tips plaatsing subs

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • qvt
    • Oct 2009
    • 721

    #31
    Originally posted by DJ Antoon
    Tja tijden veranderen, als er al aangegeven word dat er 120dBC gemeten word achter in de zaal met niet volledig openstaande eindtrappen, dan is hier voor mij de bevestiging dat wettelijke regelgeving noodzaak begint te worden. We praten over een jongerencentrum... Mojo en consorten willen vrijwillig voor iets van 103dB (A/C) gaan bij de mengtafel, dat is toch echt veel minder.

    Maar we gaan teveel off topic, ik laat het hierbij.

    120 dBC is niet veel, 120 dBA is dat wel. Ik draai vanavond rond de 130 dBC en tussen de 102 en 105 dBA op mixpositie en dat vind ik persoonlijk voor die klus een lekkere verhouding.
    There is no substitute for imagination

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #32
      Bij 105 dBC heb ik toch echt al mijn oordoppen in, bij 102 dBA ben ik weg....
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • L1events
        • Mar 2011
        • 21

        #33
        Het principe van de subs in een rijtje voor het podium zou ik ook graag willen toepassen, maar ik zit nog met een paar vragen.
        Heeft het zin om dit toe te passen op 4 of 6 dubbel 15inch kasten, lowpass op 150 Hz?

        De onderlinge afstand wordt wel kleiner, 1.15 meter als ik het goed berekend heb, maar dit is op zich geen probleem.
        De delay, dient die berekend te worden over de afstand tussen de middelpunten van de bronnen?
        Dus 1.15/343= 0.335 ms per kast, of zit ik er nu naast en dient dit op een andere manier berekend te worden?

        Zijn deze opstellingen alleen buiten voordelig, of in een zaal ook?

        Wel een erg interessant onderwerp!

        Alvast bedankt
        www.ikmaakhiergeenreclame.nu

        Comment

        • hugovanmeijeren
          • Oct 2004
          • 1436

          #34
          Originally posted by L1events
          Dus 1.15/343= 0.335 ms per kast
          Even los van het andere, het is: 3,35 ms (Immers 1 seconde = 1000ms)

          Overigens vind ik een Low Pass van 150Hz wel héél erg hoog voor een sub, ook voor een 15".

          Groeten Hugo
          Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

          "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #35
            Hou er wel rekening mee dat hoe hoger je de X-over frequentie kiest des te kleiner de verschillen in afstand tussen toppen subs en luisteraars kunnen zijn zonder dat je uitdovingsverschijnselen krijgt.
            Die delay die jij nu uitrekent klopt in zoverre dat je met deze tijden 90° off axis volledige optelling zult hebben.
            Dit is dus eigenlijk de maximale tijd die te gebruiken is met ook een maximale spreiding. Wil je dus minder spreiding en meer worp dan kun je die tijd kleiner maken.
            In principe kun je dit ook gewoon binnen gebruiken al zul je daar wel last kunnen hebben van reflecties.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • L1events
              • Mar 2011
              • 21

              #36
              Originally posted by hugovanmeijeren
              Even los van het andere, het is: 3,35 ms (Immers 1 seconde = 1000ms)

              Overigens vind ik een Low Pass van 150Hz wel héél erg hoog voor een sub, ook voor een 15".

              Groeten Hugo
              Dat klopt, ik zat niet op te letten dat is een foutje.

              De kasten zijn Peavey 215XT, en op de kasten zelf staat dat dit de aangeraden crossover frequentie is.
              Deze frequentie is natuurlijk naar beneden te brengen als dit nodig mocht zijn, de toppen trekken dat makkelijk.(2x Peavey 2RX per kant).

              Bedankt.

              Groeten Jeroen
              www.ikmaakhiergeenreclame.nu

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #37
                Liefst ga ik niet hoger dan 80 Hz wanneer ik dit soort opstellingen maak, dan heb je bij mismatching van je time alignement, wat altijd voorkomt omdat je nooit op iedere plek dezelfde afstand hebt van toppen en subs naar de luisteraar, nog tot 1,4 meter optelling. Bij 150 Hz is dat nog maar 75 cm.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • L1events
                  • Mar 2011
                  • 21

                  #38
                  Allereerst bedankt voor de goede tips!

                  Wanneer het mogelijk is zal ik eens uitgebreid gaan testen.
                  Is deze opstelling ook goed neer te zetten zonder te beschikken over meetapparatuur, of wordt het er niet beter van?

                  Is het ook mogelijk om op de buitenste subwoofers de toppen neer te zetten?

                  Mogen de toppen dan gelijk gedelayed worden aan de buitenste subs of moeten deze anders getimed worden?

