Ruisvrije EQ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dave_S
    • Apr 2008
    • 8

Ruisvrije EQ?

Dag Allemaal,

op dit moment tour ik met een comedian waarbij ik voor zijn stem een 31 bands eq mee heb. Nou ruist deze eq enorm dus wil graag een andere aanschaffen. Welke raden jullie aan? Het liefst een eq met lange faders (die niet ruist, natuurlijk ).

Dankjulliewel,

Dave
  • vdlaanlichtengeluid
    • Jun 2010
    • 640

klark teknik is toch volgensmij wel een van de betere en ruisvrije???

Comment

• BJD
      • Oct 2007
      • 771

Wat is je budget? En waar gebruik je de EQ voor?
      Als het is om feedback tegen te gaan kun je ook een parametrische EQ overwegen.

Edit: ik zie dat je een stapel posts voor je nieuwe tour heb geplaatst.
      Het is niet de bedoeling dat we jou huiswerk gaan doen. Wat heb je zelf al overwogen en waarom?
      Last edited by BJD; 02-12-11, 17:47.

Comment

• NesCio01
        • May 2010
        • 1987

Ik ben een liefhebber van ARX uit Australië.
        Naast diverse producten van dit merk gebruik
        ik ook hun 2 x 30 bands EQ.
        Kost een paar centen maar daar heb je dan ook
        wel wat voor, én ruisvrij!

grtz
        Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• RenéE
          • Oct 2006
          • 291

Wat voor EQ gebruik je op dit moment dan? Laten we eerst eens een referentiekader krijgen.

Comment

• speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

Een ruisvrije EQ?
            De ene is de andere niet, maar de versterking van een EQ is ongeveer een keer en werkt op line niveau. De ruisbijdrage hoort dus klein te zijn, ook van de minder goede merken. Heb je duidelijk hoorbare ruis, dan is of de EQ defect, of hij zit op het verkeerde punt in het audiotraject. Als het ingangssignaal te klein is, zal aan de uitgang meer versterkt moeten worden, waardoor de S/R verhouding veel slechter wordt.
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

de beste EQ = geen EQ.
              Vaak zit er op je tafel al genoeg om de meeste problemen op te lossen. Ga je naar een 40 kanaals band oid , dan wordt een eq een handige tool. Maar jij gaat met een 4-kanaals ding op stap, dan redt je het daar prima mee.

Comment

• renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

Tsja... ruisvrij...

Toen ik nog met m'n Alesis M-EQ werkte heb ik nooit ruis gehoord en nu met mijn budget DBX ook niet.
                Een BSS Opal kan er echter nogal wat van - zeker als ze wat ouder worden - en die zijn 4x zo duur.

Wil je safe? DN360, werkt altijd.
                XTA GQ600 en Apex GX-130/GX-230 zijn ook prima.
                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Tofke78
                  • Jan 2005
                  • 504

Ik werk met zowel Klark Teknik DN360 als Apex GX230. Nog nooit ruis gehoord (nee ik ben niet doof :-) )

Comment

• Olaf Duffhuës
                    • Oct 2000
                    • 2477

nu met mijn budget DBX ook niet.
                    Dan gebruik je 'm ook niet en staan alle schuifjes in het midden...De 231 en 1231 beginnen te ruisen als je ze gaat gebruiken..

Met de BSS Opal, 960, 926 en de Klark DN370 heb ik nog nooit ruis problemen gehad...Evenals de Apex GX130 & 230 en PE232MKII

Ik heb ooit een TL Audio 5013 gehad, die ruisde iets, maar dat mag, het is een budget buizen para EQ...

Zelf heb ik nog in de collectie : Apex GX130 & 230, PE232MKII, BSS 926 & 960...

Alle genoemde eq's heb ik gehad, heb ik nog steeds of heb ik serieus uit geprobeerd
                    Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• DJ Antoon
                      • May 2005
                      • 1681

Originally posted by Olaf Duffhuës
                      Dan gebruik je 'm ook niet en staan alle schuifjes in het midden...De 231 en 1231 beginnen te ruisen als je ze gaat gebruiken..
                      Het scheelt nogal waarvoor je ze gebruikt, een stem met met veel gain en redelijke grote equalizing in een theater waarbij het publiek doodstil is, valt veel sneller op als een eq voor een rock band op de master...

Ik heb ooit voor die toepassing inserties op een soundcraft 800 gebalanceerd gemaakt en wat gain toegevoegd, was voldoende om het in de rest van de ruis weg te laten zakken, zodat het niet meer dominant was. (Laatste brommetje was er daarmee ook uit.)

Een goede gain structuur kan ook veel helpen, zorg dat je voldoende hard de eq in gaat.

Dan scheelt het ook nog veel of de insertie (ga ik even van uit) op laag niveau is. Mocht je ook nog een compressor gebruiken, dan zou ik eerst de compressor zetten, en daarna de eq.
                      Op deze manier kun je veiliger de input gain van de eq opschroeven, en de output verzwakken, kan net iets schelen...
                      Van sommige eq's kun je trouwens met een switch op de achterkant het interne signaalnivo regelen, de ingang word dan versterkt en de uitgang verzwakt. Totale nominale gain blijft daarmee hetzelfde.
                      Last edited by DJ Antoon; 07-12-11, 19:52.

Comment

• daviddewaard
                        • Mar 2008
                        • 627

Wil je niet dat al je apperatuur ruisvrij is? en niet alleen je EQ?

alle goedkope outboard en mixers ruisen, en om maar te zwijgen over de yamaha SPX ruisgenerator
                        A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

Comment

• sparky
                          • Apr 2002
                          • 2104

Met de ARX'en en Klarks heb ik ookgeen ruisproblemen gehad, de DBX'en heb ik alleen in een monitorsetup gebruikt die toch al niet al te ruisvrij is dus daar kan ik niet veel over zeggen.

@**************: Het ligt er maar net aan wat voor tafel je mee hebt, veel tafels bieden niet het soort EQ dat je wilt.... En dat geld zeker vaak met revers of hoofdbeugels. Ik insert hier ook regelmatig een extra EQ op, soms op het kanaal, soms op en subgroep met merdere mic's dan kun je de kanaal-EQ gebruiken om de verschillen in stemmen een beetje gelijk te trekken. Een rare werkwijze is het wat mij en ook vele collega's betreft echt niet.
                          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

Working...