aan te sluiten op luidsprekers met ingebouwde versterker, zoals bijvoorbeeld de genoemde Mackie SRM450v2. Laat je door de winkel de benodigde bekabeling leveren om de powermate op de actieve luidsprekers aan te sluiten.

Succes,
        Frits

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

de geluidsindruk van de SRM450 van mackie is inderdaad er prettig bij akoestische muziek. (standaard grap: "alle muziek is akoestisch")

Wat je wel moet weten is dat deze speakers eerst werden gemaakt met luidsprekers van de italiaans topfirma RCF. Maar dat de firma mackie gestopt is ermee samen te werken. Sinds die tijd, een paar jaar terug, staan deze speakers voor hetzelfde bedrag in de winkel. Maar wel met chinese speakers die inferieur zijn aan de RCF's.

Als jij bij collega's de SRM450 hebt gehoord zou het kunnen zijn dat die RCF versies hebben. Terwijl de winkel chinese verkoopt. Vraag daar naar. En luister of jij het goed vind klinken!

Overigens in deze klasse kun je naar RCF 310A/312A speakers kijken. Die zijn nog kleiner en klinken ook reuze fijn. Dat zijn RCF speakers die een generatie nieuwer zijn. Boven je budget maar nog een generatie nieuwer zijn de 700 series van RCF.
          Die upgrade heb je niet nodig tenzij je van plan bent later weer extra speakers te gaan kopen. Die 700 serie is namelijk weer luider en zou dus dat sjouwwerk en aanschaf overbodig kunnen maken... Hoewel er ook voor verspreid zachter geluid op een bruiloft ook wat te zeggen is.

overigens,
          Jullie zijn goed bezig! Luisteren en testen. Konden de heren DJ's dat maar eens doen. *zucht*
          lekker belangrijk!

Comment

• wieneth
            • Oct 2011
            • 7

Beste Showband en Fridge,

Thanks for the comments. Ik ben vandaag even snel bij rockpalace in Den Haag geweest om informatie in te winnen en daar kreeg ik te horen dat het zonde is van de versterker in de powermate om 'm niet te gebruiken aangezien deze volgens hem stukken beter is dan die in de mackie en dat ik anders genoegen had kunnen nemen met een veel goedkopere mixer. Ik heb een afspraak gemaakt om a.s. dinsdag terug te gaan om een paar passieve speakers te beluisteren waarvan een Electro Voice ZX3 er een is. Hij verkoopt helaas geen RCF. Ik heb op marktplaats een set Dynacord D12 gezien voor €850,-. Ik ben zover dat ik alleen naar passieve speakers zoek (18KG). De ZX3 is beetje aan de dure kant maar toch de moeite waard om dinsdag te testen. Ik kan volgens de verkoper niet max volume eruit halen omdat mijn Powermate (600mk2) niet genoeg kracht heeft voor 2 x ZX3. Ik ben de draad nu een beetje kwijt. Wie kan mij weer op de rails krijgen.

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

Originally posted by wieneth
              Beste Showband en Fridge,

Thanks for the comments. Ik ben vandaag even snel bij rockpalace in Den Haag geweest om informatie in te winnen en daar kreeg ik te horen dat het zonde is van de versterker in de powermate om 'm niet te gebruiken aangezien deze volgens hem stukken beter is dan die in de mackie en dat ik anders genoegen had kunnen nemen met een veel goedkopere mixer. Ik heb een afspraak gemaakt om a.s. dinsdag terug te gaan om een paar passieve speakers te beluisteren waarvan een Electro Voice ZX3 er een is. Hij verkoopt helaas geen RCF. Ik heb op marktplaats een set Dynacord D12 gezien voor €850,-. Ik ben zover dat ik alleen naar passieve speakers zoek (18KG). De ZX3 is beetje aan de dure kant maar toch de moeite waard om dinsdag te testen. Ik kan volgens de verkoper niet max volume eruit halen omdat mijn Powermate (600mk2) niet genoeg kracht heeft voor 2 x ZX3. Ik ben de draad nu een beetje kwijt. Wie kan mij weer op de rails krijgen.
              rockpalace is ok maar niet per se DE tent voor PA omdat ze nogal verweven zijn met importeur BMI... en de merken daarvan

Je wil goed geluid, je wil niet "die of die eindversterker gebruiken..."
              Je hebt een prima dynacord mixer met versterker. En je hebt een budget. Verder zoek je prima boxen voor dat budget.

Het zal je toch een worst zijn of je daar een set ingebouwde versterkers bij gebruikt of niet?
              Als het goed klinkt en werkt voor je budget. DAT is het doel. Laat je niet gek praten door verkopers.

overwegingen:
              -Je staat op het punt honderden euro's uit te geven. Een treinkaartje naar een andere winkel moet daar af kunnen als je twijfelt waar of niet?

-De ZX klinkt goed en kan eventueel met een grotere versterker later flink harder dat is een grote plus voor jullie gebruik. Dat mag misschien wat extra kosten? Het gewicht valt me tegen.

-Die set D12 (mits nieuw) is trouwens prima...

-Rcf zijn meerdere forumleden nogal fan van wegens geluid, haalbaar volume en gewicht. En je krijgt een versterker erbij cadeau..

-Als jij die mackies mooi vind klinken dan zal een verkoper je toch niet van die beslissing af gaan praten omdat je dan gratis extra versterkers hebt?