                  Ik probeer me er aardig in te verdiepen, maar het is best ingewikkeld als je er net mee begint.
                  www.ikmaakhiergeenreclame.nu

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #39
                    Om dit soort opstellingen zonder meetapparatuur te plaatsen is nog wel te doen mits je wel gelijke subs gebruikt, je kunt door te luisteren een goed beeld krijgen of je de worp en spreiding krijgt die je wilde hebben.
                    Alleen is het time-alignen met de toppen wat lastiger, vooral wanneer je geen idee hebt van delay tijden die nodig zijn is het op het gehoor bijna niet te doen, meten is weten.
                    Toppen op de buitenste subs is uiteraard geen probleem alleen moet je die buitenste subs niet te ver van de naastgelegen subs plaatsen vanwege de koppeling.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • daviddewaard
                      • Mar 2008
                      • 627

                      #40
                      het time alingen van subs op toppen is prima te doen zonder smaart of andere meetsoftware,
                      als de tops/subs op bijvoorbeeld 80hz crossen zet je sinus op 80hz aan op zowel als toppen en subs, je zet de subs in tegenfase en gaat aan de delaytijden van de subs draaien op de systeemprocessor tot je maximale uitdoving hebt.
                      dan staan ze gelijk want heffen elkaar op. dan de fase op de subs weer goed zetten en dan heb je de ideale koppel.
                      doe dit wel eens op kleine klusjes als ik geen meetmic enz bij heb.

                      Originally posted by MusicXtra
                      Om dit soort opstellingen zonder meetapparatuur te plaatsen is nog wel te doen mits je wel gelijke subs gebruikt, je kunt door te luisteren een goed beeld krijgen of je de worp en spreiding krijgt die je wilde hebben.
                      Alleen is het time-alignen met de toppen wat lastiger, vooral wanneer je geen idee hebt van delay tijden die nodig zijn is het op het gehoor bijna niet te doen, meten is weten.
                      Toppen op de buitenste subs is uiteraard geen probleem alleen moet je die buitenste subs niet te ver van de naastgelegen subs plaatsen vanwege de koppeling.
                      A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

                      Comment

                      • Tofke78
                        • Jan 2005
                        • 504

                        #41
                        Originally posted by daviddewaard
                        het time alingen van subs op toppen is prima te doen zonder smaart of andere meetsoftware,
                        als de tops/subs op bijvoorbeeld 80hz crossen zet je sinus op 80hz aan op zowel als toppen en subs, je zet de subs in tegenfase en gaat aan de delaytijden van de subs draaien op de systeemprocessor tot je maximale uitdoving hebt.
                        dan staan ze gelijk want heffen elkaar op. dan de fase op de subs weer goed zetten en dan heb je de ideale koppel.
                        doe dit wel eens op kleine klusjes als ik geen meetmic enz bij heb.
                        Interessante tip waarvoor dank. Begrijp ik het goed dat je dan de subs vertraagt t.o.v. de toppen? Want nu vertraag ik mijn toppen 3 ms t.o.v. mijn subs. Zou dit verkeerd kunnen zijn?

                        Comment

                        • jadjong
                          • Oct 2003
                          • 654

                          #42
                          Dat hangt maar net van de plaatsing af. Toppen voor subs = toppen vertragen. Toppen achter subs = subs vertragen. Maar dan kom je bij het volgende, de vertraging in het signaal van mengtafel tot speaker. Als je toppen via een processor met FIR-filters aangestuurd worden (5/6ms) en je gebruikt versterkers met een delay van 3ms(PLM/LA8), dan heb je totaal al 8ms vertraging. Als je dan de bijbehorende subs zonder FIR gebruikt met een ouderwetse crown of crest versterker heb je een delay van hooguit 2ms. Als je dan de toppen recht boven de subs plaatst moet je de subs alsnog delayen. Maar misschien gebruik je wel hoorn-subs. Die hebben soms een hoorn van 2-3 meter, dat levert een acoustische delay op.

                          Dus speakers alignen met een toongenerator is prima mogelijk, maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent. In andere gevallen: meten = weten!

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #43
                            Originally posted by jadjong
                            Dat hangt maar net van de plaatsing af. Toppen voor subs = toppen vertragen. Toppen achter subs = subs vertragen.
                            Dat hangt maar net van het fase gedrag van je subs en toppen af.
                            De maximale uitdoving opzoeken met een sinus wil nog niet zeggen dat het fasegedrag matcht van toppen en subs, kan maar zo zijn dat ze een klein stukje hoger of lager dan de sinus frequentie alsnog elkaar tegen aan het werken zijn.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • Timo Beckman
                              • Jul 2006
                              • 1298

                              #44
                              .......................
                              Last edited by Timo Beckman; 29-12-12, 20:08.

                              Comment

                              • Hitvision
                                • Jun 2003
                                • 388

                                #45
                                Linkje werkt bij mij niet. Geeft aan dat het object verwijderd is of geen dat ik geen machtigingen heb deze te bekijken.
                                Een houtworm met plankenkoorts is nooit grappig!

                                Comment

                                Working...