Sneller nee tegen luidruchtig feest.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vasco
    • Oct 2003
    • 2567

Heerlijk om een discussie te kunnen lezen zonder al het loze geschreeuw, dank Mac voor de tip van die ene wonderknop.

Wat ik hier lees is gewoon simpel, iemand vind een huis van zijn dromen en zijn buurman heeft zich gewoon aan de wettelijke normen te houden. Dat de aspirant-koper in folder etc leest/hoort van een lawaaiige buur verandert niets aan de wettelijke regels en geeft deze kroegbaas nog geen recht of vergunning hiermee door te gaan. Als ik het zo lees is dit helemaal goed gekomen en daarvoor sluit ik mij aan bij het respect. Ik moet mij ook aan de regels houden anders krijg ik een dikke bon of erger aan mijn broek.

Maar waar het topic om begon zijn de (grote) tijdelijke evenementen en niet (direct) de buurman met een kroeg. Ik kan mij hier iets bij voorstellen rondom het Olympisch Station in Amsterdam waarover het artikel gaat dat speakertech aanhaalt. Die kermis knalt zo bij de Eurosport commentatorstudio binnen. De commentatorcabines zijn gelukkig wel goed geïsoleerd maar in de regie is het niet lekker werken met het gebeuk van buiten. De regie zit direct aan de buitengevel en bij een normale dag zonder evenementen aldaar prima werkplek.

In mijn woonplaats staat de kermis sinds jaren al op de rand van de stad (vroeger in het oude dorpscentrum) om zo geen overlast meer te veroorzaken bij omwonende. De festivals, welke vaak in een weekend zijn, klaagt men minder of zelfs niet over dan over een stampende kermis die een hele week draait. Daarnaast valt mij op dat een kermis vaak meer geluid produceert dan een festival. Zelfs de kermis op de rand hoor ik nog tot bij mij in de tuin (wel aanvaardbaar niveau dat ik kan slapen). De festivals die dichter bij mijn huis zijn hoor ik gewoon niet (behalve als ik er zelf sta).

Comment

• DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

Originally posted by Robert H
      Ben het met je eens dat mijn eerste post enige toelichting miste. Gelukkig sneeuwde dat gebrek aan nuance al snel onder door allerlei dreigementen richting mijn brievenbus en deurmat...
      Dank je, ik denk dat het komt omdat velen van ons meemaken hoe er soms ongefundeerd, het plezier van vele anderen vergald word.
      Je latere voorbeelden en uiteenzetting geven een ander beeld, waar ik het mee eens kan zijn, en waaruit wel degelijk tolerantie naar voren komt.

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Leuk om te zien dat een discussie die uit de hand dreigt te lopen zonder tussenkomst van een moderator toch weer terug op het spoor is gekomen.
        Wel een beetje triest dat sommige daarbij nogal beledigende taal wisten te posten, vandaar ook die diepe zucht....
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

er zijn heel veel variabelen in dit spectrum.

Uit mijn rechtstreekse werksfeer:
          -OLS den haag was een gebouw vrijstaand buiten de stad. Waar de ontiechelijk harde metal gespeeld kon worden zonder overlast. Deze zat in de oude gymzaal van de opeluchtschool. Dat was dus een stevig dak waar ze met vrijwilligers een muuromheen hadden gemetselt... De gemeente besloot "in het kader van de integratie tussen leeftijdsgroepen er aanleunwoningen tegenaan te bouwen" (metertje ertussen). Jaarbudget van de organisatie 75.000euro. Isolatie betekende herbouw. En o, ja het parkje waarin die aan de rand stond was was inmiddels natuurgebied geworden. Dus afbraak was gelijk aan ophoepelen.

Uiteraard hadden de bejaarden niet veel op met de metal die daar speelde. En objectief gezien was het ook te veel overlast. Zeker omdat je openslaande ramen recht voor de zijingang van de metalbar zitten. Effectief gezien was het bouwbesluit gelijk aan sluiting. Dat is dan wel weer jammer als je er jaren vrijwilligerswerk, sponsorgeld en ellebogenstoom in hebt zitten omdat de gemeente altijd zegt dat ze graag hebben dat je buiten de stad die herrie doet.

-Paap den haag. Muziekcafe sinds de jaren dertig. Volledig in een horecagebied, hartje binnenstad. Vrienden van amstel is er nog opgenomen.
          Er is een stuk naast het pand opgekocht en er zijn drie woningen op - naast - en onder drie verschillende live podia en dancings gebouwd. De slaapkamer van een woning is dusdanig geplaatst dat het hoofdend naast de dragende muur staat. Waar aan de andere kant het podium is. No kidding.
          Aannemer beloofd " de huizen te isoleren" Doet daar niets aan.