-dat je aangeeft tevreden te kunnen zijn met een set mackies maakt dat je gewoon best een ruime keuze hebt. In jouw prijsklasse overigens kan het mogelijk zijn dat een goede 10 inch speaker van een topmerk net zo goed werkt of zelfs beter dan een 12 inch van een minder merk. Een RCF 310A is echt beter dan een behringer 15inch kunststofbox! Bijkomende voordelen van op deze manier je budget gebruiken is dat je minder vervoer hebt, minder sjouwen, degelijker spullen en als je ooit iets anders wil de spullen voor een behoorlijke prijs kunt verkopen op marktplaats.

in ieder geval, zoek een winkel waar je de luidsprekers naast elkaar kan beluisteren in een grotere ruimte. En ga er naar toe.
              Last edited by showband; 05-11-11, 17:04.
              lekker belangrijk!

Comment

• Dj Gino V
                • Feb 2009
                • 237

Hey

Ik zal je ook zegen dat tegenwoordig de actieve sets zoals mackie (RCF, QSC, EV, JBL, DB Technoligie, enz.) met biamp werken en daardoor een mooier bas mid hoog weergave geven omdat het over twee versterkers loop in de kast zelf
                correct me if i'm wrong

mvg Gino

Comment

• drummerke
                  • Oct 2006
                  • 432

Ik heb ook een aantal jaar gekozen voor gepowerde speakers (db technologies en RCF), zijn echt fantastische speakers. De laatste generaties zijn super licht en handig. Als jullie een klein gezelschap zijn zou ik zeker niet kiezen voor te lompe speakers.. liever een compacte top die je altijd nog kan aanvullen met een gepowerde sub (optie).

Comment

• BJD
                    • Oct 2007
                    • 771

Vergeet niet dat je de ingebouwde versterker van de powermate altijd nog kan gebruiken om je monitoren mee aan te sturen.

Comment

• wieneth
                      • Oct 2011
                      • 7

Beste iedereen,

Allereerst bedankt voor de reacties en de adviezen.

We zijn gaan luisteren maar in de krappe ruimte is er weinig verschil te horen tussen de EV ZX3 en de Macky 450-2. We hebben ook naar een D12-2 geluisterd en deze klonk ook wel goed. Nu hebben we een leuke aanbod gekregen voor de zx3 maar die was vrijdag nog niet aangekomen. De verkoper heeft ons nu geadviseerd om een Dynacord D12 te nemen aangezien deze voor ons beter is aan gezien we live zingen en alleen een djembe en bendirs gebruiken en wij (vrouwen) speakers nodig hebben die hoge geluid mooi uitzenden. Daarnaast zit er 5 jaar garantie op inclusief opblaasgarantie. De electrovoice is volgens hem juist beter voor gitaren etc. Wat is jullie mening. Eectrovoice ZX3 of Dynacord D12...

Comment

• showband
                        • May 2001
                        • 4524

ik denk dat de D12 lichter en kleiner is. Dat maakt transport en op speakerpalen tillen vele malen makkelijker. dat is in jullie geval een hele belangrijke overweging.

de verkoper is verder een beetje uit zijn nek aan het kletsen om een snelle verkoop te maken. een Z3 zal voor de stemmen prima werken. Die kan alleendieper in het laag. maar het is maar de vraag of julie dat nodig hebben. Voor het slagwerk en dansen is wat meer suthoriteit op het laag lekker. Maar of dat het sjouwen verantwoord....

als de d12 in prijs ook veel beter is dan moet je het daarmee prima kunnen.

overigens als het de verkoper te veel moeite is om even bij een eindbeslissing de speakers de grote winkel in te gooien en allebei te laten horen terwijl je op grotere afstand rondloopt, dan heb je een hele slechte .
                        Last edited by showband; 13-11-11, 10:36.
                        lekker belangrijk!

Comment

• tha_dj
                          • Jan 2004
                          • 375

Originally posted by wieneth
                          Daarnaast zit er 5 jaar garantie op inclusief opblaasgarantie.
                          Kijk, en zo scoor je klanten !!! Maar kom er nu eens om, als je speaker is opgeblazen.
                          Weet zeker dat ze er GEEN vervangende speaker voor je inzetten, de eerste 5 jaar.
                          your light !

Comment

• dj bobo
                            • May 2003
                            • 155

Aan die opblaasgarantie zou ik niet te veel waarde hechten, hier geloof ik helemaal niks van. Waarschijnlijk zullen ze dit toch niet nakomen mocht het zover komen.

Over de speakers, beide speakers zijn naar mijn idee een goede optie voor je. Toch zou ik voor de Zx3 gaan als ik zou moeten kiezen uit deze twee. De Zx3 heeft namelijk een betere woofer welke hoger belastbaar is en net iets meer Bass geeft. Daarbij vervormt deze woofer minder en koelt hij zichzelf beter. (de woofer die in de D12 zit is al een ouder ontwerp en zat oa ook in de voorloper van de Zx3)

De hoge tonen speaker (we zeggen hier eigenlijk driver tegen) is bij beide speakers hetzelfde, en op dit gebied zullen beide elkaar niet veel ontlopen. Ook de spreidingshoek van beide speakers (de afstraling van de hoge tonen) ontloopt elkaar niet veel, hier zul je dus ook weinig verschil in merken.

Aangezien de adviesprijs van de Zx3 maar net iets boven die van de D12 ligt zou ik absoluut voor de Zx3 gaan. Echter, voor de juiste prijs is de D12 ook zeker een goede keus. Daar komt bij dat Dynacord materiaal altijd nog net iets makkelijk doorverkoopt dan Electrovoice, mocht je er ooit van af willen.

Comment

Working...