over gebruiksgemak Line 6 M20d StageScape digitale mixer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • showband
    • May 2001
    • 4524

over gebruiksgemak Line 6 M20d StageScape digitale mixer

deze had ik even gemist Line 6 M20d StageScape digitale mixer

hij is gewoon al te koop itt de vapourware van de grote jongens.

en best een nieuw concept om het zacht te zeggen.

lekker belangrijk!
  • Roeltej
    • May 2001
    • 761

Duidelijk over nagedacht. Makkelijke/overzichtelijke interface, duidelijke taal (voor leken) en lekker compact. Goed gelet op wat de doelgroep voor dat ding zou willen.
    Vitality Show

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

I'm impressed.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• AH
        • Apr 2004
        • 248

Heb in Franfurth zowel met de Line 6 als de Mackie variant mogen spelen, en het is inderdaad super simpel.
        Echt geniaal alles wat nodig bent in een klein doosje,
        Als ik muzikant was kocht ik direct zo,n ding.
        Anne Homan

Comment

• BJD
          • Oct 2007
          • 771

Bizar. Op het eerste gezicht is er érg goed over nagedacht! Als het ook stabiel is en goed klinkt hebben ze een heel mooi product te pakken. Evt. nog een ipad extensie voor een geluidstech in de zaal en het feestje is helemaal compleet. Ben alleen wel erg benieuwd naar de meningen over de prijs. Volgens mij heb ik hem voor 2200 euro voorbij zien komen. Toch een aardige smak geld voor iets dat niet mixt als een echte mixer. (of het ligt aan mijn bekrompenheid)

Comment

• mrVazil
            • Mar 2010
            • 330

Originally posted by BJD
            Bizar. Op het eerste gezicht is er érg goed over nagedacht! Als het ook stabiel is en goed klinkt hebben ze een heel mooi product te pakken. Evt. nog een ipad extensie voor een geluidstech in de zaal en het feestje is helemaal compleet. Ben alleen wel erg benieuwd naar de meningen over de prijs. Volgens mij heb ik hem voor 2200 euro voorbij zien komen. Toch een aardige smak geld voor iets dat niet mixt als een echte mixer. (of het ligt aan mijn bekrompenheid)
            Ik denk dat het hele punt van dat systeem net is dat het niet mixt als een echte mixer, zo kun je als muzikant bezig zijn met je muziek ipv ook nog eens aspirant-technieker te worden

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

voor een technicus is de presonus 16.0.2 vele malen slimmer. kinderziektes er uit. 900euro goedkoper. betere interface met de technicus. Daar hebben we het even niet over.

Originally posted by BJD
              Evt. nog een ipad extensie voor een geluidstech in de zaal en het feestje is helemaal compleet. Ben alleen wel erg benieuwd naar de meningen over de prijs. Volgens mij heb ik hem voor 2200 euro voorbij zien komen. Toch een aardige smak geld voor iets dat niet mixt als een echte mixer. (of het ligt aan mijn bekrompenheid)
              WiFi ondersteuning zit er in.

prijs ligt overal rond 2200 euro wat stevig (presonuslevel) is voor 12 inputs. Echter dit is het eerste ding waarbij met redelijke kans op succes geluidsmanloos door enkele optredens heen gekomen gaat worden. Wat er nu van het conservatorium af komt kan zijn microfoonstandaard amper op een strevige manier uitvouwen.

conceptueel zeer fris. En hier gaat m.i. wel een stuk norm mee gezet worden. Net zo goed als garageband de sequencermarkt op zijn kop zette.

nu komt er een mooie discussie. Voor de korte termijn zet ik mijn gok voor deze markt nog op mackie.
              Mackie is 16 kanaals.
              1200 euro (!)
              niet de intiutieve bediening maarrrrrr....

mackie kan nu de interface afkijken en hun ipad operating system een softwareupdate geven.... en die is waarschijnlijk daar al mee bezig. Of een third party gaat dat oppakken met een app.... Dan is het veld bijna level op de sensitive connectors na. Maar is dat een muzikant 1000euro waard?

er zijn meer digimixers en die zijn allemaal in staat om een app voor een Ipad/tablet PC te maken. Wat de urgentie van hun "gebruiksgemak troefkaart" bij dit apparaat af kan halen.

