Benodigd budget licht en geluid musical

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • animaldrums
    • Nov 2008
    • 88

Benodigd budget licht en geluid musical

Voor een nog op te richten amateur musical vereniging ben ik een begroting aan het opstellen.
    Eén van de kostenaspect is de inhuur van licht en geluid inclusief opbouw/afbraak en bediening tijdens de shows.
    Op grond van onderstaande factoren en wensen zou ik graag van jullie willen horen met welk budget rekening moet worden gehouden.
    - De musical vereniging bestaat uit 27 leden.
    - 15 leden moeten de beschikking krijgen over een draadloze headset, het geluid van overige leden moet versterkt worden d.m.v. overheads (?).
    - Begeleiding d.m.v. orkestband.
    - De voorstellingen gaan plaatsvinden in een theatertje geschikt voor 250 bezoekers.
    - Er worden in totaal 4 voorstellingen gegeven. Op vrijdagavond, zaterdagavond, zondagmiddag en avond. Allemaal op dezelfde lokatie en in één weekend. Er hoeft dus (in principe) maar één keer opgebouwd en afgebroken te worden.
    - Het podium is 12 (b) x 9 (d) meter .
    - Er is beperkt licht in het theater aanwezig. Fysiek bijplaatsen (bijhangen) is mogelijk, maar de bijgeplaatste verlichting kan niet aangestuurd worden door de aanwezige lichttafel.
    - Een geluids- lichtbedrijf met enige ervaring op het gebied van musicals.

Ik hoop dat ik voldoende info heb gegeven om een reële inschatting te kunnen maken van het benodigde budget, zo niet, dan hoor ik het graag.
    Alvast bedankt.
    Last edited by animaldrums; 22-04-12, 15:34.
  • BJD
    • Oct 2007
    • 771

En dan heb je een indicatie gebaseerd op wat hier is geroepen, dan ga je daar je budget op aanpassen waarna je alsnog offertes moet gaan aanvragen bij de daadwerkelijke leveranciers. Volgens mij kun je beter eerst kijken wat je maximaal kan opbrengen. Hoeveel contributie ga je binnenhalen, kun je nog wat met sponsoren doen, hoeveel bezoekers verwacht je, wat is de maximale entree wat je kan vragen én hoeveel financieel draagvlak heb je als de bezoekersaantallen toch tegenvallen. Als je die zaken uitgezocht hebt dan weet je als het goed is wat je maximaal aan techniek kán besteden. Vervolgens vraag je offertes op bij een aantal bedrijven waarna je er achter komt of het haalbaar is wat je wil en zo ja, met welke kwaliteit. Als de klus doorgaat hoef je enkel nog te kijken of het materiaal nog beschikbaar is en de offerte te bevestigen.

Comment

• renevanh
      • Oct 2004
      • 2371

Als offerte aanvraag is je vraag nog best breed. Zeker voor theater is het wel handig te weten wat voor stuk het is, welke sfeer er opgeroepen moet worden, eventuele speciaaltjes, wat er aanwezig is qua techniek en stroomvoorziening in het betreffende theater, enz enz

Voor een rechttoe rechtaan optreden van een bandje oid kun je zoiets vrij algemeen houden en op het laatste moment nog behoorlijk veel 'bijsturen' waar nodig. In dit geval zou ik je echter aanraden een paar leveranciers in je omgeving te kiezen waar je vertrouwen in hebt, daar eens initieel mee te gaan praten over jullie idee en een eerste offerte aanvragen. Vervolgens zoek je er eentje uit waarmee je in zee wilt en ga je verder.
      Een optreden van een bandje komt tijdens de soundcheck allemaal wel goed, maar voor een theatervoorstelling wil je toch een wat langere aanlooptijd hebben waar de techniek al bij betrokken is.
      Last edited by moderator; 23-04-12, 07:03. Reason: grenzen!
      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• vasco
        • Oct 2003
        • 2567

Wij doen een aantal amateur groepen en er is niet bij elke musical hetzelfde aantal zenders nodig. Meestal krijgen de spelers met een rol en (eventueel) die redelijk tot goed kunnen zingen een zender en verder niet. Het aantal zenders bepaalt voor een belangrijk deel de prijs en of er al dan niet live muziek (amateur orkest) bij zit. Live muziek geeft meer werk (eventueel extra personeel) en er is meer hardware benodigd dan bij een CD-speler wat extra kosten met zich meebrengt.

