tips plaatsing subs

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

't Gaat er alleen niet strakker door klinken als je meerdere cycli verschil hebt tussen onderlinge weergevers. Nog los van de kamfiltereffecten.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Timo Beckman
      • Jul 2006
      • 1298

...........................
      Last edited by Timo Beckman; 29-12-12, 20:09.

Comment

• Ws Soundexpresse
        • Jun 2001
        • 1007

Nu wil ik met koninginnendag het een en ander proberen, nu moet ik redelijk ver komen met mn laag, vorig jaar perfect gegaan, 8 subs op een rij, buitenste gedelayt (delay tijd weet ik zo niet, moet ik even op zoeken), subs stonden tegen elkaar, was zelfs op n 70m nog iets teveel van het goede.

Dit jaar maar 6 subs mee, omdat de rest gewoon al weg is, en dit puur op n plein met horeca is, en het niet hoefd te knallen (verzoek was zelfs om minder laag),

Nu lees ik verschillen tussen wel en niet tegen elkaar aan zetten, wij verhuren geluid, maar ik ben zelf niet heel erg thuis in dit wiskundige verhaal (sets afstellen lukt nog, line array niet... hebben we daarom ook niet...), ieder zijn ding natuurlijk, maar wat is nu het beste? of heeft het meeste effect?

top doe ik hier overigens elk jaar met 2 delay stack met rx 212 in een alp lift, werkt prima....
        Sound-Light-Laser-Foam-Dancefloor

Comment

• Timo Beckman
          • Jul 2006
          • 1298

.......................
          Last edited by Timo Beckman; 29-12-12, 20:09.

Comment

• jadjong
            • Oct 2003
            • 654

Afhankelijk van de muziek die je wilt versterken zou ik toch de subs links/rechts onder de toppen plaatsen. Subs in het midden, met delay, vind ik niet zo strak klinken als l/r gestapeld. Het is natuurlijk geheel afhankelijk van de muziek die je maakt. met Frans Bauer zal niemand klagen over minder strak laag, maar met een metal-drummer of housefeestje miste ik toch iets. En met subs l/r klopt de alignment tenminste overal, bij een arc in het midden klopt het alleen op de plaats van meten. De afweging tussen strak laag met een dubieuze dekking en minder strak laag met een egale dekking moet je zelf maar maken.

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Met een L/R opstelling zul je altijd last van 'knopen en buiken' hebben.
              Een centercluster geeft nog altijd de meest homogene spreiding.
              Die time-alignement verschilt niet zoveel dat het laag er minder strak door zou worden, mits het uiteraard wel op de juiste manier is ingeregeld.

Comment

• axys
                • Aug 2006
                • 107

Het vliegen van je PX toppen is sowieso ideaal. Waar het mogelijk is en het ook nodig is, zullen wij altijd proberen onze PX toppen te vliegen. Je haalt er zoveel meer uit.
                Daarnaast biedt het dus ook de mogelijkheid om met je subs te gaan spelen. Ook dit doen we altijd als de toppen gevlogen kunnen worden.
                Dan leveren ook je subs het beste resultaat.
                En ook met een Phoenix setje gaat het prima.
                JP/PA Geluid & Licht

Comment

• jadjong
                  • Oct 2003
                  • 654

Originally posted by MusicXtra
                  Met een L/R opstelling zul je altijd last van 'knopen en buiken' hebben.
                  Een centercluster geeft nog altijd de meest homogene spreiding.
                  Die time-alignement verschilt niet zoveel dat het laag er minder strak door zou worden, mits het uiteraard wel op de juiste manier is ingeregeld.
                  De alignment, mits goed gedaan, blijft een compromis. Twee voorbeeldjes uit mijn eigen ervaring. Beide een zelfde soort feest, evenveel bezoekers in dezelfde hal:

De eerste keer 16 subs rechtop naast elkaar neergezet, de afstand hart-hart was 1m. Delays gecontroleerd met verschillende software (18" subs doen over het algemeen hetzelfde), deze software gaven allen dezelfde delay-tijden. Vier metingen in de zal gaf hetzelfde beeld als de software: overal hetzelfde +/-1dB. Vervolgens de zooi met de toppen gelijk gezet waarbij de FOH als meetpunt werd gebruikt. Als controle de polariteit van de subs gedraait, in combi met low van de toppen kreeg ik 12dB of meer uitdoving rond het crossover-punt. Daarmee lijkt de alignment te kloppen. Toch konden we na lang eq'en niet het geluid krijgen waar we naar op zoek waren. Zowel mij college als ik hadden het idee: "is dit het nou?". Daarna hebben we de subs dichter bij elkaar gezet in groepjes van twee, daar werden we al iets blijer van, door tijdgebrek is het hier uiteindelijk bij gebleven. Er was wel laag, ook broekspijpen-wapper-laag, maar geen klap in je maag gevoel.

Jaartje later hebben we het nog een keer geprobeerd, zelfde zaal, evenveel publiek en zelfde PA. Dit keer de subs 8 hoog (niet mijn idee) onder de toppen gezet, even stukje ruis om level en fase gelijk te bakken en klaar. Nu wel klap in je maag laag. Uiteraard niet overal, maar het was er wel. Ook viel het me op dat nu de toppen eerder op waren dan de subs, maar dat kan komen doordat we de eerste keer die klap in je maag met een eq hebben proberen te maken.