Wat steeds sterker gaat wringen met deze nieuwkomers.
              begint iedereen inmiddels het idee te krijgen dat gevestigde firma's als yamaha iets te duur zijn? Grotendeels terugverdiende research. En een prijskaart die het 5-voudige is.
              het verschil tussen een Ilive rek en een van de nieuwe mixers wordt wel erg groot. Een paar processors in een frame met connectors voor 3400euro... terwijl de gebruikersondersteuning op wifi door de nieuwelingen inmiddels jurassic aandoet.

je kan er op wachten dat yamaha, soundcraft, digico, A&H binnenkort extra nieuwe wifi goodies gaan ondersteunen. Maar de aarde is wel aan het bewegen. En dat de gebruikersbase toch echt sneller tuchschermen accepteert dan de ouwe poep prettig vind. En als de gevestigde namen minder investeren dan de jonge gasten die al jaren text typen op telefoons dan is het gedaan met de draaiknopvelden in de onderkant van de markt.
              Ik denk dat soundcraft de boot echt gemist heeft.

en roland met een systeem van remote in-ear boxen die centraal door een technicus vanaf een roland masterdesk "virtueel bedraad" moeten worden zich zelfs teveel buiten het veld van de gewone gebruiker heeft gezet.
              Last edited by showband; 30-04-12, 11:41.
              lekker belangrijk!

Comment

• tarpan
                • Dec 2008
                • 266

Heeft iemand hier al live ervaring mee?
                Ik heb vandaag te horen gekregen van een rock-coverband dat ze dit besteld hebben (met korting aan 2000 euro).
                Geen enkel van de muzikanten heeft enige technische kennis, dus dat wordt waarschijnlijk een beetje studeer-werk voor mij.
                Ik heb zelf nog niet veel ervaring met digitale tafels, behalve een demonstratie van een Presonus.
                Kan iemand me vertellen hoe het zit met kwaliteit van het uitgangs-signaal? ruis, brom, ...

Ze hebben er ook maar meteen een setje bijpassende speakers gekocht, nl. de l3m.
                Klinken die een beetje? Of moet er toch wat sub bij?
                Hoe zit het precies met die feed-back suppression? Betrouwbaar? Of wordt elke sustain eruit gefilterd?

De bedoeling is blijkbaar om er éénmalig een preset in te steken en die dan telkens opnieuw te gebruiken.
                Dit lijkt me een beetje vreemd als je telkens op een andere locatie zit.
                Last edited by tarpan; 01-01-13, 19:21.
                als je bij de brom zit...

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4524

geen ervaring mee. wel is over het algemeen line6 erg scheutig met processing. pluskant: snel een sound neerzetten. minkant: dat het uiteindelijk een minder rijk en gevarieerd geluid geeft door die zware bewerkingen. zij draaien de hand niet om voor een simulatiebewerking meer of minder.

het is meestal erg betrouwbaar spul ook. hoewel ik de nieuwe speakers nog niet in die groep wil zetten. die lijken wat goedkoop in een kast te zitten qua afwerking.

wat feed-back suppression betreft. ik heb daar veel mee gewerkt. ook de sabien en behringerversies.
                  werk met die functie uitgeschakelt tot het eerste nummer geweest is. en schakel het dan eventueel aan. deze functies detecteren de feedback en duwen er dan een scherp notchfilter op. kortom eerst moet het al feedbacken! pas daarna gaat een computer hele stukken uit je klank nuken! en dat kan er hardhandig aan toe gaan!
                  Als je het alleen als noodrem gebruikt kan het nuttig zijn. maar als je ermee probeert je systeemgrenzen op te rekken gaat het nergens naar klinken.
                  Last edited by showband; 02-01-13, 16:10.
                  lekker belangrijk!