Verwacht geen wonderen van de weergave bij gebruik van overheads. Zeker bij grotere speelvlakken en overheads op hoogte boven de spelers in de trekken. Je hebt eerder meer last van feedback dan profijt hiervan. Wij gebruiken dit in elk geval niet en proberen de amateurgroepen de spelers te laten groeperen rond mensen met zenders.
        Last edited by vasco; 23-04-12, 12:38.

Comment

• frederic
          • Jan 2006
          • 3511

Het aller belangrijkste is te weten welke musical je brengt.
          Zeker voor het licht.
          Een draadloze headsets voor 15 personen huren is niet goedkoop.

Maar eerst de musical zelf bepalen, en een degelijke technische fiche maken om offertes op te vragen.

Comment

• salsa
            • Jan 2007
            • 1315

Zo'n vraag hoef je hier niet te stellen, ga gewoon opzoek naar een Pro Licht-en geluids bedrijf en leg al je wensen aan hun voor, en doe dit ook bij andere aanbieders..

Dave
            [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• hugovanmeijeren
              • Oct 2004
              • 1436

Als ik zo heel grof reken op basis van de (zeer beperkte) gegeven informatie, dan denk ik dat je al snel rekening zult moeten houden met een bedrag van minimaal een €3000,- excl. BTW
              (je wilde graag een bedrag horen), dan heb ik even snel de kosten voor zenders, klein geluidssetje geschikt voor de capaciteit van de zaal, basis licht en personeel gerekend.

Maar als de wensen voor bijvoorbeeld het licht veel uitgebreider zijn dan kunnen de kosten natuurlijk heel anders uitvallen.
              Het beste lijkt mij om een aantal gespecificeerde offertes aan te vragen, houd er daarbij rekening mee dat je dan ook duidelijke wensen voor wat betreft het licht op papier zult moeten zetten.

Groeten Hugo
              Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• frederic
                • Jan 2006
                • 3511

Originally posted by salsa
                Zo'n vraag hoef je hier niet te stellen, ga gewoon opzoek naar een Pro Licht-en geluids bedrijf en leg al je wensen aan hun voor, en doe dit ook bij andere aanbieders..

Dave
                Waarom zou hij die vraag hier niet mogen stellen?
                Hij doet er zeer verstandig aan om eerst zijn vragen te stellen aan niet commercieel gebonden bronnen.
                Eerst grondig inhoudelijk nadenken zodat je exact weet waarvoor je prijs moet vragen.

Want de ervaring leert dat verhuurders hun uitrusting willen verhuren, en dikwijls onnodig veel opnemen in de offerte.
                Last edited by frederic; 23-04-12, 14:58.

Comment

• frederic
                  • Jan 2006
                  • 3511

Originally posted by hugovanmeijeren
                  Als ik zo heel grof reken op basis van de (zeer beperkte) gegeven informatie, dan denk ik dat je al snel rekening zult moeten houden met een bedrag van minimaal een €3000,- excl. BTW
                  (je wilde graag een bedrag horen), dan heb ik even snel de kosten voor zenders, klein geluidssetje geschikt voor de capaciteit van de zaal, basis licht en personeel gerekend.

Maar als de wensen voor bijvoorbeeld het licht veel uitgebreider zijn dan kunnen de kosten natuurlijk heel anders uitvallen.
                  Het beste lijkt mij om een aantal gespecificeerde offertes aan te vragen, houd er daarbij rekening mee dat je dan ook duidelijke wensen voor wat betreft het licht op papier zult moeten zetten.