In dit geval ging het om een house-feestje en daarbij zou ik links/rechts stapelen. De sub-beleving die je daarbij wil hebben lukte mij niet met een arc, als het muziek was geweest waarbij subs slechts een toevoeging zijn zou ik wel de eerste opstelling met arc gebruiken.
                  Last edited by jadjong; 26-04-12, 21:46.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Wat je met 8 hoog gestapelde subs hebt gebouwd is eigenlijk gewoon een line-array, je krijgt dus sterke bundeling in het verticale vlak waardoor je veel van de reflecties van het plafond kwijt bent.
                    Waarschijnlijk had je een nog beter resultaat gehad wanneer je die twee stapels midden voor het podium had geplaatst maar ik denk niet dat je opdrachtgever daar blij mee zou zijn geweest.
                    Het goed krijgen van het sub is van meer factoren afhankelijk dan alleen de alignement, reflecties van de wand achter het podium en het plafond kunnen het beeld helemaal vertroebelen, het geval dat jij beschrijft heeft naar mijn idee dus ook niet met time-alignement problemen te maken maar met uitdovingsverschijnselen door reflecties.
                    Ik wil ook niet beweren dat een centercluster altijd dè oplossing is maar een L/R opstelling staat in ieder geval garant voor nogal wat gaten en bulten in je weergave.
                    En het is ook niet voor niets dat er nogal wat geëxperimenteerd wordt met sub opstellingen.

Comment

• jadjong
                      • Oct 2003
                      • 654

Originally posted by MusicXtra
                      Waarschijnlijk had je een nog beter resultaat gehad wanneer je die twee stapels midden voor het podium had geplaatst maar ik denk niet dat je opdrachtgever daar blij mee zou zijn geweest.
                      Zo jammer is dat

Een collega heeft dat opgelost door er een soort veredelde drumfill van te maken.

Hier hingen volgens mij 2x12 subs midden-achterop het podium. Doordat hier het meeste publiek op de tribune in het verlengde van de subs-toppen zat had je op deze manier de minste compromissen wat alignment betreft. Vanwege de sterke bundeling die je hierboven beschrijft lagen er op de vloer nog een aantal subs, maar waar die kwa tijd aan gekoppeld waren weet ik niet meer.

Comment

• basspeaker
                        • Nov 2006
                        • 39

Ik werk in een jongerencentrum(vrijwillig, uit de hand gelopen hobby) daar hebben we een zaal met een capaciteit van 230man echter heb ik hier vier zeck hoorngeladen 2x18'' subs staan.
                        Totaal 8x18'' jbl 2241hpl, deze staan midden voor het podium naast elkaar gestackt net de hoorns gekoppeld.
                        Dit op 2 yorkvilles ap4020.
                        Dit is echt een geweld.
                        de karakteristiek is vlak van 30hz tot xover op 100hz maximaal spl achter in de zal is boven de 120dBc hoger kan de dB meter niet meten maar de amps staan dan op -10dBv op pinknoise.
                        Zet ik de subs nu links en rechts twee neer dan lijkt het opeens of de subs uit staan invergelijking met de toppen.

Ik ben dus voor subs midden in de zaal ivm met het rendement.
                        Martin Audio, Kroes Audio en Lab Gruppen!

Comment

• djspeakertje
                          • Oct 2008
                          • 1912

@Basspeaker: Dat dit in jouw geval zo is betekent natuurlijk niet dat dit altijd zo werkt. De akoestiek van de zaal speelt vaak een veel grotere rol in dit soort situaties dan gedacht. Wat voor de zaal van jouw jongerencentrum wel werkt kan ergens anders dus juist helemaal niet werken of andersom. Zo hebben ze in de grootste (Grolsch) zaal van Atak Enschede 3 Meyer HP-700's per kant staan, en dat gaat als een trein.

Daan
                          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• DJ Antoon
                            • May 2005
                            • 1681

Originally posted by basspeaker
                            zaal met een capaciteit van 230man echter heb ik hier vier zeck hoorngeladen 2x18'' subs staan.
                            Dit is echt een geweld.
                            Delen jullie oordoppen uit? 8x hoorn geladen 18" op 230 man...

Ben ik nu gek , dat is meer bedoeld voor het 10 voudige aan publiek.

Comment

• Turboke
                              • Oct 2006
                              • 463

Nee hoor als je dit bij een publiek van 2300 man zou moeten doen kom je zeker te kort.

Comment

• DJ Antoon
                                • May 2005
                                • 1681

Originally posted by Turboke
                                Nee hoor als je dit bij een publiek van 2300 man zou moeten doen kom je zeker te kort.
                                Tja tijden veranderen, als er al aangegeven word dat er 120dBC gemeten word achter in de zaal met niet volledig openstaande eindtrappen, dan is hier voor mij de bevestiging dat wettelijke regelgeving noodzaak begint te worden. We praten over een jongerencentrum... Mojo en consorten willen vrijwillig voor iets van 103dB (A/C) gaan bij de mengtafel, dat is toch echt veel minder.

Maar we gaan teveel off topic, ik laat het hierbij.

Comment

Working...