Comment

• tarpan
                    • Dec 2008
                    • 266

Gisteren dus eventjes mee kunnen spelen, maar ik vond er eigenlijk niets aan.
                    Het kan leuk zijn om een paar presets te gebruiken, maar live kan je er niets mee doen.
                    De "knoppen" op het touch-screen zijn te klein, dus moet je bijna een stylus gaan gebruiken.
                    Om wat dan ook bij te regelen moet je telkens menu's doorlopen, en ze reageren dan ook niet direct.
                    De encoders voor die enkele draaiknoppen zijn absoluut niet betrouwbaar.
                    De gates en comps kan je niet degelijk afregelen.
                    Er zijn natuurlijk geen aparte uitgangen per kanaal, dus met een mengtafel in de zaal ben je niets.
                    Eventjes wat bijgeven tijdens een solo of zo kan je ook vergeten.
                    Leuk dat de EQ's 6 banden hebben, met q-factor. Enkel verschrikkelijk irritant dat je toch weer moet wisselen tussen twee schermen voor de 3 lage en 3 hoge banden.

Oh ja, lekker nieuw uit de doos werkte de digitale uitgang niet, en was er zelfs 1 van de twee bijgekochte L3m's die 5 minuten speelde, de verliesstroomschakelaar er deed uitvliegen, en naderhand zelfs geen voeding meer kreeg.

De presets voor bepaalde instrumenten vind ik ook wat raar, als je 3 gitaren als inputs ingeeft, krijg je bij alledrie dezelfde EQ-instelling: een dip rond de 230 Hz, en een redelijke piek op 5-6KHz.
                    Dan heb ik toch liever dat alles "recht" staat, zodat ik vanuit een neutrale klank kan beginnen, en alles een beetje uit elkaar halen.
                    Last edited by tarpan; 11-01-13, 17:19.

Comment

• tarpan
                      • Dec 2008
                      • 266

Beetje late update. De band in kwestie heeft tegenwoordig veel minder optredens, en in heb enkel nog bij grotere projecten van hen meegewerkt (met mijn eigen vertrouwde gb2 en Dbtech's).
                      Geen idee hoe het in NL zit met de service van Line 6, maar die jongens hebben 4 maanden mogen wachten op een nieuwe speaker.
                      Als ik een set speakers koop van 2000 pleuro's waarbij 1 van bijna nagenoeg onmiddelijk defect is, wil ik als de bliksem een vervanging, óf mijn geld terug.
                      Heeft er intussen nog iemand ervaringen opgedaan met dit systeem?
                      Last edited by tarpan; 18-03-14, 03:23. Reason: zinsbouw

Comment

• sparky
                        • Apr 2002
                        • 2104

Het lijkt me eerder een "set & forget" apparaat, dan een echte vervanging van een mengtafel. Ik weet niet hoe het met de andere mixers hier zit. Maar ik ben er een van het type dat continu bezig is met de juiste balans te vinden en manieren om de intentie van een stuk muziek te accentueren. Dat zijn dingen die niet alleen per song, maar ook per deel daarvan kunnen verschillen, soms veranderen verhoudingen tussen stemmen zelfs in een refrein. Dan heb je het bijvoorbeeld over de leadzanger, die een paar woorden onderdeel van de koorzang is en vervolgens weer leadzang doet. Dat is vaak snel schakelen, vooral als je de muziek niet kent en alle beslissingen ter plekke genomen moeten worden. Op een apparaat als dit gaat zoiets natuurlijk nooit werken.

Voor de kroegen en bruiloftbands zonder technicus kan dit echter een handig apparaat zijn, maar meestal zullen die er geen €2200 voor neer willen of kunnen leggen.

EDIT: opmerking klantenservice

Ik heb de Podfarm software van Line6 en had problemen met de Ilok licentie. Ik heb toen alleen met hun telefonische helpdesk te maken gehad, die zit in de UK en is dus Engelstalig, wat voor de meeste mensen geen probleem is. Ik ben daar toen prima geholpen.
                        Last edited by sparky; 22-03-14, 11:02.
                        Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

Working...