Groeten Hugo
                  Wil je een sportplein voorzien van geluid?

Comment

• hugovanmeijeren
                    • Oct 2004
                    • 1436

Originally posted by frederic
                    Wil je een sportplein voorzien van geluid?
                    Tja, dit is natuurlijk precies wat je gaat krijgen bij dit soort vragen en zodra er prijzen genoemd gaan worden...

Misschien werk jij wel voor niets, maar het gaat hier om een productie van 3 dagen, waar ongetwijfeld ook nog wel een generale repetitie bij komt kijken. Ga alleen maar eens de personeelskosten (voor het gemak ben ik alleen maar van één geluidstechneut en één lichttechneut uit gegaan) optellen... Reken daar nog maar even wat materiaal bij (15 zenders à 35,- per stuk (dat is de prijs die wij zelf vragen en ik weet dat dat héél voordelig is) voor 3 dagen, incl staffel zit je al op €1050,- excl. BTW), en je zult zien dat het helemaal geen rare schatting is.

Groeten Hugo
                    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• vasco
                      • Oct 2003
                      • 2567

Zoals Hugo al aangeeft, een paar duizend euro ben je zo verder en dat is geen rare schatting en heeft niets met een sportplein te maken.

Voorbeeld van een amateurproductie begin deze maand (als je een bedrag wilt horen) voor een compleet weekend:
                      - 16 zenders
                      - 1 digitale mengtafel
                      - 1 CD speler (geen live muziek)
                      - 4 monitoren
                      - 2 man personeel (geluid, FOH en zenders) inclusief diner en onkosten
                      - Voor het zaalgeluid gebruikte wij de huisset van het theater en die zal wel bij de prijs van de zaal zitten
                      - Geen licht, was van het theater zelf en die zal wel bij de prijs van de zaal zitten

Kwam rond 3000 euro ex BTW.

Voor deze groep doen wij ook voorstellingen met live muziek en dan gaat het snel richting/over de 5000 euro ex BTW.
                      Last edited by vasco; 23-04-12, 14:29.

Comment

• frederic
                        • Jan 2006
                        • 3511

Voor die prijs huur ik voor ons festival een 20 modules en 6 subs D&B J serie line Array met FOH en monitor Digico mengtafel, en 6 monitors. (Voor buiten)
                        En mijn verhuurder vraagt 480€ voor 16 DPA headsets inclusief sennheiser zenders.
                        Last edited by frederic; 23-04-12, 15:18.

Comment

• renevanh
                          • Oct 2004
                          • 2371

Voor die prijs huur ik mijn D&B line Array met FOH en monitor Digico mengtafel, en 6 monitors. (Voor buiten)
                          Maar wel maar voor één dag zeker?
                          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• frederic
                            • Jan 2006
                            • 3511

2 dagen, want de dag ervoor is opstellen, en het festival begint van 14u tot laten we maar zeggen de vogeltjes 's morgens weer beginnen te fluiten.

Comment

• jadjong
                              • Oct 2003
                              • 654

Voor die prijs huur ik voor ons festival een 20 modules en 6 subs D&B J serie line Array met FOH en monitor Digico mengtafel, en 6 monitors. (Voor buiten)
                              En mijn verhuurder vraagt 480€ voor 16 DPA headsets inclusief sennheiser zenders.
                              Voor dat geld huur je overal van die zwarte boxen. Maar twee man voor zaal & zenders wil ook geld aan het einde van de maand.

Twee man personeel: 600.- per dag 2400.- voor vier dagen (geen staffel)
                              16 zenders: 40x16 = 640 per dag. 1280 voor vier dagen (staffel x2)
                              Geluidssetje en randapparatuur: 250.- per dag. 500.- voor vier dagen (staffel x2)
                              Totaal zonder transport en voedsel ben je al 4180.- kwijt.

Comment

Working...