Einde verhaal.... probleem om binnen de milieunorm in de nieuwe buren hun slaapkamer te blijven is voor het muziekcafe.

Ik ben het eens dat cafe's e.d. zich aan de wet dienen te houden. De wet is echter wel inmiddels zo gevormd dat een eenmans cafe in de praktijk per direct gesloten moet worden. In een volksbuurt met normaal geroezemoes en hases normaal aan in een jaren 30 cafe is te hard. En geluidsisolatie daarvoor kost jaarsalarissen van uitbaters.

terwijl de tram door de straat er elke 6 minuten tientallen db's overheen zit en structurele storing op alle electronica in je woonhuis geeft.

Ik hou van redelijk en billijk. En niet met wetboeken in de hand iemand zijn bedrijf sluiten na verhuizing. En helaas blijkt het toch in de stad in ieder geval altijd op alles of niets op de spits te moeten.
          lekker belangrijk!

Comment

• R. den Ridder
            • Sep 2000
            • 1500

Zonder waardeoordeel op bovenstaande situaties te willen geven, want er zijn heel wat schrijnende gevallen:

op zo'n moment is het belangrijk dat je als ondernemer oplet en je recht haalt. Bij de bestemmingsplanwijziging moeten vigerende belangen meewegen. als je op zo'n moment aan kunt tonen dat je boeltje geïsoleerd is op een bepaald niveau dient daar rekening mee gehouden te worden, en dan is zo'n prijzig akoestisch rapport een mooi hulpmiddel.

Op dit moment loopt hier een zeer interessante zaak over in gelderland, voor iedereen meer dan interresant om te gaan volgen want dit kan gevolgen hebben voor iedereen:

voor de geïnteresseerde, op te zoeken via www.rechtspraak.nl
            LJN: BU6335, Raad van State , 201104423/1/H4

Comment

• Rolandino
              • Mar 2007
              • 1451

Bewijst ook dat zonder moderators de sfeer kan veranderen. Bemoeienis in sommige zaken kan alleen maar meer ophef veroorzaken.
              Dat de reactie's zo ruw waren komt door de eerste indruk die werd gegeven want in de praktijk gebeurt het meer dan je denkt. Er zijn meer klagers die uit afgunst klagen als dat er echt klachten zijn.

NAV dit artikel kan ik uit famiie kwestie ook vertellen dat bij een familielid een soort gelijke rechtzaak speelt.

Familie woont naast een varkensbedrijf en gaat nu uitbreiden waarvoor hij een goedkeuring heeft gehad. Echter de buurman heeft een rechtzaak aangespannen omtrent het bijgebouw wat wordt bijgebouwd.

deze nieuwe aanbouw komt in de bedrijfscircel van zijn bedrijf. Het is geen spelletje wat wordt gespeeld maar deze buurman heeft het uit voorzorg gedaan mocht mijn familie of nieuwe bewoners nu ineens gaan klagen van overlast in het bijgebouw.

Buurman en familie gaan goed met elkaar om en maar buurman is voorbereid mochten er nieuwe mensen in het pand gaan wonen die zouden kunnen gaan klagen.

Gemeente stelt een grensvlak voor een bedrijf en geeft de ander toestemming om in dat vlak te mogen bouwen zonder erg te hebben dat dat in de toekomst problemen kan veroorzaken.

komt in mijn ogen op hetzelfde neer als dat artikel.

Dat heet bureaucratie en dat is vaak een doodslag voor veel mensen.
              Last edited by Rolandino; 13-02-12, 09:43.
              EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

Originally posted by showband
                ...... En geluidsisolatie daarvoor kost jaarsalarissen van uitbaters.

.......
                Als ik zie in welke auto's die lui rondracen valt dat ook nog wel mee. Een viercylindertje is toch wel heel erg armoedig in die branche...
                Je staat versteld wat een beetje serieus isoleren al doet, al raadt ik iedereen de extra subwoofer dan wel af.

Verder ben ik geneigd om de in bruine kroeg een ouwe buizenradio te zetten, alhoewel iedereen tegenwoordig daar minimaal een line-array wil plaatsen. Ook niet onbelangrijk, volgens mij.

En de spontane bestemmingsplanwijzigingen moet je idd goed in de gaten houden.

Comment

Working...